EEE458 Electrical Distribution Systemsİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Gıda Mühendisliği (İngilizce)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Gıda Mühendisliği (İngilizce)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: EEE458
Ders İsmi: Electrical Distribution Systems
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 5
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. ÖMER CİHAN KIVANÇ
Dersi Veren(ler): Doç. Dr. ÖMER CİHAN KIVANÇ
Prof. Dr. RAMAZAN NEJAT TUNCAY
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı sıralanan konuların tanıtılması ve temel dağıtım proje hesaplamalarının yapılabilmesini sağlamaktır. Elektrik enerjisi ve enerji dağıtım sistemlerinin özellikleri. Hat sabitler ve hesaplama yöntemleri. Anormal gerilimlerin cihaz ve makinelere etkisi. Hat iletken kesit belirlemelerinin temelleri. Bir noktadan yüklü çizgiler. Enerji dağıtım şebekeleri. Noktasal yüklerle yüklü hatlar ve kesit hesaplamaları. Dağıtık yükler ve güç yoğunlukları. Kompakt ve dağıtılmış yük hatlarında kesit hesaplamaları. Dönüşüm yerlerinin saptanması ve güç hesaplamaları. Kuleler, yan kanat kuvvetlerinin hesaplanması ve kule tiplerinin belirlenmesi. Alçak gerilim enerji dağıtım ağı projelerinin hazırlanması esasları.
Dersin İçeriği: Elektrik enerjisi ve enerji dağıtım sistemlerinin özelliklerini tanımlama
Hat sabitlerini ve hesaplama yöntemlerini, anormal gerilimlerin cihaz ve makinelere etkisini anlama.
Hat iletken kesit tayinlerini ve bir noktadan yüklenen hatların, noktasal yüklerle yüklenmiş çizgileri ve kesit hesaplamalarını anlama
Enerji dağıtım şebekelerini tanımlama
Dağıtık yükleri ve güç yoğunluklarını hesaplama, Kompakt ve dağıtılmış yük hatlarında kesit hesaplamaları yapma
Dönüşüm yerlerini ve güçlerin hesaplamalarını belirleme
Kuleleri, yan kanat kuvvetlerini ve kule tiplerini belirleme hesaplama.
Alçak gerilim enerji dağıtım ağı projelerinin temellerini hazırlama

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Uygulamalar İçin gerekli araçları seçip kullanabilme.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Pratik uygulama becerisi güçlü, bilgi ve becerisini sürekli yenileyerek konusunda araştırma, analiz ve sentez yapabilme
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) Enerji Dağıtımı konusunda mesleki bilgi ve etik sorumluluk bilincine sahip olma.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Elektrik dağıtım sistemlerine giriş Ders Notlarının Gözden Geçirilmesi
2) Elektrik dağıtım hatlarının ve ağlarının temel tanımları Ders Notlarının Gözden Geçirilmesi
3) Dengesiz yük koşullarının etkileri Ders Notlarının Gözden Geçirilmesi
4) Güç sistemi bileşenleri ve boyutlandırma etkilerinin tasarımı ve belirlenmesi Ders Notlarının Gözden Geçirilmesi
5) Yük karakteristikleri ve ağa etkileri Ders Notlarının Gözden Geçirilmesi
6) Ağ Tipleri Ders Notlarının Gözden Geçirilmesi
7) Güç sistemi yüklerinin tasarımı ve belirlenmesi ve boyutlarının etkileri Ders Notlarının Gözden Geçirilmesi
8) Ağ içindeki güç akışı Ders Notlarının Gözden Geçirilmesi
9) Ara Sınav Uygulaması Ders Notlarının Gözden Geçirilmesi
10) Dağıtık yük hatlarının tasarımı ve belirlenmesi, etkileri ve boyutlandırma Ders Notlarının Gözden Geçirilmesi
11) Transformatör yük tipleri ve trafo yerinin ağa etkileri Ders Notlarının Gözden Geçirilmesi
12) Kule Tipleri ve Kuvvet Analizi Ders Notlarının Gözden Geçirilmesi
13) Alçak gerilim dağıtım şebekesi projesi için temel kriterler Ders Notlarının Gözden Geçirilmesi
14) Örnek uygulamaların analizi ve tasarımı Ders Notlarının Gözden Geçirilmesi
15) Yarı yıl sonu Sınavı Uygulaması Ders Notlarının Gözden Geçirilmesi

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: T. Gönen, “Electric Power Distribution System Engineering”, McGraw-Hill Book Company, 1986.
Diğer Kaynaklar: T. A. Short, “Electric Power Distribution Equipment and Systems”, 2006.
Anthony j. Pansini, “Guide to Electrical Power Distribution Systems”, CRC Pres, 2005.
Westinghouse Electric Corporation, “Electric Utility Engineering Reference Book-Distribution Systems”, 1965.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları
1) Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli altyapıya sahiptir.
2) Matematik, fen bilimleri ve kendi alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için beraber kullanır.
3) Mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer, bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçer ve uygular.
4) Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz eder ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlar; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygular.
5) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçer ve kullanır.
6) Deney tasarlar, deney yapar, veri toplar sonuçları analiz eder ve yorumlar.
7) Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin olarak çalışır.
8) Bilgiye erişir ve bu amaçla kaynak araştırması yapar, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır.
9) Bilgiye erişir ve bu amaçla kaynak araştırması yapar, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır.
10) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler.
11) Matematik, fen bilimleri ve kendi alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için beraber kullanır.
12) Mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer, bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçer ve uygular.
13) Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz eder ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlar; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygular.
14) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçer ve kullanır.
15) Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin olarak çalışır.
16) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
17) Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanır.
18) Teknik resim kullanarak iletişim kurar.
19) Bilgiye erişir ve bu amaçla kaynak araştırması yapar, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır.
20) Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olur; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olur ve çağın sorunları hakkında bilgiye sahiptir.
21) Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir.
22) Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalığa sahiptir.
23) Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olduğunu gösterir; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkındadır ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibidir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli altyapıya sahiptir.
2) Matematik, fen bilimleri ve kendi alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için beraber kullanır.
3) Mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer, bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçer ve uygular.
4) Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz eder ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlar; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygular.
5) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçer ve kullanır.
6) Deney tasarlar, deney yapar, veri toplar sonuçları analiz eder ve yorumlar.
7) Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin olarak çalışır.
8) Bilgiye erişir ve bu amaçla kaynak araştırması yapar, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır.
9) Bilgiye erişir ve bu amaçla kaynak araştırması yapar, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır.
10) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler.
11) Matematik, fen bilimleri ve kendi alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için beraber kullanır.
12) Mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer, bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçer ve uygular.
13) Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz eder ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlar; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygular.
14) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçer ve kullanır.
15) Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin olarak çalışır.
16) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
17) Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanır.
18) Teknik resim kullanarak iletişim kurar.
19) Bilgiye erişir ve bu amaçla kaynak araştırması yapar, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır.
20) Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olur; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olur ve çağın sorunları hakkında bilgiye sahiptir.
21) Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir.
22) Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalığa sahiptir.
23) Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olduğunu gösterir; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkındadır ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibidir.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Okuma
Ödev
Problem Çözme
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Teknik gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Uygulama
Bireysel Proje
Sunum
Raporlama
Bilgisayar Destekli Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 5
Sunum 1 % 5
Projeler 1 % 5
Ara Sınavlar 1 % 35
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 3 42
Sunum / Seminer 1 2 2
Proje 1 30 30
Ödevler 2 5 10
Ara Sınavlar 1 10 10
Final 1 14 14
Toplam İş Yükü 150