IRL313 Turkish Foreign Policy Iİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Endüstri MühendisliğiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Endüstri Mühendisliği
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: IRL313
Ders İsmi: Turkish Foreign Policy I
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 7
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi HABİBE ÖZDAL
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi HABİBE ÖZDAL
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı 1919 yılından 1980’e teoriden pratiğe Türk dış politikası uygulamalarının nedenlerini ve sonuçlarını olgu ve belgeler ışığında incelemektir. Bunu yaparken dönemsel bir ayırıma gidilecektir. Her bir dönemde Türk dış politikası ele alınırken uluslararası ortam, iç siyasi gelişmeler ve dinamikler incelenecek ve dönemin dış politikasında öne çıkan olaylar ele alınacaktır. Bu noktadan hareketle bu derste Türkiye’nin Batılı devleler ve kurumlar ile olan ilişkileri, Türkiye’nin Ortadoğu ülkeleri ile olan ilişkileri, ve Türkiye’nin SSCB ile olan ilişkileri incelenecektir. Bunlara ek olarak gerek Türk dış politikası gerekse de uluslararası sistem açısından öne çıkan konu ve kavramlar da ayrıntılı bir şekilde ele alınacaktır.
Dersin İçeriği: İki savaş arasında Türk Dış Politikası; Soğuk Savaş dönemi ve Türkiye’nin Batı’daki yeri; Soğuk Savaş sonrası dönemde Türk Dış Politikası: Komşu ülkeler; Soğuk Savaş sonrası dönemde Türk Dış Politikası: İttifaklar

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Lozan Antlaşması ile ortaya çıkan düzeni tanır
2) 1923-39 arasında TDP'nin öncelikli gündemini analiz eder
3) • Türkiye’nin diğer ülkelerle olan çatışmaları ve işbirlikleri bakımından kendini uluslararası arenada nasıl konumlandırdığını ve yeniden konumlandırdığını açıklar
4) • Türk dış politikasının evrimini inceler
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin İçeriğinin Tanıtılması ve İzlencenin Değerlendirilmesi Yok
2) Türk Dış Politikasının Teori ve Pratiği Oran, 2001, ss. 17-93
3) Kurtuluş Yıllarında Türk Dış Politikası Dönemin Bilançosu; Mondros Silah Bırakışması; Sevr Barış Anlaşması Oran, 2001, ss. 97-238
4) 1919-1923: Kurtuluş Yıllarında Türk Dış Politikası Batı Avrupa’yla İlişkiler; SSCB ile İlişkiler; Mudanya Silah Bırakışması; Lozan Barış Anlaşması Oran, 2001, ss. 139-238
5) 1923-1939 Göreli Özerklik Dönemi-1 Dönemin Bilançosu; Batı Avrupa’yla İlişkiler Oran, 2001, ss. 241-313
6) 1923-1939 Göreli Özerklik Dönemi-1 SSCB’yle İlişkiler; Orta Doğu’ya İlişkiler; Montrö Boğazlar Sözleşmesi Oran, 2001, ss. 314-384
7) 1939-1945: Savaş Kaosunda Türkiye, Göreli Özerklik Dönemi-2 Dönemin Bilançosu; 2. Dünya Savaşı ve Türkiye Oran, 2001, ss. 385-476
8) Vize Sınavı Yok
9) 1945-1960 Batı Bloğu Ekseninde Türkiye Dönemin Bilançosu; SSCB’yle İlişkiler Oran, 2001, ss.479-521
10) 1945-1960 Batı Bloğu Ekseninde Türkiye ABD ve NATO’yla İlişkiler; Yunanistan’la İlişkiler; Orta Doğu’yla İlişkiler Oran, 2001, ss. 522-652
11) Hafta: 1960-1980 Göreli Özerklik Dönemi-3 Dönemin Bilançosu, ABD ve NATO’yla İlişkiler Oran, 2001, ss. 655-715
12) 1960-1980 Göreli Özerklik Dönemi-3 Yunanistan’la İlişkiler; SSCB ile İlişkiler Oran, 2001, ss. 716-783
13) 1960-1980 Göreli Özerklik Dönemi-3 Doğu’yla İlişkiler; AET’yle İlişkiler Oran, 2001, ss. 784-853
14) Genel Değerlendirme Yok
15) Final Sınavı Yok

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Baskın Oran, Türk Dış Politikası: Kurtuluş Savaşından Bugüne Olgular, Belgeler, Yorumlar Cilt 1, 2001, İstanbul: İletişim Yayınları

Oran, Baskın, 2010, Turkish Foreign Policy: 1919-2006, Salt Lake City: University of Utah Press, ISBN: 9780874809046 0874809045
Diğer Kaynaklar: Yok-None

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi.
2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.)
4) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5) Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi.
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9) Mesleki ve etik sorumluluk bilinci.
10) Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık.
11) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi.
2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.)
4) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5) Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi.
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9) Mesleki ve etik sorumluluk bilinci.
10) Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık.
11) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Okuma
Ödev
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 15 45
Sınıf Dışı Ders Çalışması 15 20
Sunum / Seminer 15 45
Ara Sınavlar 15 45
Final 15 45
Toplam İş Yükü 200