GBM404 İmmünolojiİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Bilgisayar MühendisliğiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Bilgisayar Mühendisliği
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: GBM404
Ders İsmi: İmmünoloji
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi ELİF KUBAT ÖKTEM
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders immünolojinin temellerini ve uygulamalarını tartışmak için gerekli olan biyo-mühendislere giriş bilgisini sağlamak için düzenlenmiştir.

Bu dersin sonunda öğrenci:

• İmmünoloji kavramlarını tartısir.
Uyarlanabilir ve doğal bağışıklık sisteminin temellerini anlar
Uyarlanabilir ve doğal bağışıklık sistemi arasındaki farkları açıklar
• Doğuştan gelen ve adaptif bağışıklık sisteminin üyelerini tartışir
MHC'nin moleküler yapısını ve antikorları tanımlar
• Antijen işleme ve sunum yollarını açıklar
• Lenfositlerin olgunlaşması, aktivasyonu ve düzenlenişini tartışir
• İmmün yanıtların efektör mekanizmalarını açıklar
• Bağışıklık sistemini savunma ve hastalıkta tanımlar: aşırı duyarlılık, tümör bağışıklığı, transplantasyon bağışıklığı
Dersin İçeriği: .İmmünolojiyi tanımlamak
• İmmünolojinin kilometre taşlarını vurgulamak
• Doğal Bağışıklığı Anlatmak
• Adaptif Bağışıklık Sisteminin Hücre ve Dokularını Tanımlamak
• Antikor ve Antijenleri Tanımlamak
• Başlıca Histo-Uyumluluk Kompleksi'ni tanımlamak
• T Lenfositlerin Antijen Alıcılarını ve Aksesuar Moleküllerini tanımlamak
• Lenfosit Gelişimini ve Antijen Reseptör Genlerinin Yeniden Düzenlenmek ve Ekspresyonunu Tanımlamak
• İmmünolojik Toleransı Tanımlamak
• Sitokinleri tanımlamak
• Mikroplara karşı Bağışıklık
• Tercüme Mekanizmasını tanımlamak
• Transplantasyon İmmünolojisini Tanımlamak
• Tümörlere Bağışıklığı Anlatmak

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Bu dersin sonunda öğrenci immünoloji terimlerini tartışabilecektir.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) •Müfredat • İmmünoloji Biliminin Kilometre Taşları • İmmünolojinin Temel Terminolojileri • Doğal ve Uyarlanabilir Bağışıklık kavramlarına giriş -
2) • Doğuştan gelen bağışıklığın spesifik özelliklerini tartışmak • Doğal immün tanıma özelliklerini açıklamak • Doğuştan gelen dokunulmazlığın bileşenlerini tanımlamak • Adaptif immün yanıtları uyarmada doğal immünitenin rolünü tartışmak -
3) • Adaptif bağışıklık sisteminin hücrelerini tanımlamak • Lenfoid dokuların anatomisini ve fonksiyonlarını açıklamak • Lenfosit resirkülasyonu ve homing yollarını ve mekanizmalarını tanımlamak -
4) • Antikorların doğal dağılımını ve üretimini tanımlamak • Antikorların moleküler yapısını tanımlamak • Antijenlerin antikor bağlanmasını açıklamak • Antikor moleküllerinde yapı-fonksiyon ilişkilerini tartısmak -
5) • MHC'nin keşfini ve immün tepkilerdeki rolünü açıklamak MHC moleküllerinin yapısını tanımlamak • Peptitlerin MHC moleküllerine bağlanmasını tartışmak • MHC'nin genomik organizasyonunu ve ifadesini açıklamak -
6) • MHC ile ilişkili peptid antijeni için αβ-TCR'yi tanımlayın, • TCR kompleksinin CD3 ve zeta proteinlerini açıklayın • Tanımlamak; • cells T hücrelerinin antijen reseptörleri • cells T hücrelerinin antijen reseptörleri, • NK-T hücrelerinin antijen reseptörleri, • T hücreleri üzerindeki korekeptörler ve maliyet uyarıcı reseptörler, • CD4 ve CD8: MHC sınırlı T hücresi aktivasyonuna katılan koruyucular. • CD4 ve CD8'in yapısını ve işlevlerini açıklamak • CD28 ailesinin kostimülatör ve inhibitör reseptörlerini açıklamak • CD2'yi ve maliyetleyici alıcıların slam ailesini açıklamak -
7) ara sınav -
8) • Lenfosit gelişimine tekrar bakış • Grup T lenfositlerinde antijen reseptör genlerinin yeniden düzenlenmesini tanımlamak • B lenfosit gelişimini açıklamak • T lenfositlerin olgunlaşmasını tartışmak -
9) • Genel özellikleri ve immünolojik tolerans mekanizmalarını tanımlayın • T lenfosit toleransını tanımlayın • B lenfosit toleransını tanımlayın • Yabancı protein antijenlerinin neden olduğu toleransı açıklamak • Bağışıklık sistemindeki Homeostazın tartışılması: Normal bağışıklık tepkilerinin sona ermesi -
10) • Sitokinlerin genel özelliklerini tanımlamak • Doğuştan gelen bağışıklığa aracılık eden ve düzenleyen sitokinleri tanımlamak • Adaptif bağışıklığa aracılık eden ve düzenleyen sitokinleri tartışmak • Hematopoezi teşvik eden sitokinleri tanımlamak -
11) • Hücre dışı bakterilere karşı bağışıklık tanımlamak • Hücre içi bakterilere karşı bağışıklık tanımlamak • Mantarlara karşı bağışıklığı açıklamak • Virüslere karşı bağışıklığı açıklayın • Parazitlere karşı bağışıklık tanımlamak • Aşı geliştirme stratejileri tanımlamak -
12) • Ribozom yapısını ve montajını açıklamak • Aminoasil-tRNA sentetazlarını tanımlamak • Çeviriyi (translasyon)tanımlar ve çevirinin temel mekanizmalarını tartışmak • Çeviri ve çeviri sonrası kontrolü tartışmak -
13) • Allogreftlerin immün yanıtlarını ve allogreft reddinin efektör mekanizmalarını tanımlamak • Allogreft reddinin önlenmesi ve tedavisini açıklamak • Ksenojenik nakli tanımlamak • Kan transfüzyonunu tartışmak • Kemik iliği nakli tartışmak -
14) • Tümör antijenlerini tartışmak • Tümörlere immün yanıtları tanımlamak • Tümörlerin immün yanıtlarının kaçışını tanımlamak • Tümörler için immünoterapiyi tartışmak -
15) • Final Sınavı -

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Basic Immunology: Functions and Disorders of the Immune System, 4th Edition
Abul K. Abbas MBBS, Andrew H. H. Lichtman MD PhD, Shiv Pillai MBBS PhD
ISBN-13: 978-1455707072
ISBN-10: 1455707074

Diğer Kaynaklar: Basic Immunology: Functions and Disorders of the Immune System, 4th Edition
Abul K. Abbas MBBS, Andrew H. H. Lichtman MD PhD, Shiv Pillai MBBS PhD
ISBN-13: 978-1455707072
ISBN-10: 1455707074

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

Program Kazanımları
1) Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık.
2) Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi.
3) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
4) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.)
5) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
6) Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
7) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi.
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9) Mesleki ve etik sorumluluk bilinci.
10) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
11) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık.
2) Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi.
3) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
4) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.)
5) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
6) Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
7) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi.
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9) Mesleki ve etik sorumluluk bilinci.
10) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
11) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Ders

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 15 % 10
Ara Sınavlar 1 % 50
Final 1 % 50
Toplam % 110
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 110

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 15 3 45
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 49