STRD101 Türk Dili Iİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Ağız ve Diş SağlığıÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Ağız ve Diş Sağlığı
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: STRD101
Ders İsmi: Türk Dili I
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 2
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi FUAT NİHAT ÖZAYDIN
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. GÜVEN KESKİN
Öğr.Gör. ÖNDER GENÇ
Öğr.Gör. SEDA DONAT
Öğr.Gör. BELGİN KIZILÇAY
Doç. Dr. HALİDE GAMZE İNCE YAKAR
Öğr.Gör. ABDURRAHMAN ALBAY
Öğr.Gör. BEYZA GÜMÜŞ BUYURUCU
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Yüksek öğrenim gören her gence anadilinin yapı ve işleyiş özelliklerini gereğince kavratabilmek. Dil-düşünce bağlantısı açısından yazılı ve sözlü anlatım vasıtası olarak Türkçeyi doğru ve güzel kullanabilme yeteneği kazandırabilmek. Öğretimde birleştirici ve bütünleştirici bir dili hâkim kılmak, ana dili şuuruna sahip gençler yetiştirmektir.
Dersin İçeriği: Dil nedir ? Dilin sosyal bir kurum olarak millet hayatındaki yeri ve önemi. Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yeri ve Türk dilinin tarihi devreleri. Türkçede sesler ve sınıflandırılması, Türkçenin ses özellikleri ve ses bilgisi ile ilgili kurallar. Türkçenin yapım ekleri ve uygulaması, kompozisyonla ilgili genel bilgiler. Kompozisyon yazmada kullanılacak plan ve uygulaması. Dilekçe ve özgeçmiş yazımı. İmlâ ve noktalama.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Okuma Kazanımları Şiir Öyküleyici (Anlatmaya Bağlı) Edebî Metinler (Masal/Fabl, Destan, Mesnevi, Hikâye, Roman vb.) Tiyatro Bilgilendirici (Öğretici) Metinler
2) yazma kazanımları
3) Sözlü İletişim Kazanımları Konuşma Dinleme
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Yazılı Anlatım: Haber
2) Sözlü Anlatım: Açıkoturum
3) Düşünme Yöntemi: Karşılaştırma (benzerlikler ve farklılıklar)
4) Dil Bilgileri: Biçimbilim- Türkçenin biçimbilim özelikleri-1 (yapım ekleri).
5) Kurgulayıcı Bir Metni İnceleme (Öykü).
6) Anlatım: Düşünme Yöntemi – Karşı(t) Görüş Oluşturma
7) Sözlü Anlatım: - Açıkoturum
8) Yazılı Anlatım: - Paragraf, Paragraf Türleri.
9) Dil Bilgileri: Biçimbilim- Türkçenin biçimbilim özelikleri-2 (çekim ekleri)
10) Bilgilendirici Bir Metni İnceleme (Bilimsel Araştırma).
11) Yazılı Anlatım: Dipnot, kaynakça.
12) Düşünceyi Geliştirme Araçları ve Yolları: Tanımlama, Örnekleme, Karşılaştırma, Tanık Gösterme ve Alıntı Yapma, İstatistiklerden Yararlanma.
13) Yazılı Anlatım: “Mektup” türü (iş mektubu, resmi mektup)
14) Dil Bilgileri: Türkçe Kullanımındaki Yanlışlar

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: ERGİN Muharrem , Üniversiteler İçin Türk Dili, Bayrak Yayınları-İstanbul 2003 , KORKMAZ Z, AKALIN M, ERCİLASUN A,Yükseköğretim Öğrencileri İçin Türk Dili ve Kompozisyon Bilgileri, YÖK Ankara 1990, YAVUZ K, YETİŞ K, BİRİNCİ N, Üniversite Türk Dili ve Kompozisyon Dersleri, Bayrak Yayınları- İstanbul 2003, PAÇACIOĞLU Burhan, Türk Dili Dersleri, Cumhuriyet Üniversitesi Yayını No:18 YÖK Ankara 1987, GÜNEŞ Sezai, Türk Dili ve Anlatım Bilgisi, D.E.Ü. İzmir 1999, İmlâ Kılavuzu Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara 2000.
Diğer Kaynaklar: Uygulamalı Türk Dili
Üniversite Öğrencileri İçin
yayınevi : Papatya Bilim
Baskı Yılı: 2014

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları
1) -Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak temel düzeyde güncel bilgi içeren ders kitapları, uygulama araçları ve diğer kaynaklarla desteklenen teorik ve pratik bilgilere sahip olur.
2) - Alanında edindiği temel düzeydeki teorik ve uygulamalı bilgileri, bir yükseköğretim düzeyindeki aynı alanda veya aynı düzeydeki bir alanda kullanma becerisini kazanır. - Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve uygulamaları kullanarak verileri yorumlayabilir, değerlendirebilir, problemleri tanımlayabilir, analiz yapabilir, kanıta dayalı çözümler üretebilir.
3) - Alanında bağımsız olarak temel düzeyde çalışmalar yürütür. - Alanındaki uygulamalarda karşılaşılan beklenmedik karmaşık sorunların çözümü için ekip üyesi olarak sorumluluk almak. - Bir proje kapsamında astlarının gelişimine yönelik faaliyetler yürütmek.
4) - Alanıyla ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının açıklanması aşamalarında sosyal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahiptir. - Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite, kültürel değerler ile çevrenin korunması, işçi sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
5) - Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, öğrenme ihtiyaçlarını belirler ve yanıtlar. - Aldığı eğitimi aynı alanda bir üst öğrenim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirmek. - Yaşam boyu öğrenme bilinci kazanır.
6) - Alanında edindiği temel bilgi ve becerilere dayalı fikirlerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarır. - Alanındaki sorunlara ilişkin fikir ve çözüm önerilerini profesyonel ve profesyonel olmayan kişilerle paylaşır. - Alanındaki gelişmeleri takip etmek ve en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde bir yabancı dil kullanarak akranlarıyla iletişim kurmak. - Bilişim ve iletişim teknolojilerini en az asgari düzeyde Avrupa Bilgisayar Ehliyeti Temel Düzey yazılım bilgisine sahip olarak kullanmak.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) -Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak temel düzeyde güncel bilgi içeren ders kitapları, uygulama araçları ve diğer kaynaklarla desteklenen teorik ve pratik bilgilere sahip olur.
2) - Alanında edindiği temel düzeydeki teorik ve uygulamalı bilgileri, bir yükseköğretim düzeyindeki aynı alanda veya aynı düzeydeki bir alanda kullanma becerisini kazanır. - Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve uygulamaları kullanarak verileri yorumlayabilir, değerlendirebilir, problemleri tanımlayabilir, analiz yapabilir, kanıta dayalı çözümler üretebilir.
3) - Alanında bağımsız olarak temel düzeyde çalışmalar yürütür. - Alanındaki uygulamalarda karşılaşılan beklenmedik karmaşık sorunların çözümü için ekip üyesi olarak sorumluluk almak. - Bir proje kapsamında astlarının gelişimine yönelik faaliyetler yürütmek.
4) - Alanıyla ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının açıklanması aşamalarında sosyal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahiptir. - Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite, kültürel değerler ile çevrenin korunması, işçi sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
5) - Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, öğrenme ihtiyaçlarını belirler ve yanıtlar. - Aldığı eğitimi aynı alanda bir üst öğrenim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirmek. - Yaşam boyu öğrenme bilinci kazanır.
6) - Alanında edindiği temel bilgi ve becerilere dayalı fikirlerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarır. - Alanındaki sorunlara ilişkin fikir ve çözüm önerilerini profesyonel ve profesyonel olmayan kişilerle paylaşır. - Alanındaki gelişmeleri takip etmek ve en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde bir yabancı dil kullanarak akranlarıyla iletişim kurmak. - Bilişim ve iletişim teknolojilerini en az asgari düzeyde Avrupa Bilgisayar Ehliyeti Temel Düzey yazılım bilgisine sahip olarak kullanmak.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Raporlama

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 2 % 20
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 40
Rapor Teslimi 1 % 10
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sunum / Seminer 1 1 1
Ödevler 1 1 1
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 32