Yaşlı Bakımı | |||||
Önlisans | TYYÇ: 5. Düzey | QF-EHEA: Kısa Düzey | EQF-LLL: 5. Düzey |
Ders Kodu: | YSB101 | ||||||||
Ders İsmi: | Temel Gerontoloji | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu Ders | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi FUAT NİHAT ÖZAYDIN | ||||||||
Dersi Veren(ler): | |||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı; katılımcılara gerontoloji ile ilgili temel kavram ve yaklaşımlar hakkında bilgi sahibi olmalarını, gerontoloji ile ilgili temel kavramları kavramalarını, gerontolojinin Türkiye ve dünyadaki gelişimini, ve gerontoloji ile ilgili temel kavramlar arasındaki ilişkileri, gerontoloji ile ilgili temel kavram ve yaklaşımları kavramasını kazandırmaktır. Sağlığın korunması ve sürdürülmesinin önemini anlama, bir meslek olarak yaşlı bakımı teknikerliğini tanıma, yetki ve sorumluluklar hakkında bilgi sahibi olma, yaşlı bakımı uygulamalarına ilişkin temel kavram ve uygulamaları bilme ve kullanma, planlı bakım verme becerilerini kazandırmaktır |
Dersin İçeriği: | . Yaşlılıkla ilgili genel bilgileri tartışmak • Yaşlılığın, geriatrinin ve gerontolojinin tanımlarını yapmak • Yaşlılıkla ilgili sosyo-kültürel konuları tanımlamak • Türkiye ve dünyada yaşlılığın sosyo-demografik durumunu açıklamak • Yaşlılıkla ilgili yaygın inanç ve değerleri tartışmak |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Yaşlanmanın kültürel boyutu, | |
2) | Gerontoloji: yaşlılık bilimi tanımı, | |
3) | Gerontoloji: yaşlılık bilimi tanımı | |
4) | Yaşlanmanın tarihsel boyutu, | |
5) | Yaşlı nüfus ve demografik değişim, | |
6) | Yaşlanma ve sağlık, | |
7) | Yaşlı istismarı, | |
8) | Sosyal desteğin önemi, | |
9) | Küreselleşme ve yaşlı yoksulluğu, | |
10) | Geronteknoloji, | |
11) | Yaşlılık ve yaşam tatmini, | |
12) | Yaşlılık politikaları ve ulusal eylem planı, | |
13) | Yaşlılık politikaları ve ulusal eylem planı, | |
14) | yaşlılık ve ölüm |
Ders Notları / Kitaplar: | Temel Gerontoloji Yaşlılık Bilimi Prof. Dr. Velittin Kalınkara Nobel Akademik Yayıncılık | Published: 2014 ISBN 9786051330471 |
Diğer Kaynaklar: | Temel Gerontoloji Yaşlılık Bilimi Yazar: Velittin Kalınkara Yayınevi : Nobel Akademik Yayıncılık Baskı Yılı: 2016 |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||
1) Bireysel mesleki gelişimi için çalışır, İş sağlığı ve güvenliği konusunu bilir ve uygular, Kişisel koruyucu önlemleri ve çevre güvenliği kurallarını bilir ve uygular | |||||||||
2) Çalışma alanı düzenlemesini bilir ve yaşlı bakım hizmetinin kalite standartlarına uygun olmasını sağlar | |||||||||
3) Hizmet alan bireyin öz bakım bilgi ve becerilerinin kazandırılmasına yardımcı olur, Yüz ve boyun bakımını yapar, El-ayak-tırnak bakımını yapar, Ağız ve diş bakımını yapar, Saç/sakal/istenmeyen tüylerin bakımını yapar | |||||||||
4) Hizmet alan bireyin banyosunu veya yatak içinde iken banyosunu yaptırır, Hizmet alanın giysilerini değiştirmesine, tuvalet ihtiyaçlarını gidermesine yardımcı olur | |||||||||
5) Öz bakım sonrası gerekli işlemleri yapar, Uygulamalar sırasında kullanılan malzemeleri hijyen kurallarına uygun tekrar kullanıma hazırlar. Bakımsırasında ortaya çıkan kişisel atıkları hijyen kurallarına uygun ortamdan uzaklaştırır. | |||||||||
6) Hizmet alanın yatak takımlarını değiştirir ve yatak düzenini sağlar, Hizmet alanın oda düzenini sağlar, Hizmet alanın yaşadığı alanda kaza ve yaralanmaya karşı önlem alır | |||||||||
7) Oral beslenmeyi sağlar ve/veya destekler, Oral beslenme sonrası gerekli işlemleri yapar | |||||||||
8) Hizmet alanın mobilizasyonunu sağlar, Vücut bütünlüğünü ve yatak yarasını takip eder, Yatak yarası oluşumunu engellemek için gerekli önlemleri uygular | |||||||||
9) Sosyal etkinliklere katılımını sağlar, Meşguliyet etkinliklerine katılımı için destek olur, Önerilen fiziksel aktivitelere katılımını sağlar, Önerilen zihinsel aktivitelere katılımını sağlar, Hizmet alanın uyum sürecine destek olur, Hizmet alan bireyin etkili iletişim kurmasını kolaylaştırır | |||||||||
10) Sağlık profesyonelinin olmadığı durumlarda hizmet alan bireyin tedavi sürecinde reçetelenmiş ilaç kullanımını (kırmızı ve yeşil reçete hariç) destekler, Akut ve kronik rahatsızlıkların tedavi sürecinde sağlık profesyonelini destekler, Hizmet alan bireyi gözlemler |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Bireysel mesleki gelişimi için çalışır, İş sağlığı ve güvenliği konusunu bilir ve uygular, Kişisel koruyucu önlemleri ve çevre güvenliği kurallarını bilir ve uygular | 3 |
2) | Çalışma alanı düzenlemesini bilir ve yaşlı bakım hizmetinin kalite standartlarına uygun olmasını sağlar | 3 |
3) | Hizmet alan bireyin öz bakım bilgi ve becerilerinin kazandırılmasına yardımcı olur, Yüz ve boyun bakımını yapar, El-ayak-tırnak bakımını yapar, Ağız ve diş bakımını yapar, Saç/sakal/istenmeyen tüylerin bakımını yapar | |
4) | Hizmet alan bireyin banyosunu veya yatak içinde iken banyosunu yaptırır, Hizmet alanın giysilerini değiştirmesine, tuvalet ihtiyaçlarını gidermesine yardımcı olur | |
5) | Öz bakım sonrası gerekli işlemleri yapar, Uygulamalar sırasında kullanılan malzemeleri hijyen kurallarına uygun tekrar kullanıma hazırlar. Bakımsırasında ortaya çıkan kişisel atıkları hijyen kurallarına uygun ortamdan uzaklaştırır. | |
6) | Hizmet alanın yatak takımlarını değiştirir ve yatak düzenini sağlar, Hizmet alanın oda düzenini sağlar, Hizmet alanın yaşadığı alanda kaza ve yaralanmaya karşı önlem alır | |
7) | Oral beslenmeyi sağlar ve/veya destekler, Oral beslenme sonrası gerekli işlemleri yapar | |
8) | Hizmet alanın mobilizasyonunu sağlar, Vücut bütünlüğünü ve yatak yarasını takip eder, Yatak yarası oluşumunu engellemek için gerekli önlemleri uygular | |
9) | Sosyal etkinliklere katılımını sağlar, Meşguliyet etkinliklerine katılımı için destek olur, Önerilen fiziksel aktivitelere katılımını sağlar, Önerilen zihinsel aktivitelere katılımını sağlar, Hizmet alanın uyum sürecine destek olur, Hizmet alan bireyin etkili iletişim kurmasını kolaylaştırır | |
10) | Sağlık profesyonelinin olmadığı durumlarda hizmet alan bireyin tedavi sürecinde reçetelenmiş ilaç kullanımını (kırmızı ve yeşil reçete hariç) destekler, Akut ve kronik rahatsızlıkların tedavi sürecinde sağlık profesyonelini destekler, Hizmet alan bireyi gözlemler |
Anlatım | |
Ders | |
Soru cevap/ Tartışma |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Sözlü sınav |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 10 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 28 |
Arazi Çalışması | 2 | 16 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 112 |
Sunum / Seminer | 8 | 8 |
Ödevler | 14 | 28 |
Küçük Sınavlar | 4 | 4 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 |
Rapor Teslimi | 8 | 8 |
Final | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 206 |