Yaşlı Bakımı | |||||
Önlisans | TYYÇ: 5. Düzey | QF-EHEA: Kısa Düzey | EQF-LLL: 5. Düzey |
Ders Kodu: | YSB202 | ||||||||
Ders İsmi: | Evde Yaşlı Bakım Hizmetleri | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu Ders | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Öğr.Gör. DERYA AVAN ÇINAR | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Doç. Dr. ONUR YARAR |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı; yaşlıda ortaya çıkabilecek sağlık/sosyal problemlerin ev ortamında önlenmesi, eğer ortaya çıkmış ise bu problemlerle başa çıkma yöntemlerine yaşlı bakım teknikerinin katkısının açıklanmasıdır. Günümüzde yerinde yani yaşadığı evde yaşlanma önerilmektedir. Evinde yaşayan yaşlının fiziksel, sosyal ve ruhsal yönden bağımsızlığını sürdürmesinde ve fiziksel/ruhsal/sosyal kökenli hastalıklarla başa çıkmasında yaşlı bakım teknikerlerinin yardımcı olması mümkündür. Bu derste yaşlılara götürülecek hizmetler “bütüncül yaklaşım” anlayışı ile detaylandırılmaktadır. Derste başarılı olan öğrenci yaşlıya fiziksel/ruhsal/sosyal sağlığı sağlamak ve sürdürmek için gerekli olan hizmeti planlayabilecek ve yürütebilecektir. |
Dersin İçeriği: | • Evde yaşlı bakımı temel prensiplerini tarif eder • Yaşlılığın tanımı, yaşlılık dönemi özellikleri açıklar • Yaşlılarda görülen biyolojik ve sosyal değişiklikleri açıklar • Yaşlılara dönük uygulanan sosyal hizmetleri bilir ve açıklar • Yaşlılıkta sık görülen hastalıkların özelliklerini temel seviyede tarif eder • Yaşlılıkta sık görülen hastalıklarda verilmesi gereken bakım hizmetinin prensiplerini tarif eder ve uygular |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Temel gereksinimlerin saptanması ve bakım planı uygulamaları | destekleyici kitap |
2) | Ev içi günlük yaşam aktiviteleri | destekleyici kitap |
3) | Ev güvenliği ve güvenilir çevre | destekleyici kitap |
4) | Yaşa bağlı gastrointestinal sistemine ait değişiklikler ve evde bakım | destekleyici kitap |
5) | Yaşa bağlı kardiyovasküler sisteme ait değişiklikler ve evde bakım | destekleyici kitap |
6) | Yaşa bağlı endokrin sistemine ait değişiklikler ve evde bakım | destekleyici kitap |
7) | Yaşa bağlı kas iskelet sistemine ait değişiklikler ve evde bakım | destekleyici kitap |
8) | Yaşa bağlı genitor üriner sistemine ait değişiklikler ve evde bakım | destekleyici kitap |
9) | Yaşa bağlı dermatolojik sistemine ait değişiklikler ve evde bakım | destekleyici kitap |
10) | Yaşa bağlı nörolojik sisteme ait değişiklikler ve evde bakım | destekleyici kitap |
11) | Yaşa bağlı psikolojik sistemdeki değişikliğler ve evde bakım | destekleyici kitap |
12) | Yaşa bağlı endokrin sistemine ait değişiklikler ve evde bakım | destekleyici kitap |
13) | yaşa bağlı duyu organlarındaki değişim ve evde bakım | destekleyici kitap |
14) | Hastane Hizmetleri ile Evde Bakım Hizmetlerinin Organizasyonu ve Koordinasyonu | destekleyici book |
Ders Notları / Kitaplar: | geriatri hemşireliği ISBN 9786057874092 Basım Yılı 2019 Yazar(lar) Sevgisun Kapucu |
Diğer Kaynaklar: | geriatri hemşireliği ISBN 9786057874092 Basım Yılı 2019 Yazar(lar) Sevgisun Kapucu |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
4 |
5 |
2 |
3 |
||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||
1) Bireysel mesleki gelişimi için çalışır, İş sağlığı ve güvenliği konusunu bilir ve uygular, Kişisel koruyucu önlemleri ve çevre güvenliği kurallarını bilir ve uygular | |||||||||
2) Çalışma alanı düzenlemesini bilir ve yaşlı bakım hizmetinin kalite standartlarına uygun olmasını sağlar | |||||||||
3) Hizmet alan bireyin öz bakım bilgi ve becerilerinin kazandırılmasına yardımcı olur, Yüz ve boyun bakımını yapar, El-ayak-tırnak bakımını yapar, Ağız ve diş bakımını yapar, Saç/sakal/istenmeyen tüylerin bakımını yapar | |||||||||
4) Hizmet alan bireyin banyosunu veya yatak içinde iken banyosunu yaptırır, Hizmet alanın giysilerini değiştirmesine, tuvalet ihtiyaçlarını gidermesine yardımcı olur | |||||||||
5) Öz bakım sonrası gerekli işlemleri yapar, Uygulamalar sırasında kullanılan malzemeleri hijyen kurallarına uygun tekrar kullanıma hazırlar. Bakımsırasında ortaya çıkan kişisel atıkları hijyen kurallarına uygun ortamdan uzaklaştırır. | |||||||||
6) Hizmet alanın yatak takımlarını değiştirir ve yatak düzenini sağlar, Hizmet alanın oda düzenini sağlar, Hizmet alanın yaşadığı alanda kaza ve yaralanmaya karşı önlem alır | |||||||||
7) Oral beslenmeyi sağlar ve/veya destekler, Oral beslenme sonrası gerekli işlemleri yapar | |||||||||
8) Hizmet alanın mobilizasyonunu sağlar, Vücut bütünlüğünü ve yatak yarasını takip eder, Yatak yarası oluşumunu engellemek için gerekli önlemleri uygular | |||||||||
9) Sosyal etkinliklere katılımını sağlar, Meşguliyet etkinliklerine katılımı için destek olur, Önerilen fiziksel aktivitelere katılımını sağlar, Önerilen zihinsel aktivitelere katılımını sağlar, Hizmet alanın uyum sürecine destek olur, Hizmet alan bireyin etkili iletişim kurmasını kolaylaştırır | |||||||||
10) Sağlık profesyonelinin olmadığı durumlarda hizmet alan bireyin tedavi sürecinde reçetelenmiş ilaç kullanımını (kırmızı ve yeşil reçete hariç) destekler, Akut ve kronik rahatsızlıkların tedavi sürecinde sağlık profesyonelini destekler, Hizmet alan bireyi gözlemler |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Bireysel mesleki gelişimi için çalışır, İş sağlığı ve güvenliği konusunu bilir ve uygular, Kişisel koruyucu önlemleri ve çevre güvenliği kurallarını bilir ve uygular | 4 |
2) | Çalışma alanı düzenlemesini bilir ve yaşlı bakım hizmetinin kalite standartlarına uygun olmasını sağlar | 4 |
3) | Hizmet alan bireyin öz bakım bilgi ve becerilerinin kazandırılmasına yardımcı olur, Yüz ve boyun bakımını yapar, El-ayak-tırnak bakımını yapar, Ağız ve diş bakımını yapar, Saç/sakal/istenmeyen tüylerin bakımını yapar | 4 |
4) | Hizmet alan bireyin banyosunu veya yatak içinde iken banyosunu yaptırır, Hizmet alanın giysilerini değiştirmesine, tuvalet ihtiyaçlarını gidermesine yardımcı olur | 4 |
5) | Öz bakım sonrası gerekli işlemleri yapar, Uygulamalar sırasında kullanılan malzemeleri hijyen kurallarına uygun tekrar kullanıma hazırlar. Bakımsırasında ortaya çıkan kişisel atıkları hijyen kurallarına uygun ortamdan uzaklaştırır. | 4 |
6) | Hizmet alanın yatak takımlarını değiştirir ve yatak düzenini sağlar, Hizmet alanın oda düzenini sağlar, Hizmet alanın yaşadığı alanda kaza ve yaralanmaya karşı önlem alır | 4 |
7) | Oral beslenmeyi sağlar ve/veya destekler, Oral beslenme sonrası gerekli işlemleri yapar | 4 |
8) | Hizmet alanın mobilizasyonunu sağlar, Vücut bütünlüğünü ve yatak yarasını takip eder, Yatak yarası oluşumunu engellemek için gerekli önlemleri uygular | 4 |
9) | Sosyal etkinliklere katılımını sağlar, Meşguliyet etkinliklerine katılımı için destek olur, Önerilen fiziksel aktivitelere katılımını sağlar, Önerilen zihinsel aktivitelere katılımını sağlar, Hizmet alanın uyum sürecine destek olur, Hizmet alan bireyin etkili iletişim kurmasını kolaylaştırır | 4 |
10) | Sağlık profesyonelinin olmadığı durumlarda hizmet alan bireyin tedavi sürecinde reçetelenmiş ilaç kullanımını (kırmızı ve yeşil reçete hariç) destekler, Akut ve kronik rahatsızlıkların tedavi sürecinde sağlık profesyonelini destekler, Hizmet alan bireyi gözlemler | 4 |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Sözlü sınav | |
Gözlem |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 56 |
Uygulama | 14 | 14 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 72 |