YSB209 Yaşlı Bakımı İlke ve Uygulamaları 2İstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Yaşlı BakımıÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Yaşlı Bakımı
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: YSB209
Ders İsmi: Yaşlı Bakımı İlke ve Uygulamaları 2
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
1 8 5 8
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi FUAT NİHAT ÖZAYDIN
Dersi Veren(ler): Doç. Dr. ONUR YARAR
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı yaşlı bakımı uygulamalarına ilişkin temel kavram ve uygulamaları bilme ve kullanma ile planlı bakım verme becerisini kazandırmanın yanı sıra bağımlı yaşlıda verilecek bakım hizmetlerini, kronik hastalıklarda bakım prensiplerini, yaşlı için güvenli çevre oluşturma uygulamalarını, acil yardım prensiplerini, sağlıklı uygu için gerekli şartların oluşturulması, sıvı dengesi, aile ile iletişim ve günlük hobi ve yaşam becereilerini kazandıracak uygulamala becerilerini öğretmektir
Dersin İçeriği: *Yaşlanma ve yaşlılık ile ilgili tanımlar *Hayati belirtiler *Kişisel hijyen ve uygulamaları *Hasta odası ve yatak yapımı *Asepsi ve antisepsi *Vücut mekaniği egzersiz ve hastanın hareket ettirilmesi ve yaşlılarda fiziksel travmadan koruyucu uygulamalar *Yara ve yaklaşımları *Sıcak ve soğuğun terapötik kullanımı *Sıvı- elektrolit dengesi *Solunum sistemine ait sorunlar ve uygulamalar *Yaşlıda beslenme problemleri ve bakımı *Ölümcül Hasta Bakımı ve Ölüm Sonrası Uygulamalar* Barsak boşaltımı ve uygulamaları *Üriner sisteme ait uygulamaları

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Yatağın hasta üzerindeki olumsuz etkilerini bilip, önleyebilme.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Sistemlere (solunum sistemi, sindirim sistemi, üriner sistem, boşaltım sistemi) özgü uygun bakımını yapabilme.
2) Hastanın ihtiyacına yönelik sıcak-soğuk uygulama yapabilme.
3) Yara bakımını öğrenme.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Hijyen uygulamalarını öğrenerek kişinin öz bakım gereksinimlerini karşılayabilme.
2) Hastanın aldığı-çıkardığı sıvı izlemini yapabilme.
3) Terminal Dönemde yaşlı bakımını öğrenir.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Yaşlanma ve yaşlılık ile ilgili tanımlar
2) Hayati belirtiler
3) Kişisel hijyen ve uygulamaları
4) Hasta odası ve yatak yapımı
5) Asepsi ve antisepsi
6) Vücut mekaniği egzersiz ve hastanın hareket ettirilmesi ve yaşlılarda fiziksel travmadan koruyucu uygulamalar
7) Yara ve yaklaşımları
8) Sıcak ve soğuğun terapötik kullanımı
9) Sıvı- elektrolit dengesi
10) Solunum sistemine ait sorunlar ve uygulamalar
11) Yaşlıda beslenme problemleri ve bakımı
12) Ölümcül Hasta Bakımı ve Ölüm Sonrası Uygulamalar
13) Barsak boşaltımı ve uygulamaları (stoma)
14) Üriner sisteme ait uygulamaları (İnkontinans ve bakımı)

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Geriatrik Bakım İlkeleri
Prof. Dr. Gülten Kaptan
©2012 | Nobel Tıp Kitabevleri | Published: September 2012
ISBN: 978-975-420-962-4
Diğer Kaynaklar: Sağlık Uygulamalarında Temel Kavramlar ve Beceriler
Yrd Doç Dr Fatma Akça Ay, Nobel Tıp Kitapevi, 2013, ISBN: 978-975-420-964-8

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

4

6

2

3

5

7

Program Kazanımları
1) Bireysel mesleki gelişimi için çalışır, İş sağlığı ve güvenliği konusunu bilir ve uygular, Kişisel koruyucu önlemleri ve çevre güvenliği kurallarını bilir ve uygular
2) Çalışma alanı düzenlemesini bilir ve yaşlı bakım hizmetinin kalite standartlarına uygun olmasını sağlar
3) Hizmet alan bireyin öz bakım bilgi ve becerilerinin kazandırılmasına yardımcı olur, Yüz ve boyun bakımını yapar, El-ayak-tırnak bakımını yapar, Ağız ve diş bakımını yapar, Saç/sakal/istenmeyen tüylerin bakımını yapar
4) Hizmet alan bireyin banyosunu veya yatak içinde iken banyosunu yaptırır, Hizmet alanın giysilerini değiştirmesine, tuvalet ihtiyaçlarını gidermesine yardımcı olur
5) Öz bakım sonrası gerekli işlemleri yapar, Uygulamalar sırasında kullanılan malzemeleri hijyen kurallarına uygun tekrar kullanıma hazırlar. Bakımsırasında ortaya çıkan kişisel atıkları hijyen kurallarına uygun ortamdan uzaklaştırır.
6) Hizmet alanın yatak takımlarını değiştirir ve yatak düzenini sağlar, Hizmet alanın oda düzenini sağlar, Hizmet alanın yaşadığı alanda kaza ve yaralanmaya karşı önlem alır
7) Oral beslenmeyi sağlar ve/veya destekler, Oral beslenme sonrası gerekli işlemleri yapar
8) Hizmet alanın mobilizasyonunu sağlar, Vücut bütünlüğünü ve yatak yarasını takip eder, Yatak yarası oluşumunu engellemek için gerekli önlemleri uygular
9) Sosyal etkinliklere katılımını sağlar, Meşguliyet etkinliklerine katılımı için destek olur, Önerilen fiziksel aktivitelere katılımını sağlar, Önerilen zihinsel aktivitelere katılımını sağlar, Hizmet alanın uyum sürecine destek olur, Hizmet alan bireyin etkili iletişim kurmasını kolaylaştırır
10) Sağlık profesyonelinin olmadığı durumlarda hizmet alan bireyin tedavi sürecinde reçetelenmiş ilaç kullanımını (kırmızı ve yeşil reçete hariç) destekler, Akut ve kronik rahatsızlıkların tedavi sürecinde sağlık profesyonelini destekler, Hizmet alan bireyi gözlemler

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Bireysel mesleki gelişimi için çalışır, İş sağlığı ve güvenliği konusunu bilir ve uygular, Kişisel koruyucu önlemleri ve çevre güvenliği kurallarını bilir ve uygular 5
2) Çalışma alanı düzenlemesini bilir ve yaşlı bakım hizmetinin kalite standartlarına uygun olmasını sağlar 5
3) Hizmet alan bireyin öz bakım bilgi ve becerilerinin kazandırılmasına yardımcı olur, Yüz ve boyun bakımını yapar, El-ayak-tırnak bakımını yapar, Ağız ve diş bakımını yapar, Saç/sakal/istenmeyen tüylerin bakımını yapar 5
4) Hizmet alan bireyin banyosunu veya yatak içinde iken banyosunu yaptırır, Hizmet alanın giysilerini değiştirmesine, tuvalet ihtiyaçlarını gidermesine yardımcı olur 5
5) Öz bakım sonrası gerekli işlemleri yapar, Uygulamalar sırasında kullanılan malzemeleri hijyen kurallarına uygun tekrar kullanıma hazırlar. Bakımsırasında ortaya çıkan kişisel atıkları hijyen kurallarına uygun ortamdan uzaklaştırır. 5
6) Hizmet alanın yatak takımlarını değiştirir ve yatak düzenini sağlar, Hizmet alanın oda düzenini sağlar, Hizmet alanın yaşadığı alanda kaza ve yaralanmaya karşı önlem alır 5
7) Oral beslenmeyi sağlar ve/veya destekler, Oral beslenme sonrası gerekli işlemleri yapar 5
8) Hizmet alanın mobilizasyonunu sağlar, Vücut bütünlüğünü ve yatak yarasını takip eder, Yatak yarası oluşumunu engellemek için gerekli önlemleri uygular 5
9) Sosyal etkinliklere katılımını sağlar, Meşguliyet etkinliklerine katılımı için destek olur, Önerilen fiziksel aktivitelere katılımını sağlar, Önerilen zihinsel aktivitelere katılımını sağlar, Hizmet alanın uyum sürecine destek olur, Hizmet alan bireyin etkili iletişim kurmasını kolaylaştırır 5
10) Sağlık profesyonelinin olmadığı durumlarda hizmet alan bireyin tedavi sürecinde reçetelenmiş ilaç kullanımını (kırmızı ve yeşil reçete hariç) destekler, Akut ve kronik rahatsızlıkların tedavi sürecinde sağlık profesyonelini destekler, Hizmet alan bireyi gözlemler 5

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ders
Ödev
Soru cevap/ Tartışma
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Staj/Yerinde Uygulama

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Sözlü sınav
Ödev
Uygulama
Gözlem
Staj/ Yerinde Uygulama Değerlendirmesi

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Uygulama 10 % 80
Final 1 % 20
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 80
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 20
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 4 32
Uygulama 10 80
Arazi Çalışması 2 16
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 28
Sunum / Seminer 10 10
Ödevler 14 28
Ara Sınavlar 4 4
Rapor Teslimi 1 1
Final 1 1
Toplam İş Yükü 200