Yaşlı Bakımı | |||||
Önlisans | TYYÇ: 5. Düzey | QF-EHEA: Kısa Düzey | EQF-LLL: 5. Düzey |
Ders Kodu: | YSB209 | ||||||||
Ders İsmi: | Yaşlı Bakımı İlke ve Uygulamaları 2 | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu Ders | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi FUAT NİHAT ÖZAYDIN | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Doç. Dr. ONUR YARAR |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı yaşlı bakımı uygulamalarına ilişkin temel kavram ve uygulamaları bilme ve kullanma ile planlı bakım verme becerisini kazandırmanın yanı sıra bağımlı yaşlıda verilecek bakım hizmetlerini, kronik hastalıklarda bakım prensiplerini, yaşlı için güvenli çevre oluşturma uygulamalarını, acil yardım prensiplerini, sağlıklı uygu için gerekli şartların oluşturulması, sıvı dengesi, aile ile iletişim ve günlük hobi ve yaşam becereilerini kazandıracak uygulamala becerilerini öğretmektir |
Dersin İçeriği: | *Yaşlanma ve yaşlılık ile ilgili tanımlar *Hayati belirtiler *Kişisel hijyen ve uygulamaları *Hasta odası ve yatak yapımı *Asepsi ve antisepsi *Vücut mekaniği egzersiz ve hastanın hareket ettirilmesi ve yaşlılarda fiziksel travmadan koruyucu uygulamalar *Yara ve yaklaşımları *Sıcak ve soğuğun terapötik kullanımı *Sıvı- elektrolit dengesi *Solunum sistemine ait sorunlar ve uygulamalar *Yaşlıda beslenme problemleri ve bakımı *Ölümcül Hasta Bakımı ve Ölüm Sonrası Uygulamalar* Barsak boşaltımı ve uygulamaları *Üriner sisteme ait uygulamaları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Yaşlanma ve yaşlılık ile ilgili tanımlar | |
2) | Hayati belirtiler | |
3) | Kişisel hijyen ve uygulamaları | |
4) | Hasta odası ve yatak yapımı | |
5) | Asepsi ve antisepsi | |
6) | Vücut mekaniği egzersiz ve hastanın hareket ettirilmesi ve yaşlılarda fiziksel travmadan koruyucu uygulamalar | |
7) | Yara ve yaklaşımları | |
8) | Sıcak ve soğuğun terapötik kullanımı | |
9) | Sıvı- elektrolit dengesi | |
10) | Solunum sistemine ait sorunlar ve uygulamalar | |
11) | Yaşlıda beslenme problemleri ve bakımı | |
12) | Ölümcül Hasta Bakımı ve Ölüm Sonrası Uygulamalar | |
13) | Barsak boşaltımı ve uygulamaları (stoma) | |
14) | Üriner sisteme ait uygulamaları (İnkontinans ve bakımı) |
Ders Notları / Kitaplar: | Geriatrik Bakım İlkeleri Prof. Dr. Gülten Kaptan ©2012 | Nobel Tıp Kitabevleri | Published: September 2012 ISBN: 978-975-420-962-4 |
Diğer Kaynaklar: | Sağlık Uygulamalarında Temel Kavramlar ve Beceriler Yrd Doç Dr Fatma Akça Ay, Nobel Tıp Kitapevi, 2013, ISBN: 978-975-420-964-8 |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
4 |
6 |
2 |
3 |
5 |
7 |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||
1) Bireysel mesleki gelişimi için çalışır, İş sağlığı ve güvenliği konusunu bilir ve uygular, Kişisel koruyucu önlemleri ve çevre güvenliği kurallarını bilir ve uygular | |||||||||
2) Çalışma alanı düzenlemesini bilir ve yaşlı bakım hizmetinin kalite standartlarına uygun olmasını sağlar | |||||||||
3) Hizmet alan bireyin öz bakım bilgi ve becerilerinin kazandırılmasına yardımcı olur, Yüz ve boyun bakımını yapar, El-ayak-tırnak bakımını yapar, Ağız ve diş bakımını yapar, Saç/sakal/istenmeyen tüylerin bakımını yapar | |||||||||
4) Hizmet alan bireyin banyosunu veya yatak içinde iken banyosunu yaptırır, Hizmet alanın giysilerini değiştirmesine, tuvalet ihtiyaçlarını gidermesine yardımcı olur | |||||||||
5) Öz bakım sonrası gerekli işlemleri yapar, Uygulamalar sırasında kullanılan malzemeleri hijyen kurallarına uygun tekrar kullanıma hazırlar. Bakımsırasında ortaya çıkan kişisel atıkları hijyen kurallarına uygun ortamdan uzaklaştırır. | |||||||||
6) Hizmet alanın yatak takımlarını değiştirir ve yatak düzenini sağlar, Hizmet alanın oda düzenini sağlar, Hizmet alanın yaşadığı alanda kaza ve yaralanmaya karşı önlem alır | |||||||||
7) Oral beslenmeyi sağlar ve/veya destekler, Oral beslenme sonrası gerekli işlemleri yapar | |||||||||
8) Hizmet alanın mobilizasyonunu sağlar, Vücut bütünlüğünü ve yatak yarasını takip eder, Yatak yarası oluşumunu engellemek için gerekli önlemleri uygular | |||||||||
9) Sosyal etkinliklere katılımını sağlar, Meşguliyet etkinliklerine katılımı için destek olur, Önerilen fiziksel aktivitelere katılımını sağlar, Önerilen zihinsel aktivitelere katılımını sağlar, Hizmet alanın uyum sürecine destek olur, Hizmet alan bireyin etkili iletişim kurmasını kolaylaştırır | |||||||||
10) Sağlık profesyonelinin olmadığı durumlarda hizmet alan bireyin tedavi sürecinde reçetelenmiş ilaç kullanımını (kırmızı ve yeşil reçete hariç) destekler, Akut ve kronik rahatsızlıkların tedavi sürecinde sağlık profesyonelini destekler, Hizmet alan bireyi gözlemler |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Bireysel mesleki gelişimi için çalışır, İş sağlığı ve güvenliği konusunu bilir ve uygular, Kişisel koruyucu önlemleri ve çevre güvenliği kurallarını bilir ve uygular | 5 |
2) | Çalışma alanı düzenlemesini bilir ve yaşlı bakım hizmetinin kalite standartlarına uygun olmasını sağlar | 5 |
3) | Hizmet alan bireyin öz bakım bilgi ve becerilerinin kazandırılmasına yardımcı olur, Yüz ve boyun bakımını yapar, El-ayak-tırnak bakımını yapar, Ağız ve diş bakımını yapar, Saç/sakal/istenmeyen tüylerin bakımını yapar | 5 |
4) | Hizmet alan bireyin banyosunu veya yatak içinde iken banyosunu yaptırır, Hizmet alanın giysilerini değiştirmesine, tuvalet ihtiyaçlarını gidermesine yardımcı olur | 5 |
5) | Öz bakım sonrası gerekli işlemleri yapar, Uygulamalar sırasında kullanılan malzemeleri hijyen kurallarına uygun tekrar kullanıma hazırlar. Bakımsırasında ortaya çıkan kişisel atıkları hijyen kurallarına uygun ortamdan uzaklaştırır. | 5 |
6) | Hizmet alanın yatak takımlarını değiştirir ve yatak düzenini sağlar, Hizmet alanın oda düzenini sağlar, Hizmet alanın yaşadığı alanda kaza ve yaralanmaya karşı önlem alır | 5 |
7) | Oral beslenmeyi sağlar ve/veya destekler, Oral beslenme sonrası gerekli işlemleri yapar | 5 |
8) | Hizmet alanın mobilizasyonunu sağlar, Vücut bütünlüğünü ve yatak yarasını takip eder, Yatak yarası oluşumunu engellemek için gerekli önlemleri uygular | 5 |
9) | Sosyal etkinliklere katılımını sağlar, Meşguliyet etkinliklerine katılımı için destek olur, Önerilen fiziksel aktivitelere katılımını sağlar, Önerilen zihinsel aktivitelere katılımını sağlar, Hizmet alanın uyum sürecine destek olur, Hizmet alan bireyin etkili iletişim kurmasını kolaylaştırır | 5 |
10) | Sağlık profesyonelinin olmadığı durumlarda hizmet alan bireyin tedavi sürecinde reçetelenmiş ilaç kullanımını (kırmızı ve yeşil reçete hariç) destekler, Akut ve kronik rahatsızlıkların tedavi sürecinde sağlık profesyonelini destekler, Hizmet alan bireyi gözlemler | 5 |
Ders | |
Ödev | |
Soru cevap/ Tartışma | |
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.) | |
Staj/Yerinde Uygulama |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Sözlü sınav | |
Ödev | |
Uygulama | |
Gözlem | |
Staj/ Yerinde Uygulama Değerlendirmesi |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Uygulama | 10 | % 80 |
Final | 1 | % 20 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 80 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 20 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 4 | 32 |
Uygulama | 10 | 80 |
Arazi Çalışması | 2 | 16 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 28 |
Sunum / Seminer | 10 | 10 |
Ödevler | 14 | 28 |
Ara Sınavlar | 4 | 4 |
Rapor Teslimi | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 200 |