Yaşlı Bakımı | |||||
Önlisans | TYYÇ: 5. Düzey | QF-EHEA: Kısa Düzey | EQF-LLL: 5. Düzey |
Ders Kodu: | YSB112 | ||||||||
Ders İsmi: | Yaşlı Hasta Bakım İlkeleri | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu Ders | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Öğr.Gör. DERYA AVAN ÇINAR | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Dr.Öğr.Üyesi MUCİZE SARIHAN |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Temel yaşlı bakım ilkelerini öğreterek yaşlı bireyin bakımını yürütecek becerilerini ders, laboratuar ve uygulama ortamında kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği: | --Yaşlanma Ve Yaşlılık İle İlgili Tanımlamalar -Yaşlının Temel Gereksinimleri. -Yaşlıda Bakım Uygulamalarının Yürütülmesinde Temel Kurallar -Hayati Belirtiler, Ateş, Nabız, Tansiyon, Solunum Ölçülmesi Ve Kaydedilmesi. -Yaşlıda Bireysel Hijyen Ve Uygulamaları. - Yatak Yapımı, Rahat Yatış Pozisyonları -Yaşlının Beslenme Gereksiniminin Karşılanması. -Yaşlıda Bası Yaraları Ve Yara Bakımı. -Yaşlıda Sıcak Ve Soğuk Uygulamalar. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | kazalara dönük güvenilir ev | destekleyici kitap |
1) | güvenli bir ortam | destekleyici kitap |
2) | Yatağın birey üzerindeki olumsuz etkilerini bilip, önleyebilme. | destekleyici kitap |
3) | Hasta bakımında yaşlı bakım sürecini uygulayabilme. | destekleyici kitap |
4) | hastanın yaşam bulgularını alıp değerlendirebilme | destekleyici kitap |
5) | Hijyen uygulamalarını öğrenerek kişinin öz bakım gereksinimlerini karşılayabilme | destekleyici kitap |
6) | hastanın ihtiyacına göre sıcak ve soğuk uygulama yapabilme | destekleyici kitap |
7) | yatak yapımı rahat yatış pozisyonları | destekleyici kitap |
8) | Yaşlının beslenme gereksiniminin karşılanması | destekleyici kitap |
9) | yaşlıda bası yarası ve bakımı | destekleyici kitap |
10) | oral ilaç uygulamaları | destekleyici kitap |
11) | yaşlıda sıcak ve soğuk uygulamalar | destekleyici kitap |
12) | Banyo düzeni ve güvenli banyo | destekleyici kitap |
13) | güvenli yaşam odası ve düzeni | destekleyici kitap |
14) | kişisel güvenlik tetbirleri | destekleyici tedavi |
Ders Notları / Kitaplar: | Sabuncu, N. Ve Akça-Ay, F.2010. Klinik Beceriler- Sağlığın Değerlendirilmesi, Hasta Bakım ve Takibi, Nobel Tıp Kitapevleri, İstanbul. |
Diğer Kaynaklar: | Edt. Akça Ay F. (2012) Sağlık Uygulamalarında Temel Kavramlar ve Beceriler Nobel Tıp Kitapevleri. İstanbul |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
|||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||
1) Bireysel mesleki gelişimi için çalışır, İş sağlığı ve güvenliği konusunu bilir ve uygular, Kişisel koruyucu önlemleri ve çevre güvenliği kurallarını bilir ve uygular | |||||||||
2) Çalışma alanı düzenlemesini bilir ve yaşlı bakım hizmetinin kalite standartlarına uygun olmasını sağlar | |||||||||
3) Hizmet alan bireyin öz bakım bilgi ve becerilerinin kazandırılmasına yardımcı olur, Yüz ve boyun bakımını yapar, El-ayak-tırnak bakımını yapar, Ağız ve diş bakımını yapar, Saç/sakal/istenmeyen tüylerin bakımını yapar | |||||||||
4) Hizmet alan bireyin banyosunu veya yatak içinde iken banyosunu yaptırır, Hizmet alanın giysilerini değiştirmesine, tuvalet ihtiyaçlarını gidermesine yardımcı olur | |||||||||
5) Öz bakım sonrası gerekli işlemleri yapar, Uygulamalar sırasında kullanılan malzemeleri hijyen kurallarına uygun tekrar kullanıma hazırlar. Bakımsırasında ortaya çıkan kişisel atıkları hijyen kurallarına uygun ortamdan uzaklaştırır. | |||||||||
6) Hizmet alanın yatak takımlarını değiştirir ve yatak düzenini sağlar, Hizmet alanın oda düzenini sağlar, Hizmet alanın yaşadığı alanda kaza ve yaralanmaya karşı önlem alır | |||||||||
7) Oral beslenmeyi sağlar ve/veya destekler, Oral beslenme sonrası gerekli işlemleri yapar | |||||||||
8) Hizmet alanın mobilizasyonunu sağlar, Vücut bütünlüğünü ve yatak yarasını takip eder, Yatak yarası oluşumunu engellemek için gerekli önlemleri uygular | |||||||||
9) Sosyal etkinliklere katılımını sağlar, Meşguliyet etkinliklerine katılımı için destek olur, Önerilen fiziksel aktivitelere katılımını sağlar, Önerilen zihinsel aktivitelere katılımını sağlar, Hizmet alanın uyum sürecine destek olur, Hizmet alan bireyin etkili iletişim kurmasını kolaylaştırır | |||||||||
10) Sağlık profesyonelinin olmadığı durumlarda hizmet alan bireyin tedavi sürecinde reçetelenmiş ilaç kullanımını (kırmızı ve yeşil reçete hariç) destekler, Akut ve kronik rahatsızlıkların tedavi sürecinde sağlık profesyonelini destekler, Hizmet alan bireyi gözlemler |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Bireysel mesleki gelişimi için çalışır, İş sağlığı ve güvenliği konusunu bilir ve uygular, Kişisel koruyucu önlemleri ve çevre güvenliği kurallarını bilir ve uygular | 5 |
2) | Çalışma alanı düzenlemesini bilir ve yaşlı bakım hizmetinin kalite standartlarına uygun olmasını sağlar | 5 |
3) | Hizmet alan bireyin öz bakım bilgi ve becerilerinin kazandırılmasına yardımcı olur, Yüz ve boyun bakımını yapar, El-ayak-tırnak bakımını yapar, Ağız ve diş bakımını yapar, Saç/sakal/istenmeyen tüylerin bakımını yapar | 5 |
4) | Hizmet alan bireyin banyosunu veya yatak içinde iken banyosunu yaptırır, Hizmet alanın giysilerini değiştirmesine, tuvalet ihtiyaçlarını gidermesine yardımcı olur | 5 |
5) | Öz bakım sonrası gerekli işlemleri yapar, Uygulamalar sırasında kullanılan malzemeleri hijyen kurallarına uygun tekrar kullanıma hazırlar. Bakımsırasında ortaya çıkan kişisel atıkları hijyen kurallarına uygun ortamdan uzaklaştırır. | 5 |
6) | Hizmet alanın yatak takımlarını değiştirir ve yatak düzenini sağlar, Hizmet alanın oda düzenini sağlar, Hizmet alanın yaşadığı alanda kaza ve yaralanmaya karşı önlem alır | 5 |
7) | Oral beslenmeyi sağlar ve/veya destekler, Oral beslenme sonrası gerekli işlemleri yapar | 5 |
8) | Hizmet alanın mobilizasyonunu sağlar, Vücut bütünlüğünü ve yatak yarasını takip eder, Yatak yarası oluşumunu engellemek için gerekli önlemleri uygular | 5 |
9) | Sosyal etkinliklere katılımını sağlar, Meşguliyet etkinliklerine katılımı için destek olur, Önerilen fiziksel aktivitelere katılımını sağlar, Önerilen zihinsel aktivitelere katılımını sağlar, Hizmet alanın uyum sürecine destek olur, Hizmet alan bireyin etkili iletişim kurmasını kolaylaştırır | 5 |
10) | Sağlık profesyonelinin olmadığı durumlarda hizmet alan bireyin tedavi sürecinde reçetelenmiş ilaç kullanımını (kırmızı ve yeşil reçete hariç) destekler, Akut ve kronik rahatsızlıkların tedavi sürecinde sağlık profesyonelini destekler, Hizmet alan bireyi gözlemler | 5 |
Ders | |
Ödev | |
Soru cevap/ Tartışma | |
Teknik gezi | |
Staj/Yerinde Uygulama |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Sözlü sınav | |
Gözlem |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 4 | 56 |
Derse Özgü Staj | 14 | 1 | 14 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 6 | 1 | 6 |
Sunum / Seminer | 14 | 1 | 14 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 92 |