Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
• İzlek içeriği ile tanışır.
• Ders kitapları ve yazarlarının önemini açıklar.
• Ders konularını sıralar.
• Ekstra ders materyallerinin nasıl kullanılacağını açıklar.
• Not ve değerlendirme yöntemini tarif eder. |
İzleğin incelenmesi.
Gelecek derse kadar ders kitaplarından ilgili kısımları okuma:
Tannenbaum & Schultz, Siyasî Düşünce Tarihi, 2015, s. 19-41.
|
2) |
• Siyaset felsefesinin siyaset bilimi alanındaki yerini belirler.
• Siyaset felsefesinin neden gerekli olduğunu tartışır.
• Normatif ve betimleyici argümanları birbiriyle kıyaslar.
• Siyaset felsefesinin çoğulculuk temelli bir alan olarak tanır.
• Siyasi tarih bilgisinin siyaset felsefesi çalışmaları için önemini değerlendirir.
|
Gelecek derse kadar ders kitaplarından ilgili kısımları okuma.
Platon, Sokrates’in Savunması & Kriton
|
3) |
• Antik Yunan uygarlığında şehir devletlerini ve Atina’daki doğrudan demokrasinin özelliklerini açıklar.
• Platon ve Sokrates arasındaki ilişkiyi belirtir.
• Sokrates’e göre erdem kavramını tartışır.
• Sokrates’in filozofun toplumsal işlevi konusundaki görüşlerini yorumlar.
• Sokrates’in savunmasının neden bir direniş eylemi olduğunu gösterir. |
Gelecek derse kadar ders kitaplarından ilgili kısımları okuma:
Tannenbaum & Schultz, Siyasî Düşünce Tarihi, 2015, s. 59-77.
Platon, Devlet, I-IV. Kitap
|
4) |
• Platoncu diyalog ve diyalektik metodun ne olduğunu gösterir.
• Sokrates’in mutlakçı anlayışı ile Sofist okulunun görecelilik anlayışını ayırt eder.
• Devlet’teki farklı karakterlerin yaptığı adalet kavramı üzerine tartışmayı özetler.
• Platon’un adil toplumu nasıl açıkladığını tarif eder.
• İdeal devletin vatandaşları Metaller Miti’nin neden gerekli görüldüğünü açıklar.
|
Gelecek derse kadar ders kaynağından ilgili kısmı okuma:
Platon, Devlet, V-VII. Kitap
|
5) |
• Mağara alegorisini ve alegorideki gölgelerin anlamını yorumlar.
• Platon’un epistemolojik metodunu ve formlar doktrinini özetler.
• Devlet’te filozof kralın özelliklerini tarif eder.
• Platon’un ideal devletinin özelliklerini açıklar.
• İdeal devletin bozulmuş formları olan yönetim tiplerini listeler. |
Gelecek derse kadar ders kitaplarından ilgili kısımları okuma:
Tannenbaum & Schultz, Siyasî Düşünce Tarihi, 2015, s. 77-95.
Aristoteles, Siyaset, I-III. Kitap
|
6) |
• Aristo’nun insan doğasına dair fikirlerini tarif eder.
• Telos kavramı ile teleolojik yaklaşımı açıklar.
• Platon ve Aristo’nun fikirlerini ayırt eder.
• Aristo’ya göre yönetim tiplerini sıralar.
• Altın Orta ilkesinin ahlak alanında nasıl uygulandığını gösterir. |
Gelecek derse kadar ders kitaplarından ilgili kısımları okuma:
Tannenbaum & Schultz, Siyasî Düşünce Tarihi, 2015, s. 159-183.
Niccolo Machiavelli, Hükümdar, İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları, 2013.
|
7) |
• İtalyan şehir-devletleri ve Rönesans döneminin özelliklerini sıralar.
• Machiavelli’yi Hükümdar’ı yazmaya iten sebepleri sıralar.
• Machiavelli’nin seküler düşüncesi ile geleneksel orta çağ düşüncesini karşılatırır.
• Machiavelli’ye göre insan doğasını tasvir eder.
• Machiavelli’ye göre erdem ve talih kavramlarını tanımlar.
• Hükümdar’daki iyi yöntecinin edinmesi gereken nitelikleri sıralar. |
Gelecek derse kadar ders kitaplarından ilgili kısımları okuma.
Tannenbaum & Schultz, Siyasî Düşünce Tarihi, 2015, s. 213-233.
Thomas Hobbes, Leviathan.
|
8) |
Dönem arası sınavı ile öğrencinin aşağıdaki kapasiteleri ölçülür:
• Siyaset felsefesinin temel kavramlarını tanımlar.
• Platon, Sokrates ve Aristo’nun düşüncelerini karşılaştırır.
• Platon ve Aristo tarafından tarif edilen ideal yönetim modellerini ayırt eder.
• Antik Yunan siyaset felsefesinde ahlak ve siyaset ilişkisini tartışır.
• Machiavelli’nin etik ve siyaset konusundaki fikirlerinin antik Yunan düşünürlerininkiyle olan farkını açıklar.
|
|
9) |
• Birey kavramının Hobbes’un yöntemindeki merkezi rolünü açıklar.
• Hobbes’a göre insan doğası tasvir eder.
• Hobbes’a göre toplumsal sözleşmenin ortaya çıkma nedenlerini sıralar.
• Leviathan’ın mutlak bir egemen olarak özelliklerini sıralar.
• Hobbes’a göre egemen güce tam itaatin neden gerekli olduğunu tartışır.
|
Gelecek derse kadar ders kitaplarından ilgili kısımları okuma.
Tannenbaum & Schultz, Siyasî Düşünce Tarihi, 2015, s. 233-253.
John Locke, Hükümet Üzerine Birinci İnceleme. Ankara: Kırlangıç, 2007.
|
10) |
• Locke’a göre insan doğası tasvir eder.
• Locke’un özel mülkiyeti neden bir doğal hak olarak gördüğünü tartışır.
• Locke’a göre toplumsal sözleşmenin ortaya çıkma nedenlerini sıralar.
• Locke’a göre hükümetin görevlerini açıklar.
• Locke’a göre “güçler ayrılığı” ilkesini tanımlar.
• Locke’a göre egemen güce başkaldırının neden ve ne zaman gerekli olduğunu tartışır.
|
Gelecek derse kadar ders kitaplarından ilgili kısımları okuma:
Tannenbaum & Schultz, Siyasî Düşünce Tarihi, 2015, s. 253-279.
Jean Jacques Rousseau, Toplum Sözleşmesi, İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları, 2013.
|
11) |
• Rousseau’nun insan doğası hakkındaki varsayımlarını ve “vahşi soylu” idealini tasvir eder.
• Rousseau’nun Aydınlanma düşüncesine neden ve nasıl meydan okuduğunu tartışır.
• Rousseau’ya göre toplumsal sözleşmenin ortaya çıkış nedenlerini sıralar.
• Rousseau’nun “genel irade” kavramı hakkındaki düşüncelerini inceler.
• Rousseau’ya göre genel iradeye itaatin neden gerekli olduğunu açıklar. |
Gelecek derse kadar ders kitaplarından ilgili kısımları okuma.
Tannenbaum & Schultz, Siyasî Düşünce Tarihi, 2015, s. 313-353.
John Stuart Mill, Özgürlük Üzerine.
|
12) |
• Mill’e göre özgürlük kavramını tanımlar.
• Mill’in “çoğunluğun tiranlığı” kavramını tartışır.
• Mill’in faydacılık eleştirisini inceler.
• Koşulsuz bir ifade özgürlüğüne olan ihtiyacın gerekçelerini sıralar.
• Negatif ve pozitif özgürlük kavramlarını ayırt eder. |
Gelecek derse kadar ders kitaplarından ilgili kısımları okuma.
Adam Smith, Ulusların Zenginliği.
|
13) |
• Adam Smith’e göre kapitalizmin özelliklerini açıklar.
• Adam Smith’e göre “iş bölümü” kavramını tanımlar.
• Adam Smith’in Ulusların Zenginliği eserindeki temel argümanı belirtir.
• Adam Smith’in liberalizme olan katkısını tartışır.
• Adam Smith’in devletin ekonomideki rolü konusundaki düşüncelerini inceler.
|
Gelecek derse kadar ders kitaplarından ilgili kısımları okuma.
Tannenbaum & Schultz, Siyasî Düşünce Tarihi, 2015, s. 333-367.
Karl Marx ve Friedrich Engels, Komünist Manifesto. |
14) |
• Materyalist tarih anlayışını Hegelci görüşten ayırır.
• Marx’ın 19. yüzyıl sanayi kapitalizmini nasıl incelediğini açıklar.
• Marx’a göre “sınıf çatışması” kavramını tartışır.
• Kapitalist sistemde farklı “yabancılaşma” türlerini birbirinden ayırır.
• Devrimci sosyalizm kavramını tartışır. |
|
15) |
Final sınavında öğrencilerin aşağıdaki konulardaki kapasitesi değerlendirilir:
• Siyaset felsefesinin temel kavramlarını tanımlama.
• Ders kapsamında ele alınan düşünürlerin başlıca eserlerini tanıma.
• Machiavelli, Hobbes, Locke, Rousseau, Wollstonecraft ve Mill’in “doğa durumu” kavramı hakkındaki düşüncelerini özetleme.
• Toplumsal sözleşme kuramlarını statükoyu meşrulaştırma açısından kıyaslama.
• Marx’ın teorilerini liberal düşünürlerin siyasi fikirleri ile karşılaştırma. |
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Sağlık alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve multimedya eğitim araç gereçleri ile diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğini değerlendirme bilgisine sahiptir.
Sağlık alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. |
|
2) |
Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak bilimsel olarak kanıtlanmış verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri geliştirir, bilgiyi paylaşır, ekip çalışması yapar.
Sağlık ve araştırma alanı ile ilgili bilgi teknolojilerini kullanır.
Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak birey, aile ve topluma yönelik sağlık eğitimi yapar.
Alanına özgü sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. |
|
3) |
Sağlık alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır; ilgili kişi ve kurumların düşüncelerini, istek ve beklentilerini dinler.
Sağlık alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek ekip çalışması içinde ve sürecin etkin bir elemanı olarak uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır.
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için diğer meslek grupları ile işbirliği içinde proje ve etkinlikler düzenler ve bunları uygular.
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
Sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki olayları/gelişmeleri izler ve değerlendirir.
Sözlü ve yazılı olarak etkili iletişim kurar.
Kültürlerarası iletişim kurma bilgi ve becerisine sahiptir.
Mesleki aktivite ve uygulamalarını etkin ve güvenli şekilde belgeler/doğru ve etkili kayıt tutar. |
|
4) |
Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
Öğrenme hedeflerini belirler ve öğrenmeyi öğrendiğini gösterir.
Öğrenme kaynaklarını belirler, kaynaklara etkin/hızlı erişir.
Yaşam boyu öğrenmeyi benimsediğin gösterir, gelişime açıktır ve bu davranışı devam ettirir.
Bilgiye ulaşma yollarına karar verir ve uygular. |
|
5) |
Sağlık alanı ile ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve bu süreçlere katılır.
Bebek ve çocukları da kapsayacak şekilde, birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular.
Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır.
Profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur.
Sağlıklı ve/veya hasta bireyin yapısı, fizyolojik fonksiyonları ve davranışları; bireyin sağlığı ile fiziksel ve sosyal çevresi arasındaki ilişkisini anlamaya yetkindir.
Mezuniyet sonrası kurum içi, yerel, ulusal ve uluslararası eğitimlere katılır; bunları kredilendirir ve belgeler.
Etik ilkelerin ve etik kurulların eğitim- uygulama ve araştırma alanlarında birey ve toplum için önemini bilir. |
|
6) |
Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme.
Sağlık alanı ile ilgili sahip olduğu ileri düzeydeki bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
Sağlık alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir.
Alanına özgü bilimsel bilgi üretme sorumluluğunu yerine getirir/tanımlayıcı düzeyde araştırma yapar. |
|