Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
• İzlek içeriği ile tanışır.
• Ders kitapları ve yazarlarının önemini açıklar.
• Ders konularını sıralar.
• Ekstra ders materyallerinin nasıl kullanılacağını açıklar.
• Not ve değerlendirme yöntemini tarif eder. |
İzleğin incelenmesi.
Gelecek derse kadar ders kitaplarından ilgili kısımları okuma:
Tannenbaum & Schultz, Siyasî Düşünce Tarihi, 2015, s. 19-41.
|
2) |
• Siyaset felsefesinin siyaset bilimi alanındaki yerini belirler.
• Siyaset felsefesinin neden gerekli olduğunu tartışır.
• Normatif ve betimleyici argümanları birbiriyle kıyaslar.
• Siyaset felsefesinin çoğulculuk temelli bir alan olarak tanır.
• Siyasi tarih bilgisinin siyaset felsefesi çalışmaları için önemini değerlendirir.
|
Gelecek derse kadar ders kitaplarından ilgili kısımları okuma.
Platon, Sokrates’in Savunması & Kriton
|
3) |
• Antik Yunan uygarlığında şehir devletlerini ve Atina’daki doğrudan demokrasinin özelliklerini açıklar.
• Platon ve Sokrates arasındaki ilişkiyi belirtir.
• Sokrates’e göre erdem kavramını tartışır.
• Sokrates’in filozofun toplumsal işlevi konusundaki görüşlerini yorumlar.
• Sokrates’in savunmasının neden bir direniş eylemi olduğunu gösterir. |
Gelecek derse kadar ders kitaplarından ilgili kısımları okuma:
Tannenbaum & Schultz, Siyasî Düşünce Tarihi, 2015, s. 59-77.
Platon, Devlet, I-IV. Kitap
|
4) |
• Platoncu diyalog ve diyalektik metodun ne olduğunu gösterir.
• Sokrates’in mutlakçı anlayışı ile Sofist okulunun görecelilik anlayışını ayırt eder.
• Devlet’teki farklı karakterlerin yaptığı adalet kavramı üzerine tartışmayı özetler.
• Platon’un adil toplumu nasıl açıkladığını tarif eder.
• İdeal devletin vatandaşları Metaller Miti’nin neden gerekli görüldüğünü açıklar.
|
Gelecek derse kadar ders kaynağından ilgili kısmı okuma:
Platon, Devlet, V-VII. Kitap
|
5) |
• Mağara alegorisini ve alegorideki gölgelerin anlamını yorumlar.
• Platon’un epistemolojik metodunu ve formlar doktrinini özetler.
• Devlet’te filozof kralın özelliklerini tarif eder.
• Platon’un ideal devletinin özelliklerini açıklar.
• İdeal devletin bozulmuş formları olan yönetim tiplerini listeler. |
Gelecek derse kadar ders kitaplarından ilgili kısımları okuma:
Tannenbaum & Schultz, Siyasî Düşünce Tarihi, 2015, s. 77-95.
Aristoteles, Siyaset, I-III. Kitap
|
6) |
• Aristo’nun insan doğasına dair fikirlerini tarif eder.
• Telos kavramı ile teleolojik yaklaşımı açıklar.
• Platon ve Aristo’nun fikirlerini ayırt eder.
• Aristo’ya göre yönetim tiplerini sıralar.
• Altın Orta ilkesinin ahlak alanında nasıl uygulandığını gösterir. |
Gelecek derse kadar ders kitaplarından ilgili kısımları okuma:
Tannenbaum & Schultz, Siyasî Düşünce Tarihi, 2015, s. 159-183.
Niccolo Machiavelli, Hükümdar, İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları, 2013.
|
7) |
• İtalyan şehir-devletleri ve Rönesans döneminin özelliklerini sıralar.
• Machiavelli’yi Hükümdar’ı yazmaya iten sebepleri sıralar.
• Machiavelli’nin seküler düşüncesi ile geleneksel orta çağ düşüncesini karşılatırır.
• Machiavelli’ye göre insan doğasını tasvir eder.
• Machiavelli’ye göre erdem ve talih kavramlarını tanımlar.
• Hükümdar’daki iyi yöntecinin edinmesi gereken nitelikleri sıralar. |
Gelecek derse kadar ders kitaplarından ilgili kısımları okuma.
Tannenbaum & Schultz, Siyasî Düşünce Tarihi, 2015, s. 213-233.
Thomas Hobbes, Leviathan.
|
8) |
Dönem arası sınavı ile öğrencinin aşağıdaki kapasiteleri ölçülür:
• Siyaset felsefesinin temel kavramlarını tanımlar.
• Platon, Sokrates ve Aristo’nun düşüncelerini karşılaştırır.
• Platon ve Aristo tarafından tarif edilen ideal yönetim modellerini ayırt eder.
• Antik Yunan siyaset felsefesinde ahlak ve siyaset ilişkisini tartışır.
• Machiavelli’nin etik ve siyaset konusundaki fikirlerinin antik Yunan düşünürlerininkiyle olan farkını açıklar.
|
|
9) |
• Birey kavramının Hobbes’un yöntemindeki merkezi rolünü açıklar.
• Hobbes’a göre insan doğası tasvir eder.
• Hobbes’a göre toplumsal sözleşmenin ortaya çıkma nedenlerini sıralar.
• Leviathan’ın mutlak bir egemen olarak özelliklerini sıralar.
• Hobbes’a göre egemen güce tam itaatin neden gerekli olduğunu tartışır.
|
Gelecek derse kadar ders kitaplarından ilgili kısımları okuma.
Tannenbaum & Schultz, Siyasî Düşünce Tarihi, 2015, s. 233-253.
John Locke, Hükümet Üzerine Birinci İnceleme. Ankara: Kırlangıç, 2007.
|
10) |
• Locke’a göre insan doğası tasvir eder.
• Locke’un özel mülkiyeti neden bir doğal hak olarak gördüğünü tartışır.
• Locke’a göre toplumsal sözleşmenin ortaya çıkma nedenlerini sıralar.
• Locke’a göre hükümetin görevlerini açıklar.
• Locke’a göre “güçler ayrılığı” ilkesini tanımlar.
• Locke’a göre egemen güce başkaldırının neden ve ne zaman gerekli olduğunu tartışır.
|
Gelecek derse kadar ders kitaplarından ilgili kısımları okuma:
Tannenbaum & Schultz, Siyasî Düşünce Tarihi, 2015, s. 253-279.
Jean Jacques Rousseau, Toplum Sözleşmesi, İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları, 2013.
|
11) |
• Rousseau’nun insan doğası hakkındaki varsayımlarını ve “vahşi soylu” idealini tasvir eder.
• Rousseau’nun Aydınlanma düşüncesine neden ve nasıl meydan okuduğunu tartışır.
• Rousseau’ya göre toplumsal sözleşmenin ortaya çıkış nedenlerini sıralar.
• Rousseau’nun “genel irade” kavramı hakkındaki düşüncelerini inceler.
• Rousseau’ya göre genel iradeye itaatin neden gerekli olduğunu açıklar. |
Gelecek derse kadar ders kitaplarından ilgili kısımları okuma.
Tannenbaum & Schultz, Siyasî Düşünce Tarihi, 2015, s. 313-353.
John Stuart Mill, Özgürlük Üzerine.
|
12) |
• Mill’e göre özgürlük kavramını tanımlar.
• Mill’in “çoğunluğun tiranlığı” kavramını tartışır.
• Mill’in faydacılık eleştirisini inceler.
• Koşulsuz bir ifade özgürlüğüne olan ihtiyacın gerekçelerini sıralar.
• Negatif ve pozitif özgürlük kavramlarını ayırt eder. |
Gelecek derse kadar ders kitaplarından ilgili kısımları okuma.
Adam Smith, Ulusların Zenginliği.
|
13) |
• Adam Smith’e göre kapitalizmin özelliklerini açıklar.
• Adam Smith’e göre “iş bölümü” kavramını tanımlar.
• Adam Smith’in Ulusların Zenginliği eserindeki temel argümanı belirtir.
• Adam Smith’in liberalizme olan katkısını tartışır.
• Adam Smith’in devletin ekonomideki rolü konusundaki düşüncelerini inceler.
|
Gelecek derse kadar ders kitaplarından ilgili kısımları okuma.
Tannenbaum & Schultz, Siyasî Düşünce Tarihi, 2015, s. 333-367.
Karl Marx ve Friedrich Engels, Komünist Manifesto. |
14) |
• Materyalist tarih anlayışını Hegelci görüşten ayırır.
• Marx’ın 19. yüzyıl sanayi kapitalizmini nasıl incelediğini açıklar.
• Marx’a göre “sınıf çatışması” kavramını tartışır.
• Kapitalist sistemde farklı “yabancılaşma” türlerini birbirinden ayırır.
• Devrimci sosyalizm kavramını tartışır. |
|
15) |
Final sınavında öğrencilerin aşağıdaki konulardaki kapasitesi değerlendirilir:
• Siyaset felsefesinin temel kavramlarını tanımlama.
• Ders kapsamında ele alınan düşünürlerin başlıca eserlerini tanıma.
• Machiavelli, Hobbes, Locke, Rousseau, Wollstonecraft ve Mill’in “doğa durumu” kavramı hakkındaki düşüncelerini özetleme.
• Toplumsal sözleşme kuramlarını statükoyu meşrulaştırma açısından kıyaslama.
• Marx’ın teorilerini liberal düşünürlerin siyasi fikirleri ile karşılaştırma. |
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Çocukların gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlüklerinin bilgisine sahip olur. |
|
2) |
Çocuk gelişimi alanındaki temel ve güncellenmiş kuramsal ve uygulama için gerekli bilgilere, gerekli eğitim ve öğretim araçları ve kaynakları kullanarak sahip olur. |
|
3) |
Çocuk gelişimi ile ilgili kazandığı bilgilerin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini karşılaştırmalı olarak değerlendirme ve yorumlama bilgisine sahiptir. |
|
4) |
Çocuk gelişimi alanında, fiziksel-motor, bilişsel, dil, sosyal-duygusal, duyusal gelişim alanlarını kapsayan, ileri düzeyde bilgi ve becerileri kullanarak kanıt temelli verileri yorumlar, değerlendirir, gelişimsel sorunları analiz eder, etik değerleri gözeterek normal ve normal dışı gelişim gösteren çocuklara yönelik çözüm önerileri geliştirip ekip çalışması yapar. |
|
5) |
Çocuk gelişimi alanında, normal ve normal dışı gelişim gösteren çocuklara yönelik problem durumlarına kanıt temelli yaklaşımla farklı çözüm yolları üretebilme becerilerine sahiptir. |
|
6) |
Çocuk gelişimi alanında trans-disipliner çalışmalarda sorumluluk alır ve görevini etkin bir şekilde yerine getirir. |
|
7) |
Çocuk gelişimi alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı ileri düzeydeki bilgileri içselleştirir, geneller ve öğrendiğini sergiler. |
|
8) |
Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje, araştırma ve etkinlikler planlar, uygular ve süreci izleyip değerlendirir. |
|
9) |
Çocuk gelişimi alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirerek, düşüncelerini ve sorunlara yönelik çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle sürecin etkin bir elemanı olarak paylaşır. |
|
10) |
Sahip olduğu bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirip kendi öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir |
|
11) |
Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanarak, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir. |
|
12) |
Kalite yönetimi ve süreçleri, bebek, çocuk ve aileleri de kapsayacak şekilde, birey, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir, bu süreçlere uygun davranır ve katılır. |
|