Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
• İzleğin içeriğini tanır
• Ders programını sıralar
• Ders kitabı ve yazarı hakkında bilgi verebilir.
• Ekstra ders materyalleri hakkında bilgilenir
• Not ve değerlendirme sistemini açıklar
• Dersin kapsadığı konuları tanır.
• Dersin temalarıyla ilgili yükümlülükleri açıklar.
• Okuma paketi ile hakkında bilgi edinir.
• Zorunlu olmayan okuma malzemeleri ve görsel materyallerin dersle olan ilgisini açıklar.
• Dersin yükümlülükleriyle ilgili notlandırma metodunu açıklar.
|
İzleğin gözden geçirilmesi.
“Inherit the Wind” (1960) filminin gelecek haftaya kadar izlenmesi ve verilen soruların yanıtlanması.
|
2) |
• Bilgiye ulaşma yolları arasındaki farkları ayırt eder.
• Bilimin diğer bilgiye kaynaklarından farkını belirler.
• Din ve bilim ilişkisini tartışır.
• Farklı epistemolojik yaklaşımları tanır.
• Sosyal bilimlerin özelliklerini açıklar.
• Bilimin diğer bilgiye ulaşma türlerinden farkını belirler.
• Bilime dayalı bilginin avantajlarını açıklar.
• Bilimin özelliklerini sıralar ve dinden farkını açıklar.
• “Normatiflik”, “objektiflik”, “eleştirel düşünme” gibi kavramları tanımlar ve tartışır
• Doğa bilimlerine göre sosyal bilimlerin yerini belirler.
|
Ders kitabının gelecek haftanın konusu ile ilgili bölümünü okuma:
Neuman, Toplumsal Araştırma Yöntemleri, 2012, s. 1-15.
|
3) |
• Toplumsal araştırmanın diğer bilgi kaynaklarından farkını tanır.
• Bilimin nasıl işlediğini anlatır.
• Toplumsal araştırma sürecini açıklar.
• Araştırmanın farklı boyutlarını belirler.
• Toplumsal araştırma türlerini tanır.
• Toplumsal araştırmanın alternatiflerini belirler.
• Bilimsel araştırmanın mantığını tarif eder.
• Toplumsal araştırma sürecindeki aşamaları sıralar.
• Toplumsal araştırmanın zaman, seviye ve kapsamı açısından nasıl farklılaştıklarını inceler.
• Araştırmaları kullanım amaçlarına göre sınıflandırır.
|
Ders kitabının gelecek haftanın konusu ile ilgili bölümünü okuma:
Neuman, Toplumsal Araştırma Yöntemleri, 2012, s. 16-32.
|
4) |
• “Bilimsel teori”yi tanımlar.
• Teorinin farklı kısımlarını açıklar.
• Teorinin farklı boyutlatını sıralar.
• Sosyal bilimlerdeki üç temel yaklaşımı karşılaştırır.
• Sosyal bilim paradigmalarını epistemolojik açıdan inceler.
• “Bilimsel teori”nin özelliklerini tarif eder.
• Teorinin farklı kısımlarını (kavramlar, kavramsallaştırma) tanımlar.
• Teorinin farklı boyutlarını (zaman, kapsam) açıklar.
• Sosyal bilimlerdeki eleştirel, pozitivist, yorumsamacı yaklaşımları sıralar.
• Sosyal bilimlerin değerlerden bağımsız olup olamayacağını tartışır.
|
Ders kitabının gelecek haftanın konusu ile ilgili bölümünü okuma:
Neuman, Toplumsal Araştırma Yöntemleri, 2012, s. 75-116.
|
5) |
• Sosyal bilimlerde etiğin merkezi önemini belirler.
• Sosyal bilimlerde iktidar ilişkilerinin önemini açıklar.
• Araştırma katılımcıları ile ilgili etik konuları sıralar.
• Bilim dünyasında etik meselelerin nasıl ele alındığını açıklar.
• Araştırma fonunu sağlayan sponsorlar ile ilgili etik meseleleri tartışır.
• Sosyal bilimlerde etiğin merkezi önemini belirler.
• Sosyal bilimlerde iktidar ilişkilerinin önemini açıklar.
• Araştırma katılımcıları ile ilgili etik konuları sıralar.
• Bilim dünyasında etik meselelerin nasıl ele alındığını açıklar.
• Araştırma fonunu sağlayan sponsorlar ile ilgili etik meseleleri tartışır.
|
Ders kitabının gelecek haftanın konusu ile ilgili bölümünü okuma:
Neuman, Toplumsal Araştırma Yöntemleri, 2012, s. 163-220.
|
6) |
• Literatür taramanın nasıl yapıldığını açıklar.
• Akademik kaynaklarını nasıl kullanacağını inceler.
• Toplumsal araştırmada internet kullanım biçimlerini tartışır
• Araştırmada nitel yaklaşımların olduğunu tanır.
• Araştırmada nicel yaklaşımların olduğunu tanır.
• Literatür araştırması için gerekli kaynakları tanır.
• Akademik literatürün farklı kaynaklarını sıralar.
• Toplumsal araştırmada internet kullanımının avantaj ve dezavantajlarını tanır.
• Katılımcı gözlem, saha araştırması, tarihsel-karşılaştırmalı araştırma gibi nitel metotları tanır.
• Ankete dayalı saha araştırması (survey) gibi nicel metotları tanır.
|
Ders kitabının gelecek haftanın konusu ile ilgili bölümünü okuma:
Neuman, Toplumsal Araştırma Yöntemleri, 2012, s. 221-260.
|
7) |
• Araştırmada ölçümü süreçlerini tanır.
• Ölçümün neden gerekli olduğunu açıklar.
• Nitel ve nicel yöntemleri karşılaştırır.
• Ölçüm sürecinin bölümlerini sıralar.
• Ölçümün verimliliğinin nasıl değerlendirildiğini tartışır.
• Hipotez oluşturma ve değişkenlerin ölçümü süreçlerini açıklar.
• Ölçümün kullanım amaçlarını tarif eder.
• Nitel ve nicel ölçme yöntemlerin farkını tespit eder.
• Ölçümün farklı bileşenlerini açıklar.
• Güvenilirlik ve geçerlilik kavramlarını tanımlar ve karşılaştırır
|
Ders kitabının gelecek haftanın konusu ile ilgili bölümünü okuma:
Neuman, Toplumsal Araştırma Yöntemleri, 2012, s. 263-319.
|
8) |
• Anket araştırmasının mantığını belirler.
• Soru listesinin nasıl hazırlandığını açıklar.
• Anket tiplerini listeler.
• Anket türlerinin avantaj ve dezavantajlarını sıralar.
• Anketi yapma ve mülakat tekniklerini açıklar.
• Anket araştırmasının özelliklerini sıralar.
• Soru listesini oluşturma mantığını tarif eder.
• Farklı anket türlerini ayırt eder.
• Anket türlerinin verimlilik açısından karşılaştırır.
• Mülakat sırasında nasıl bir yöntem uygulanacağını tartışır.
|
Ders kitabının gelecek haftanın konusu ile ilgili bölümünü okuma:
Neuman, Toplumsal Araştırma Yöntemleri, 2012, s. 394-462.
|
9) |
• Saha araştırmasının mantığını belirler.
• Sahanın nasıl seçildiğini ve sahaya nasıl erişim sağlandığını açıklar.
• Sahada kurulan ilişkilerin özelliklerini belirler.
• Gözlemleme ve veri toplama süreçlerini açıklar.
• Saha çalışması sırasındaki mülakat tekniğini açıklar.
• Saha araştırmasının özelliklerini açıklar.
• Saha seçimi ve sahaya erişim metotlarını tartışır.
• Sahadaki aktörler arası ilişkilerin önemini tanır.
• Sahada veri toplama aşamalarını tarif eder.
• Saha çalışmasına özgü mülakat metodunu tartışır.
|
Ders kitabının gelecek haftanın konusu ile ilgili bölümünü okuma:
Neuman, Toplumsal Araştırma Yöntemleri, 2012, s. 540-630.
|
10) |
• Tarihsel-karşılaştırmalı yöntemin mantığını belirler.
• Tarihsel-karşılaştırmalı yöntemin aşamalarını sıralar.
• Tarihsel-karşılaştırmalı yöntemin kendine özgü veri ve kanıt toplama özelliklerini açıklar.
• Tarihsel-karşılaştırmalı yönteme dayalı araştırmalara örnekler verir.
• Veri toplama aşamasındaki birincil ve ikincil malzemeleri ayırt edebilir.
• Tarihsel-karşılaştırmalı yöntemin özellikleri açıklar.
• Tarihsel-karşılaştırmalı bir araştırma projesinin aktivitelerini belirler.
• Tarihsel-karşılaştırmalı yöntemin diğer yöntemlerden farkını tartışır.
• Tarihsel-karşılaştırmalı yönteme dayalı araştırmaları diğerlerinden ayırt eder.
• Birincil ve ikincil malzeme kavramlarını tanımlar.
|
Ders kitabının gelecek haftanın konusu ile ilgili bölümünü okuma:
Neuman, Toplumsal Araştırma Yöntemleri, 2012, s. 601-657.
|
11) |
• Sosyal bilimlerde nitel ve nicel yöntemleri karşılaştırır
• Nitel yöntemlerin avantajlarını sıralar.
• Nicel yöntemlerin avantajlarını sıralar.
• Nitel yöntemlerin dezavantajlarını sıralar.
• Nicel yöntemlerin dezavantajlarını sıralar.
• Nitel ve nicel yöntemlerin temel özelliklerini açıklar.
• Nitel yöntemlerin veri toplama ve geçerlilik açısından olumlu özelliklerini örneklendirir.
• Nicel yöntemlerin veri toplama ve geçerlilik açısından olumlu özelliklerini örneklendirir.
• Nitel yöntemlerin veri toplama ve geçerlilik açısından olumsuz özelliklerini örneklendirir.
• Nicel yöntemlerin veri toplama ve geçerlilik açısından olumsuz özelliklerini örneklendirir.
|
Ders kitabının gelecek haftanın konusu ile ilgili bölümünü okuma:
Neuman, Toplumsal Araştırma Yöntemleri, 2012, s. 494-539; 658-705.
|
12) |
• Ödev/rapor yazma aşamalarını belirtir
• Kaynaklara atıfta bulunma yöntemlerini karşılaştırır
• Kaynak listelerinin nasıl hazırlanacağını inceler
• Ödev/raporda kullanılan dilinin özelliklerini açıklar
• Ödev/raporun formatının nasıl olması gerektiğini açıklar.
• Ödev/rapor metinlerinin nasıl yazılacağını açıklar.
• Kaynak kullanımının kurallarını ve referans verme sistemlerini inceler.
• Kaynakça oluşturmanın kurallarını açıklar.
• Ödevde/raporda kullanılan akademik dilin farklarını sıralar.
• Ödevde/raporda uygulanacak olan format kurallarını uygular.
|
Ders kitabının gelecek haftanın konusu ile ilgili bölümünü okuma:
Neuman, Toplumsal Araştırma Yöntemleri, 2012, s. 706-748.
|
13) |
• Sık rastlanan mantık hatalarını açıklar.
• Metinlerde kullanılan mantık kurallarının önemini belirler.
• Doğru imla kullanımının önemini inceler.
• Sözlü ve yazılı dilin farklarını açıklar.
• Akademik dil ve normatif dil arasındaki farkları açıklar.
• Sık rastlanan mantık hatalarını sıralar
• Akademik dil için mantık kurallarının önemini örneklendirir.
• İmla yanlışlarını listeler.
• Sözlü ve yazılı dil arasındaki stil değişikliğini fark eder.
• Akademik dili ve normatif dili ayırt eder.
|
|
15) |
• Bilgiler final sınavı ile ölçülür
• Öğrencilerin araştırma metotlarının temel kavramlarına olan aşinalığı değerlendirilir.
• Araştırma metotları arasındaki farkları ayırt edebilme kapasitesi ölçülür.
• Ders içeriğini gözden geçirir.
• Ödevlerdeki ortak hataları tartışır.
• Öğrencilerin araştırma ve ödev yazma sürecindeki deneyimlerini tartışır.
• Final sınavı ile bilgilerini sınar
• Bilimsel araştırman yöntemlerinin yapıtaşları olan kavramlara tanır.
• Farklı metotların birbirinden nasıl ayrıştıkları değerlendirilir.
• Ders içeriği ile aşinalık değerlendirilir.
• Ödevlerde sık rastlanan hataların farkına varır.
• Araştırma ve yazma sırasında öğrenilenler sıralanır.
|
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Öğrenciler disiplinin gelişim süreci, yeni ve belirleyici kavramları, bilimsel metodolojisi, teori ve modelleri dahil olmak üzere, Uluslararası İlişkiler alanına ilişkin temel nitelikteki bilgiyi açıklayabilmek yetisi kazanırlar. |
|
2) |
Öğrenciler ilgili alanlarda nicel ve nitel verileri toplamak ve analiz etmek üzere uygun araçları ve analitik teknikleri kullanabilmek, sonuçları yorumlayabilmek ve çözüm önerebilmek yetisi kazanırlar. |
|
3) |
Öğrenciler Türkiye siyaseti, karşılaştırmalı siyaset, uluslararası ilişkiler, diplomasi tarih ve dış politika alanlarının kavramlarını sınıflandırabilmek yetisi kazanırlar. |
|
4) |
Öğrenciler güncel sosyo-ekonomik ve siyasi gelişmeler, dış politika ve çatışma çözümü ile ilgili konuların yerel ve küresel dinamiklerini analiz ederek eleştirel değerlendirmeye tabi tutabilmek yetisi kazanırlar. |
|
5) |
Öğrenciler kendi işini başarılı bir biçimde kurmak ve geliştirmek üzere girişimcilik fırsatlarını ve deneyimini keşfedebilmek ve yaratabilmek yetisi kazanırlar. |
|
6) |
Öğrenciler bilgilerini uluslararası kurumlar ve çok-kültürlü ortamlarda uygulayabilmek ve farklı disiplinlerin bilgilerini sentezleyip birbirleriyle ilişkilendirerek yeni sonuçlara ulaşabilmeyi mümkün kılan disiplinler arası bir yaklaşım geliştirebilmek yetisi kazanırlar. |
|
7) |
Öğrenciler alanla ilgili, İngilizce yazılmış belgelerin içeriğini tercüme edip açıklayabilmek yetisi kazanırlar. |
|
8) |
Öğrenciler insan hakları ve çok-kültürlü çeşitliliğe değer verip bu ilke ve değerleri savunabilmenin yanı sıra; toplumsal ve mesleki alanlardaki farklı kültürel altyapıya sahip bireylerle empatik bir yaklaşımla iletişim kurabilmek yetisi kazanırlar. |
|
9) |
Öğrenciler kişisel, mesleki, toplumsal ve iş etiği standartlarını ortaya koyabilmek, ilgili alanlardaki çeşitli uygulamaların etik boyutlarını değerlendirebilmek, ve topluma değer katma sürecinde etik davranışın öneminin farkında olabilmek yetisi kazanırlar. |
|