UTIC301 Uluslararası Ticaret Modelleriİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Yeni Medya ve İletişimÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Yeni Medya ve İletişim
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: UTIC301
Ders İsmi: Uluslararası Ticaret Modelleri
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili: TR-EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Üniversite Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi SEDA KEKLİK
Dersi Veren(ler):

Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, öğrencileri uluslararası ticaret dünyasının gittikçe rekabetçi hale gelen dünyası için hazırlamaktır. Bu dersin vurgusu uluslararası ticaretin kavram ve teorileri üzerindedir. Öğrenciler uluslararası ticaret teorileri, uluslararası finansın kavramlarını (ödemeler dengesi, döviz piyasası, para sistemleri) tanımlayabilir ve açıklayabilirler.
Dersin İçeriği: Emek Verimliliği ve Karılaştırmalı Üstünlükler: Ricardo Modeli
Spesifik Faktörler ve Gelir Dağılımı
Üretim Faktörleri ve Ticaret: The Heckscher-Ohlin Modeli
Standart Ticaret Modeli
Dışsal Ölçek Ekonomileri ve Üretimin Uluslararası Lokasyonu
Küresel Ekonomide Firmalar: İhracat Kararları, Dışkaynak Kullanımı ve Çokuluslu Şirketler
Ticaret Politikasının Araçları
Ticaret Politikasının Ekonomi Politiği
Gelişmekte Olan Ülkelerde Ticaret Politikası
Ulusal Gelir Muhasebesi ve Ödemeler Dengesi

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Uluslararası ticaretin en temel modeli olan Ricardocu modelin nasıl işlediğini ve karşılaştırmalı üstünlük ilkesini nasıl gösterdiğini açıklayabilmek.
2) Bir mobil faktörün sektörler arasında hareket ederek fiyat değişikliklerine nasıl tepki vereceğini anlamak Ticaretin kısa vadede neden hem kazananlar hem de kaybedenler yaratacağını açıklayabilmek
3) Kaynaklardaki farklılıkların nasıl belirli bir ticaret modeli oluşturduğunu açıklayabilmek. Ticaretten elde edilen kazançların uzun vadede bile neden eşit şekilde yayılmayacağını tartışmak ve muhtemel kazanan ve kaybedenleri belirlemek
4) Standart ticaret modelinin bileşenlerinin, üretim olanakları sınırlarının, eşdeğer çizgilerinin ve kayıtsızlık eğrilerinin, ticaret kalıplarının arz ve talep yönlü faktörlerin bir kombinasyonu tarafından nasıl oluşturulduğunu göstermek için nasıl bir araya geldiğini anlamak.
5) Uluslararası ticaretin neden genellikle ölçeğe göre artan getiriden kaynaklandığını anlamak İç ve dış ölçek ekonomileri arasındaki farkları anlamak
6) İçsel ölçek ekonomilerinin ve ürün farklılaştırmasının uluslararası ticarete ve endüstri içi ticarete nasıl yol açtığını anlamak
7) Tarifelerin maliyet ve faydalarını, refah etkilerini ve tarife politikalarının kazanan ve kaybedenlerini değerlendirmek Gönüllü ihracat kısıtlamalarının hem ithalatçı hem de ihracatçı ülkeler üzerindeki etkisini tanımak ve bu gönüllü ihracat kısıtlamalarının refah etkilerinin tarife ve kota politikaları ile nasıl karşılaştırıldığını açıklamak.
8) Uluslararası müzakerelerin ve anlaşmaların dünya ticaretini nasıl desteklediğini açıklayabilmek. Gelişmekte olan ülkelerde tarihsel olarak uygulandığı şekliyle korumacılığın durumunu ve ithal ikameci sanayileşme ve “bebek sanayi” argümanını tartışabilmek.
9) Milli gelir muhasebesini açık ekonomilere genişletmek için cari hesap dengesini kullanmak. Ödemeler dengesi hesaplarını tanımlayabilecek ve cari işlemler dengesi ile ilişkilerini açıklayabilmek.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş -
2) Emek Verimliliği ve Karşılaştırmalı Üstünlükler: Ricardo Modeli Krugman, Obstfeld, Melitz Bölüm 3
3) Spesifik Faktörler ve Gelir Dağılımı Krugman, Obstfeld, Melitz Bölüm 4
4) Üretim Faktörleri ve Ticaret: The Heckscher-Ohlin Modeli Krugman, Obstfeld, Melitz Bölüm 5
5) Standart Ticaret Modeli Krugman, Obstfeld, Melitz Bölüm 6
6) Dışsal Ölçek Ekonomileri ve Üretimin Uluslararası Lokasyonu Krugman, Obstfeld, Melitz Bölüm 7
7) Küresel Ekonomide Firmalar: İhracat Kararları, Dışkaynak Kullanımı ve Çokuluslu Şirketler Krugman, Obstfeld, Melitz Bölüm 8
8) Ticaret Politikasının Araçları Krugman, Obstfeld, Melitz Bölüm 9
9) Ticaret Politikasının Ekonomi Politiği Gelişmekte Olan Ülkelerde Ticaret Politikası Krugman, Obstfeld, Melitz Bölüm 10, 11
10) Ulusal Gelir Muhasebesi ve Ödemeler Dengesi Krugman, Obstfeld, Melitz Bölüm 13

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ana Kaynak:
Uluslararası İktisat Teori ve Politika
Paul R. Krugman, Maurice Obstfeld, Marc J. Melitz
Palme Yayınevi 10. baskıdan çeviri
ISBN: 978-605-355-694-7

Yardımcı Kaynaklar:
Uluslararası İktisat
Steven Husted ve Michael Melvin
Çeviri: Fatih Saygılı Elif Tunalı Çalışkan
Palme Yayınevi, 2020

Uluslararası İşletmecilik: Küreselleşmenin Zorlukları
John J. Wild and Kenneth L. Wild
Nobel Akademik Yayıncılık, 2017
ISBN: 9786053207146

Karl E. Case, Ray C. Fair, and Sharon M. Oster
Ekonominin İlkeleri
Palme Yayıncılık, 9. Baskı, 2010
ISBN: 9786054414406
Diğer Kaynaklar: Ana Kaynak:
Uluslararası İktisat Teori ve Politika
Paul R. Krugman, Maurice Obstfeld, Marc J. Melitz
Palme Yayınevi 10. baskıdan çeviri
ISBN: 978-605-355-694-7

Yardımcı Kaynaklar:
Uluslararası İktisat
Steven Husted ve Michael Melvin
Çeviri: Fatih Saygılı Elif Tunalı Çalışkan
Palme Yayınevi, 2020

Uluslararası İşletmecilik: Küreselleşmenin Zorlukları
John J. Wild and Kenneth L. Wild
Nobel Akademik Yayıncılık, 2017
ISBN: 9786053207146

Karl E. Case, Ray C. Fair, and Sharon M. Oster
Ekonominin İlkeleri
Palme Yayıncılık, 9. Baskı, 2010
ISBN: 9786054414406

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

9

Program Kazanımları
1) 1. Yeni medya ile ilgili konularda dijital ajanslarla iletişime geçip uygulamada çözümün parçası olmak için haberleşebilme 2. İletişim alanı ile ilgili konularda nicel ve nitel araştırmalardan faydalanarak çözüm önerilerini paylaşabilme 3. Dijital iletişim formatlarını yaratıcı bir şekilde kullanarak yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme.
2) 1. Yeni Medyayı etkileyen teknolojik gelişmelerden güncel olarak haberdar olmak. 2. sosyal medya, toplum ve dijital kültür üçgeninde etki akışına hakim olabilecek kuramsal altyapıyı kazanmak. 3. dijital iletişimi, sanat ve kültür alanında üretken ve stratejik anlamda kullanabilecek uygulamaları yürütmek. 4. Veri kullanımını amacı doğrultusunda kullanabilecek doğru bilgiye etik olarak ulaşabilecek kuramsal ve olgusal altyapıyı kazanmak.
3) 1. Üretim, pazarlama, habercilik, sosyal ilişkiler başta olmak üzere bütün dönüşümlerin ve değişimlerin merkezinde yer alan yeni medyanın aktif bir aktörü olarak ilgili süreçleri tasarlayabilme, stratejiler geliştirme ve yönetebilme. 2. Yeni medyanın disiplinler arası yapısını ve gazete, radyo ve TV gibi geleneksel medya ile bütünleşmiş çalışma eğilimini kavrayıp, bu doğrultuda etkileşim temelli içerik üretebilme. 3.Haber toplama ve yazmada yaşanan köklü dönüşümler bağlamında yeni nesil haber içerikleri üretme; yayıncılık faaliyetlerini İnternet ve mobil ortama da taşıyan gazete, radyo ya da TV kurumlarında yeni medya muhabirliği, editörlüğü ya da yapımcılığı. 4. Kamu veya özel kurum ve kuruluşların halkla ilişkiler, ticaret, reklam gibi disiplinler ile hedef kitleye etkin ulaşım, verimlilik ve rekabet üstünlüğü için içerik tasarlanması, üretimi ve uygulanması. 5.Kurumlardaki yeni medya odaklı olası krizleri çözme ve yeni duruma koşut stratejiler üretme. 6.Portal yönetimi, Web tasarımı alanlarında aşamaların öğrenilmesi ve uygulanması
4) 1.Web, gazete, blog, e-ticaret gibi bütün yeni medya platformlarında düşünce ve yaratıcılıkların sunulabileceği girişimcilik anlayışı. 2.Sosyal medyada toplumsal varoluş, paylaşım ve etkileşim temelli; bilgilendirici, eğlendirici içerik üretimi. 3.Etik değerlere bağlı kalmak suretiyle, bir ekip üyesi olarak mesleğini icra edebilme ve sorumluluklarını yerine getirme. 4.Sorumluluk anlayışı çerçevesinde, tüm tarafların görüşlerinin adil bir biçimde temsil edilmesine özen gösterme, taraflara eşit yaklaşma ve yanıltmama.
5) 1. Haber alma sürecinde medya okuryazarlığı becerilerini kavrama. 2. Yeni medya platformlarını etkin kullanmayı ve geliştirmeyi öğrenmek. 3. Medya ve siyaset arasındaki kavramsal bağlantıları kavrama 4. Kitle iletişiminin temel prensipleri ve kitlesel alandaki yeri ve önemini anlayabilme ve sorgulayabilme. 5. Kitle iletişimin ekonomi politiğini, toplumsal, politik ve kültürel etkilerini analiz edebilme ve yorulmayabilme bakış açısının geliştirilmesi
6) 1. Yeni medya ile ilgili konularda dijital ajanslarla iletişime geçip uygulamada çözümün parçası olmak için haberleşebilme 2. İletişim alanı ile ilgili konularda nicel ve nitel araştırmalardan faydalanarak çözüm önerilerini paylaşabilme 3. Dijital iletişim formatlarını yaratıcı bir şekilde kullanarak yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme.
7) 1. İletişimin temel ilke ve prensiplerini anlama ve bu doğrultuda bakış açısı geliştirme 2. İletişim alanındaki kuramsal yaklaşımları kavrayabilme ve yorumlayabilme 3. Medya eleştirilerine dair kuramları kavrama. 4. Türkiye’deki ve dünyadaki endüstri 4.0 stratejilerini değerlendirme, uygulamaların analizlerini yapma 5. Yeni Medya alanını etkileyecek teknolojik, siyasi ve ekonomik tüm gelişmeleri değerlendirerek kurumlardaki olası krizleri çözme ve yeni duruma koşut stratejiler üretme

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) 1. Yeni medya ile ilgili konularda dijital ajanslarla iletişime geçip uygulamada çözümün parçası olmak için haberleşebilme 2. İletişim alanı ile ilgili konularda nicel ve nitel araştırmalardan faydalanarak çözüm önerilerini paylaşabilme 3. Dijital iletişim formatlarını yaratıcı bir şekilde kullanarak yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme.
2) 1. Yeni Medyayı etkileyen teknolojik gelişmelerden güncel olarak haberdar olmak. 2. sosyal medya, toplum ve dijital kültür üçgeninde etki akışına hakim olabilecek kuramsal altyapıyı kazanmak. 3. dijital iletişimi, sanat ve kültür alanında üretken ve stratejik anlamda kullanabilecek uygulamaları yürütmek. 4. Veri kullanımını amacı doğrultusunda kullanabilecek doğru bilgiye etik olarak ulaşabilecek kuramsal ve olgusal altyapıyı kazanmak.
3) 1. Üretim, pazarlama, habercilik, sosyal ilişkiler başta olmak üzere bütün dönüşümlerin ve değişimlerin merkezinde yer alan yeni medyanın aktif bir aktörü olarak ilgili süreçleri tasarlayabilme, stratejiler geliştirme ve yönetebilme. 2. Yeni medyanın disiplinler arası yapısını ve gazete, radyo ve TV gibi geleneksel medya ile bütünleşmiş çalışma eğilimini kavrayıp, bu doğrultuda etkileşim temelli içerik üretebilme. 3.Haber toplama ve yazmada yaşanan köklü dönüşümler bağlamında yeni nesil haber içerikleri üretme; yayıncılık faaliyetlerini İnternet ve mobil ortama da taşıyan gazete, radyo ya da TV kurumlarında yeni medya muhabirliği, editörlüğü ya da yapımcılığı. 4. Kamu veya özel kurum ve kuruluşların halkla ilişkiler, ticaret, reklam gibi disiplinler ile hedef kitleye etkin ulaşım, verimlilik ve rekabet üstünlüğü için içerik tasarlanması, üretimi ve uygulanması. 5.Kurumlardaki yeni medya odaklı olası krizleri çözme ve yeni duruma koşut stratejiler üretme. 6.Portal yönetimi, Web tasarımı alanlarında aşamaların öğrenilmesi ve uygulanması
4) 1.Web, gazete, blog, e-ticaret gibi bütün yeni medya platformlarında düşünce ve yaratıcılıkların sunulabileceği girişimcilik anlayışı. 2.Sosyal medyada toplumsal varoluş, paylaşım ve etkileşim temelli; bilgilendirici, eğlendirici içerik üretimi. 3.Etik değerlere bağlı kalmak suretiyle, bir ekip üyesi olarak mesleğini icra edebilme ve sorumluluklarını yerine getirme. 4.Sorumluluk anlayışı çerçevesinde, tüm tarafların görüşlerinin adil bir biçimde temsil edilmesine özen gösterme, taraflara eşit yaklaşma ve yanıltmama.
5) 1. Haber alma sürecinde medya okuryazarlığı becerilerini kavrama. 2. Yeni medya platformlarını etkin kullanmayı ve geliştirmeyi öğrenmek. 3. Medya ve siyaset arasındaki kavramsal bağlantıları kavrama 4. Kitle iletişiminin temel prensipleri ve kitlesel alandaki yeri ve önemini anlayabilme ve sorgulayabilme. 5. Kitle iletişimin ekonomi politiğini, toplumsal, politik ve kültürel etkilerini analiz edebilme ve yorulmayabilme bakış açısının geliştirilmesi
6) 1. Yeni medya ile ilgili konularda dijital ajanslarla iletişime geçip uygulamada çözümün parçası olmak için haberleşebilme 2. İletişim alanı ile ilgili konularda nicel ve nitel araştırmalardan faydalanarak çözüm önerilerini paylaşabilme 3. Dijital iletişim formatlarını yaratıcı bir şekilde kullanarak yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme.
7) 1. İletişimin temel ilke ve prensiplerini anlama ve bu doğrultuda bakış açısı geliştirme 2. İletişim alanındaki kuramsal yaklaşımları kavrayabilme ve yorumlayabilme 3. Medya eleştirilerine dair kuramları kavrama. 4. Türkiye’deki ve dünyadaki endüstri 4.0 stratejilerini değerlendirme, uygulamaların analizlerini yapma 5. Yeni Medya alanını etkileyecek teknolojik, siyasi ve ekonomik tüm gelişmeleri değerlendirerek kurumlardaki olası krizleri çözme ve yeni duruma koşut stratejiler üretme

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 2 % 60
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Uygulama 14 4 56
Ara Sınavlar 2 30 60
Final 1 30 30
Toplam İş Yükü 188