Tıp | |||||
Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu: | UTIC302 | ||||||||
Ders İsmi: | Dış Ticaret Finansmanı | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Üniversite Seçmeli | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi AYŞE NUR TOPÇUOĞLU | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
|
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Uluslararası ticaretin finansal boyutunun anlaşılması. Ticarete başlarken ve ilerleyen aşamalarda finansal yönden şirket sahipleri ve ortakların işlerini geliştirmek için gereken parasal kaynaklara nasıl erişebilecekleri anlatılmaktadır. |
Dersin İçeriği: | Bu derste dış ticaretin finansmanına yönelik temel bilgilerin aktarılması amaçlanmaktadır. Öğrencileri bu tekniklerin kullanılmasına hazırlamak için tasarlanmış olan bu ders, finansman ihtiyacını belirlemek ve hangi finansal araçların ihtiyaca yanıt vereceğini seçmeyi öğrenmelerini amaçlamaktadır. • Ürünün tüm risk ve işlemler bazında ele alınarak derinlemesine incelenmesini hedeflemektedir. • Bu ders aynı zamanda dış ticaretin finansmanı teknikleriyle, uluslararası ticaret işlemlerinin alıcı ve satıcı açısından oluşturacağı çeşitli risklerle nasıl baş edeceklerini ve doğru ürünü nasıl seçeceklerine yönelik çeşitli uluslararası ticaret araçlarının farkındalığı sağlamayı amaçlamaktadır. • Öğrenciler ayrıca ticaret finansmanı işlemleri ile ilgili temel risklerin analiz yollarını belirlemek becerisi kazanacaklardır. • . Öğrenciler Teşvik sistemleri ihracat teşviklerinin neler olduğu ve nasıl kullanılacağına yönelik bilgi ve beceri kazacaklardır. • Bunun yanısıra alıcı kredileri, ihracat kredisi sigortası, proje finansmanı ve Türk Eximbank ürünleri aracılığıyla da çeşitli alternatif finansman hakkında bilgi verilecektir. • Bunun yanısıra, faktoring, forfaiting, finansal kiralama ve kabul kredileri gibi diğer bazı finansman ürünlerini göreceklerdir. • Bölümler, bireysel çalışma ve vaka analizleri sayesinde, teoriler ve gerçeklik arasında ilişki kurarak konuları daha etraflıca tanıması sağlanacaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | • İzlence(Syllabus-) • Ders içeriğinin tartışılması • Tüm anahattın tanımlanması • İhracat , ihracat sayılan satış ve teslimler, döviz kazandırıcı hizmet ve faaliyetler’in tanımlanması-Teşvik sisteminin anlaşılması | yok |
2) | İhracat ve ithalatın finansmanı amacı ile kullandırılan krediler Yurt içindeki banka sisteminden kullandırılacak krediler,yurt dışından sağlanarak Türk Banka sistemi içeriisinden geçirilmek sureti ilekullandırılacak krediler, Döviz Kredileri,İhracat Kredileri,prefinansman kredileri (kredilern açılışı, kapatılması, kullandıılması takibi esasları) | yok |
3) | • Belgeli/Belgesiz kredilerin açıklanması • Dahilde İşleme Rejimi ve buna dayalı teşvik mevzuatın açıklanması • Bu rejimin uluslararsı ticarete ticarete etkileri • Bu rejim kapsamında verilen belgeler (D/1 kodlu DİİB-D3 Kodlu DİİB | - |
4) | • Adi iştira(Kırdırma) tanımı türleri • Tahsil Yöntemlerinin kullanım sonuçlarının aktarılması(rüculu-rücusuz) • Riskler ve kazanımların aktarılması • Sistem işleyişinin tanımlanması • Süreçlerin ve işlemlerin açıklanması • Konuya yönelik operasyonel bilgi kaynaklarının aktarılması | - |
5) | • Hermes_Coface_Casce-Sage_GSM 102-GSM_103 kredilerinin incelenemesi, post finansman kapsamındaki ithalatın incelenmesi | - |
6) | Factoring – Forfaiting • Factoring • Forfaiting • Temel kavramlar ve uygulamaların incelenmesi • Farkların tanımlanması | - |
7) | Leasinge konu olan mal, taşınmaz vb’nin incelenmesi • Leasinge konu edilmeyecek kavramların incelenmesi • Kimlere ve kimler Leasing yapar • Leasingin koşullarının incelenmesi | - |
8) | İç Kredi Dış Kredi Döviz Kredisi İşletme Kredisi VİZE SINAVI | - |
9) | • Türk Eximbank tarafından kullandırılan kredilerin incelenmesi • Sevk öncesi ihracat kredileri • Türk Eximbank İhracat Kredi araçları ve ihracat finansmanı • İhracat Kredi Sigortası | - |
10) | • Kontr Garanti gereğince düzenlenen teminat mektupları • Yapısı • İşleyişi • DİYasası • Kamu İhale Kanunu • Türleri • Garanti mektubunun tanımlanması • Garanti mektubunun düzenlenmesi, yöntemleri ve işleyiş • Uluslararası ticaret içerisinde garanti mektuplarının rolü ve öneminin tartışılması • Garanti mektuplarında taraflar, meblağ artış ve düşümü, mektubun iadesi, süre uzatımı, konusunun değiştirilmesi, vb. koşullarHarici Garantiler/Kontr garantiler • Garanti Türleri: • Tender/bid bonds • Performance bonds • Retention money guarantees • Advance payment guarantees • Maintenance guarantees • Counter Guarantees • Garantilerde risk • Garantilere yönelik tanımlar • Banka uygulamaları • Uniform Rules for Demand Guarantees 758 sayılı Broşür • Bankaların riskleri • Yurtdışı banka kontr garantisi gereğinde düzenlenen teminat mektupları • Harici garantiler | - |
11) | • Takas-Barter • Switch • Buy Back • Off Set • Peşin • Hedging • Spekülesyon • Manüplasyon • Arbitraj • Swap • Future • Options • Kitle fonlaması • Girişim Sermayesi • Melek Yatırım | - |
12) | Yeni Nesil Destekler Markalaşma ve Tasarım Destekleri | - |
13) | Başvuru formlarının incelenmesi Başvuru uygulaması Kolay Destek Platformu aracılığı ile mal ve hizmet desteklerinin incelenmesi | - |
14) | • Kobi ve Kümelenme Destekleri • İhracat kokpiti • Fuar destekleri Destek Yönetim sistemi E_İhracat Destekleri -Final Sınavı- | - |
Ders Notları / Kitaplar: | Kitaplar : Akgüç, Öztin , Dış Ticaretin Finansmanı, Arayış Yayınları, Ankara, 2017 ıı.baskı Destekleyici Kaynaklar ( OLB’ye eklenen ders notları) Ders Destek Dökümanı. 1 Trade Finance Guide, A Quick Reference for U.S. Exporters Ders Destek Dökümanı. 2 Sermaye Hareketleri Tebliği Ders Destek Dökümanı. 3 Türk Eximbank Kredileri Ders Destek Dökümanı 4 İhracat Kredileri-Alternatif Finansman teknikleri ders notları (Ayşenur Topçuoğlu) www.tcmb.gov.tr www.ticaret.gov.tr www.tim.org.tr www.hazine.gov.tr, www.turkeximbank.gov.tr |
Diğer Kaynaklar: | Kitaplar : Akgüç, Öztin , Dış Ticaretin Finansmanı, Arayış Yayınları, Ankara, 2017 ıı.baskı Destekleyici Kaynaklar ( OLB’ye eklenen ders notları) Ders Destek Dökümanı. 1 Trade Finance Guide, A Quick Reference for U.S. Exporters Ders Destek Dökümanı. 2 Sermaye Hareketleri Tebliği Ders Destek Dökümanı. 3 Türk Eximbank Kredileri Ders Destek Dökümanı 4 İhracat Kredileri-Alternatif Finansman teknikleri ders notları (Ayşenur Topçuoğlu) www.tcmb.gov.tr www.ticaret.gov.tr www.tim.org.tr www.hazine.gov.tr, www.turkeximbank.gov.tr Ders notlerım(O'learn'e yüklenmiştir) |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||
1) Temel ve klinik tıp bilimleri ile sosyal ve davranış bilimlerinden kazandığı bilgi, beceri ve mesleki tutumları bir bütün olarak kullanarak, hastaları dil, din, ırk ve cins ayrımı gözetmeksizin, biyopsikososyal bir yaklaşımla, birey ve toplumun sağlığını korumayı ve geliştirmeyi önceleyen, bireysel, toplumsal sosyal ve çevresel faktörleri dikkate alan, toplumun özelliklerini, ihtiyaçlarını ve beklentilerini tanıyan ve koruma, tanı, tedavi, izlem ve rehabilitasyon süreçlerinin tamamında güvenli, akılcı ve etkin bir yaklaşım göstererek, hasta ve çalışan sağlığına yönelik güvenli ve etkin girişimsel ve/veya girişimsel olmayan uygulamalarla, sağlığı etkileyebilecek bölgesel ve küresel ölçekteki fiziksel ve sosyoekonomik çevreye yönelik etkilerle birlikte hizmet sunduğu kişilerin bireysel özellik ve davranışlarındaki değişimleri dikkate alarak sağlık hizmeti sunar. | ||||||||||
2) Meslek uygulamalarının her aşamasında iyi hekimlik uygulamalarını dikkate alan, görev ve yükümlülüklerini meslek etik ilkeleri, hak ve yasal sorumluluklar çerçevesinde yerine getiren, hastasının bütünlüğünü dikkate alan kararlı davranışlar sergileyerek ve duyguları ile bilişsel özelliklerini bir bütün olarak görüp performansını buna göre değerlendiren nitelikte mesleki etik ve profesyonel ilkeleri benimser | ||||||||||
3) Sosyal güvenirlik ve sosyal yükümlülük kavramlarını dikkate alarak, toplum sağlığının koruyan ve geliştiren bir sağlık hizmetini, sağlık politikalarının ve uygulamalarının sağlık göstergelerine etkisini değerlendirerek sağlık hizmetlerinin niteliklerinin artırılmasını savunur, sağlığın korunması ve geliştirilmesi için birey ve toplum sağlığına yönelik eğitim ve danışmanlık süreçlerini bütünlüklü olarak planlar ve yürütür ve kendi fiziksel, ruhsal ve sosyal sağlığını korumak ve geliştirmeye yönelik davranır. | ||||||||||
4) Sağlık kuruluşlarında yönetici olarak, hizmeti planlama, uygulama ve değerlendirme süreçlerinde kaynakları etkin ve toplum yararına ve mevzuata uygun kullanır ve sağlık ekibi içinde örnek olarak liderlik yapar | ||||||||||
5) Sağlık ekibi içinde, olumlu iletişim kurarak farklı ekip rolleri üstlenir, çalışanların görev ve yükümlülüklerine uygun davranışlar sergiler ve mesleki uygulamalarda meslektaşları ve diğer meslek grupları ile uyumlu ve etkin çalışır | ||||||||||
6) Hasta, hasta yakınları, sağlık çalışanları ve diğer meslek grupları, kurum ve kuruluşlarla, , Özel yaklaşım gerektiren ve farklı sosyokültürel özelliklere sahip birey ve gruplarla etkili iletişim kurar ve tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde, hastayla ortak karar verme ve hasta merkezli bir yaklaşım benimser | ||||||||||
7) Hizmet verdiği nüfusa yönelik, bilimsel araştırma planlama, uygulama ve elde ettiği sonuçları ve izlediği diğer araştırmaların sonuçlarını toplumun yararına kullanma, mesleği ile ilgili güncel literatür bilgisini takip etme ve eleştirel değerlendirme, klinik karar verme sürecinde kanıta dayalı tıp ilkelerini esas alma, sağlık hizmeti, araştırması ve eğitimine yönelik çalışmalarda bilişim teknolojilerini kullanma yönünde bilimsel ve analitik yaklaşım gösterir | ||||||||||
8) Bireysel çalışmalarını ve kariyer gelişimini etkili olarak yöneterek, yeni bilgileri mevcut bilgileri ile birleştirip mesleki uygulamalarına yansıtarak ve meslek yaşamı boyunca değişen koşullara uyum sağlayarak, sunduğu sağlık hizmetinin niteliğini geliştirmek için uygun öğrenme kaynakları seçerek kendi kendine öğrenme sürecini düzenler ve yaşam boyu öğrenir |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Temel ve klinik tıp bilimleri ile sosyal ve davranış bilimlerinden kazandığı bilgi, beceri ve mesleki tutumları bir bütün olarak kullanarak, hastaları dil, din, ırk ve cins ayrımı gözetmeksizin, biyopsikososyal bir yaklaşımla, birey ve toplumun sağlığını korumayı ve geliştirmeyi önceleyen, bireysel, toplumsal sosyal ve çevresel faktörleri dikkate alan, toplumun özelliklerini, ihtiyaçlarını ve beklentilerini tanıyan ve koruma, tanı, tedavi, izlem ve rehabilitasyon süreçlerinin tamamında güvenli, akılcı ve etkin bir yaklaşım göstererek, hasta ve çalışan sağlığına yönelik güvenli ve etkin girişimsel ve/veya girişimsel olmayan uygulamalarla, sağlığı etkileyebilecek bölgesel ve küresel ölçekteki fiziksel ve sosyoekonomik çevreye yönelik etkilerle birlikte hizmet sunduğu kişilerin bireysel özellik ve davranışlarındaki değişimleri dikkate alarak sağlık hizmeti sunar. | 3 |
2) | Meslek uygulamalarının her aşamasında iyi hekimlik uygulamalarını dikkate alan, görev ve yükümlülüklerini meslek etik ilkeleri, hak ve yasal sorumluluklar çerçevesinde yerine getiren, hastasının bütünlüğünü dikkate alan kararlı davranışlar sergileyerek ve duyguları ile bilişsel özelliklerini bir bütün olarak görüp performansını buna göre değerlendiren nitelikte mesleki etik ve profesyonel ilkeleri benimser | 3 |
3) | Sosyal güvenirlik ve sosyal yükümlülük kavramlarını dikkate alarak, toplum sağlığının koruyan ve geliştiren bir sağlık hizmetini, sağlık politikalarının ve uygulamalarının sağlık göstergelerine etkisini değerlendirerek sağlık hizmetlerinin niteliklerinin artırılmasını savunur, sağlığın korunması ve geliştirilmesi için birey ve toplum sağlığına yönelik eğitim ve danışmanlık süreçlerini bütünlüklü olarak planlar ve yürütür ve kendi fiziksel, ruhsal ve sosyal sağlığını korumak ve geliştirmeye yönelik davranır. | 3 |
4) | Sağlık kuruluşlarında yönetici olarak, hizmeti planlama, uygulama ve değerlendirme süreçlerinde kaynakları etkin ve toplum yararına ve mevzuata uygun kullanır ve sağlık ekibi içinde örnek olarak liderlik yapar | 3 |
5) | Sağlık ekibi içinde, olumlu iletişim kurarak farklı ekip rolleri üstlenir, çalışanların görev ve yükümlülüklerine uygun davranışlar sergiler ve mesleki uygulamalarda meslektaşları ve diğer meslek grupları ile uyumlu ve etkin çalışır | 3 |
6) | Hasta, hasta yakınları, sağlık çalışanları ve diğer meslek grupları, kurum ve kuruluşlarla, , Özel yaklaşım gerektiren ve farklı sosyokültürel özelliklere sahip birey ve gruplarla etkili iletişim kurar ve tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde, hastayla ortak karar verme ve hasta merkezli bir yaklaşım benimser | 3 |
7) | Hizmet verdiği nüfusa yönelik, bilimsel araştırma planlama, uygulama ve elde ettiği sonuçları ve izlediği diğer araştırmaların sonuçlarını toplumun yararına kullanma, mesleği ile ilgili güncel literatür bilgisini takip etme ve eleştirel değerlendirme, klinik karar verme sürecinde kanıta dayalı tıp ilkelerini esas alma, sağlık hizmeti, araştırması ve eğitimine yönelik çalışmalarda bilişim teknolojilerini kullanma yönünde bilimsel ve analitik yaklaşım gösterir | 3 |
8) | Bireysel çalışmalarını ve kariyer gelişimini etkili olarak yöneterek, yeni bilgileri mevcut bilgileri ile birleştirip mesleki uygulamalarına yansıtarak ve meslek yaşamı boyunca değişen koşullara uyum sağlayarak, sunduğu sağlık hizmetinin niteliğini geliştirmek için uygun öğrenme kaynakları seçerek kendi kendine öğrenme sürecini düzenler ve yaşam boyu öğrenir | 3 |
Okuma | |
Ödev | |
Problem Çözme | |
Soru cevap/ Tartışma |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Ödev | |
Uygulama |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Küçük Sınavlar | 3 | % 15 |
Ödev | 3 | % 10 |
Ara Sınavlar | 3 | % 25 |
Final | 3 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 112 |
Ödevler | 4 | 4 |
Küçük Sınavlar | 2 | 4 |
Ara Sınavlar | 2 | 4 |
Final | 2 | 4 |
Toplam İş Yükü | 170 |