Dersin Amacı: |
Bu dersin amacı, Arazi Yönetiminin kavramsal çerçevesini, insan-arazi ilişkisini, arazi yönetimi teorisini, arazi piyasalarını, arazi kullanımı, arazi veri altyapılarını, arazi yönetimi için kurumsal kapasiteyi, arazi yönetimi araçlarını, arazi yönetiminde proje yönetimini, Dünya'da ve Türkiye'de arazi yönetimini tanıtmaktır.
Bu dersin sonunda öğrenciler:
Arazi yönetiminin temel kavramlarını bilir.
Arazi yönetiminin içeriğini ve süreçlerini tanımlar.
Arazi yönetimi ve arazi kullanımının ilişkisini tanır.
Geomatik mühendisleri için konu hakkında gerekli yetkinlikleri kavrar. |
Dersin İçeriği: |
Giriş, Arazi-İnsan İlişkileri, Arazi Yönetimi Teorisi, Arazi Piyasaları, Arazi Kullanımı, Arazi Veri Altyapıları, Arazi Yönetimi için Kurumsal Kapasite, Arazi Yönetiminde Proje Yönetimi, Türkiye'de Arazi Yönetimi, Dünya'da Arazi Yönetimi |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Giriş
Ders İzlencesi Tartışması
Ders İçeriğinin Anlatılması |
Yok |
2) |
Arazi - İnsan İlişkisi
Arazinin farklı kavramları
Arazi insan ilişkisinin evrimi
Kadastronun önemi
Arazi Yönetiminde Haklar - Kısıtlamalar - Sorumluluklar |
Arazi - insan ilişkileri ve kadastrolar hakkında tarihi geçmişi anlatan bir literatür taraması |
3) |
Arazi Yönetimi Teorisi
Temel Arazi Yönetimi Süreçleri
Arazi Yönetimi Paradigması
Kadastro-Arazi Yönetimi İlişkisi |
Kitabın ilgili bölümlerinin okunması |
4) |
Arazi piyasaları
Araz, Yönetiminin Arazi piyasalarına bakışı
Arazi piyasalarının temelleri
Arazi Piyasaları ve Vergilendirme
|
Kitaptan ilgili bölümün okunması |
5) |
Arazi Kullanımı / Mülkiyet Hakları
Arazi Kullanım Planlaması Yaklaşımları
Kırsal ve Kentsel Alanlarda Arazi Düzenlemeleri
Arazi Geliştirme |
Mekansal Planlar Yapım Yönetmeliğinin okunması |
6) |
Kıyı Yönetimi
Kıyı Yönetiminin Önemi
Kıyı / Deniz Kadastrosu |
Kitapta ilgili bölümün okunması
|
7) |
Arazi Veri Altyapıları
Veri Bütünleştirme
Bilgi ve İletişim Modelleri
Arazi Bilgi Sistemleri |
Kitapta ilgili bölümün okunması |
8) |
Ara Sınav |
|
9) |
Türkiye’de Arazi Yönetiminin Gerekliliği |
|
10) |
Türkiye’de Arazi Yönetimi Anlayışı ile İlgili Yapılan Çalışmalar |
|
11) |
Türkiye için Bir Arazi Yönetimi Paradigması – Hukuksal Temel |
|
12) |
Arazi Mülkiyeti ve Ona Bağlı Haklar Temeli – Uygulama Teknik Temel |
|
13) |
Arazi Yönetimi Paradigmasının Gerçekleşmesine Yönelik Örnek Çalışma |
|
14) |
Araştırma Ödevi Sunumları |
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Mesleki ve etik sorumluluk bilinci. |
2 |
2) |
Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. |
2 |
3) |
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi. |
|
4) |
Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık. |
2 |
5) |
Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) |
1 |
6) |
Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. |
|
7) |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. |
4 |
8) |
Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
|
3 |
9) |
Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
2 |
10) |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. |
|
11) |
Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. |
1 |