Dersin Amacı: |
Dersin sonunda öğrenciler,
Yapı, yük ve mesnet tiplerini tanımlar, çeşitli tipler arasındaki fakları anlar ve mesnet tepkilerini hesaplar,
Yapının statiklik derecesini ve stabilitesini belirler, izostatik sistemler üzerinde denge denklemlerini uygular,
Fonksiyonlar veya kritik kesitler yöntemi ile eğilme momenti ve kesme kuvveti için kesit tesiri diyagramlarını elde eder,
Bileşik (Gerber) kirişleri ve kafes sistemler için uygun yöntemleri uygular, mafsal konseptini anlar,
Çeşitli tiplerdeki izostatik sistemler için tesir çizgilerini elde eder ve belirli noktaların deplasmanlarını elde etmek için enerji yöntemlerini uygular,
hale gelir. |
Dersin İçeriği: |
Yapı Statiği ve Yapı Mühendisliğine giriş. Yapı tipleri. Yük ve mesnetlerin sınıflandırılması. İzostatik yapıların analizi. İç kuvvetlerin ve iç kuvvet diyagramlarının belirlenmesi. Hareketli yüklerin hesaplanması: tesir çizgileri. Temel izostatik sistemlerin analizi: çok açıklıklı bileşik (Gerber) sistemler, üç mafsallı çerçeve ve kemerler, kafes sistemler. İzostatik yapılar için deformasyon ve yer değiştirme hesabı. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Yapı Statiğine ve Yapı Mühendisliğine Giriş |
|
2) |
Yapı Tipleri
Yükler
Mesnetler
Denge Denklemleri
Mesnet Tepkileri |
|
3) |
İç Kuvvetler
İzostatiklik ve stabilite
Kesme ve Moment Fonksiyonları |
|
4) |
Kritik Noktada İç Kuvvetler |
|
5) |
Bölgeler Yöntemiyle İç Kuvvetler |
|
6) |
Kiriş ve Çerçeveler için Kesme ve Eğilme Diyagramları |
|
7) |
w Sayıları
Düzgün Olmayan Yayılı Yükler |
|
8) |
Vize Öncesi Uygulama Soruları |
|
9) |
VİZE |
|
10) |
Bileşik Kirişler (Gerber Kirişleri)
Üç Mafsallı Sistemler |
|
11) |
İzostatik Kafes Sistemler |
|
12) |
İzostatik Yapılarda Tesir Çizgileri |
|
13) |
Tesir Çizgileri (Basit Kirişler, Kafesler) |
|
14) |
Yerdeğiştirme |
|
15) |
FİNAL |
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. |
|
2) |
Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. |
5 |
3) |
Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) |
|
4) |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. |
|
5) |
Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. |
|
6) |
Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. |
|
7) |
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi. |
|
8) |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. |
|
9) |
Mesleki ve etik sorumluluk bilinci. |
|
10) |
Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık. |
|
11) |
Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
|