Beslenme ve Diyetetik (İngilizce) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | NUT104 | ||||||||
Ders İsmi: | Introduction to Nutrition | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR-EN | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu Ders | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Öğr.Gör. ŞEVVAL EDA SARIKAYA | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
|
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Beslenme ve sağlık ilişkisini yorumlamak, besin ögeleri (karbonhidrat, protein, yağ, vitamin ve mineralleri) ve besin gruplarını öğrenmek, çeşitli yaş gruplarındaki gereksinmeleri ve özel durumlarda beslenme konularına hakim olmak, porsiyon büyüklüğü, tanımlayıcı terimler, beslenmede Besin Piramidini, besin yoncasını ve'sağlıklı tabak' yaklaşımlarını anlamak. |
Dersin İçeriği: | 1. Hafta: Sağlık, beslenme, yeterli ve dengeli beslenme, metabolizma, besin gruplarına giriş, besin ögelerine giriş, besin piramidi, besin yoncası, sağlıklı tabağım. 2. Hafta: Besin ögeleri (Karbonhidratlar, proteinler ve yağlar) ve özellikleri, kaynakları, sindirimi, emilimi, gereksinmeler, yetersiz ve aşırı alıma ilişkin sorunlar 3. Hafta: Vitaminler- özellikleri, kaynakları, sindirimi, emilimi, gereksinmeler, yetersiz ve aşırı alıma ilişkin sorunlar 4. Hafta: Mineraller- Özellikleri, kaynakları, sindirimi, emilimi, gereksinmeler, yetersiz ve aşırı alıma ilişkin sorunlar 5. Hafta: Diyet posası ve su 6. Hafta: Besinler ve besin grupları 7. Hafta: Ara sınav 8. Hafta: Enerji Metabolizması ve Enerji Dengesizliği Sorunları 9. Hafta: Özel durumlarda beslenme 10. Hafta: Özel durumlarda beslenme- gebe ve emziklilikte beslenme 11. Hafta: Özel durumlarda beslenme- çocuklarda beslenme 12. Hafta: Özel durumlarda beslenme- ergenlikten yaşlılığa beslenme 13. Hafta: Sağlığı bozan mikroorganizmalar ve besin zehirlenmeleri 14. Hafta: Final sınavı |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Sağlık, beslenme, yeterli ve dengeli beslenme, metabolizma, besin gruplarına giriş, besin ögelerine giriş, besin piramidi, besin yoncası, sağlıklı tabağım | Powerpoint sunumu, sözlü anlatım, konu ile ilgili ödev |
2) | Besin ögeleri (Karbonhidratlar, proteinler ve yağlar) ve özellikleri, kaynakları, sindirimi, emilimi, gereksinmeler, yetersiz ve aşırı alıma ilişkin sorunlar | Powerpoint sunumu, sözlü anlatım, konu ile ilgili ödev |
3) | Vitaminler- özellikleri, kaynakları, sindirimi, emilimi, gereksinmeler, yetersiz ve aşırı alıma ilişkin sorunlar | Powerpoint sunumu, sözlü anlatım, konu ile ilgili ödev |
4) | Mineraller- Özellikleri, kaynakları, sindirimi, emilimi, gereksinmeler, yetersiz ve aşırı alıma ilişkin sorunlar | Powerpoint sunumu, sözlü anlatım, konu ile ilgili ödev |
5) | Diyet posası ve su | Powerpoint sunumu, sözlü anlatım, konu ile ilgili ödev |
6) | Besinler ve besin grupları | Powerpoint sunumu, sözlü anlatım, konu ile ilgili ödev |
7) | Ara sınav | Sınav kağıdı- Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, boşluk doldurma |
8) | Enerji Metabolizması ve Enerji Dengesizliği Sorunları | Powerpoint sunumu, sözlü anlatım, konu ile ilgili ödev |
9) | Özel durumlarda beslenme | Powerpoint sunumu, sözlü anlatım, konu ile ilgili ödev |
10) | Özel durumlarda beslenme- gebe ve emziklilikte beslenme | Powerpoint sunumu, sözlü anlatım, konu ile ilgili ödev |
12) | Özel durumlarda beslenme- çocuklarda beslenme | Powerpoint sunumu, sözlü anlatım, konu ile ilgili ödev |
12) | Özel durumlarda beslenme- ergenlikten yaşlılığa beslenme | Powerpoint sunumu, sözlü anlatım, konu ile ilgili ödev |
13) | Sağlığı bozan mikroorganizmalar ve besin zehirlenmeleri | Powerpoint sunumu, sözlü anlatım, konu ile ilgili ödev |
14) | Final Sınavı | Sınav kağıdı- Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, boşluk doldurma |
Ders Notları / Kitaplar: | 1. Alphan E. Sağlıklı Beslenme, 2. Baskı, Nobel Yayınevi, 2005. 2. Baysal A. Beslenme. 12. Baskı, Hatiboğlu Yayınevi. 2009 3. Introduction to Human Nutrition.Gibney M, Lanham-New SA, Cassidy A, Vorster HH (Eds). Second edition, Wiley-Blackwell.2009 |
Diğer Kaynaklar: | 1. Mahan, L.K., Stump, S.E. Krause's Food & Nutrition Therapy. 12th edition, Elsevier, 2010. www.eatright.com/ 2. www.fao.org/ 3. www.fda.gov/ 4. www.usda.gov/ 5. www. who.org |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
|||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||
1) Alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | |||||||||
2) Sağlık alanında edindiği bilgileri kullanarak birey, aile ve topluma yönelik koruyucu sağlık eğitimi yapar. | |||||||||
3) Alanındaki uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | |||||||||
4) Alanına özgü bilimsel bilgi üretme sorumluluğunu yerine getirir veya tanımlayıcı düzeyde araştırma yapar. | |||||||||
5) Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | |||||||||
6) Mezunlar sağlık alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumlara yazılı ve sözlü olarak bilgilerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini aktarır ; ilgili kişi ve kurumların düşüncelerini, istek ve beklentilerini dinler. | |||||||||
7) Profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur. | |||||||||
8) Sağlıklı ve/veya hasta bireyin yapısı, fizyolojik fonksiyonları ve davranışları; bireyin sağlığı ile fiziksel ve sosyal çevresi arasındaki ilişkisini anlamaya yetkindir. | |||||||||
9) Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | |||||||||
10) Sağlık alanı ile ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | 5 |
2) | Sağlık alanında edindiği bilgileri kullanarak birey, aile ve topluma yönelik koruyucu sağlık eğitimi yapar. | 4 |
3) | Alanındaki uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | 4 |
4) | Alanına özgü bilimsel bilgi üretme sorumluluğunu yerine getirir veya tanımlayıcı düzeyde araştırma yapar. | 4 |
5) | Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 5 |
6) | Mezunlar sağlık alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumlara yazılı ve sözlü olarak bilgilerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini aktarır ; ilgili kişi ve kurumların düşüncelerini, istek ve beklentilerini dinler. | 4 |
7) | Profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur. | 3 |
8) | Sağlıklı ve/veya hasta bireyin yapısı, fizyolojik fonksiyonları ve davranışları; bireyin sağlığı ile fiziksel ve sosyal çevresi arasındaki ilişkisini anlamaya yetkindir. | 4 |
9) | Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | 5 |
10) | Sağlık alanı ile ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | 5 |
Anlatım | |
Beyin fırtınası /Altı şapka | |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Ders | |
Okuma | |
Ödev | |
Soru cevap/ Tartışma |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Ödev |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 10 | % 10 |
Ödev | 1 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 3 | 42 |
Ödevler | 14 | 3 | 42 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 128 |