Tiyatro
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: TİY104
Ders İsmi: Metinlerle Dünya Tiyatro Tarihi II
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. NAMİ BAŞER
Dersi Veren(ler):







Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı öğrencileri tarihsel bir perspektiften bakarak dünya tiyatrosunun belli başlı akımlarıyla, üreticileriyle ve eserleriyle tanıştırmaktır. Oyuncu adaylarını, tiyatro sanatındaki gelişmelerle tanıştırmayı amaçlar.
Dersin İçeriği: 19. yüzyılın başından günümüze kadar dünya tiyatro tarihini kapsar. Bu dönem içindeki toplumsal ve tarihsel gelişmelere koşut olarak tiyatro sanatındaki kuramsal , teknik gelişmeleri , tiyatro mekanlarındaki değişimleri konu alır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Kaynağa ilişkin kuramlar değerlendirilmekte ve Dionisos şenlikleri ayrıntılı olarak öğretilir.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Yunanca tiyatro metinlerinin tarihinin öğrenilmesi. Aiskhylos. Orestes üçlemesi.
2) Sophokles – Euripides Mitoloji üzerine yazılan kitaplar, mitoloji sözlükleri (yazar:Pierre Grimal)
3) Aristophanes’ten itibaren Yunan ve Latin komedyası. Film izleme (Fellini-Satyrcon)
4) Plautus ve Terentius’un oyunları. Film: Moliere
5) Orta çağ tiyatro metinleri. Tevrat üzerine sunum.
6) Rönesans tiyatrosundan metin örnekleri. Operalardan bölümler.
7) Barok Tiyatro örneği (lope de vega ve calderon dela barca) Freud Psikanalizi Barok tiyatrodan dekor örnekleri.
8) Aristo’nun Poetika eserindeki 6 temel ilke. Poetika.
9) Moliere, Corneille, Racine. Felsefe tarihi metinleri
10) Diderot’nun tiyatro anlayışı Bu konudaki kitapların dağıtılması.
11) Sheakespeare ve Marlowe metinleri. Film: BBC/Sheakespeare Oyunları
12) Victor Hugo – Hernani eseri, İpsen’in Hedda Gabler eseri - Hegel Hernani Filmi
13) Craig ve Appia’nın sahneye koyuş ilkeleri Edip Cansever Bütün Eserleri
14) Beckett – Godot’yu Beklerken, Brecht- Cesaret Ana Beckett’in Peter Brook tarafından sahneye koyulan 5 metni
15) Final
16) Final sınavları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: .
Diğer Kaynaklar: Nutku, Özdemir, Dünya Tiyatrosu Tarihi I, Mitos Boyut, İstanbul, 2000. Nutku, Özdemir, Dünya Tiyatrosu Tarihi II, Remzi Kitabevi, İstanbul, 1993 And, Metin, Tiyatro Kılavuzu, Milliyet Yayınları, İstanbul, 1973. And, Metin, Türk Tiyatrosunun evreleri, Ankara, Turhan Kitapevi, 1983. Aristoteles; Poetika, Çev. Samih Fırat, K Kitaplığı, İstanbul 2003 Çalışlar, Aziz; Tiyatronun Abcsi, Simavi Yayınları, İstanbul, 1993 Nutku, Özdemir; Dram Sanatı, Kabalcı Yayınevi, İstanbul, 1997 Şener, Sevda; Yaşamın Kırılma Noktasında Dram Sanatı, Dost Kitabevi Yayınları, Ankara, 2001 Tuncay, Murat; Dramatik Olan, Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Yayınları, İzmir Çalışlar, Aziz; Tiyatro Kavramları Sözlüğü, Mitos Boyut Yayınları, İstanbul, 1993

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

Program Kazanımları
1) Sanat akımları kavranır.
2) Oyunculuk biçemleri ve etkin biçimde rol yaratabilmek
3) Tiyatro uygulamaları konusunda pratik deneyim kazanma
4) Gerçekçilik, Doğalcılık akımlarının tiyatroya olan etkileri aktarılır.
5) Oyunculuk biçemleri ile ilgili temel bilgi ve becerilerine sahip olmak
6) Profesyonel süreçte oyun sahneleme deneyiminin edinilmesi
7) Avant-Garde: Gerçeküstücülük, Dışavurumculuk, Dadaizm, Fütürizm, Kübizm akımlarının tiyatroyla ilişkileri yorumlanır.
8) Siyasal Amaçlı Tiyatro içinde Politik Tiyatro, Belgesel Tiyatro ve Eğik-Diyalektik Tiyatro öğretilir.
9) Varoluşçu ve Absürd Tiyatro incelenir.
10) Çağdaş Oyunculuk Biçemlerini Yaratan Tiyatro İnsanlarını Tanımak
11) Yeni yaratım olanaklarını keşfetmek
12) Öğrencileri farklı oyunculuk biçemleriyle tanıştırmak
13) Rejisörlük bilgisi edinilir
14) Disiplinler arası etkileşim içinde tiyatro sanatı icra edilir

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Sanat akımları kavranır. 4
2) Oyunculuk biçemleri ve etkin biçimde rol yaratabilmek 5
3) Tiyatro uygulamaları konusunda pratik deneyim kazanma 4
4) Gerçekçilik, Doğalcılık akımlarının tiyatroya olan etkileri aktarılır. 4
5) Oyunculuk biçemleri ile ilgili temel bilgi ve becerilerine sahip olmak 5
6) Profesyonel süreçte oyun sahneleme deneyiminin edinilmesi 4
7) Avant-Garde: Gerçeküstücülük, Dışavurumculuk, Dadaizm, Fütürizm, Kübizm akımlarının tiyatroyla ilişkileri yorumlanır. 5
8) Siyasal Amaçlı Tiyatro içinde Politik Tiyatro, Belgesel Tiyatro ve Eğik-Diyalektik Tiyatro öğretilir. 4
9) Varoluşçu ve Absürd Tiyatro incelenir. 4
10) Çağdaş Oyunculuk Biçemlerini Yaratan Tiyatro İnsanlarını Tanımak 5
11) Yeni yaratım olanaklarını keşfetmek 3
12) Öğrencileri farklı oyunculuk biçemleriyle tanıştırmak 3
13) Rejisörlük bilgisi edinilir 3
14) Disiplinler arası etkileşim içinde tiyatro sanatı icra edilir 3

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Grup çalışması ve ödevi

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Sözlü sınav
Ödev
Uygulama
Gözlem

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100