Tiyatro | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | TİY104 | ||||||||
Ders İsmi: | Metinlerle Dünya Tiyatro Tarihi II | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu Ders | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. NAMİ BAŞER | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
|
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı öğrencileri tarihsel bir perspektiften bakarak dünya tiyatrosunun belli başlı akımlarıyla, üreticileriyle ve eserleriyle tanıştırmaktır. Oyuncu adaylarını, tiyatro sanatındaki gelişmelerle tanıştırmayı amaçlar. |
Dersin İçeriği: | 19. yüzyılın başından günümüze kadar dünya tiyatro tarihini kapsar. Bu dönem içindeki toplumsal ve tarihsel gelişmelere koşut olarak tiyatro sanatındaki kuramsal , teknik gelişmeleri , tiyatro mekanlarındaki değişimleri konu alır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Yunanca tiyatro metinlerinin tarihinin öğrenilmesi. Aiskhylos. | Orestes üçlemesi. |
2) | Sophokles – Euripides | Mitoloji üzerine yazılan kitaplar, mitoloji sözlükleri (yazar:Pierre Grimal) |
3) | Aristophanes’ten itibaren Yunan ve Latin komedyası. | Film izleme (Fellini-Satyrcon) |
4) | Plautus ve Terentius’un oyunları. | Film: Moliere |
5) | Orta çağ tiyatro metinleri. | Tevrat üzerine sunum. |
6) | Rönesans tiyatrosundan metin örnekleri. | Operalardan bölümler. |
7) | Barok Tiyatro örneği (lope de vega ve calderon dela barca) Freud Psikanalizi | Barok tiyatrodan dekor örnekleri. |
8) | Aristo’nun Poetika eserindeki 6 temel ilke. | Poetika. |
9) | Moliere, Corneille, Racine. | Felsefe tarihi metinleri |
10) | Diderot’nun tiyatro anlayışı | Bu konudaki kitapların dağıtılması. |
11) | Sheakespeare ve Marlowe metinleri. | Film: BBC/Sheakespeare Oyunları |
12) | Victor Hugo – Hernani eseri, İpsen’in Hedda Gabler eseri - Hegel | Hernani Filmi |
13) | Craig ve Appia’nın sahneye koyuş ilkeleri | Edip Cansever Bütün Eserleri |
14) | Beckett – Godot’yu Beklerken, Brecht- Cesaret Ana | Beckett’in Peter Brook tarafından sahneye koyulan 5 metni |
15) | Final | |
16) | Final sınavları |
Ders Notları / Kitaplar: | . |
Diğer Kaynaklar: | Nutku, Özdemir, Dünya Tiyatrosu Tarihi I, Mitos Boyut, İstanbul, 2000. Nutku, Özdemir, Dünya Tiyatrosu Tarihi II, Remzi Kitabevi, İstanbul, 1993 And, Metin, Tiyatro Kılavuzu, Milliyet Yayınları, İstanbul, 1973. And, Metin, Türk Tiyatrosunun evreleri, Ankara, Turhan Kitapevi, 1983. Aristoteles; Poetika, Çev. Samih Fırat, K Kitaplığı, İstanbul 2003 Çalışlar, Aziz; Tiyatronun Abcsi, Simavi Yayınları, İstanbul, 1993 Nutku, Özdemir; Dram Sanatı, Kabalcı Yayınevi, İstanbul, 1997 Şener, Sevda; Yaşamın Kırılma Noktasında Dram Sanatı, Dost Kitabevi Yayınları, Ankara, 2001 Tuncay, Murat; Dramatik Olan, Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Yayınları, İzmir Çalışlar, Aziz; Tiyatro Kavramları Sözlüğü, Mitos Boyut Yayınları, İstanbul, 1993 |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||
1) Sanat akımları kavranır. | |||||||||||||
2) Oyunculuk biçemleri ve etkin biçimde rol yaratabilmek | |||||||||||||
3) Tiyatro uygulamaları konusunda pratik deneyim kazanma | |||||||||||||
4) Gerçekçilik, Doğalcılık akımlarının tiyatroya olan etkileri aktarılır. | |||||||||||||
5) Oyunculuk biçemleri ile ilgili temel bilgi ve becerilerine sahip olmak | |||||||||||||
6) Profesyonel süreçte oyun sahneleme deneyiminin edinilmesi | |||||||||||||
7) Avant-Garde: Gerçeküstücülük, Dışavurumculuk, Dadaizm, Fütürizm, Kübizm akımlarının tiyatroyla ilişkileri yorumlanır. | |||||||||||||
8) Siyasal Amaçlı Tiyatro içinde Politik Tiyatro, Belgesel Tiyatro ve Eğik-Diyalektik Tiyatro öğretilir. | |||||||||||||
9) Varoluşçu ve Absürd Tiyatro incelenir. | |||||||||||||
10) Çağdaş Oyunculuk Biçemlerini Yaratan Tiyatro İnsanlarını Tanımak | |||||||||||||
11) Yeni yaratım olanaklarını keşfetmek | |||||||||||||
12) Öğrencileri farklı oyunculuk biçemleriyle tanıştırmak | |||||||||||||
13) Rejisörlük bilgisi edinilir | |||||||||||||
14) Disiplinler arası etkileşim içinde tiyatro sanatı icra edilir |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Sanat akımları kavranır. | 4 |
2) | Oyunculuk biçemleri ve etkin biçimde rol yaratabilmek | 5 |
3) | Tiyatro uygulamaları konusunda pratik deneyim kazanma | 4 |
4) | Gerçekçilik, Doğalcılık akımlarının tiyatroya olan etkileri aktarılır. | 4 |
5) | Oyunculuk biçemleri ile ilgili temel bilgi ve becerilerine sahip olmak | 5 |
6) | Profesyonel süreçte oyun sahneleme deneyiminin edinilmesi | 4 |
7) | Avant-Garde: Gerçeküstücülük, Dışavurumculuk, Dadaizm, Fütürizm, Kübizm akımlarının tiyatroyla ilişkileri yorumlanır. | 5 |
8) | Siyasal Amaçlı Tiyatro içinde Politik Tiyatro, Belgesel Tiyatro ve Eğik-Diyalektik Tiyatro öğretilir. | 4 |
9) | Varoluşçu ve Absürd Tiyatro incelenir. | 4 |
10) | Çağdaş Oyunculuk Biçemlerini Yaratan Tiyatro İnsanlarını Tanımak | 5 |
11) | Yeni yaratım olanaklarını keşfetmek | 3 |
12) | Öğrencileri farklı oyunculuk biçemleriyle tanıştırmak | 3 |
13) | Rejisörlük bilgisi edinilir | 3 |
14) | Disiplinler arası etkileşim içinde tiyatro sanatı icra edilir | 3 |
Anlatım | |
Ders | |
Grup çalışması ve ödevi |
Sözlü sınav | |
Ödev | |
Uygulama | |
Gözlem |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |