Tiyatro
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: TİY224
Ders İsmi: Türk Tiyatrosu Tarihi II
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 2
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Ar.Gör. NİHAN ŞENTÜRK
Dersi Veren(ler):

Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: 1923 – 1946 arasında tiyatro oyunlarını, etkinliklerini ve uygulamalarını kapsamlı kültürel ve tarihsel bağlamında değerlendirir. Modernleşmenin ve tek parti ideolojisinin Erken Cumhuriyet Dönemi Tiyatrosunu nasıl etkilediği üzerine düşünsel açıdan birikim kazanır. Oyun metinlerini tarihsel, kültürel, ideolojik, pratik ve teorik açıdan eleştirel olarak inceler. Tiyatro ve toplumsal değişimler arasındaki bağlantıları saptar. Dönemin önemli oyunları, tiyatro sanatçıları ve tarihi olaylarından oluşan bir repertuar oluşturur.
Dersin İçeriği: 1923'ten 1946’ya Türk tiyatrosunun gelişiminin sosyal ve entelektüel değişimlere dayalı olarak incelenmesi dersin temel izleğini oluşturmaktadır. Batılılaşmanın/modernleşmenin kuramsal çerçevesini oluşturduğu ders, tek parti dönemi tiyatro hareketine odaklanmaktadır. Ders kapsamında 1923'ten 1946'ya kadar olan sosyal ve politik olaylar bağlamında birincil metinler ve oyun metinleri üzerinden cumhuriyet dönemi Türk tiyatrosunun yönelimleri
analiz edilecektir. Ders sürecinde öğrenci erken cumhuriyet dönemi tiyatro metinleri,oyunculuk stilleri, yönetmenlik uygulamaları ve seyirci profili ile ideoloji, kültür ve tarih arasındaki ilişkiyi bulgulayacaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) 19. yüzyılın sonu ve 20. yüzyılın başı: Geçiş dönemi Bir Kavuk Devrildi, Aynoroz Kadısı - Musahipzade Celal “Siyasal Hikâyeci Olarak Musahipzade Celal Bey”, İlber Ortaylı, Gelenekten Geleceğe
2) Erken Cumhuriyet Dönemi Tiyatro ve İdeoloji İlişkisi: İnkılap Temsilleri Akın, Kahraman -Faruk Nafiz Çamlıbel Mavi Yıldırım -Aka Gündüz
3) Cumhuriyet Modernleşmesi ve toplumda uyum sorunları Deli -Refik Halit Karay Kadın Erkekleşince - Hüseyin Rahmi Gürpınar Sağanak -Yakup Kadri Karaosmanoğlu
4) Muhsin Ertuğrul ve İsmayıl Hakkı Baltacıoğlu: Tiyatroya bakış açıları Muhsin Ertuğrul’un yazılarından oluşan dosya Tiyatro İsmayıl Hakkı Baltacıoğlu, Mitos-Boyut Yay
5) Modernleşen Türkiye’de birey, aile, toplum ve kimlik I Hülleci - Reşat Nuri Güntekin Bir Adam Yaratmak - Necip Fazıl Kısakürek
6) Modernleşen toplumda birey, aile, toplum ve kimlik II Gölgeler - Ahmet Muhip Dranas Köşebaşı - Ahmet Kutsi Tecer
7) 1950’li yıllar: Çok partili demokrasi ve ötesi Nazım Hikmet - Tartüf 59 Turgut Özakman - Güneşte On kişi
8) Köy/Kasaba Yazını ve Tiyatrosu Cahit Atay - Pusuda, Karaların Memetleri Necati Cumalı - Mine
9) 1960’lı Yıllar: Brechtyen Epik Tiyatro ve Tiyatro Yazınımıza Yansımaları Brecht - Kafkas Tebeşir Dairesi Haldun Taner - Keşanlı Ali Destanı, Gözlerimi Kaparım Vazifemi Yaparım
10) Toplumcu Tiyatro Denemeleri Sermet Çağan - Ayak Bacak Fabrikası Oktay Arayıcı - Nafile Dünya, Rumuz Goncagül
11) Tiyatromuzda “uyumsuz” denemeler I Melih Cevdet Anday - İçerdekiler, Mikadonun Çöpleri Sabahattin Kudret Aksal - Kral Üşümesi, Önemli Adam
12) Tiyatromuzda “uyumsuz” denemeler II Aziz Nesin - Tut Elimden Rovni Adalet Ağaoğlu - Kozalar
13) “Gerçek” ile “Oyun” arasında Oğuz Atay - Oyunlarla Yaşayanlar
14) 12 Eylül sonrasında oyun yazarlığı Memet Baydur - Yangın Yerinde Orkideler, Limon Behiç Ak - Bina

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Refik Ahmet Sevengil, Türk Tiyatrosu Tarihi, cilt: 3-4, MEB Yayınevi
Sevda Şener, Çağdaş Türk Tiyatrosunda İnsan, A.Ü. DTCF Yay.
Sevda Şener, Çağdaş Türk Tiyatrosunda Ahlak Ekonomi Kültür Sorunları, A.Ü.DTCF
Sevda Şener, Cumhuriyet’in 75. Yılında Türk Tiyatrosu, İş Bankası Kültür Yayınları
Niyazi Akı, Çağdaş Türk Tiyatrosuna Toplu Bakış, Atatürk Üniv. Yay.
Metin And, Cumhuriyet Dönemi Türk Tiyatrosu, İş Bankası Yay.
Ayşegül Yüksel, Çağdaş Türk Tiyatrosundan On Yazar, Mitos Boyut Yay.
Ayşegül Yüksel, Yapısalcılık ve Bir Uygulama Melih Cevdet Anday Tiyatrosu, Gündoğan
Yayınları
Ayşegül Yüksel, Elveda Dünya Merhaba Kainat Memet Baydur'un Ardından, Mitos Boyut
Yay.
Ayşegül Yüksel, Haldun Taner Tiyatrosu, Bilgi Yay.
Beliz Güçbilmez, Zaman, Zemin, Zuhur, Deniz Kitabevi, Ankara
Yavuz Pekman, Çağdaş Tiyatromuzda Geleneksellik, Mios Boyut yay.
Eftal Sevinçli, Görüşleriyle Uygulamalarıyla Bir Tiyatro Adamı Olarak Muhsin Ertuğrul,
İstanbul, Arba Yayınları, 1990.
Özdemir Nutku, Darülbedayi’nin Elli Yılı, Ankara, Ankara Üniversitesi Basımevi, 1969.
Nurhan Karadağ, Halkevleri Tiyatro Çalışmaları 1932-1951, Ankara, T.C. Kültür
Bakanlığı, 1988.
Ertuğrul, Muhsin, Gerçeklerin Düşleri: Tiyatro Düşünceleri, Düzenleyen: Özdemir Nutku,
İstanbul, Dr. Nejat F. Eczacıbaşı Vakfı Yayınları, 1993.
Ismayıl Hakkı Baltacıoğlu, Tiyatro Nedir?, Mitos Boyut Yayınları, İstanbul, 2006.
Berna Moran, Türk Romanına Eleştirel Bir Bakış, İletişim Yayınları,
Modern Türkiye’de Siyasi Düşünce”, cilt: 2 (Tanzimat’ın Mirası), İletişim yay.
Modern Türkiye’de Siyasi Düşünce”, cilt: 3 (modernleşme ve batıcılık), İletişim yay.
Tevfik Çavdar, Türkiye’nin Demokrasi Tarihi, cilt: 1, İmge
Niyazi Berkes, Türkiye’de Çağdaşlaşma, YKY
Niyazi Berkes, Türk Düşününde Batı Sorunu, Bilgi Yayınevi
Tarık Zafer Tunaya, Batılılaşma Hareketleri, Arba Yayınları
Hilmi Ziya Ülken, Türkiye’de Çağdaş Düşünce Tarihi, Ülken Yayınevi
Eric Jan Zürcher, Modernleşen Türkiye’nin Tarihi, İletişim yay.
İsmail Cem, Türkiye’de Geri Kalmışlığın Tarihi, İş Bankası Kültür Yayınları.
Feroz Ahmad, Modern Türkiye’nin Oluşumu
Diğer Kaynaklar:

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları
Program Kazanımları
1) Sanat akımları kavranır.
2) Oyunculuk biçemleri ve etkin biçimde rol yaratabilmek
3) Tiyatro uygulamaları konusunda pratik deneyim kazanma
4) Gerçekçilik, Doğalcılık akımlarının tiyatroya olan etkileri aktarılır.
5) Oyunculuk biçemleri ile ilgili temel bilgi ve becerilerine sahip olmak
6) Profesyonel süreçte oyun sahneleme deneyiminin edinilmesi
7) Avant-Garde: Gerçeküstücülük, Dışavurumculuk, Dadaizm, Fütürizm, Kübizm akımlarının tiyatroyla ilişkileri yorumlanır.
8) Siyasal Amaçlı Tiyatro içinde Politik Tiyatro, Belgesel Tiyatro ve Eğik-Diyalektik Tiyatro öğretilir.
9) Varoluşçu ve Absürd Tiyatro incelenir.
10) Çağdaş Oyunculuk Biçemlerini Yaratan Tiyatro İnsanlarını Tanımak
11) Yeni yaratım olanaklarını keşfetmek
12) Öğrencileri farklı oyunculuk biçemleriyle tanıştırmak
13) Rejisörlük bilgisi edinilir
14) Disiplinler arası etkileşim içinde tiyatro sanatı icra edilir

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Sanat akımları kavranır.
2) Oyunculuk biçemleri ve etkin biçimde rol yaratabilmek
3) Tiyatro uygulamaları konusunda pratik deneyim kazanma
4) Gerçekçilik, Doğalcılık akımlarının tiyatroya olan etkileri aktarılır.
5) Oyunculuk biçemleri ile ilgili temel bilgi ve becerilerine sahip olmak
6) Profesyonel süreçte oyun sahneleme deneyiminin edinilmesi
7) Avant-Garde: Gerçeküstücülük, Dışavurumculuk, Dadaizm, Fütürizm, Kübizm akımlarının tiyatroyla ilişkileri yorumlanır.
8) Siyasal Amaçlı Tiyatro içinde Politik Tiyatro, Belgesel Tiyatro ve Eğik-Diyalektik Tiyatro öğretilir.
9) Varoluşçu ve Absürd Tiyatro incelenir.
10) Çağdaş Oyunculuk Biçemlerini Yaratan Tiyatro İnsanlarını Tanımak
11) Yeni yaratım olanaklarını keşfetmek
12) Öğrencileri farklı oyunculuk biçemleriyle tanıştırmak
13) Rejisörlük bilgisi edinilir
14) Disiplinler arası etkileşim içinde tiyatro sanatı icra edilir

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %