Beslenme ve Diyetetik
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: BES221
Ders İsmi: Beslenme Biyokimyası I
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 4
Öğretim Dili: TR-EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. BERRAK DUMLUPINAR
Dersi Veren(ler):

Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Beslenme ve Diyetetik alanında öğrenim gören öğrencilere biyolojik sistemlerin işleyişinin altında yatan kimyayı öğrenmeye yönelik hem teorik hem de uygulamalı akademik deneyimler sağlayarak organizmalardaki moleküler ve biyolojik reaksiyon ve fonksiyonlarının anlaşılması ve yorumlanması için gerekli temel biyolojik kavramlar, ilkeler ve becerilerin kazandırılması hedeflenmektedir.
Dersin İçeriği: 1. Hafta: Beslenme Biyokimyasına Giriş
- Biyokimya nedir?
- Beslenme ile biyokimya ilişkisi
- Makro ve mikro besin ögelerinin biyokimyasal rolü
2. Hafta: Hücre Yapısı ve Organellerin Biyokimyasal Fonksiyonları
- Hücre zarı, sitoplazma, organeller
- Mitokondri ve enerji üretimi
- Besin ögelerinin hücre içi taşınımı
3. Hafta: Metabolik Yolların Temelleri
- Katabolizma ve anabolizma
- Enzimler, koenzimler, vitaminlerin rolü
- Metabolizmanın düzenlenmesi
4. Hafta: Karbonhidratlar – Yapı ve Fonksiyon
- Karbonhidrat çeşitleri
- Vücuttaki işlevleri (enerji kaynağı, yapıtaşı, vb.)
- Glikozun merkezi rolü
5. Hafta: Karbonhidratların Sindirimi ve Emilimi
- Ağız, mide ve ince bağırsakta sindirim
- Emilim süreçleri ve taşıyıcı sistemler
- Glisemik indeks ve glisemik yük
6. Hafta: Karbonhidrat Metabolizması I – Glikoliz, Glikogenez, Glikojenoliz
- Glikoliz ve enerji üretimi
- Glikojen sentezi ve yıkımı
- Karbonhidrat depoları ve enerji dengesi
7. Hafta: Karbonhidrat Metabolizması II – Glukoneogenez ve Pentoz Fosfat Yolu
- Glukoneogenez: Açlıkta glikoz üretimi
- Pentoz fosfat yolu: NADPH ve riboz üretimi
- Diyet karbonhidratlarının bu yollara etkisi
8. Hafta: VİZE SINAVI
9. Hafta: Biyoenerjetik ve Oksidatif Metabolizma
- ATP üretimi ve enerji transferi
- Elektron taşıma zinciri
- Oksidatif fosforilasyon ve oksijenin rolü
10. Hafta: Lipitler – Yapı ve Fonksiyon
- Yağ asitleri, trigliseritler, fosfolipitler
- Lipitlerin vücut için önemi
- Esansiyel yağ asitleri ve fonksiyonları
11. Hafta: Lipitlerin Sindirimi ve Emilimi
- Safra tuzları ve lipazlar
- Şilomikronlar ve lipoprotein taşınması
- Emilimi etkileyen faktörler
12. Hafta: Lipit Metabolizması I – Beta Oksidasyon ve Enerji Üretimi
- Yağ asitlerinin yıkımı
- ATP üretimi
- Açlıkta yağ kullanım mekanizmaları
13. Hafta: Lipit Metabolizması II – Ketogenez ve Lipogenez
- Ketojenik diyetler ve keton cisimleri
- Yağ sentezi ve depolanması
- Lipid metabolizmasında bozukluklar
14. Hafta: Lipit Metabolizması III – Kolesterol Metabolizması ve Klinik Önemi
- Kolesterol sentezi, taşınması, yıkımı
- HDL, LDL ve kardiyovasküler hastalık ilişkisi
- Beslenmeyle kolesterol düzenlemesi

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Hücresel enerji üretiminde besin ögelerinin rolünü değerlendirir.
2) Temel besinleri ana kategorilerini tanımlayabilir
3) Karbonhidrat ve lipitlerin biyokimyasal yapılarını ve temel işlevlerini tanımlar.
4) Karbonhidrat ve lipitlerin sindirim ve emilim süreçlerini açıklar.
5) Glikoliz, glukoneogenez, glikogenez, beta oksidasyon, ketogenez gibi temel metabolik yolları analiz eder.
6) Karbonhidrat ve yağ metabolizmasında oluşan bozuklukları açıklayabilir
7) Besin alımını kontrol eden mekanizmaları tanımlayabilir
8) Biyokimyasal süreçlerin sağlıklı beslenme ve hastalıklarla ilişkisini kurar.
9) Öğrenciler, makro besin ögeleri olan karbonhidratlar ve lipitlerin biyokimyasal yapılarını, fonksiyonlarını, sindirim ve emilim süreçlerini, metabolik yollarını anlayarak açıklayabilecek; bu süreçleri insan beslenmesi, enerji metabolizması ve sağlık ile ilişkilendirebilecektir.
10) Malnutrisyon ve obeziteyi karakterize edebilir
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Beslenme Biyokimyasına Giriş
2) Hücre Yapısı ve Organellerin Biyokimyasal Fonksiyonları
3) Metabolik Yolların Temelleri
4) Karbonhidratlar – Yapı ve Fonksiyon
5) Karbonhidratların Sindirimi ve Emilimi
6) Karbonhidrat Metabolizması I – Glikoliz, Glikogenez, Glikojenoliz
7) Karbonhidrat Metabolizması II – Glukoneogenez ve Pentoz Fosfat Yolu
8) Ara sınav
9) Lipitler: Yapı ve fonksiyon
10) Lipitler: Sindirim ve emilim
10) Lipitler: Sindirim ve emilim
11) Lipitler: Metabolik yollar
12) Suda çözünen vitaminler
13) Yağda çözünen vitaminler
14) Mineraller

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. Medical Biochemistry. 4th. John Baynes, Marek H. Dominiczak.
2. Biyokimya. Üçüncü Baskı. Editörler: Figen Gürdöl ve Evin Ademoğlu. 2014. Nobel Tıp Kitapevleri.
3. İnsan Biyokimyası. 2007. Taner Onat, Kaya Emerk ve Eser Sözmen.
4. Marks' Basic Medical Biochemistry: A Clinical Approach. Third Edition. Michael Lieberman and Allan D. Mark.
5. Lehninger Principles of Biochemistry. 6th Edition. David L. Nelson and Michael M. Cox.
6. Biochemistry (Lippincott Illustrated Reviews Series)Paperback. 6th Edition. Denise R. Ferrier.
7. Color Atlas of Biochemistry, Second Edition. Jan Koolman and Klaus-Heinrich Roehm.

Diğer Kaynaklar: 1. Medical Biochemistry. 4th. John Baynes, Marek H. Dominiczak.
2. Biyokimya. Üçüncü Baskı. Editörler: Figen Gürdöl ve Evin Ademoğlu. 2014. Nobel Tıp Kitapevleri.
3. İnsan Biyokimyası. 2007. Taner Onat, Kaya Emerk ve Eser Sözmen.
4. Marks' Basic Medical Biochemistry: A Clinical Approach. Third Edition. Michael Lieberman and Allan D. Mark.
5. Lehninger Principles of Biochemistry. 6th Edition. David L. Nelson and Michael M. Cox.
6. Biochemistry (Lippincott Illustrated Reviews Series)Paperback. 6th Edition. Denise R. Ferrier.
7. Color Atlas of Biochemistry, Second Edition. Jan Koolman and Klaus-Heinrich Roehm.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

Program Kazanımları
1) Alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
2) Sağlık alanında edindiği bilgileri kullanarak birey, aile ve topluma yönelik koruyucu sağlık eğitimi yapar.
3) Alanındaki uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
5) Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
6) Mezunlar sağlık alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumlara yazılı ve sözlü olarak bilgilerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini aktarır ; ilgili kişi ve kurumların düşüncelerini, istek ve beklentilerini dinler.
7) Profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur.
8) Sağlıklı ve/veya hasta bireyin yapısı, fizyolojik fonksiyonları ve davranışları; bireyin sağlığı ile fiziksel ve sosyal çevresi arasındaki ilişkisini anlamaya yetkindir.
9) Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır.
10) Sağlık alanı ile ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. 4
2) Sağlık alanında edindiği bilgileri kullanarak birey, aile ve topluma yönelik koruyucu sağlık eğitimi yapar. 4
3) Alanındaki uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. 3
5) Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. 4
6) Mezunlar sağlık alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumlara yazılı ve sözlü olarak bilgilerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini aktarır ; ilgili kişi ve kurumların düşüncelerini, istek ve beklentilerini dinler. 3
7) Profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur. 5
8) Sağlıklı ve/veya hasta bireyin yapısı, fizyolojik fonksiyonları ve davranışları; bireyin sağlığı ile fiziksel ve sosyal çevresi arasındaki ilişkisini anlamaya yetkindir. 5
9) Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. 5
10) Sağlık alanı ile ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. 3

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ders

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 4 8 32
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 62