Fizyoterapi ve Rehabilitasyon | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | FTR114 | ||||||||
Ders İsmi: | Psikososyal Rehabilitasyon | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu Ders | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Öğr.Gör. BERNA ÇAĞLA BALKIŞLI | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Öğr.Gör. BERNA ÇAĞLA BALKIŞLI Öğr.Gör. EBRU ALOĞLU ÇİFTÇİ |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Fizyoterapi öğrencilerinin sahada, klinikte karşılaşacağı hasta, engelli, sağlıklı, sporcu her bireyin psiko-sosyal durumunu anlayabilmesi ve bu duruma yönelik rehabilitasyon programını belirleme ve uygulayabilme yetisini kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği: | Dersin içeriğini; Uluslar arası Fonksiyon sınıflamasına göre bireylerin yetersizlik, özür ve engel terimleri, güncel biyopsikososyal bakış açısı, engel ve engel grupları, engele yol açan nedenler, engele uyum aşamaları, farklı engel gruplarında psikososyal yaklaşımlar, engellilerde spor yaklaşımları, engellilerin hayata kazandırılması, psikososyal yaklaşımları içeren kamu ve özel projelerin tanıtımı yer almaktadır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Uluslar arası Fonksiyon sınıflaması | Türkiye Fizyoterapistler Derneği Dünya Sağlık Örgütü raporları |
2) | biyopsikososyal yaklaşım | Dünya Sağlık Örgütü raporları Uluslararası Fonksiyon Sınıflaması |
3) | toplum temelli rehabilitasyon | Ayşe Karaduman - Fizyoterapi ve Rehabilitasyon 2016 |
4) | engel ve engel grupları | Ayşe Karaduman - Fizyoterapi ve Rehabilitasyon 2016 |
5) | obezite, obez bireylerde görülen psikososyal sorunlar ve obeziteyle savaş adına yapılan projeler | Ayşe Karaduman - Fizyoterapi ve Rehabilitasyon 2016 |
6) | kaza sonrası ve travmatik yaralanma sonrası yaşanan psikososyal süreç ve uyum aşamaları | Ayşe Karaduman - Fizyoterapi ve Rehabilitasyon 2016 Amerikan Psikoloji Birliği |
7) | ilerleyici kronik hastalıklarda ve psikolojik sorunlarda psikososyal rehabilitasyon ve başa çıkma yolları | Ayşe Karaduman - Fizyoterapi ve Rehabilitasyon 2016 Tıbbi Onkoloji Derneği |
8) | Vize sınavı | none |
9) | çocuklarda psikososyal rehabilitasyon ve engelli çocuğa sahip ailelerde görülen psikososyal problemler | Ayşe Karaduman - Fizyoterapi ve Rehabilitasyon 2016 |
10) | yaşlılık ve yaşlı bireylerde görülen psikososyal problemler | Ayşe Karaduman - Fizyoterapi ve Rehabilitasyon 2016 Amerikan Yaşlılık Birliği raporları |
11) | işitme konuşma ve görme engeli olan bireylerde psikososyal rehabilitasyon | Engelli bireyler Amerikan Birliği Engelli Dernekleri Federasyonu |
12) | engellilerde spor, engelli spor takımları ve başarıları | Uluslararası paralimpik komitesi |
13) | sağlık için fiziksel aktivite ve fiziksel aktivite rehberlerinin incelenmesi | Sağlık Bakanlığı Türkiye Fiziksel Aktivite rehberi |
14) | nörolojik hastalıklarda psikososyal rehabilitasyon | Ayşe Karaduman - Fizyoterapi ve Rehabilitasyon -2016 |
Ders Notları / Kitaplar: | French S. Sim J. Physiotherapy a psychosocial rehabilitation2005. ICF |
Diğer Kaynaklar: | Dünya Sağlık Örgütü kaynakları İstatistik Kurumu kaynakları Engelliler adına kurulmuş kamu ve özel derneklerin, sivil toplum kuruluşlarının kaynak ve yayınları Sağlık Bakanlığı verileri Psikososyal Rehabilitasyon Kitabı |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||
1) Fizyoterapi meslek bilgisi, temel tıp bilimleri bilgisi, hastalıklara ait klinik bilgilere ve yabancı dil bilgisine sahiptir. | |||
3) Mesleki etik ilkeleri ve hasta haklarını benimser. | |||
5) Koruyucu rehabilitasyon hizmetleri kapsamında görev alır, sağlıklı bireylerin yaşam kalitesini artırmaya yönelik uygulamalar yapar. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Fizyoterapi meslek bilgisi, temel tıp bilimleri bilgisi, hastalıklara ait klinik bilgilere ve yabancı dil bilgisine sahiptir. | 5 |
3) | Mesleki etik ilkeleri ve hasta haklarını benimser. | 5 |
5) | Koruyucu rehabilitasyon hizmetleri kapsamında görev alır, sağlıklı bireylerin yaşam kalitesini artırmaya yönelik uygulamalar yapar. | 5 |
Anlatım | |
Ders | |
Grup çalışması ve ödevi | |
Soru cevap/ Tartışma | |
Sosyal Faaliyet |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Ödev | |
Sunum |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 1 | % 10 |
Sunum | 1 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 2 | 28 |
Sunum / Seminer | 6 | 1 | 6 |
Ödevler | 1 | 4 | 4 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 68 |