Dersin Amacı: |
Ahlâk ve etikle ilgili temel kavramlar ve teoriler; etik ilke, etik kural, iş ve meslek ahlakı/etiği; sosyal, kültürel, ahlaki, etik yönleriyle öğretmenlik mesleği; eğitim ve öğrenme hakkı eğitim, öğretim, öğrenme ve değerlendirme sürecinde etik ilkeler; eğitim paydaşlarıyla (işverenler/yöneticiler, meslektaşlar, veliler, meslek kuruluşları ve toplumla) ilişkilerde etik ilkeler; eğitim/okul yöneticileri, veliler ve öğrencilerin ahlaki/etik sorumlukları; iş ve meslek hayatında etik dışı davranışlar; Türkiye’de kamu yönetimi, eğitim ve öğretmenlerle ilgili etik düzenlemeler; okulda ve eğitimde etik dışı davranışlar, etik ikilemler, sorunlar ve çözüm yolları; okulda ahlak/etik eğitimi ve etik kurullar; ahlaki/ etik bir lider olarak okul müdürü ve öğretmen. |
Dersin İçeriği: |
Ahlâk ve etikle ilgili temel kavramlar ve teoriler; etik ilke, etik kural, iş ve meslek ahlakı/etiği; sosyal, kültürel, ahlaki, etik yönleriyle öğretmenlik mesleği; eğitim ve öğrenme hakkı eğitim, öğretim, öğrenme ve değerlendirme sürecinde etik ilkeler; eğitim paydaşlarıyla (işverenler/yöneticiler, meslektaşlar, veliler, meslek kuruluşları ve toplumla) ilişkilerde etik ilkeler; eğitim/okul yöneticileri, veliler ve öğrencilerin ahlaki/etik sorumlukları; iş ve meslek hayatında etik dışı davranışlar; Türkiye’de kamu yönetimi, eğitim ve öğretmenlerle ilgili etik düzenlemeler; okulda ve eğitimde etik dışı davranışlar, etik ikilemler, sorunlar ve çözüm yolları; okulda ahlak/etik eğitimi ve etik kurullar; ahlaki/ etik bir lider olarak okul müdürü ve öğretmen. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Etik ve ahlak ile ilgili temel kavramlar, ahlak ve ahlakın temelleri, ahlak ve etik kuramları |
İlgili kaynakların okunması. |
2) |
İş etiği ve meslek etiği kavramları |
İlgili kaynakların okunması. |
3) |
Kültürler arası farklılaşma açısından iş ve meslek etiği |
İlgili kaynakların okunması. |
4) |
Meslek etiğinin ortaya çıkışı ve önemi, bir meslek olarak öğretilmesi, öğretimin önemi ve temel özellikleri |
İlgili kaynakların okunması. |
5) |
Zamanında bir meslek olarak öğretimin değişimi ve dönüşümü, modern zamanlarda bir meslek olarak öğretme. |
İlgili kaynakların okunması. |
6) |
Doğu ve Batı'da klasik ve modern dönemlerde meslek olarak öğretme ile ilgili algılama, tanım ve kavramlar. |
İlgili kaynakların okunması. |
7) |
Mesleki vicdan, mesleki kültür ve öğretimde etik |
İlgili kaynakların okunması. |
8) |
arasınav |
. |
9) |
Bir meslek olarak öğretimle ilgili temel gereksinimler ve etik ilkeler; öğretmenlerin yasal, sosyal, kültürel ve mali sorumlulukları ve hakları |
İlgili kaynakların okunması. |
10) |
Okulda etik ilkeler, eğitim ve öğretim süreci |
İlgili kaynakların okunması. |
11) |
Meslektaşları ile ilişkilerde etik prensipler |
İlgili kaynakların okunması. |
12) |
Ebeveynlerle ilişkilerde etik prensipler |
İlgili kaynakların okunması. |
13) |
Kamu görevlileri ile ilgili etik konular ve düzenlemeler |
İlgili kaynakların okunması. |
14) |
Etik ikilemler, eğitim ve öğretimdeki sorunlar ve durumlar |
İlgili kaynakların okunması. |
15) |
final |
|
Ders Notları / Kitaplar: |
Emile Durkheim, Meslek Ahlâkı, Ankara: MEB Yayınları, 1948.
Etik ve meslek etikleri : tıp, çevre, iş, basın, hukuk ve siyaset. / yay. haz. Harun Tepe, Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları, 2000.
İş ve meslek ahlakı. / Mahmut Arslan. Ankara : Nobel Yayın Dağıtım, 2001. 248 s
Meslek eğitiminin prensipleri ve tatbikatı. / Arthur B. Mays ; çev. İlhan Özdil, Remzi Öncül Ankara : Milli Eğitim Bakanlığı, 1960.
Nurettin Topçu, Türkiye’nin Maarif Davası, İstanbul: Dergâh Yayınları, 2018. |
Diğer Kaynaklar: |
Emile Durkheim, Meslek Ahlâkı, Ankara: MEB Yayınları, 1948.
Etik ve meslek etikleri : tıp, çevre, iş, basın, hukuk ve siyaset. / yay. haz. Harun Tepe, Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları, 2000.
İş ve meslek ahlakı. / Mahmut Arslan. Ankara : Nobel Yayın Dağıtım, 2001. 248 s
Meslek eğitiminin prensipleri ve tatbikatı. / Arthur B. Mays ; çev. İlhan Özdil, Remzi Öncül Ankara : Milli Eğitim Bakanlığı, 1960.
Nurettin Topçu, Türkiye’nin Maarif Davası, İstanbul: Dergâh Yayınları, 2018. |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
P1. Alandaki sorunlara çözüm üretebilmek amacıyla bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak araştırma yapabilme. |
5 |
2) |
P2. Alanda geçerli olan bir yabancı dili; bilgiye ulaşma, bilgiyi yazılı ve sözlü olarak paylaşma ve üretme düzeylerinde kullanabilme ("European Language Portfolio Global Scale1, Level B1). |
|
3) |
P3. Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. |
3 |
4) |
P4. Evrensel, yerel ve kültürel değerlerin korunması, insan ve hayvan hakları, çevre koruma konularında yeterli bilince sahip olma ve mevcut sorunları anlayıp çözümleyebilme. |
|
5) |
P5. İnsan gelişimine ilişkin temel kuramsal yaklaşımları bilerek, temel gelişim özelliklerini ayırt edebilme. |
|
6) |
P6. Farklı kültürlere duyarlılık kazanarak, psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinde farklılıkları kabul edebilme ve saygı duyabilme. |
|
7) |
P7. Eğitim bilimlerinin temel kuramlarından ve eğitimsel gelişimi sağlamada rehberlik ve psikolojik danışma kuram ve yaklaşımlarından faydalanabilme. |
2 |
8) |
P8. Psikolojik danışma alanındaki kavram ve bilimsel yöntemleri değerlendirebilme, uygulayabilme ve yorumlayabilme. |
2 |
9) |
P9. Psikolojik danışma ve rehberlik uygulama sürecinde danışanlarla yapıcı, etik, güvenli bir ilişki kurabilme ve etkin dinleme becerilerini kullanarak danışanın ihtiyacına uygun yaklaşım biçimini kullanabilme. |
5 |
10) |
P10. Grupla psikolojik danışma ve rehberlik sürecini başlatabilme, sürdürebilme ve sonlandırabilme. Grupla psikolojik danışma ve rehberlik kuram ve yaklaşımlarını bilme ve uygulayabilme. |
4 |
11) |
P11. Bireyi tanıma teknikleri kullanarak, bireyi tanıyabilme. |
4 |
12) |
P12. Psikolojik danışma ve rehberlik programı geliştirebilme ve değerlendirebilme. |
4 |