Dersin Amacı: |
Öğrencilerin tarihi olayları yorumlama yeteneğinin geliştirilmesi bu dersin amaçları arasındadır. Bağımsız bir devlet olmanın öneminin öğrenilmesi ve vatan toprağının değerinin kavranması, dünyada meydana gelen olayların, ülkemizin bugünkü ve gelecekteki durumuna etkisini öngörme yeteneğinin gelişmesi, Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluş felsefesiyle Atatürk ilke ve inkılâplarının öğrenilmesi ve bu bilgilerin ışığında, milli birlik ve beraberlik, ülkenin bölünmez bütünlüğü ve Türkiye Cumhuriyeti’nin, gelişmiş ülkeler düzeyine çıkarılma hedefinin kazanılması amaçlanmıştır. |
Dersin İçeriği: |
İnkılap Tarihi temel kavramları, 20. yüzyıl başlarında Dünya ve Osmanlı Devleti, Osmanlı Devleti’nin son dönemi, I. Dünya Savaşı’na giden yol, I. Dünya Savaşı, Milli Mücadele’nin hazırlık dönemi dersin içeriğini oluşturmaktadır. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi Dersinin konusu, önemi, amacı ve tarihle ilgili kavramlar. |
|
2) |
Osmanlı coğrafyası ve Türkiye Cumhuriyeti’nin bulunduğu bölgenin stratejik önemi. Bu bölgeler için diğer devletlerin rekabete girmesinin sebepleri. Osmanlı Devleti’nin yıkılmasının iç ve dış sebepleri. |
|
3) |
Osmanlı Devleti’nin kötü gidişi önlemek için aldığı tedbirler ve geleneksel politika ve uygulamaların değişme nedenleri. |
|
4) |
XX. yüzyıl başlarında Dünyanın Genel Siyasi Durumu, XX. yüzyıl başlarında Osmanlı Devleti’nin sosyal, siyasi ve ekonomik durumu, Trablusgarp ve Balkan savaşları |
|
5) |
Birinci Dünya Savaşı’ndan önce Dünyada meydana gelen değişmeler. Osmanlı Devleti’nin ittifak arayışları, savaşa girişi, savaştığı cepheler, kayıplar ve savaş sırasında yaşanan göçler. |
|
6) |
Birinci Dünya Savaşı sırasında İtilaf Devletlerinin yaptıkları gizli anlaşmalar ve Osmanlı topraklarının paylaşılması tasarıları. Çanakkale Deniz ve Kara Savaşları, Osmanlı ordusunun yazdığı destan. |
|
7) |
Mondros Mütarekesi ve uygulanışı; Anadolu’nun İtilaf Devletleri tarafından işgal edilmesi, Mütareke sonrasında Osmanlı Devleti ve Anadolu’nu Durumu.
|
|
8) |
Ara sınav |
|
9) |
Millî Mücadeleye Hazırlık Dönemi; Mustafa Kemal Paşa’nın İstanbul ve Anadolu’daki faaliyetleri, Amasya Tamimi, Erzurum Kongresi, Sivas Kongresi, Balıkesir ve Alaşehir Kongreleri
|
|
10) |
Temsil Heyetinin Oluşturulması ve bundan sonraki gelişmeler, Amasya Görüşmeleri, Temsil Heyeti’nin Ankara’ya gelişi |
|
11) |
İstanbul’daki gelişmeler ve Osmanlı Mebusan Meclisi’nin toplanması, Misak-ı Millî kararlarının alınması ve sonuçları, İstanbul’un işgal edilmesi, Mebusan Meclisi’nin dağıtılması, Ankara’da Türkiye Büyük Millet Meclisi’nin açılması
|
|
12) |
TBMM hükümetinin kurulması, siyasi, toplumsal ve askeri gelişmeler |
|
13) |
TBMM’ne yönelik olarak çıkarılan ayaklanmalar |
|
14) |
Final sınavı |
|
16) |
Final Sınavı |
|
16) |
Final Sınavı |
|
Ders Notları / Kitaplar: |
Turan, R. ve diğerleri; Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi, Ankara 1999. Eroğlu, H.; Türk İnkılap Tarihi, İstanbul 1982.
|
Diğer Kaynaklar: |
• Armaoğlu, Fahir. 20. yüzyıl Siyasi Tarihi, Ankara, 1991.
• Atatürk’ün Söylev ve Demeçleri, C. I-II-III, Tite Yay., Ankara 1981.
• Atatürk, M. K., Nutuk (1919-1927) Bugünkü Dille, (yay. haz.) Z. Korkmaz, Atatürk Araştırma Merkezi Yay., Ankara, 1999.
• Armaoğlu, F.; Siyasi Tarih 1789-1960, Ankara 1964.
• Aybars, E.; Türkiye Cumhuriyeti Tarihi I, Ankara 1990.
• Bayur, Y. H.; Türk İnkılabı Tarihi, C.III, Ankara 1983.
• Eroğlu, H.; Türk İnkılap Tarihi, İstanbul 1982. |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Bilginin doğası kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğini değerlendirme bilgisine sahip olma. |
4 |
2) |
Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. |
1 |
3) |
Özel eğitim gereksinimi olan bireylerin gelişimsel özellikleri ile ilgili bilgilerini açıklar. |
1 |
4) |
Alanıyla ilgili ileri düzeyde bilgi kaynaklarını kullanır. |
1 |
5) |
Alanıyla ilgili olay ve olguları kavramsallaştırır, bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler, verileri yorumlar ve değerlendirir. |
1 |
6) |
Özel gereksinimli öğrencilere yönelik uygun bilimsel yöntem ve teknikleri uygular, uyarlar ve geliştirir. |
1 |
7) |
Konu alanına ve öğrencinin gereksinimlerine uygun materyal geliştirir. |
1 |
8) |
Öğrencinin kazanımlarını farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir.
|
1 |
9) |
Öğrencilerin bireysel gereksinimlerine uygun bir biçimde programların kazanımlarını, temalarını, etkinliklerini, sınama durumlarını seçer ve uygular. |
1 |
10) |
Özel eğitim gereksinimi olan çocuklar ve aileler için uygun aile ve eğitim programları geliştirir ve uygular. |
1 |
11) |
Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. |
1 |
12) |
Alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir. |
1 |
13) |
Düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır. |
1 |
14) |
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil portföyü B1 düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. |
1 |
15) |
Öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir. |
1 |
16) |
Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir. |
1 |
17) |
Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır. |
5 |
18) |
Güvenli okul ortamının oluşturulması ve sürdürülebilmesi amacıyla kişisel ve kurumsal etkileşim kurar. |
1 |
19) |
Milli Eğitim Temel Kanunu’nda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlıkların bilincinde dir. |
|
20) |
Birey olarak ve alanıyla ilgili görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin yasa yönetmelik ve mevzuata uygun davranır. |
|