Dersin Amacı: |
Sosyal psikolojinin temel kavramlarına ve kuramlarına giriş yapmak ve sosyal psikoloji alanındaki egemen bilimsel paradigmanın sorunlarına, eleştirel sosyal psikolojinin olanaklarına değinmek bu dersin amacını oluşturmaktadır. |
Dersin İçeriği: |
Sosyal Psikolojinin Temel Kavramları, Tutum, Algı, Güdü, Propaganda, İletişim, Roller, Grup, Sosyalleşme, Kültür, Kişilik, Dil
Sosyal Psikoloji Kuramları
Endüstri-sosyal psikoloji ilişkisi
Siyaset ve Sosyal Psikoloji araştırmaları bağlantısı üzerinden bir yaşam öyküsü
Sosyal Psikolojide Temel Olgular
Dil ve İletişim
Kollektif Etkileşim ve Sosyal Hareketler |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Ders izlencesinin tanıtılması ve derse giriş |
|
2) |
Sosyal Psikolojinin Temel Kavramlarına Giriş |
İlgili okumalar |
3) |
Tutum, Algı, Güdü, Propaganda, İletişim, Roller, Grup, Sosyalleşme, Kültür, Kişilik, Dil gibi kavramlar üzerindeki tartışmaların özeti |
İlgili okumalar |
4) |
Sosyal Psikoloji Kuramları |
İlgili okumalar |
5) |
Sosyal Psikoloji Kuramları |
İlgili okumalar |
6) |
Sosyal Psikolojide Egemen Bilimsel Paradigmanın Sorunları: Eleştirel Sosyal Psikolojiye Doğru |
İlgili okumalar |
7) |
Sosyal Psikolojide Egemen Bilimsel Paradigmanın Sorunları: Eleştirel Sosyal Psikolojiye Doğru |
İlgili okumalar |
8) |
Ara sınav |
|
9) |
Endüstri-sosyal psikoloji ilişkisi: Tutum Ölçeklerinin Geliştirilmesi ve Hawthorne Deneyleri ve Sosyal Psikolojide Sosyal Darwinizm, Irkçılık ve Soykırım Düşüncesinin Kökenleri (Galton’un zeka ölçüm testleri ve sınıf aidiyeti üzerine kurduğu bağlantı) |
İlgili okumalar |
10) |
Siyaset ve Sosyal Psikoloji araştırmaları bağlantısı üzerinden bir yaşam öyküsü; Muzaffer Şerif’in Sosyal Psikolojiye katkıları (Bir liyakat yemininin ardından; 1950 öncesi sınıf temelli araştırmalardan 1950 sonrası grup temelli araştırmalara yöneliş) |
İlgili okumalar |
11) |
Sosyal Psikolojide Temel Olgular (Deneyim ve Davranışların Referans Çerçevesi, Çeşitli Psikolojik Olaylardaki Faktörler Arası ilişkiler, Deneyimin Yapılandırılmasında Yer Alan Dayanaklar, Dayanaklarda Kültürel Farklılıklar) |
İlgili okumalar |
12) |
İnsanlararası Etkileşim ve Bu Etkileşimin Ürünleri: Grup Yapısı ve Normlar |
İlgili okumalar |
13) |
Dil ve İletişim (Konuşma algısı, gramerin psikolojisi, psikolinguistlerin çalışmaları, beyin ve dil, dil ve toplumsal cinsiyet) |
İlgili okumalar |
14) |
Kollektif Etkileşim ve Sosyal Hareketler (Güçlü Sosyal Davranışlar, Önemli Faktörler, Koşullar, Büyük Sosyal Hareketlerde Ortaya Çıkan Yeni Değerler) ve Kent ve Çevresel Psikoloji (Gürültü, Kişisel Alan, Kalabalık, Kalabalıkla ilgili kuramlar, Mimari Tasarım, Kentte Yaşam |
İlgili okumalar |
15) |
Final |
|
Ders Notları / Kitaplar: |
Metin İnceoğlu (2004). Tutum Algı İletişim. Elips:Ankara.
J.L. Freedman, D.O. Sears, J.M. Carlsmith (2003), Sosyal Psikoloji, Çev.Ali Dönmez, İmge Yayınları, Ankara.
Muzaffer Şerif, Carolyn W. Şerif (1996) Sosyal Psikolojiye Giriş I-II, Çevirenler: Mustafa Atakay, Aysun Yavuz, Sosyal Yayınlar, İstanbul |
Diğer Kaynaklar: |
Michael A. Milburn (1998) Sosyal Psikolojik Açıdan Kamuoyu ve Siyaset, Çevirenler: Ali Dönmez, Veli Duyan, İmge Kitabevi, Ankara.
Alaaddin Şenel (1984) Irkçılığın Psikolojik, Sosyal Psikolojik, Psikanalitik Açıklamaları, Irk ve Irkçılık Düşüncesi, Bilim ve Sanat, Ankara, s: 136-142.
Clifford T. Morgan (1995) Dil ve İletişim, Psikolojiye Giriş, Hacettepe Üniversitesi Psikoloji Bölümü Yayınları, Ankara.
Sibel A. Arkonaç, Sosyal Psikolojide İnsanları Anlamak (2008) Sosyal Psikoloji, Nobel Yayınları, Ankara.
Sertan Batur, Ersin Aslıtürk, “Sakıncalı Psikoloji”-Muzaffer Şerif Başoğlu ve Sadrettin Celal Antel’in Görevlerinden Uzaklaştırılmaları Örneğinde Politika ve Psikoloji İlişkisi (www.geocities.com/tfpsikoloji/batur/04.htm)
Muzaffer Şerif Başoğlu (1943), Psikoloji Karşısında Irkçılık, Yurt ve Dünya, 4 (25), 7-13 (www.geocities.com/tfpsikoloji/serif/01.htm)
Muzaffer Şerif Başoğlu (1943) Irk Psikolojisi Münasebetiyle Ordinarius Profesör M. Şekip Tunç’a, Adımlar, 1 (4), 128-129 (www.geocities.com/tfpsikoloji/serif/02.htm)
Melek Göregenli, Sosyal Psikolojiden hareketle sosyal bilimlerde olgu-değer ilişkisi üzerine düşünceler (www.geocities.com/tfpsikoloji/goregenli/02.htm) |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
P1. Alandaki sorunlara çözüm üretebilmek amacıyla bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak araştırma yapabilme. |
|
2) |
P2. Alanda geçerli olan bir yabancı dili; bilgiye ulaşma, bilgiyi yazılı ve sözlü olarak paylaşma ve üretme düzeylerinde kullanabilme ("European Language Portfolio Global Scale1, Level B1). |
|
3) |
P3. Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. |
|
4) |
P4. Evrensel, yerel ve kültürel değerlerin korunması, insan ve hayvan hakları, çevre koruma konularında yeterli bilince sahip olma ve mevcut sorunları anlayıp çözümleyebilme. |
3 |
5) |
P5. İnsan gelişimine ilişkin temel kuramsal yaklaşımları bilerek, temel gelişim özelliklerini ayırt edebilme. |
3 |
6) |
P6. Farklı kültürlere duyarlılık kazanarak, psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinde farklılıkları kabul edebilme ve saygı duyabilme. |
2 |
7) |
P7. Eğitim bilimlerinin temel kuramlarından ve eğitimsel gelişimi sağlamada rehberlik ve psikolojik danışma kuram ve yaklaşımlarından faydalanabilme. |
2 |
8) |
P8. Psikolojik danışma alanındaki kavram ve bilimsel yöntemleri değerlendirebilme, uygulayabilme ve yorumlayabilme. |
|
9) |
P9. Psikolojik danışma ve rehberlik uygulama sürecinde danışanlarla yapıcı, etik, güvenli bir ilişki kurabilme ve etkin dinleme becerilerini kullanarak danışanın ihtiyacına uygun yaklaşım biçimini kullanabilme. |
3 |
10) |
P10. Grupla psikolojik danışma ve rehberlik sürecini başlatabilme, sürdürebilme ve sonlandırabilme. Grupla psikolojik danışma ve rehberlik kuram ve yaklaşımlarını bilme ve uygulayabilme. |
3 |
11) |
P11. Bireyi tanıma teknikleri kullanarak, bireyi tanıyabilme. |
3 |
12) |
P12. Psikolojik danışma ve rehberlik programı geliştirebilme ve değerlendirebilme. |
3 |