Beslenme ve Diyetetik (İngilizce) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | NUT222 | ||||||||
Ders İsmi: | Nutritional Biochemistry II | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR-EN | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu Ders | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi AHMET MURAT GÜNAL | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Dr.Öğr.Üyesi BERRAK DUMLUPINAR Öğr.Gör. NİLBERK KARAMAN |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu ders Biyokimyanın bir çok alanını kapsamaktadır. Beslenme Biyokimyası, beslenmenin biyokimyasal mekanizmaları ile makro- ve mikrobesinlerin metabolizmasını içermektedir. Beslenme biyokimyası temel konuları arasında pürin/pirimidinler, nukleozid/nukleotidler, DNA/RNA/protein sentezi, enzimler, hemoglobin & miyoglogin, plasma proteinleri & immünoglobinler, hormonlar, serbest radikaller ve antioksidanlar sistemler yer almaktadır. |
Dersin İçeriği: | Pürinler, Pirimidinler, Nükleozidler & Nükleotidler: Yapı ve Fonksiyon Pürin & Pirimidin: Sindirim ve Metabolizma DNA: Organizasyon, Replikasyon & Onarım RNA: Sentez & Postranskripsiyonel Modifikasyonlar Protein: Sentez & Posttranslasyonel Modifikasyonlar Özel proteinler I: Enzimler, Plazma Proteinleri & İmmünoglobülinler Özel proteinler II: Hemoglobin & Myoglobin Porfirinler & Safra asitleri: Yapı ve Metabolizma Hormonlar I: Sınıflandırma Hormonlar II: Etki mekanizması Hormonlar III: Yakıt Metabolizmasının İnsülin & Kontraregülatör Hormonlarla ile Düzenlenmesi Serbest Radikaller ve Antioksidan Besinler |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Pürinler, Pirimidinler, Nükleozidler & Nükleotidler: Yapı ve Fonksiyon | İzlenceyi analiz etmek Ödev: Bir sonraki sınıf oturumu için hazırlık |
2) | Pürin & Pirimidin: Sindirim ve Metabolizma | Ödev: Bir sonraki sınıf oturumu için hazırlık |
3) | DNA: Organizasyon, Replikasyon & Onarım | Ödev: Bir sonraki sınıf oturumu için hazırlık |
4) | RNA: Sentez & Postranskripsiyonel Modifikasyonlar | Ödev: Bir sonraki sınıf oturumu için hazırlık |
5) | Protein: Sentez & Posttranslasyonel Modifikasyonlar | Ödev: Bir sonraki sınıf oturumu için hazırlık |
6) | Özel proteinler I: Enzimler, Plazma Proteinleri & İmmünoglobülinler | Ödev: Bir sonraki sınıf oturumu için hazırlık |
7) | Özel proteinler II: Hemoglobin & Myoglobin | Ara Sınava hazırlık |
8) | ARA SINAV | |
9) | Porfirinler & Safra asitleri: Yapı ve Metabolizma | Ödev: Bir sonraki sınıf oturumu için hazırlık |
10) | Hormonlar I: Sınıflandırma | Ödev: Bir sonraki sınıf oturumu için hazırlık |
11) | Hormonlar II: Etki mekanizması | Ödev: Bir sonraki sınıf oturumu için hazırlık |
12) | Hormonlar III: Yakıt Metabolizmasının İnsülin & Kontraregülatör Hormonlarla ile Düzenlenmesi | Ödev: Bir sonraki sınıf oturumu için hazırlık |
13) | Mikrobesinler: Vitaminler ve Mineraller | Ödev: Bir sonraki sınıf oturumu için hazırlık |
14) | Serbest Radikaller ve Antioksidan Besinler | Final sınavına hazırlık |
Ders Notları / Kitaplar: | 1. Medical Biochemistry. 4th. John Baynes, Marek H. Dominiczak. 2. Marks' Basic Medical Biochemistry: A Clinical Approach. 4th Edition. Alisa Peet, Michael A. Lieberman ve Allan Marks. 3. Harper's Illustrated Biochemistry, 30th Edition. Victor W. Rodwell, David Bender, Kathleen M. Botham, Peter J. Kennelly and P. Anthony Weil. 4. Lehninger Principles of Biochemistry. 6th Edition. David L. Nelson and Michael M. Cox. 5. Biochemistry (Lippincott Illustrated Reviews Series)Paperback. 6th Edition. Denise R. Ferrier. 6. Color Atlas of Biochemistry. 2nd Edition. Jan Koolman and Klaus-Heinrich Roehm. |
Diğer Kaynaklar: | 1. Medical Biochemistry. 4th. John Baynes, Marek H. Dominiczak. 2. Marks' Basic Medical Biochemistry: A Clinical Approach. 4th Edition. Alisa Peet, Michael A. Lieberman ve Allan Marks. 3. Harper's Illustrated Biochemistry, 30th Edition. Victor W. Rodwell, David Bender, Kathleen M. Botham, Peter J. Kennelly and P. Anthony Weil. 4. Lehninger Principles of Biochemistry. 6th Edition. David L. Nelson and Michael M. Cox. 5. Biochemistry (Lippincott Illustrated Reviews Series)Paperback. 6th Edition. Denise R. Ferrier. 6. Color Atlas of Biochemistry. 2nd Edition. Jan Koolman and Klaus-Heinrich Roehm. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||
1) Alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | ||||||||||
2) Sağlık alanında edindiği bilgileri kullanarak birey, aile ve topluma yönelik koruyucu sağlık eğitimi yapar. | ||||||||||
3) Alanındaki uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | ||||||||||
4) Alanına özgü bilimsel bilgi üretme sorumluluğunu yerine getirir veya tanımlayıcı düzeyde araştırma yapar. | ||||||||||
5) Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | ||||||||||
6) Mezunlar sağlık alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumlara yazılı ve sözlü olarak bilgilerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini aktarır ; ilgili kişi ve kurumların düşüncelerini, istek ve beklentilerini dinler. | ||||||||||
7) Profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur. | ||||||||||
8) Sağlıklı ve/veya hasta bireyin yapısı, fizyolojik fonksiyonları ve davranışları; bireyin sağlığı ile fiziksel ve sosyal çevresi arasındaki ilişkisini anlamaya yetkindir. | ||||||||||
9) Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | ||||||||||
10) Sağlık alanı ile ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | 4 |
2) | Sağlık alanında edindiği bilgileri kullanarak birey, aile ve topluma yönelik koruyucu sağlık eğitimi yapar. | 3 |
3) | Alanındaki uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | 3 |
4) | Alanına özgü bilimsel bilgi üretme sorumluluğunu yerine getirir veya tanımlayıcı düzeyde araştırma yapar. | 5 |
5) | Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 3 |
6) | Mezunlar sağlık alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumlara yazılı ve sözlü olarak bilgilerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini aktarır ; ilgili kişi ve kurumların düşüncelerini, istek ve beklentilerini dinler. | 4 |
7) | Profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur. | 3 |
8) | Sağlıklı ve/veya hasta bireyin yapısı, fizyolojik fonksiyonları ve davranışları; bireyin sağlığı ile fiziksel ve sosyal çevresi arasındaki ilişkisini anlamaya yetkindir. | 3 |
9) | Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | 5 |
10) | Sağlık alanı ile ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | 2 |
Beyin fırtınası /Altı şapka | |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Ders | |
Okuma | |
Soru cevap/ Tartışma |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Sunum | |
Bilgisayar Destekli Sunum |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Projeler | 1 | % 40 |
Ara Sınavlar | 1 | % 0 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 4 | 8 | 32 |
Ara Sınavlar | 1 | 14 | 14 |
Final | 1 | 56 | 56 |
Toplam İş Yükü | 130 |