Bilgisayar Programcılığı
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: MBLP130
Ders İsmi: Bilgisayar Ağları
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. ALPER ÇELTİKÇİ
Dersi Veren(ler):







Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bilgisayar Ağlarının Sınıflandırılması ve Temel Kavramlarını öğrenmek.
OSI Başvuru Modelini bilmek.
Ağ Bağlantı Cihazlarını, Yerel Alan ve Kentsel Alan Ağlarını, Kablosuz Ağları, Geniş Alan Ağlarını bilmek.
TCP/IP Protokol Kümesini bilmek.
IP Adresleme Mekanizmasını (IPv4 ve IPv6) bilmek.
Ağ Güvenliği ve IP Güvenlik Mekanizmasını bilmek.
IP Yönlendirme ve Router Konfigürasyonunu bilmek.
Dersin İçeriği: Bilgisayar Ağlarının Sınıflandırılması ve Temel Kavramlar. OSI Başvuru Modeli. Ağ Bağlantı Cihazları. Yerel Alan ve Kentsel Alan Ağları. Kablosuz Ağlar. Geniş Alan Ağları. TCP/IP Protokol Kümesi. IP Adresleme Mekanizması (IPv4 ve IPv6). Ağ Güvenliği ve IP Güvenlik Mekanizması. IP Yönlendirme ve Router Konfigürasyonu.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Bilgisayar temel ağ kavramları ve ağ yapıları ile çok katmanlı ağ mimari modelini ve kullanılan belli başlı protokolleri bilir.
2) Veri iletişiminde ve ağlarda kullanılan donanımları ve bunların işleyişlerini izah edebilir.
3) Yaygın kullanılan İnternet uygulamalarının çalışma prensiplerini tanımlayabilir.
4) Gönderim katmanı servislerinde yer alan, güvenli ve güvensiz veri transferi, TCP Protokolü, UDP Protokolü ile ilgili süreçleri bilir.
5) Ağ katmanında yer alan, yol atama algoritmalarını ve IP Protokolü, IP adresleme konularını bilir.
6) Veri Bağı Katmanı düzeyinde Ethernet teknolojilerini, Hata sezimi ve düzeltimi yöntemlerini ve yerel alan ağ katmanlarını açıklayabilir ve kıyaslayabilir.
7) TCP/IP protokol kümesinin fonksiyonlarını Açık Sistemler Arabağlaşımı (OSI) modeline göre tanımlayabilir.
8) Soket programlama ile işletim sistemi ağ servislerini kullanabilir.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Bilgisayar ağlarına giriş. Internet nedir? OSI çok katmanlı ağ mimari modeli. Ağ güvenliği. Ders notları
2) Uygulama katmanı. Ağ uygulamalarının çalışma prensipleri. Web ve http. Ders notları
3) FTP, SMTP ve POP3 protokolleri, DNS hizmeti ve DNS protokolü Ders notları
4) Eşler arası uygulamalar, TCP ve UDP soket programlama: Ağ uygulamaları. Ders notları
5) Gönderim katmanı servisleri. Çoklama ve çoklama çözüm. Ders notları
6) UDP ve TCP gönderim servisleri. Ders notları
7) Sıkışıklık denetimi yöntemleri: TCP tıkanıklık kontrolü. Ders notları
8) Ara Sınav ----
9) Ağ katmanı prensipleri. Yönlendiriciler. Yönlendiricilerin iç yapısı. Ders notları
10) IP protokolü, İnternet üzerinde yönlendirme ve adresleme. Yönlendirme protokolleri. Ders notları
11) RIP, yayımlama ve çoğa gönderim. Ders notları
12) Veri-bağlantı katmanı prensipleri. Çoklu erişim protokolleri. Hata sezimi ve hata düzeltme. Anahtarlamalı yerel alan ağları. Ders notları
13) Bağlantı sanallaştırılması. Ethernet. Adres çözümleme protokolü (ARP), DHCP. Ders notları
14) Kablosuz ve mobil ağlar ile özellikleri. Hücresel İnternet erişimi ve hücresel ağ yapısı. Ders notları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. James F. Kurose, Keith W. Ross, Computer Networking A Top-Down Approach, 6th Edition.
2. Fred Halsall, "Computer Networking and the Internet", Fifth Edition, Addison-Wesley, Pearson Education, 2005.
3. Larry L. Peterson, Bruce S. Davie, Computer Networks: A Systems Approach Fifth Edition
4. Andrew S. Tanenbaum, David J. Wetherall, Computer Networks. Fifth Edition.
Diğer Kaynaklar: 1. James F. Kurose, Keith W. Ross, Computer Networking A Top-Down Approach, 6th Edition.
2. Fred Halsall, "Computer Networking and the Internet", Fifth Edition, Addison-Wesley, Pearson Education, 2005.
3. Larry L. Peterson, Bruce S. Davie, Computer Networks: A Systems Approach Fifth Edition
4. Andrew S. Tanenbaum, David J. Wetherall, Computer Networks. Fifth Edition.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

Program Kazanımları
1) Matematik, hesaplama ve bilgisayar bilimleri konularında temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
2) Tanımlanan bilişim ve/veya bilgisayar bilimleri problemlerini ve modellerini kurgular ve temel çözüm önerilerini uygular.
3) Algoritmik düşünme ve planlama yaklaşımını uygulamalarında kullanır.
4) Belirtimleri (spesifikasyon) tanımlanmış yazılım bileşenlerini geliştirir.
5) Sözlü ve yazılı iletişim kurar; en az bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanır, bilişim ve bilgisayar bilimleri alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
6) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ile bilgi ve iletişim teknolojilerindeki güncel gelişmeleri izler.
7) Mesleki ve etik sorumluluk bilinci taşır, bilişim uygulamalarında meslek etiğinin gözetilmesi konusunda farkındalığa sahiptir.
8) Bireysel olarak veya takımlarda etkin çalışır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik, hesaplama ve bilgisayar bilimleri konularında temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. 3
2) Tanımlanan bilişim ve/veya bilgisayar bilimleri problemlerini ve modellerini kurgular ve temel çözüm önerilerini uygular. 3
3) Algoritmik düşünme ve planlama yaklaşımını uygulamalarında kullanır. 3
4) Belirtimleri (spesifikasyon) tanımlanmış yazılım bileşenlerini geliştirir. 3
5) Sözlü ve yazılı iletişim kurar; en az bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanır, bilişim ve bilgisayar bilimleri alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. 2
6) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ile bilgi ve iletişim teknolojilerindeki güncel gelişmeleri izler. 2
7) Mesleki ve etik sorumluluk bilinci taşır, bilişim uygulamalarında meslek etiğinin gözetilmesi konusunda farkındalığa sahiptir. 2
8) Bireysel olarak veya takımlarda etkin çalışır. 2

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 25
Ara Sınavlar 1 % 25
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 15 3 45
Ödevler 1 50 50
Ara Sınavlar 1 40 40
Final 1 30 30
Toplam İş Yükü 165