Elektrik | |||||
Önlisans | TYYÇ: 5. Düzey | QF-EHEA: Kısa Düzey | EQF-LLL: 5. Düzey |
Ders Kodu: | MELK230 | ||||||||
Ders İsmi: | Alternatif Akım Makineleri | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu Ders | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi IŞILAY BİLGİÇ | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Dr.Öğr.Üyesi ASİYE TUĞBA OLGUN ALPYAGİL |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı: Alternatif Akım Makinelerinin sargı yapıları ve Senkron Motorlar, Asenkron Motorlar, Tek fazlı motorlar, Step Motorlar konularının öğrencilere öğretilmesidir. |
Dersin İçeriği: | Alternatif akım makinelerine giriş; Dönen magnetik alanın elde edilişi; Alternatif akım makinelerinde mmk ,akı dağılımı ve indüklenen gerilim; Alternatif akım makinelerinde sargı yapısı, moment, güç akışı ve kayıplar; Senkron Generatörler; Senkron generatörlerin eşdeğer devreleri, fazör diagramı, güç ve moment ifadeleri; Senkron Generatör parametrelerinin ölçümü; Senkron Generatörlerin lokal ve paralel çalışması; Senkron Generatörlerin geçici durum analizi; Senkron Motorlar; Sürekli durum analizleri v e Senkron motorlara yol verme; Asenkron Motorlar; Asenkron Motorların eşdeğer devresi; moment ve güç bağıntıları; moment devir sayısı karakteristiği; parametre ölçümü; Asenkron motor Sürücüler; Asenkron Generatörler; Tek faz ve Özel amaçlı motorlar; Üniversal Motor; Tek fazlı asenkron motor. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Öğrencilere dersin amacı ve kapsamının bildirilmesi | |
2) | • Tanır Alternatif Akım (AC) Makineleri, • Tanımlar ve açıklar Dönen magnetik alan | |
3) | • Tanır AC Makinelerde mmk ve akı dağılımı • Tanımlar ve uygular: İndüklenen Gerilim; Sargı Yapısı; İndüklenen moment | |
4) | • Tanır. Senkron Generatörün yapısı • Tanımlar ve uygular: AC Makinelerde güç akışı ve kayıplar | |
5) | • Tanır. Senkron Generatör • Tanımlar ve uygular: İndüklenen gerilim; Eşdeğer devresi; Fazör diagramı; Güç ve moment | |
6) | • Tanır. Senkron generatör • Tanımlar ve uygular: Model parametrelerinin ölçümü; Lokal ve paralel çalışma ve geçici olaylar | |
7) | • Tanır. Senkron Motor • Tanımlar ve uygular: Senkron Motorun temel çalışma ilkeleri; Sürekli durum analizi; | |
8) | Vize sınavı | |
9) | • Tanır Asenkron Motorların eşdeğer devresi • Tanımlar ve uygular: Moment ve güç; Moment devir sayısı karakteristiği | |
10) | • Tanır. Asenkron Generatörlere giriş • Tanımlar ve uygular: Asenkron motor model parametrelerinin ölçümü | |
11) | • Tanır. Tek fazlı motorlar • Tanımlar ve uygular Asenkron generatörlerin lokal çalışması | |
12) | • Tanır. Tek fazlı asenkron motor • Tanımlar ve uygular Universal Motor | |
13) | • Tanır. Tek fazlı asenkron motor • Tanımlar ve uygular Tek fazlı asenkron motorların hız kontrolü | |
14) | • Tanır. Adım Motorları • Tanımlar ve uygular Çalışma ilkesi ve sürücü devreleri | |
15) | Final sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | Theory and Problems of Electric Machines and Electromechanic by Syed A. Nasar, 2012 |
Diğer Kaynaklar: | Theory and Problems of Electric Machines and Electromechanic by Syed A. Nasar, 2012 |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
|||
---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||
1) -Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. | |||||
2) Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma. Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. | |||||
3) - Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme. - Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. - Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. - Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. | |||||
4) - Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilme. - Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilme. - Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanmış olma. | |||||
5) - Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma. - Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. | |||||
6) - Alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. - Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. - Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütebilme. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | -Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. | 4 |
2) | Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma. Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. | 4 |
3) | - Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme. - Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. - Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. - Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. | 4 |
4) | - Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilme. - Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilme. - Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanmış olma. | 4 |
5) | - Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma. - Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. | 4 |
6) | - Alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. - Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. - Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütebilme. | 4 |
Ders | |
Laboratuvar |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Ödev |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Juri | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 44 |