Dersin Amacı: |
• Güç Elektroniği’nin tarihsel gelişim süreci ve günlük yaşantıdaki uygulama alanları kavranacaktır.
• Güç Elektroniği’nin temel elemanları ve bu temel elemanların özellikleri, prensipleri ve türleri öğrenilecektir.
• Yarı iletken Güç diyotları, Güç Transistörleri, Tristörler, Triyaklar, MOSFET, IGBT Güç Elemanlarının Çalışma Prensipleri ve Özellikleri kavranacaktır.
• Yarı iletken Güç elemanlarında, Güç kaybını hesaplama ve Soğutucu tasarlama konuları kavranacaktır.
• Doğrultucular, Kıyıcılar ve Dönüştürücüler hakkında detaylı bilgiye sahip olacaklardır.
• Yarı iletken güç devre elemanlarında kayıplar ve temel koruma-kontrol düzenlemeleri kavranacaktır.
|
Dersin İçeriği: |
Güç Elektroniği’nin tarihsel gelişimi, temel kavramlarını ve prensipleri. Güç Elektroniği’nin temel elemanları ve bu temel elemanların özellikleri, prensipleri, türleri ve uygulama alanlarına yönelik bilgi ve becerilerinin kazandırılması |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
• Öğrencilere dersin amacı ve kapsamının bildirilmesi
• Bununla birlikte, günümüze kadar güç elektroniğinin tarihsel gelişim süreci anlatılacaktır.
|
|
2) |
• Güç Elektroniği’nin kapsamı ve günlük yaşantıdaki kullanım ve uygulama alanları |
|
3) |
• Diyot,
• Tristör, triak,
• Güç transistörü,
• MOSFET, IGBT, GTO, MCT, SIT, IGCT ve MOS turn-off tristör yarıiletken elemanlarının özellikleri.
|
|
4) |
• Yarıiletken elemanlarda güç kaybı
• Güç kaybını hesaplama ve soğutucu tasarlama
|
|
5) |
• Snubber, izolasyon ve sürme devreleri
• Snubber devreleri tasarımı, izolasyon ve sürme devreleri yapımı |
|
6) |
• AC şalter ve kıyıcılar, devre dalga şekilleri
• AC şalter ve kıyıcıların analizini yapabilmek devre dalga şekilleri
|
|
7) |
• Tek fazlı diyotlu doğrultucular, giriş ve çıkış dalga şekilleri
• Tek fazlı diyotlu doğrultucuların çalışmasını bilmek bunlara ait giriş ve çıkış dalga şekillerini R ve R-L yükleri için çizebilmek
|
|
8) |
• Vize Sınavı |
|
9) |
• Tek fazlı kontrollü (tristörlü) doğrultucular, overlap (çakışım) olayı
• Tek fazlı kontrollü (tristörlü) doğrultucuların çalışmasını bilmek bunlara ait giriş ve çıkış dalga şekillerini R ve R-L yükleri için çizebilmek, overlap (çakışım) olayını kavramak, doğrultucu çıkışına filtre tasarlayabilmek
|
|
10) |
• 3-fazlı kontrolsüz ve kontrollü yarım dalga ve tam dalga köprü doğrultucular
• Çalışmaların anlanması, dalga şekillerinin R ve R-L yükleri için çizilmesi, overlap (çakışım) olayını kavramak, filtre tasarlamak
|
|
11) |
• Doğrultucu giriş akımları
• Doğrultucu giriş akımlarının analizini yapabilme, distorsiyon, yerdeğiştirme ve güç faktörlerini hesaplayabilme
|
|
12) |
• DC kıyıcı
• İki tristörlü ve rezonans DC kıyıcı devrelerin çalışması
|
|
13) |
• Tek fazlı kare dalga ve PWM inverterleri
• Gerilim ve frekans kontrolü, inverter harmonikleri
|
|
14) |
• Tek fazlı kare dalga ve PWM inverterleri
• Gerilim ve frekans kontrolü, inverter harmonikleri
|
|
15) |
• Final Sınavı |
|
Ders Notları / Kitaplar: |
Güç Elektroniği, Mohan,Undeland, Robbins, Çeviri: Nejat Tuncay, Metin Gökaşan, Seta Boğosyan, Literatür Yayınları, 1. Basım Eylül 2013. |
Diğer Kaynaklar: |
Güç Elektroniği, Mohan,Undeland, Robbins, Çeviri: Nejat Tuncay, Metin Gökaşan, Seta Boğosyan, Literatür Yayınları, 1. Basım Eylül 2013. |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
-Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. |
4 |
2) |
Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma.
Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. |
4 |
3) |
- Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme.
- Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme.
- Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme.
- Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. |
4 |
4) |
- Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilme.
- Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilme.
- Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanmış olma. |
4 |
5) |
- Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma.
- Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. |
4 |
6) |
- Alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme.
- Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme.
- Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütebilme. |
4 |