Toplumsal ve Kültürel Çalışmalar (YL) (Tezli) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu: | SOS520 | ||||||||
Ders İsmi: | Postkolonyalizm Çalışmaları | ||||||||
Ders Yarıyılı: |
Bahar |
||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Bölüm Seçmeli | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. ESRA KÖTEN | ||||||||
Dersi Veren(ler): | |||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Dersin amacı, postkolonyal kavramının tanımını ve kapsamını anlayarak bu alandaki çalışmalara kuramsal hakimiyet sağlayacak bilgi donanamını sağlamaktır. Bu amaçla derste güncel postkolonyolist düşüncelere ait makaleler üstünden tartışma ve fikir yürütme gerçekleştirilmesi amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği: | Ders, postkolonyalizm sömürgeciliğin bıraktığı mirası sorunsallaştıran bir dizi felsefi, sosyolojik, psikolojik, edebi teoriyi içine alır. Bir edebiyat kuramı ve eleştirel yaklaşım olarak postkolonyalizm, bir zamanlar başka devletlerin, özellikle de Avrupa’nın büyük sömürgeci güçleri Britanya, Fransa ve İspanya’nın sömürgeleri olan ülkelerde üretilen edebi eserleri irdelemekte; hâla kolonyal düzenlemeleri bulunan ülkeleri (Kanada, Avustralya vb.) de ayrıca kapsamaktadır. Bunun yanında, postkolonyal edebiyat sömürgeci ülkelerin vatandaşları tarafından yazılan, sömürülen ülkeleri ve insanlarını ana konusu yapan eserleri de içine almaktadır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Postkolonyalizme giriş: tanım ve kapsam | ASHCROFT, Bill; GRIFFITHS, Gareth ve TIFFIN, Helen. (2007), Post-Colonial Studies: The Key Concepts, Routledge, New York, 2. Basım. |
2) | Bill Ashcroft'un Post-Kolonyal Çalışmaları üstüne okuma ve tartışma | ASHCROFT, Bill; GRIFFITHS, Gareth ve TIFFIN, Helen. (2007), Post-Colonial Studies: The Key Concepts, Routledge, New York, 2. Basım. |
3) | Siba Grovoqui'nin Postkolonyalizme karşı görüşlerine karşılaştırma okuma sağlama ve tartışma | GROVOQUI, Siba N. (2007) “Postcolonialism”, Tim Dunne, Milja Kurki ve Steve Smith (Ed.), International Relations Theories: Discipline and Diversity, Oxford University Press, New York, ss. 229-246. |
4) | Emperyalizm ve Postkolonyalist çalışmalarının karşılaştırmalı analizi | BUSH, Barbara. (2006), Imperialism And Postcolonialism, Pearson, Harlow |
5) | Postkolonyalde Post-Sovyet Post-ta Geçmiş mi?: Küresel Bir Postkolonyal Eleştiriye Doğru makalesinin analiz ve tartışması | MOORE, David Chiani. (2006), “Is the Post- in Pstcolonial the Past- in Post-Soviet?: Toward a Global Postcolonial Critique”, Violeta Kelertas(Ed.), Baltic Postcolonialism, Radopi, New York, ss.11-31. |
6) | Oryantalizm ve Oksidentalizm kavramlarının karşılaştırmalı analizi | NİNG, Wang. (1997), “Orientalism versus Occidentalism”, New Literary History, Cilt 28, Sayı 1, ss. 57-76. |
7) | Ekonomik Büyümenin Aşamaları: Bir Komünist Olmayan kitabının kritik başlıkları üstünden ekonominin gelişimini inceleyerek postkolonyalist çalışmaların ekonomik perspektefinin ortaya konulması | ROSTOW, Walt Whiteman. (1960), The Stages of Economic Growth: A Non-Communist Manifesto, , Cambridge University Press, Cambridge, 2. Baskı. |
8) | Dünya tarihinin 3 temel tarihsel ontolojisi olan emparyalizm, Hegemonya, İmparatorluk kavramının Irak'ın işgali de dahil edilecek çapraz analiz yapılarak tartışılması | OKUR, Mehmet Akif. (2012), Emperyalizm, Hegemonya, İmparatorluk: Tarihsel Dünya Düzenleri ve Irak’ın İşgali, Ötüken, İstanbul, 2. Basım. |
9) | Leonard Orr'un Joyce'u postkolonyal teori ve söylem tarafından üretilen tartışmalarda konumlandıran çeşitli denemelerinin analizi ve tartışılması | ORR, Leonard. (2008), Joyce, Imperialism&Postcolonialism, Syracuse University Press, New York. |
10) | Said'in, "oryantalizm"in kökenlerini, Avrupa'nın Orta ve Yakın Doğu'ya hakim olduğu ve "şark"ı basitçe "öteki" olarak tanımladığı, Avrupa'nın Orta ve Yakın Doğu'ya hükmettiği yüzyıllarca süren bir döneme kadar olan tarihsel sahnenin incelenmesi ve bu yerleşik görüşün sebep olduğu batılı fikirlerin hâkim olmaya devam ettiği ve Doğu'nun kendisini temsil etmesine izin vermemesi sebebiyle gerçek anlayışın nasıl basıtırıldığının tartışılması. | SAİD, Edward W. (1979), Orientalism, , Vintage Books, New York |
11) | Oryantalizm'in Batı'nın emperyal çabası ile onu hem yansıtan hem de güçlendiren kültür arasındaki uzun süredir gözden kaçan bağlantıların incelenmesi | SAİD, Edward W. (1994), Culture and Imperalism, Vintage Books, New York. |
12) | Kalkınma çalışmalarında sömürgelikten arındırılmış, sömürge sonrası bir bilgi üretme olasılığı 1990'larda önemli bir tartışma konusu olurken, postkolonyalizm ile kalkınma arasında çok az diyalog olmuştur. Bu dersin konusu, Postkolonyalizm ve Kalkınma, postkolonyal yaklaşımlarla ilgili son tartışmaları ve bunların kalkınma çalışmaları üzerindeki etkilerini açıklar, gözden geçirir ve eleştirel olarak değerlendirilmesidir. | HARP, J. ve BRİGGS, J. (2006), “Postcolonialism and Development: New Dialogues?”, The Geographical Journal, Cilt. 172, Sayı. 1, ss. 6-9. |
13) | Tekrar | XİE, Shaoboo. (1997), “Rethinking the Problem of Postcolonialism”, New Literary History, Cilt. 28, Sayı. 1, s.s. 7-19. |
14) | Final Sınavı | Tüm makaleler |
Ders Notları / Kitaplar: | ASHCROFT, Bill; GRIFFITHS, Gareth ve TIFFIN, Helen. (2007), Post-Colonial Studies: The Key Concepts, Routledge, New York, 2. Basım. |
Diğer Kaynaklar: | GROVOQUI, Siba N. (2007) “Postcolonialism”, Tim Dunne, Milja Kurki ve Steve Smith (Ed.), International Relations Theories: Discipline and Diversity, Oxford University Press, New York, ss. 229-246. BUSH, Barbara. (2006), Imperialism And Postcolonialism, Pearson, Harlow MOORE, David Chiani. (2006), “Is the Post- in Pstcolonial the Past- in Post-Soviet?: Toward a Global Postcolonial Critique”, Violeta Kelertas(Ed.), Baltic Postcolonialism, Radopi, New York, ss.11-31. NİNG, Wang. (1997), “Orientalism versus Occidentalism”, New Literary History, Cilt 28, Sayı 1, ss. 57-76. ROSTOW, Walt Whiteman. (1960), The Stages of Economic Growth: A Non-Communist Manifesto, , Cambridge University Press, Cambridge, 2. Baskı. OKUR, Mehmet Akif. (2012), Emperyalizm, Hegemonya, İmparatorluk: Tarihsel Dünya Düzenleri ve Irak’ın İşgali, Ötüken, İstanbul, 2. Basım. ORR, Leonard. (2008), Joyce, Imperialism&Postcolonialism, Syracuse University Press, New York. SAİD, Edward W. (1979), Orientalism, , Vintage Books, New York. SAİD, Edward W. (1994), Culture and Imperalism, Vintage Books, New York. SHARP, J. ve BRİGGS, J. (2006), “Postcolonialism and Development: New Dialogues?”, The Geographical Journal, Cilt. 172, Sayı. 1, ss. 6-9. SMITH, Steve ve OWENS, Patricia. (2006), “Alternative Approaches to International Theory”, John Baylis ve Steve Smith (Ed.), The Globalization of World Politics, , Oxford University Press, New York, 3. Baskı, ss. 271-296. XİE, Shaoboo. (1997), “Rethinking the Problem of Postcolonialism”, New Literary History, Cilt. 28, Sayı. 1, s.s. 7-19. YOUNG, Iris Marion ve LEVY, Jacob T. (2011), “Introduction”, Jacob T. Levy ve Iris Marion Young, Colonialism And Its Legacies, Lexington Books, Plymouth. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||
1) Sosyolojinin hangi kavram ve kuramlarla bilgi üretmekte olduğunu öğrenir ve bu kavram ve kuramlarla üretilen bilginin toplumsal gerçeklikteki karşılığının neler olduğunu bilir. | ||||||||||
2) Hangi toplumsal alanda hangi sosyolojik yaklaşımların ve yöntemlerin kullanılacağını öğrenir ve sosyolojik analizleri buna göre geliştirerek, uzmanlık alanında belirlediği sosyolojik sorunlar üzerinde bireysel ve ekip içinde akademik kurallara göre hazırlayacağı özgün sunumlar ve yayınlar yapar. | ||||||||||
3) Sosyolojik perspektifleri neden-sonuç ilişkisi sorgulayarak eleştirel bir bakış açısı ile tartışır; bilgi ve uygulama eksikliklerini tespit ederek, alanıyla ilgili vizyon, amaç ve hedef geliştirerek, alanın gereksinimlerini karşılar. | ||||||||||
4) Sosyal yaşamı eleştirel ve bilimsel olarak ana hatlarıyla belirler; aile, devlet, eğitim, din gibi kurumların yapılarına, oluşumlarına ve gelecekteki dönüşümlerine yönelik tahminlerde bulunarak politika önerileri oluşturur. | ||||||||||
5) Hayat boyu öğrenme becerileri kazanarak, alanı ile ilgili bilgilerini, toplumsal sorumluluk bilinciyle meslek ve gündelik yaşamında kullanabilir ve öğrenim sürecinde kazandığı bilgileri iş yaşamında değerlendirme, proje hazırlama, uygulama ve yönetme yetkinliğine sahip olur. | ||||||||||
6) Toplumsal soru ve sorunlarla ilgili psikoloji, felsefe, antropoloji, siyaset, iletişim gibi diğer sosyal bilimlerle bağlantı kurar; her birinin temel kavramlarını ve yöntemlerini kavrar; alanında edindiği bilgileri farklı disiplinlerden edindiği bilgilerle bütünleştirerek yeni yorum, bilgi ve kavramlar oluşturur. | ||||||||||
7) Araştırma amaçları ile araştırma tasarımı ilişkisini, araştırma sorusunu ve çeşitli araştırma tekniklerinin kullanılma koşullarını bilerek araştırma önerisi ve uygulama planını hazırlamayı, toplumsal, kültürel ve etik sorunları düşünmeyi, verileri değerlendirmeyi ve sonuç raporu yazmayı ve bu bilgileri duyurmayı öğrenir ve bu birikimlerini meslek yaşamına aktarma becerisine sahip olur. | ||||||||||
8) Toplumsal sorunların çözümünde karar alma, kararı uygulama, üstlendiği görev ve sorumlulukları yerine getirme ve gerektiğinde inisiyatif alarak normları değiştirme yetkinliği kazanır. | ||||||||||
9) Ulusal ve uluslararası yayınları ve alanındaki yenilikleri takip ederek, oluşturduğu yeni bilgileri ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek yazılı ve sözlü olarak paylaşır. | ||||||||||
10) Sosyoloji alanındaki bilgi ve deneyimini sürekli olarak canlı tutar; bu bilgisini başkaları ile paylaşarak zenginleşir; öğrenimini bir ileri eğitim düzeyine taşıyabilir. | ||||||||||
11) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince, değişime ve yeniliğe karşı açık tutuma sahip olur. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Sosyolojinin hangi kavram ve kuramlarla bilgi üretmekte olduğunu öğrenir ve bu kavram ve kuramlarla üretilen bilginin toplumsal gerçeklikteki karşılığının neler olduğunu bilir. | 4 |
2) | Hangi toplumsal alanda hangi sosyolojik yaklaşımların ve yöntemlerin kullanılacağını öğrenir ve sosyolojik analizleri buna göre geliştirerek, uzmanlık alanında belirlediği sosyolojik sorunlar üzerinde bireysel ve ekip içinde akademik kurallara göre hazırlayacağı özgün sunumlar ve yayınlar yapar. | 3 |
3) | Sosyolojik perspektifleri neden-sonuç ilişkisi sorgulayarak eleştirel bir bakış açısı ile tartışır; bilgi ve uygulama eksikliklerini tespit ederek, alanıyla ilgili vizyon, amaç ve hedef geliştirerek, alanın gereksinimlerini karşılar. | 4 |
4) | Sosyal yaşamı eleştirel ve bilimsel olarak ana hatlarıyla belirler; aile, devlet, eğitim, din gibi kurumların yapılarına, oluşumlarına ve gelecekteki dönüşümlerine yönelik tahminlerde bulunarak politika önerileri oluşturur. | 5 |
5) | Hayat boyu öğrenme becerileri kazanarak, alanı ile ilgili bilgilerini, toplumsal sorumluluk bilinciyle meslek ve gündelik yaşamında kullanabilir ve öğrenim sürecinde kazandığı bilgileri iş yaşamında değerlendirme, proje hazırlama, uygulama ve yönetme yetkinliğine sahip olur. | 3 |
6) | Toplumsal soru ve sorunlarla ilgili psikoloji, felsefe, antropoloji, siyaset, iletişim gibi diğer sosyal bilimlerle bağlantı kurar; her birinin temel kavramlarını ve yöntemlerini kavrar; alanında edindiği bilgileri farklı disiplinlerden edindiği bilgilerle bütünleştirerek yeni yorum, bilgi ve kavramlar oluşturur. | 5 |
7) | Araştırma amaçları ile araştırma tasarımı ilişkisini, araştırma sorusunu ve çeşitli araştırma tekniklerinin kullanılma koşullarını bilerek araştırma önerisi ve uygulama planını hazırlamayı, toplumsal, kültürel ve etik sorunları düşünmeyi, verileri değerlendirmeyi ve sonuç raporu yazmayı ve bu bilgileri duyurmayı öğrenir ve bu birikimlerini meslek yaşamına aktarma becerisine sahip olur. | 3 |
8) | Toplumsal sorunların çözümünde karar alma, kararı uygulama, üstlendiği görev ve sorumlulukları yerine getirme ve gerektiğinde inisiyatif alarak normları değiştirme yetkinliği kazanır. | 4 |
9) | Ulusal ve uluslararası yayınları ve alanındaki yenilikleri takip ederek, oluşturduğu yeni bilgileri ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek yazılı ve sözlü olarak paylaşır. | 4 |
10) | Sosyoloji alanındaki bilgi ve deneyimini sürekli olarak canlı tutar; bu bilgisini başkaları ile paylaşarak zenginleşir; öğrenimini bir ileri eğitim düzeyine taşıyabilir. | 4 |
11) | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince, değişime ve yeniliğe karşı açık tutuma sahip olur. | 5 |
Anlatım | |
Beyin fırtınası /Altı şapka | |
Ders | |
Okuma |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 42 |
Ara Sınavlar | 1 | 70 |
Final | 1 | 70 |
Toplam İş Yükü | 182 |