Toplumsal ve Kültürel Çalışmalar (YL) (Tezsiz)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: SOS522
Ders İsmi: Sosyoloji ve Sosyal Kuramda Güncel Konular
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. ESRA KÖTEN
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı öğrencilere eleştirel düşünme için gerekli olan kavramsal donanımı sağlamak, onları bugün var olan teorik tartışmalara dahil etmek ve bunları ifade edebilecek yetkinliğe ulaştırmaktır. Odak noktası öncelikle ele alınan mevzuları tanıtmak, hangi sorunsal çerçevesinde şekillendiklerini göstermektir.
Dersin İçeriği: Ders sosyolojideki güncel konularla yani savaş, barış, demokrasi, göç, cinsel kimlikler ve queer teori insan ve toplumla, siyasetle,…vb. ilgili soruları karşılaştırmalı perspektiften sosyolojik olarak tartışmaya açacaktır. Her ders, bir ana okuma metni temelinde işlenecek, ders sorumlusu o metin üzerinden yaptığı değerlendirmeyi daha sonra öğrencilerin tartışmasını isteyecektir. Söz konusu metinlerin öğrenciler tarafından da derse okunarak gelinmesi, bir zorunluluktur.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Sosyoloji literatüründe çağdaş sosyologların kuramlarını ve düşüncelerini analiz eder.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Eleştirel düşünme için gerekli kavramsal alt yapıya sahip olur.
2) Sosyoloji literatüründe hali hazırda var olan teorik tartışmaları öğrenir.
Alana Özgü Yetkinlik
1) Modern sosyal dünyada problemler, çatışmalar ve ikilemler üzerinde farkındalık geliştirir.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Post-Modern Teori: Jean-François Lyotard/Frederic Jameson Adams, N. Bert&R.A. Sydie. ( 2001) Sociological Theory, Pine Forge Press, Thosand Oaks, California, London, New Delhi.Allan K. (2006) Contmporaray Social and Sociological Theory, Pine Forge Press, Thosand Oaks, California, London, New Delhi
2) Modernleşme ve Akıl: Jürgen Habermas Adams, N. Bert&R.A. Sydie. ( 2001) Sociological Theory, Pine Forge Press, Thosand Oaks, California, London, New Delhi. Allan K. (2006) Contmporaray Social and Sociological Theory, Pine Forge Press, Thosand Oaks, California, London, New Delhi. Elliot, Anthony (1999). The Blackwell Reader in Contemporary Social Theory, Blackwell Publishing.
3) Yapılaşma ve Modernliğin Sonuçları: Anthony Giddens Adams, N. Bert&R.A. Sydie. ( 2001) Sociological Theory, Pine Forge Press, Thosand Oaks, California, London, New Delhi. Allan K. (2006) Contmporaray Social and Sociological Theory, Pine Forge Press, Thosand Oaks, California, London, New Delhi. Elliot, Anthony (1999). The Blackwell Reader in Contemporary Social Theory, Blackwell Publishing.
4) Post-Yapısalcılık: Michel Foucault Adams, N. Bert&R.A. Sydie. ( 2001) Sociological Theory, Pine Forge Press, Thosand Oaks, California, London, New Delhi. Allan K. (2006) Contmporaray Social and Sociological Theory, Pine Forge Press, Thosand Oaks, California, London, New Delhi. Elliot, Anthony (1999). The Blackwell Reader in Contemporary Social Theory, Blackwell Publishing.
5) Gramatoloji: Jacques Derrida Adams, N. Bert&R.A. Sydie. ( 2001) Sociological Theory, Pine Forge Press, Thosand Oaks, California, London, New Delhi. Allan K. (2006) Contmporaray Social and Sociological Theory, Pine Forge Press, Thosand Oaks, California, London, New Delhi. Elliot, Anthony (1999). The Blackwell Reader in Contemporary Social Theory, Blackwell Publishing.
6) Tüketim ve Çalışma: Zygmunt Bauman Adams, N. Bert&R.A. Sydie. ( 2001) Sociological Theory, Pine Forge Press, Thosand Oaks, California, London, New Delhi. Allan K. (2006) Contmporaray Social and Sociological Theory, Pine Forge Press, Thosand Oaks, California, London, New Delhi.
7) Tüketim Toplumu, Simulasyon ve Simulakra: Jean Baudrillard Adams, N. Bert&R.A. Sydie. ( 2001) Sociological Theory, Pine Forge Press, Thosand Oaks, California, London, New Delhi. Allan K. (2006) Contmporaray Social and Sociological Theory, Pine Forge Press, Thosand Oaks, California, London, New Delhi. Elliot, Anthony (1999). The Blackwell Reader in Contemporary Social Theory, Blackwell Publishing.
8) Ara Sınav Adams, N. Bert&R.A. Sydie. ( 2001) Sociological Theory, Pine Forge Press, Thosand Oaks, California, London, New Delhi. Allan K. (2006) Contmporaray Social and Sociological Theory, Pine Forge Press, Thosand Oaks, California, London, New Delhi. Elliot, Anthony (1999). The Blackwell Reader in Contemporary Social Theory, Blackwell Publishing.
9) Dünya Sistemi: Immanuel Wallerstein Adams, N. Bert&R.A. Sydie. ( 2001) Sociological Theory, Pine Forge Press, Thosand Oaks, California, London, New Delhi. Allan K. (2006) Contmporaray Social and Sociological Theory, Pine Forge Press, Thosand Oaks, California, London, New Delhi. Elliot, Anthony (1999). The Blackwell Reader in Contemporary Social Theory, Blackwell Publishing.
10) Ağ Toplumu: Manuel Castells Adams, N. Bert&R.A. Sydie. ( 2001) Sociological Theory, Pine Forge Press, Thosand Oaks, California, London, New Delhi. Allan K. (2006) Contmporaray Social and Sociological Theory, Pine Forge Press, Thosand Oaks, California, London, New Delhi. Elliot, Anthony (1999). The Blackwell Reader in Contemporary Social Theory, Blackwell Publishing.
11) Kültürel Yapısalcı Teori: Pierre Bourdieu Adams, N. Bert&R.A. Sydie. ( 2001) Sociological Theory, Pine Forge Press, Thosand Oaks, California, London, New Delhi. Allan K. (2006) Contmporaray Social and Sociological Theory, Pine Forge Press, Thosand Oaks, California, London, New Delhi. Elliot, Anthony (1999). The Blackwell Reader in Contemporary Social Theory, Blackwell Publishing.
12) Risk Toplumu: Ulrich Beck Adams, N. Bert&R.A. Sydie. ( 2001) Sociological Theory, Pine Forge Press, Thosand Oaks, California, London, New Delhi. Allan K. (2006) Contmporaray Social and Sociological Theory, Pine Forge Press, Thosand Oaks, California, London, New Delhi. Elliot, Anthony (1999). The Blackwell Reader in Contemporary Social Theory, Blackwell Publishing.
13) Demokrasi ve Toplum: Alain Touraine Adams, N. Bert&R.A. Sydie. ( 2001) Sociological Theory, Pine Forge Press, Thosand Oaks, California, London, New Delhi. Allan K. (2006) Contmporaray Social and Sociological Theory, Pine Forge Press, Thosand Oaks, California, London, New Delhi. Elliot, Anthony (1999). The Blackwell Reader in Contemporary Social Theory, Blackwell Publishing.
14) Modernizmin Eleştirisi ve Postmodernizm: David Harvey Adams, N. Bert&R.A. Sydie. ( 2001) Sociological Theory, Pine Forge Press, Thosand Oaks, California, London, New Delhi. Allan K. (2006) Contmporaray Social and Sociological Theory, Pine Forge Press, Thosand Oaks, California, London, New Delhi. Elliot, Anthony (1999). The Blackwell Reader in Contemporary Social Theory, Blackwell Publishing.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Adams, N. Bert&R.A. Sydie. ( 2001) Sociological Theory, Pine Forge Press, Thosand Oaks, California, London, New Delhi.
Allan K. (2006) Contmporaray Social and Sociological Theory, Pine Forge Press, Thosand Oaks, California, London, New Delhi.
Elliot, Anthony (1999). The Blackwell Reader in Contemporary Social Theory, Blackwell Publishing.
Diğer Kaynaklar: Elliot, Anthony (1999). The Blackwell Reader in Contemporary Social Theory, Blackwell Publishing.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Sosyolojinin hangi kavram ve kuramlarla bilgi üretmekte olduğunu öğrenir ve bu kavram ve kuramlarla üretilen bilginin toplumsal gerçeklikteki karşılığının neler olduğunu bilir.
2) Hangi toplumsal alanda hangi sosyolojik yaklaşımların ve yöntemlerin kullanılacağını öğrenir ve sosyolojik analizleri buna göre geliştirerek, uzmanlık alanında belirlediği sosyolojik sorunlar üzerinde bireysel ve ekip içinde akademik kurallara göre hazırlayacağı özgün sunumlar ve yayınlar yapar.
3) Sosyolojik perspektifleri neden-sonuç ilişkisi sorgulayarak eleştirel bir bakış açısı ile tartışır; bilgi ve uygulama eksikliklerini tespit ederek, alanıyla ilgili vizyon, amaç ve hedef geliştirerek, alanın gereksinimlerini karşılar.
4) Sosyal yaşamı eleştirel ve bilimsel olarak ana hatlarıyla belirler; aile, devlet, eğitim, din gibi kurumların yapılarına, oluşumlarına ve gelecekteki dönüşümlerine yönelik tahminlerde bulunarak politika önerileri oluşturur.
5) Hayat boyu öğrenme becerileri kazanarak, alanı ile ilgili bilgilerini, toplumsal sorumluluk bilinciyle meslek ve gündelik yaşamında kullanabilir ve öğrenim sürecinde kazandığı bilgileri iş yaşamında değerlendirme, proje hazırlama, uygulama ve yönetme yetkinliğine sahip olur.
6) Toplumsal soru ve sorunlarla ilgili psikoloji, felsefe, antropoloji, siyaset, iletişim gibi diğer sosyal bilimlerle bağlantı kurar; her birinin temel kavramlarını ve yöntemlerini kavrar; alanında edindiği bilgileri farklı disiplinlerden edindiği bilgilerle bütünleştirerek yeni yorum, bilgi ve kavramlar oluşturur.
7) Araştırma amaçları ile araştırma tasarımı ilişkisini, araştırma sorusunu ve çeşitli araştırma tekniklerinin kullanılma koşullarını bilerek araştırma önerisi ve uygulama planını hazırlamayı, toplumsal, kültürel ve etik sorunları düşünmeyi, verileri değerlendirmeyi ve sonuç raporu yazmayı ve bu bilgileri duyurmayı öğrenir ve bu birikimlerini meslek yaşamına aktarma becerisine sahip olur.
8) Toplumsal sorunların çözümünde karar alma, kararı uygulama, üstlendiği görev ve sorumlulukları yerine getirme ve gerektiğinde inisiyatif alarak normları değiştirme yetkinliği kazanır.
9) Ulusal ve uluslararası yayınları ve alanındaki yenilikleri takip ederek, oluşturduğu yeni bilgileri ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek yazılı ve sözlü olarak paylaşır.
10) Sosyoloji alanındaki bilgi ve deneyimini sürekli olarak canlı tutar; bu bilgisini başkaları ile paylaşarak zenginleşir; öğrenimini bir ileri eğitim düzeyine taşıyabilir.
11) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince, değişime ve yeniliğe karşı açık tutuma sahip olur.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Sosyolojinin hangi kavram ve kuramlarla bilgi üretmekte olduğunu öğrenir ve bu kavram ve kuramlarla üretilen bilginin toplumsal gerçeklikteki karşılığının neler olduğunu bilir.
2) Hangi toplumsal alanda hangi sosyolojik yaklaşımların ve yöntemlerin kullanılacağını öğrenir ve sosyolojik analizleri buna göre geliştirerek, uzmanlık alanında belirlediği sosyolojik sorunlar üzerinde bireysel ve ekip içinde akademik kurallara göre hazırlayacağı özgün sunumlar ve yayınlar yapar.
3) Sosyolojik perspektifleri neden-sonuç ilişkisi sorgulayarak eleştirel bir bakış açısı ile tartışır; bilgi ve uygulama eksikliklerini tespit ederek, alanıyla ilgili vizyon, amaç ve hedef geliştirerek, alanın gereksinimlerini karşılar.
4) Sosyal yaşamı eleştirel ve bilimsel olarak ana hatlarıyla belirler; aile, devlet, eğitim, din gibi kurumların yapılarına, oluşumlarına ve gelecekteki dönüşümlerine yönelik tahminlerde bulunarak politika önerileri oluşturur.
5) Hayat boyu öğrenme becerileri kazanarak, alanı ile ilgili bilgilerini, toplumsal sorumluluk bilinciyle meslek ve gündelik yaşamında kullanabilir ve öğrenim sürecinde kazandığı bilgileri iş yaşamında değerlendirme, proje hazırlama, uygulama ve yönetme yetkinliğine sahip olur.
6) Toplumsal soru ve sorunlarla ilgili psikoloji, felsefe, antropoloji, siyaset, iletişim gibi diğer sosyal bilimlerle bağlantı kurar; her birinin temel kavramlarını ve yöntemlerini kavrar; alanında edindiği bilgileri farklı disiplinlerden edindiği bilgilerle bütünleştirerek yeni yorum, bilgi ve kavramlar oluşturur.
7) Araştırma amaçları ile araştırma tasarımı ilişkisini, araştırma sorusunu ve çeşitli araştırma tekniklerinin kullanılma koşullarını bilerek araştırma önerisi ve uygulama planını hazırlamayı, toplumsal, kültürel ve etik sorunları düşünmeyi, verileri değerlendirmeyi ve sonuç raporu yazmayı ve bu bilgileri duyurmayı öğrenir ve bu birikimlerini meslek yaşamına aktarma becerisine sahip olur.
8) Toplumsal sorunların çözümünde karar alma, kararı uygulama, üstlendiği görev ve sorumlulukları yerine getirme ve gerektiğinde inisiyatif alarak normları değiştirme yetkinliği kazanır.
9) Ulusal ve uluslararası yayınları ve alanındaki yenilikleri takip ederek, oluşturduğu yeni bilgileri ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek yazılı ve sözlü olarak paylaşır.
10) Sosyoloji alanındaki bilgi ve deneyimini sürekli olarak canlı tutar; bu bilgisini başkaları ile paylaşarak zenginleşir; öğrenimini bir ileri eğitim düzeyine taşıyabilir.
11) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince, değişime ve yeniliğe karşı açık tutuma sahip olur.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Okuma
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 9 81
Ara Sınavlar 1 20
Rapor Teslimi 1 30
Final 1 1
Toplam İş Yükü 174