Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
• Dersin öğrencilere tanıtılması, giriş yapılması. |
C. Levi-Strauss, Irk, Tarih ve Kültür, Metis Yayınları, İstanbul, 2013. |
2) |
• Irk, Folk, Kavim ve Etni kavramları arasındaki ilişkiyi analiz etmek
• Kavramlar arası benzerlik ve farklılıkları karşılaştırmak
|
C. Levi-Strauss, Irk, Tarih ve Kültür, Metis Yayınları, İstanbul, 2013. |
3) |
• Farklı sosyo-politik coğrafyalarda etniklik ve etnik ilişkilerin alımlanması üzerine karşılaştırmalı değerlendirmeler yapmak
• Irksal kategoriler ve beyaz olma durumunu analiz etmek
|
C. Levi-Strauss, Irk, Tarih ve Kültür, Metis Yayınları, İstanbul, 2013. |
4) |
• İmparatorluk devletleri ile modern ulus devletler arasında etniklik odaklı bir karşılaştırmaya girildiğinde ortaya çıkan sonucu ekonomik ve politik dinamiklerden hareketle tartışmak
• Devlet ve etniklik arasında bağıntı kurmak ve bu bağıntıyı analiz etmek |
C. Levi-Strauss, Irk, Tarih ve Kültür, Metis Yayınları, İstanbul, 2013. |
5) |
• Bir söylem ve pratik olarak etniklik kavramının hayatın içersinde etkin ve popular olma durumunu modern ve post modern zeminlerde karşılaştırmalı olarak değerlendirmek |
C. Levi-Strauss, Irk, Tarih ve Kültür, Metis Yayınları, İstanbul, 2013. |
5) |
• Bir söylem ve pratik olarak etniklik kavramının hayatın içersinde etkin ve popular olma durumunu modern ve post modern zeminlerde karşılaştırmalı olarak değerlendirmek |
C. Levi-Strauss, Irk, Tarih ve Kültür, Metis Yayınları, İstanbul, 2013. |
6) |
• Medyatik dünyada eğlence ve şov aracı malzemesi metası olarak imal edilen etnikliğin tanımlanması ve analiz edilmesi
• Dizi filmlerde etnik temaların işlenmesinin nedenlerinin tartışılması |
C. Levi-Strauss, Irk, Tarih ve Kültür, Metis Yayınları, İstanbul, 2013. |
7) |
• Vize sınavı |
C. Levi-Strauss, Irk, Tarih ve Kültür, Metis Yayınları, İstanbul, 2013. |
8) |
• Etnik kategorileri ile cinsiyet kimlikleri, kadınlık erkeklik halleri ve cinsiyet pratikleri arasındaki ilişkilerin analiz edilmesi |
C. Levi-Strauss, Irk, Tarih ve Kültür, Metis Yayınları, İstanbul, 2013. |
9) |
• Dinsel kimliklerin etnik çerçeveleri kırmasının tartışılması,
• Din ve etnik ayrıştırmaların birleştirilici kılma durumunun analiz edilmesi
|
C. Levi-Strauss, Irk, Tarih ve Kültür, Metis Yayınları, İstanbul, 2013. |
10) |
• Kavramın ne kadar işlevsellik arz ettiğinin analiz edilmesi
• Kavramın sorunlu yerlerinin tartışılması
• Etnik öğe tutkusunun nedenlerinin belirlenmesi |
C. Levi-Strauss, Irk, Tarih ve Kültür, Metis Yayınları, İstanbul, 2013. |
11) |
• Etniklik eşitsiz toplumsal ilişkilerin ekonomik temelinden sınıf çelişkilerinden kültürel bir kaçışın bir ifadesi mi tartışmak
• Bir siyasal sorun olarak etnikliği tanımlamak
• Siyasal bir bütünleşme ve ayrışma aracı olarak etnikliğin analiz edilmesi |
C. Levi-Strauss, Irk, Tarih ve Kültür, Metis Yayınları, İstanbul, 2013. |
12) |
• Etnik kimliği konu alan, onu sorunsallaştıran ve estetize eden edebi ve
sanatsal ürünleri tartışmak
|
C. Levi-Strauss, Irk, Tarih ve Kültür, Metis Yayınları, İstanbul, 2013. |
13) |
• Internet ortamında etnik duygular, duyarılıklar ve yargıları tartışmak
• Doğanın tekileştirilmesi ile insanın özgürleştirilmesi arasında bağın kurularak analiz edilmesi
|
C. Levi-Strauss, Irk, Tarih ve Kültür, Metis Yayınları, İstanbul, 2013. |
14) |
• Kavramın ne kadar işlevsellik arz ettiğinin analiz edilmesi
• Kavramın sorunlu yerlerinin tartışılması
• Etnik öğe tutkusunun nedenlerinin belirlenmesi |
C. Levi-Strauss, Irk, Tarih ve Kültür, Metis Yayınları, İstanbul, 2013. |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Sosyolojinin hangi kavram ve kuramlarla bilgi üretmekte olduğunu öğrenir ve bu kavram ve kuramlarla üretilen bilginin toplumsal gerçeklikteki karşılığının neler olduğunu bilir. |
|
2) |
Hangi toplumsal alanda hangi sosyolojik yaklaşımların ve yöntemlerin kullanılacağını öğrenir ve sosyolojik analizleri buna göre geliştirerek, uzmanlık alanında belirlediği sosyolojik sorunlar üzerinde bireysel ve ekip içinde akademik kurallara göre hazırlayacağı özgün sunumlar ve yayınlar yapar. |
|
3) |
Sosyolojik perspektifleri neden-sonuç ilişkisi sorgulayarak eleştirel bir bakış açısı ile tartışır; bilgi ve uygulama eksikliklerini tespit ederek, alanıyla ilgili vizyon, amaç ve hedef geliştirerek, alanın gereksinimlerini karşılar. |
|
4) |
Sosyal yaşamı eleştirel ve bilimsel olarak ana hatlarıyla belirler; aile, devlet, eğitim, din gibi kurumların yapılarına, oluşumlarına ve gelecekteki dönüşümlerine yönelik tahminlerde bulunarak politika önerileri oluşturur. |
|
5) |
Hayat boyu öğrenme becerileri kazanarak, alanı ile ilgili bilgilerini, toplumsal sorumluluk bilinciyle meslek ve gündelik yaşamında kullanabilir ve öğrenim sürecinde kazandığı bilgileri iş yaşamında değerlendirme, proje hazırlama, uygulama ve yönetme yetkinliğine sahip olur. |
|
6) |
Toplumsal soru ve sorunlarla ilgili psikoloji, felsefe, antropoloji, siyaset, iletişim gibi diğer sosyal bilimlerle bağlantı kurar; her birinin temel kavramlarını ve yöntemlerini kavrar; alanında edindiği bilgileri farklı disiplinlerden edindiği bilgilerle bütünleştirerek yeni yorum, bilgi ve kavramlar oluşturur. |
|
7) |
Araştırma amaçları ile araştırma tasarımı ilişkisini, araştırma sorusunu ve çeşitli araştırma tekniklerinin kullanılma koşullarını bilerek araştırma önerisi ve uygulama planını hazırlamayı, toplumsal, kültürel ve etik sorunları düşünmeyi, verileri değerlendirmeyi ve sonuç raporu yazmayı ve bu bilgileri duyurmayı öğrenir ve bu birikimlerini meslek yaşamına aktarma becerisine sahip olur. |
|
8) |
Toplumsal sorunların çözümünde karar alma, kararı uygulama, üstlendiği görev ve sorumlulukları yerine getirme ve gerektiğinde inisiyatif alarak normları değiştirme yetkinliği kazanır. |
|
9) |
Ulusal ve uluslararası yayınları ve alanındaki yenilikleri takip ederek, oluşturduğu yeni bilgileri ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek yazılı ve sözlü olarak paylaşır. |
|
10) |
Sosyoloji alanındaki bilgi ve deneyimini sürekli olarak canlı tutar; bu bilgisini başkaları ile paylaşarak zenginleşir; öğrenimini bir ileri eğitim düzeyine taşıyabilir. |
|
11) |
Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince, değişime ve yeniliğe karşı açık tutuma sahip olur. |
|