Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Giriş |
İzlencelerin Dağıtılması |
2) |
Beden Üzerine Paradigmalar |
Turner, Bryan S. (2011): Din ve Tıp: Günahtan Hastalık Durumuna. Tıbbi Güç ve Toplumsal Bilgi. Bursa: Sentez, 28-48.
Okumuş, Ejder (2011): Bedene Müdahalenin Sosyolojisi. Der. Kadir Canatan, Beden Sosyolojisi, İstanbul, 2011, Açılım Kitap, s. 45–65.
|
3) |
Beden, Biyo-iktidar, Söylemsel Pratikler ve Direniş |
Keskin, Ferda. “Özne ve Iktidar”. Michel Foucault- Özne ve Iktidar. Seçme Yazılar. Istanbul: Ayrıntı, 2011, 11-24.
Foucault, Michel (2012): İktidar ve Beden. İktidarın Gözü. Seçme Yazılar. Istanbul: Ayrıntı, 38-46
Foucault, Michel (2012): Tımarhaneler, Cinsellik, Hapishaneler. İktidarın Gözü. Seçme Yazılar. İstanbul: Ayrıntı, 47-60.
Foucault, Michel (2012): İktidar İlişkileri Bedenlerin İçine Nüfuz Eder. İktidarın Gözü. Seçme Yazılar. İstanbul: Ayrıntı, 106-116.
|
4) |
Kapatılan Bedenler: DELİLİK |
Foucault, Michel (1992): Deliliğin Tarihi. Ankara: İmge Kitabevi, 179- 212 & 435-493.
|
5) |
Disipline Edilen, İtaat ettirilen, Terbiyeleştirilmiş Bedenler: HAPİSHANE |
Foucault, Michel (1992): Hapishanenin Doğuşu. Ankara: İmge Kitabevi, 167-243. |
6) |
Kışkırtılan Bedenler: CİNSELLİK |
Foucault, Michel (1993): Cinselliğin Tarihi. İstanbul: Afa Yayınları, 9-79 |
7) |
ARA SINAV |
1-6 hafta kaynaklar |
8) |
Beden ve Modernlik |
Elias, Norbert (2013): İnsan davranışlarının özel bir değişim biçimi olarak Uygarlık. Uygarlık Süreci. Cilt I. İstanbul: İletişim, 131-214. |
9) |
Türk Modernleşmesi ve Beden terbiyesi |
Akın, Yiğit (2014): Erken Cumhuriyet Biyo-Politikasında Beden Terbiyesi ve Spor. Gürbüz ve Yavuz Evlatlar. Erken Cumhuriye’te Beden Terbiyesi ve Spor. İstanbul: İletişim, 87-190. |
10) |
Yaşlanma ve Ölüm |
Turner, Bryan S. (2011): Yaşlanma, Ölme ve Ölüm. Tıbbi Güç ve Toplumsal Bilgi. Bursa: Sentez, 133-153.
Kara, Zülküf (2011): Beden Sosyolojisinden Ölüm Sosyolojisine. İnterdisipliner Bir Yaklaşım. Der. Kadir Canatan, Beden Sosyolojisi, İstanbul: Açılım Kitap, 23-43
|
11) |
Beden, Sağlık ve Hastalık |
Sezgin, Deniz (2011): Sağlık ve Hastalık Kavramlarının Tarihsel Gelişimi. Tıbbileştirilen Yaşam, Bireyselleştirilen Sağlık. İstanbul: Ayrıntı, 33-54
Terzioğlu, Ayşecan (2011): Küreselleşme, Kanser ve Hastalık Anlatıları: Bilinçli/Bilinçsiz Hastadan Biyolojik Vatandaşlığa Geçiş. Der. Özbay, Cenk; Terzioğlu, Ayşecan; Yasin, Yeşim, Neoliberalizm ve Mahremiyet. Türkiye’de Beden, Sağlık ve Cinsellik. İstanbul: Metis, 111-132.
|
12) |
Beden, Cinsellik ve Ataerkillik |
Turner, Bryan S. (2011): Kadınların Şikayetleri: Ataerkillik ve Rahatsızlık. Tıbbi Güç ve Toplumsal Bilgi. Bursa: Sentez, 104-132.
Mernissi, Fatima (2003): Bekâret ve Ataerki. Der. İlkkaracan, Pınar, Müslüman Toplumlarda Kadın ve Cinsellik. İstanbul: İletişim, 99-113.
Cindoğlu, Dilek (2003): Modern Türk Tıbbında Bekâret Testleri ve Suni Bekâret. Der. İlkkaracan, Pınar, Müslüman Toplumlarda Kadın ve Cinsellik. İstanbul: İletişim, 115-132.
|
13) |
Beden ve Teknoloji |
User, İnci (2010): Biyoteknolojiler ve Kadın Bedeni. Der. Yasemin İnceoğlu & Altan Kar, Dişilik, Güzellik ve Şiddet Sarmalında Kadın ve Bedeni. İstanbul: Ayrıntı Yayınları, 133-169.
Donna Haraway, Siborg Manifestosu
Film Gösterimi “Blade Runner”, Ridley Scott
|
14) |
Film Gösterimi |
“Korkuyorum Anne”, Reha Erdem (2004)
“Fly”, David Crononberg
“Varoluş”, David Crononberg
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Sosyolojinin hangi kavram ve kuramlarla bilgi üretmekte olduğunu öğrenir ve bu kavram ve kuramlarla üretilen bilginin toplumsal gerçeklikteki karşılığının neler olduğunu bilir. |
|
2) |
Hangi toplumsal alanda hangi sosyolojik yaklaşımların ve yöntemlerin kullanılacağını öğrenir ve sosyolojik analizleri buna göre geliştirerek, uzmanlık alanında belirlediği sosyolojik sorunlar üzerinde bireysel ve ekip içinde akademik kurallara göre hazırlayacağı özgün sunumlar ve yayınlar yapar. |
|
3) |
Sosyolojik perspektifleri neden-sonuç ilişkisi sorgulayarak eleştirel bir bakış açısı ile tartışır; bilgi ve uygulama eksikliklerini tespit ederek, alanıyla ilgili vizyon, amaç ve hedef geliştirerek, alanın gereksinimlerini karşılar. |
|
4) |
Sosyal yaşamı eleştirel ve bilimsel olarak ana hatlarıyla belirler; aile, devlet, eğitim, din gibi kurumların yapılarına, oluşumlarına ve gelecekteki dönüşümlerine yönelik tahminlerde bulunarak politika önerileri oluşturur. |
|
5) |
Hayat boyu öğrenme becerileri kazanarak, alanı ile ilgili bilgilerini, toplumsal sorumluluk bilinciyle meslek ve gündelik yaşamında kullanabilir ve öğrenim sürecinde kazandığı bilgileri iş yaşamında değerlendirme, proje hazırlama, uygulama ve yönetme yetkinliğine sahip olur. |
|
6) |
Toplumsal soru ve sorunlarla ilgili psikoloji, felsefe, antropoloji, siyaset, iletişim gibi diğer sosyal bilimlerle bağlantı kurar; her birinin temel kavramlarını ve yöntemlerini kavrar; alanında edindiği bilgileri farklı disiplinlerden edindiği bilgilerle bütünleştirerek yeni yorum, bilgi ve kavramlar oluşturur. |
|
7) |
Araştırma amaçları ile araştırma tasarımı ilişkisini, araştırma sorusunu ve çeşitli araştırma tekniklerinin kullanılma koşullarını bilerek araştırma önerisi ve uygulama planını hazırlamayı, toplumsal, kültürel ve etik sorunları düşünmeyi, verileri değerlendirmeyi ve sonuç raporu yazmayı ve bu bilgileri duyurmayı öğrenir ve bu birikimlerini meslek yaşamına aktarma becerisine sahip olur. |
|
8) |
Toplumsal sorunların çözümünde karar alma, kararı uygulama, üstlendiği görev ve sorumlulukları yerine getirme ve gerektiğinde inisiyatif alarak normları değiştirme yetkinliği kazanır. |
|
9) |
Ulusal ve uluslararası yayınları ve alanındaki yenilikleri takip ederek, oluşturduğu yeni bilgileri ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek yazılı ve sözlü olarak paylaşır. |
|
10) |
Sosyoloji alanındaki bilgi ve deneyimini sürekli olarak canlı tutar; bu bilgisini başkaları ile paylaşarak zenginleşir; öğrenimini bir ileri eğitim düzeyine taşıyabilir. |
|
11) |
Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince, değişime ve yeniliğe karşı açık tutuma sahip olur. |
|