Tiyatro
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: TİY426
Ders İsmi: 20. Yüzyıl Tiyatrosu II
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Fakülte Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. NAMİ BAŞER
Dersi Veren(ler):


Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Çağdaş tiyatronun sahneleme ve reji anlayışını etkilemiş, tiyatro sanatına dair temel eğilimlerin şekillenmesinde belirleyici olmuş üç önemli tiyatro insanının (Stanislavski, Meyerhold, Artaud) sanat yaşamlarını ve düşüncelerini incelemek
Dersin İçeriği: Moskova Sanat Tiyatrosu ve Çehov; Stanislavski ve oyunculuk “sistem”i; Biyomekanik ve Meyerhold; Artaud ve Vahşet Tiyatrosu üzerine yoğunlaşılan derste 20. Yüzyıla damgasına vuran oyunculuk yöntemleri ve sistemleri ele alınmaktadır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Düz Anlatım, Tartışma, Soru-cevap
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Stanislavski ve “sistem” doğrultusunda ilk girişimler
2) 1898’den 1907’ye Moskova Sanat Tiyatrosu ve Stanislavski
3) 1907’den 1917’ye Stanislavski’nin “sistem” üzerine çalışmaları
4) 1917’den 1930’a “sistem” üzerine çalışma ve “sistem”in kitapları
5) 1930’dan 1938’e “fiziksel aksiyon yöntemi”
6) Meyerhold ve 1905’teki “Tiyatro Stüdyosu”
7) Vizeler
8) Meyerhold Stüdyosu ve stilizasyon doğrultusunda ilk girişimler
9) 1917 Ekim Devrimi’nden sonra Meyerhold’un tiyatrosu ve stüdyoları
10) Meyerhold ve “biyomekanik” yöntem - İlk yıllar ve "Alicenap Boynuzlu" prodüksiyonu
11) Artaud’nun tiyatro ve sinema yaşamı
12) Artaud ve Sürrealizm
13) Artaud ve “Vahşet Tiyatrosu”
14) Meyerhold, Stanislavski ve Artaud üzerine karşılaştırmalı değerlendirme, tartışma
15) Finaller

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: .
Diğer Kaynaklar: Ders Kitabı Çehov'un Üç Kızkardeş Oyunu Reji Defteri, K. Stanislavski, Mitos Boyut Yay. Bir Aktör Hazırlanıyor, K. Stanislavski, Papirus Yay. Stanislavski: Bir Giriş, Jean Benedetti, Habitus Kitap Tiyatro, Devrim ve Meyerhold, haz. Ali Berktay, Mitos Boyut Yay. Tiyatro ve İkizi, Antonin Artaud, Yapı Kredi Yay. Oyunculuk Sanatında Yöntem ve Paradoks, Kerem Karaboğa, Habitus Kitap Yardımcı Ders Kitabı Sanat Yaşamım, K. Stanislavski, Can Yay. Dünya Tiyatro Tarihi, Oscar Brockett, Dost Yay. 20. Yüzyılda Öncü Tiyatro, Ayşin Candan, Yapı Kredi Yay

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

Program Kazanımları
1) Sanat akımları kavranır.
2) Oyunculuk biçemleri ve etkin biçimde rol yaratabilmek
3) Tiyatro uygulamaları konusunda pratik deneyim kazanma
4) Gerçekçilik, Doğalcılık akımlarının tiyatroya olan etkileri aktarılır.
5) Oyunculuk biçemleri ile ilgili temel bilgi ve becerilerine sahip olmak
6) Profesyonel süreçte oyun sahneleme deneyiminin edinilmesi
7) Avant-Garde: Gerçeküstücülük, Dışavurumculuk, Dadaizm, Fütürizm, Kübizm akımlarının tiyatroyla ilişkileri yorumlanır.
8) Siyasal Amaçlı Tiyatro içinde Politik Tiyatro, Belgesel Tiyatro ve Eğik-Diyalektik Tiyatro öğretilir.
9) Varoluşçu ve Absürd Tiyatro incelenir.
10) Çağdaş Oyunculuk Biçemlerini Yaratan Tiyatro İnsanlarını Tanımak
11) Yeni yaratım olanaklarını keşfetmek
12) Öğrencileri farklı oyunculuk biçemleriyle tanıştırmak
13) Rejisörlük bilgisi edinilir
14) Disiplinler arası etkileşim içinde tiyatro sanatı icra edilir

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Sanat akımları kavranır.
2) Oyunculuk biçemleri ve etkin biçimde rol yaratabilmek
3) Tiyatro uygulamaları konusunda pratik deneyim kazanma
4) Gerçekçilik, Doğalcılık akımlarının tiyatroya olan etkileri aktarılır.
5) Oyunculuk biçemleri ile ilgili temel bilgi ve becerilerine sahip olmak
6) Profesyonel süreçte oyun sahneleme deneyiminin edinilmesi
7) Avant-Garde: Gerçeküstücülük, Dışavurumculuk, Dadaizm, Fütürizm, Kübizm akımlarının tiyatroyla ilişkileri yorumlanır.
8) Siyasal Amaçlı Tiyatro içinde Politik Tiyatro, Belgesel Tiyatro ve Eğik-Diyalektik Tiyatro öğretilir.
9) Varoluşçu ve Absürd Tiyatro incelenir.
10) Çağdaş Oyunculuk Biçemlerini Yaratan Tiyatro İnsanlarını Tanımak
11) Yeni yaratım olanaklarını keşfetmek
12) Öğrencileri farklı oyunculuk biçemleriyle tanıştırmak
13) Rejisörlük bilgisi edinilir
14) Disiplinler arası etkileşim içinde tiyatro sanatı icra edilir

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Alan Çalışması
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Grup çalışması ve ödevi

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Sözlü sınav
Ödev
Uygulama

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100