Tiyatro | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | TİY426 | ||||||||
Ders İsmi: | 20. Yüzyıl Tiyatrosu II | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Fakülte Seçmeli | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. NAMİ BAŞER | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
|
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Çağdaş tiyatronun sahneleme ve reji anlayışını etkilemiş, tiyatro sanatına dair temel eğilimlerin şekillenmesinde belirleyici olmuş üç önemli tiyatro insanının (Stanislavski, Meyerhold, Artaud) sanat yaşamlarını ve düşüncelerini incelemek |
Dersin İçeriği: | Moskova Sanat Tiyatrosu ve Çehov; Stanislavski ve oyunculuk “sistem”i; Biyomekanik ve Meyerhold; Artaud ve Vahşet Tiyatrosu üzerine yoğunlaşılan derste 20. Yüzyıla damgasına vuran oyunculuk yöntemleri ve sistemleri ele alınmaktadır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Stanislavski ve “sistem” doğrultusunda ilk girişimler | |
2) | 1898’den 1907’ye Moskova Sanat Tiyatrosu ve Stanislavski | |
3) | 1907’den 1917’ye Stanislavski’nin “sistem” üzerine çalışmaları | |
4) | 1917’den 1930’a “sistem” üzerine çalışma ve “sistem”in kitapları | |
5) | 1930’dan 1938’e “fiziksel aksiyon yöntemi” | |
6) | Meyerhold ve 1905’teki “Tiyatro Stüdyosu” | |
7) | Vizeler | |
8) | Meyerhold Stüdyosu ve stilizasyon doğrultusunda ilk girişimler | |
9) | 1917 Ekim Devrimi’nden sonra Meyerhold’un tiyatrosu ve stüdyoları | |
10) | Meyerhold ve “biyomekanik” yöntem - İlk yıllar ve "Alicenap Boynuzlu" prodüksiyonu | |
11) | Artaud’nun tiyatro ve sinema yaşamı | |
12) | Artaud ve Sürrealizm | |
13) | Artaud ve “Vahşet Tiyatrosu” | |
14) | Meyerhold, Stanislavski ve Artaud üzerine karşılaştırmalı değerlendirme, tartışma | |
15) | Finaller |
Ders Notları / Kitaplar: | . |
Diğer Kaynaklar: | Ders Kitabı Çehov'un Üç Kızkardeş Oyunu Reji Defteri, K. Stanislavski, Mitos Boyut Yay. Bir Aktör Hazırlanıyor, K. Stanislavski, Papirus Yay. Stanislavski: Bir Giriş, Jean Benedetti, Habitus Kitap Tiyatro, Devrim ve Meyerhold, haz. Ali Berktay, Mitos Boyut Yay. Tiyatro ve İkizi, Antonin Artaud, Yapı Kredi Yay. Oyunculuk Sanatında Yöntem ve Paradoks, Kerem Karaboğa, Habitus Kitap Yardımcı Ders Kitabı Sanat Yaşamım, K. Stanislavski, Can Yay. Dünya Tiyatro Tarihi, Oscar Brockett, Dost Yay. 20. Yüzyılda Öncü Tiyatro, Ayşin Candan, Yapı Kredi Yay |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||
1) Sanat akımları kavranır. | |||||||||||||
2) Oyunculuk biçemleri ve etkin biçimde rol yaratabilmek | |||||||||||||
3) Tiyatro uygulamaları konusunda pratik deneyim kazanma | |||||||||||||
4) Gerçekçilik, Doğalcılık akımlarının tiyatroya olan etkileri aktarılır. | |||||||||||||
5) Oyunculuk biçemleri ile ilgili temel bilgi ve becerilerine sahip olmak | |||||||||||||
6) Profesyonel süreçte oyun sahneleme deneyiminin edinilmesi | |||||||||||||
7) Avant-Garde: Gerçeküstücülük, Dışavurumculuk, Dadaizm, Fütürizm, Kübizm akımlarının tiyatroyla ilişkileri yorumlanır. | |||||||||||||
8) Siyasal Amaçlı Tiyatro içinde Politik Tiyatro, Belgesel Tiyatro ve Eğik-Diyalektik Tiyatro öğretilir. | |||||||||||||
9) Varoluşçu ve Absürd Tiyatro incelenir. | |||||||||||||
10) Çağdaş Oyunculuk Biçemlerini Yaratan Tiyatro İnsanlarını Tanımak | |||||||||||||
11) Yeni yaratım olanaklarını keşfetmek | |||||||||||||
12) Öğrencileri farklı oyunculuk biçemleriyle tanıştırmak | |||||||||||||
13) Rejisörlük bilgisi edinilir | |||||||||||||
14) Disiplinler arası etkileşim içinde tiyatro sanatı icra edilir |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Sanat akımları kavranır. | |
2) | Oyunculuk biçemleri ve etkin biçimde rol yaratabilmek | |
3) | Tiyatro uygulamaları konusunda pratik deneyim kazanma | |
4) | Gerçekçilik, Doğalcılık akımlarının tiyatroya olan etkileri aktarılır. | |
5) | Oyunculuk biçemleri ile ilgili temel bilgi ve becerilerine sahip olmak | |
6) | Profesyonel süreçte oyun sahneleme deneyiminin edinilmesi | |
7) | Avant-Garde: Gerçeküstücülük, Dışavurumculuk, Dadaizm, Fütürizm, Kübizm akımlarının tiyatroyla ilişkileri yorumlanır. | |
8) | Siyasal Amaçlı Tiyatro içinde Politik Tiyatro, Belgesel Tiyatro ve Eğik-Diyalektik Tiyatro öğretilir. | |
9) | Varoluşçu ve Absürd Tiyatro incelenir. | |
10) | Çağdaş Oyunculuk Biçemlerini Yaratan Tiyatro İnsanlarını Tanımak | |
11) | Yeni yaratım olanaklarını keşfetmek | |
12) | Öğrencileri farklı oyunculuk biçemleriyle tanıştırmak | |
13) | Rejisörlük bilgisi edinilir | |
14) | Disiplinler arası etkileşim içinde tiyatro sanatı icra edilir |
Alan Çalışması | |
Beyin fırtınası /Altı şapka | |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Ders | |
Grup çalışması ve ödevi |
Sözlü sınav | |
Ödev | |
Uygulama |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |