Çocuk Gelişimi ve Eğitimi (YL) (Tezli) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu: | ÇGE565 | ||||||||
Ders İsmi: | Değerler Eğitimi | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Bölüm Seçmeli | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Öğr.Gör. HATİCE NUR GÖKCAN ALHAN | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Doç. Dr. ASUDE BALABAN DAĞAL Prof. Dr. GÜLDEN UYANIK |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı, erken çocuklukta değerler eğitimine ilişkin temel kavramları kazanmak, düşünme becerilerinin geliştirilmesine yönelik bir anlayış oluşturmak, evrensel değerleri çocukluk döneminden itibaren geliştirmeye ilişkin gerekli bilgi ve becerilerin kazandırılması, değerler eğitimi kapsamında programların incelenip araştırılmasıdır. |
Dersin İçeriği: | Değer eğitiminin tanımı ve önemi, evrensel ve kültürel değerler, çocukluk döneminde gelişim dönemlerine göre değerlerin kapsamı, okul öncesi eğitim programlarında ve ilkokul öğretim programlarında değerler eğitiminin yeri, örtük program, çocukluk döneminde değerler eğitiminde aile, eğitimci ve okulun yeri, değerler eğitimi yaklaşımları ve uygulama örnekleri. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Çocukta Bilişsel Gelişim ve Düşüncenin gelişimi | Slayt ve makaleler. |
2) | Bruner’in Bilişsel gelişimi ve Piaget göre Bilişsel gelişim | Slayt ve makaleler. |
3) | Piaget ve Vygotsky ve düşüncenin gelişimi | Slayt ve makaleler. |
4) | Düşünme nedir? | slayt ve makaleler. |
5) | Çocukta düşünme becerilerinin gelişimi | Slayt ve makaleler. |
6) | Eleştirel, Yaratıcı ve Problem Çözmeye Dayalı Düşünmenin Gelişimi | Slayt ve makaleler. |
7) | Değerler Eğitimi Nedir, Ne Değildir? | Slayt ve makaleler. |
8) | Vize ve sunumlar. | vize soruları |
9) | Okul öncesi dönemde ahlakı moral gelişim | eleştirel düşünme/ soru-cavap- slaytlar |
10) | Değerlerin sınıflandırılması | eleştirel düşünme-slaytlar |
11) | Değer Öğretim Yöntemleri | konuya ilişkin slaytlar/ eleştirel düşünme/ makaleler |
12) | Okulda değerler eğitimi | konuya ilişkin slaytlar/ soru-cevap |
13) | Aile ve Değerler Eğitimi | konuya ilişkin slaytlar/ eleştirel düşünme/ makaleler |
14) | Eğitimciler ve Değerler Eğitimi | konuya ilişkin slaytlar/ eleştirel düşünme/ makaleler |
15) | Değerler Eğitimi Etkinliklerinin geliştirilmesi. | konuya ilişkin slaytlar/ eleştirel düşünme/ makaleler |
16) | Final sınavı. |
Ders Notları / Kitaplar: | Uyanık Balat, G; Dağal Balaban, A. (2011). Değerler Eğitimi Etkinlikleri. Kök Yayıncılık. |
Diğer Kaynaklar: | 1. Uyanık G. Balaban, A. (2006) Okul Öncesi Dönemde Değerler Eğitimi Etkinlikleri, Kök yayıncılık, Ankara 2. Uyanık Balat, G., Yalçın, A., Yemenici, F., Sabancı, H., Kalaycı, K. K., Halisdemir, M., ... & Ünsal, Y. (2012). Okul öncesinde değerler eğitimi ve etkinlik örnekleri. Ankara, Pegem yayıncılık. 3. TOSUN, T., & BALAT, G. U. (2017). İLKOKUL BİRİNCİ SINIFA DEVAM EDEN ÇOCUKLARI OLAN ANNELERİN DEĞER ALGILARININ VE ÇOCUKLARINA AKTARMAK İSTEDİKLERİ DEĞERLERİN KARŞILAŞTIRMALI İNCELENMESİ. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 13(3), 498-510. 4. Balat Uyanık, G. (2005). Değerler eğitimi ve değerler eğitimi programları. Okul öncesi eğitimde güncel konu-lar. Edt. Ayla Oktay, Özgül P. Unutkan. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları, 197-208. 5. Uyanık, B. G.(2006). Erken dönemlerde değerler eğitimi. I. Uluslararası Okulöncesi Eğitim Kongresi, 9-16. 6. Balat, G. U. (2012). Okul Öncesinde Değerler Eğitimi (Birinci Bölüm). İçinde Uyanık Balat, G.(Edt.) Okul Öncesinde Değerler Eğitimi ve Etkinlik Örnekleri, 2-36. 7. Balat, G. U., Beceren, B. Ö., & Özdemir, A. A. (2011). The evaluation of parents’ views related to helping pre-school children gain some universal values. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 15, 908-912. 8. G. UYANIK BALAT Et Al. , "Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Paylaşma ve İşbirliği Davranışları Üzerine Drama Eğitiminin Etkisi," 14. Drama Liderleri Buluşması ve Ulusal Drama Semineri " Değerler Eğitimi ve drama" , Ankara, Turkey, 2012 9. G. UYANIK BALAT And B. ÖZDEMİR BECEREN, "Anasınıfındaki Çocukların Paylaşma ve İşbirliği Hakkındaki Görüşlerinin İncelenmesi," Değerler Eğitimi Sempozyumu; Sosyal ve Kurumsal Yönleriyle Değerler Eğitimi , Eskişehir, Turkey, 2011 10. Beceren, B. Ö., & Bilgen, Z. Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Değer Algılarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 15(4), 363-379. 11. ŞAHİN, M. K., & AKMAN, B. ERKEN ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE DÜŞÜNME BECERİLERİNİN GELİŞİMİ. Milli Eğitim Dergisi, 47(218), 5-20. 12. Dağlıoğlu, H. E., & Çakır, F. (2010). Erken çocukluk döneminde düşünme becerilerinden planlama ve derin düşünmenin geliştirilmesi. Eğitim ve Bilim, 32(144), 28-35. 13. Mutlu, E., & Aktan, E. (2011). OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN DÜŞÜNME EĞİTİMİ İLE İLGİLİ TUTUMLARININ İNCELENMESİ. Journal of Turkish Educational Sciences, 9(4). 14. SOYDAN, S. B., & DERELİ, H. M. (2014). FARKLI YAKLAŞIMLARI UYGULAYAN OKUL ÖNCESI ÖĞRETMENLERININ ÇOCUKLARDA DÜŞÜNME BECERILERINI GELIŞTIRMEK İÇIN KULLANDIKLARI STRATEJILERIN İNCELENMESI. Kastamonu Eğitim Dergisi, 22(2), 475-496. 15. AKBIYIK, C., & AY, G. K. (2014). Okul öncesi yönetici ve öğretmenlerin düşünme becerilerinin öğretimine yönelik algıları: Bir durum çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(29-1), 1-18. 16. Keleş, S., & Yurt, Ö. (2019). Erken çocukluk eğitiminde düşünmeyi görünür kılmak: Görünür düşünme yaklaşımı. Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi, 3(1), 117-138. 17. AKBABA, A., & KAYA, B. (2015). OKUL ÖNCESİ ÖĞRENCİLERİNİN DÜŞÜNME BECERİLERİNİN GELİŞMESİNE YÖNELİK ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ. Electronic Journal of Social Sciences, 14(55). 18. SAPSAĞLAM, Ö. (2016). OKUL ÖNCESİ EĞİTİM PROGRAMLARINDA YER ALAN HEDEFLERİN DEĞERLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. Electronic Turkish Studies, 11(9). 19. Neslitürk, S., & ÇELİKÖZ, N. (2015). OKULÖNCESİ DEĞERLER ÖLÇEĞİ AİLE VE ÖĞRETMEN FORMUNUN GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, (24), 19-42. 20. Aral, N., & Kadan, G. (2018). 2013 Okul öncesi eğitim programının değerler eğitimi bağlamında incelenmesi. Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi, 2(1), 113-131. 21. Cengiz, Ş., & Duran, E. (2017). Okul öncesi dönemine ait hikâye ve masallardaki değerlerin incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 42(191). 22. Akto, A., & Akto, S. (2017). OKUL ÖNCESI DEĞERLER EĞITIMINDE KULLANILAN YÖNTEM VE TEKNIKLER (NITEL BIR ARAŞTIRMA). 23. Erkuş, S., & YAZAR, T. (2013). OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN OKUL ÖNCESİ EĞİTİM PROGRAMINDAKİ DEĞERLER EĞİTİMİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, (20), 196-211. 24. TARKOÇİN, Suna, Damla TEKİNŞEN BERKTAŞ, and GÜLDEN UYANIK BALAT. "Okul öncesi öğretmenlerinin sınıf içi etkinliklerde çocuklarla olan iletişimlerinde kullandıkları değerlerin incelenmesi." Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi 3.2 (2013): 37-49. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||
1) 0-18 yaşlar arasındaki tüm çocukların bilişsel, dil, motor, özbakım, sosyal, duygusal gelişim alanları hakkında ileri düzeyde bilgiye sahiptir. | |||||||||
2) 0-18 yaş grubundaki çocuklara yönelik gelişim ve eğitimle ilgili tüm kavramları bilir ve bu konuda yapılan çalışmaları takip eder, özgün çalışmalar planlar. | |||||||||
3) 0-18 yaş grubundaki çocuklara yönelik bilişsel, dil, motor, özbakım, sosyal-duygusal gelişim alanlarında kazandığı bilgileri, meslek alanıyla ilgili birimlerde, çocuk, aile ve topluma yönelik olarak, gelişimsel ve eğitimsel tanılama yapmak üzere kullanır. | |||||||||
4) 0-18 yaş grubundaki çocukların ve ailelerinin sağlık, gelişim, eğitim ve sosyal hizmet konularında ülkedeki sorunlarını saptar ve bu sorunlara ilişkin temel bilgilerini kullanarak uygun çözümler ve özgün fikirler üretir. | |||||||||
5) Çocuk Gelişimi ve Eğitimi konularında sahip olduğu ileri düzeydeki bilgileri kullanarak özgün çözümler üretir, bu çozümleri uygulamada kullanır, bilgiyi yorumlayarak uygulamalardan çıkan sonuçları yorumlar, bir bilgi kümesini eleştirel bir şekilde analiz eder. | |||||||||
6) Mesleki alana yönelik kazandığı bilgileri, başta çocuk ve aile olmak üzere, sağlık, eğitim ve sosyal hizmet kuruluşlarına yönelik olarak kullanabilir, hazırlanacak gelişimsel ve eğitimsel programlarda ve ilgili projelerde etkin şekilde çalışır, araştırmalara katılır. | |||||||||
7) Bilim etiğine uygun hareket eder ve çocuklar üzerinde yapılacak deneysel araştırmalar konusunda çocuğun ve ailenin psikolojik durumlarını gözetir. | |||||||||
8) Dış görünüş tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olarak, demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere, ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun davranır. | |||||||||
9) 0-18 yaş grubundaki çocuklar ve ailelerini de kapsayacak şekilde birey, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir, kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılım gösterir. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | 0-18 yaşlar arasındaki tüm çocukların bilişsel, dil, motor, özbakım, sosyal, duygusal gelişim alanları hakkında ileri düzeyde bilgiye sahiptir. | 5 |
2) | 0-18 yaş grubundaki çocuklara yönelik gelişim ve eğitimle ilgili tüm kavramları bilir ve bu konuda yapılan çalışmaları takip eder, özgün çalışmalar planlar. | 5 |
3) | 0-18 yaş grubundaki çocuklara yönelik bilişsel, dil, motor, özbakım, sosyal-duygusal gelişim alanlarında kazandığı bilgileri, meslek alanıyla ilgili birimlerde, çocuk, aile ve topluma yönelik olarak, gelişimsel ve eğitimsel tanılama yapmak üzere kullanır. | 5 |
4) | 0-18 yaş grubundaki çocukların ve ailelerinin sağlık, gelişim, eğitim ve sosyal hizmet konularında ülkedeki sorunlarını saptar ve bu sorunlara ilişkin temel bilgilerini kullanarak uygun çözümler ve özgün fikirler üretir. | 4 |
5) | Çocuk Gelişimi ve Eğitimi konularında sahip olduğu ileri düzeydeki bilgileri kullanarak özgün çözümler üretir, bu çozümleri uygulamada kullanır, bilgiyi yorumlayarak uygulamalardan çıkan sonuçları yorumlar, bir bilgi kümesini eleştirel bir şekilde analiz eder. | 5 |
6) | Mesleki alana yönelik kazandığı bilgileri, başta çocuk ve aile olmak üzere, sağlık, eğitim ve sosyal hizmet kuruluşlarına yönelik olarak kullanabilir, hazırlanacak gelişimsel ve eğitimsel programlarda ve ilgili projelerde etkin şekilde çalışır, araştırmalara katılır. | 4 |
7) | Bilim etiğine uygun hareket eder ve çocuklar üzerinde yapılacak deneysel araştırmalar konusunda çocuğun ve ailenin psikolojik durumlarını gözetir. | 3 |
8) | Dış görünüş tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olarak, demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere, ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun davranır. | 3 |
9) | 0-18 yaş grubundaki çocuklar ve ailelerini de kapsayacak şekilde birey, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir, kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılım gösterir. | 3 |
Anlatım | |
Beyin fırtınası /Altı şapka | |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Ders | |
Grup çalışması ve ödevi | |
Ödev | |
Problem Çözme | |
Proje Hazırlama | |
Rapor Yazma | |
Soru cevap/ Tartışma | |
Sosyal Faaliyet | |
Örnek olay çalışması | |
Web Tabanlı Öğrenme |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Ödev | |
Bireysel Proje | |
Grup Projesi | |
Sunum | |
Raporlama | |
Bilgisayar Destekli Sunum |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Sunum | 1 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 48 |
Sunum / Seminer | 16 | 48 |
Ödevler | 16 | 16 |
Ara Sınavlar | 1 | 15 |
Rapor Teslimi | 16 | 48 |
Final | 1 | 15 |
Toplam İş Yükü | 232 |