Diş Hekimliği | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | DHF110 | ||||||||
Ders İsmi: | Tıbbi Biyokimya | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Evet | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu Ders | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi HADI KARIMKHAN | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Prof. Dr. GÜLDEN BURÇAK Dr.Öğr.Üyesi HADI KARIMKHAN |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Canlı organizmada ve laboratuvar ortamında meydana gelen kimyasal tepkimeleri ve organik bileşiklerin özelliklerini değerlendirmektir. |
Dersin İçeriği: | Bu ders; 1. Organik kimyaya giriş, C-C bağları 2. Karbon-heteroatom bağlarının oluşumu ve özellikleri 3. Alkanlar ve radikalik yer değiştirme reaksiyonları 4. Alkenler 5. Eliminasyon ve katılma reaksiyonları 6. Alkinler, sikloalkanlar 7. Aromatiklik ve aromatik sübtitüsyon reaksiyonları 8. Stereokimya 9. Alkil halojenürler, nükleofilik sübstitüsyon reaksiyonları 10. Asitlik-bazlık, alkoller ve fenoller 11. Karbonil bileşikleri, aldehit ve ketonlar 12. Karbonil gruplarına nükleofilik katılma reaksiyonları, 13. karbonil grubunun α–konumuna katılma reaksiyonları 14. Karboksilli asitler ve türevleri, aminler ve reaksiyonları 15. Aminoasitler ve proteinler, karbohidratlar, Nükleik asitler : DNA ve RNA ; konularını içermektedir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Enerji ve Metabolizma | 1. Lippincott Biyokimya: Görsel Anlatımlı Çalışma Kitapları 2. Harper Biyokimya 3. Lehninger - Biyokimyanın İlkeleri 4. Klinik Biyokimya El Kitabı (Hematoloji ve Seroloji Laboratuvarları İlaveli) |
2) | Glikoliz | 1. Lippincott Biyokimya: Görsel Anlatımlı Çalışma Kitapları 2. Harper Biyokimya 3. Lehninger - Biyokimyanın İlkeleri 4. Klinik Biyokimya El Kitabı (Hematoloji ve Seroloji Laboratuvarları İlaveli) |
3) | GLİKOLİZ ve KREBS DÖNGÜSÜ | 1. Lippincott Biyokimya: Görsel Anlatımlı Çalışma Kitapları 2. Harper Biyokimya 3. Lehninger - Biyokimyanın İlkeleri 4. Klinik Biyokimya El Kitabı (Hematoloji ve Seroloji Laboratuvarları İlaveli) |
4) | ETZ Oksidatif fosforilasyon | 1. Lippincott Biyokimya: Görsel Anlatımlı Çalışma Kitapları 2. Harper Biyokimya 3. Lehninger - Biyokimyanın İlkeleri 4. Klinik Biyokimya El Kitabı (Hematoloji ve Seroloji Laboratuvarları İlaveli) |
5) | PENTOZ FOSFAT VE GLUKONEOGENEZ YOLU | 1. Lippincott Biyokimya: Görsel Anlatımlı Çalışma Kitapları 2. Harper Biyokimya 3. Lehninger - Biyokimyanın İlkeleri 4. Klinik Biyokimya El Kitabı (Hematoloji ve Seroloji Laboratuvarları İlaveli) |
6) | Lipid metabolizması | 1. Lippincott Biyokimya: Görsel Anlatımlı Çalışma Kitapları 2. Harper Biyokimya 3. Lehninger - Biyokimyanın İlkeleri 4. Klinik Biyokimya El Kitabı (Hematoloji ve Seroloji Laboratuvarları İlaveli) |
7) | Fatty Acid and Triacylglycerol Metabolism | 1. Lippincott Biyokimya: Görsel Anlatımlı Çalışma Kitapları 2. Harper Biyokimya 3. Lehninger - Biyokimyanın İlkeleri 4. Klinik Biyokimya El Kitabı (Hematoloji ve Seroloji Laboratuvarları İlaveli) |
8) | Ara Sınav | 1. Lippincott Biyokimya: Görsel Anlatımlı Çalışma Kitapları 2. Harper Biyokimya 3. Lehninger - Biyokimyanın İlkeleri 4. Klinik Biyokimya El Kitabı (Hematoloji ve Seroloji Laboratuvarları İlaveli) |
9) | Yağ Asidi, Keton Bedeni ve Triacylglycerol Metabolizması II. Bölüm | 1. Lippincott Biyokimya: Görsel Anlatımlı Çalışma Kitapları 2. Harper Biyokimya 3. Lehninger - Biyokimyanın İlkeleri 4. Klinik Biyokimya El Kitabı (Hematoloji ve Seroloji Laboratuvarları İlaveli) |
10) | Hormonlar | 1. Lippincott Biyokimya: Görsel Anlatımlı Çalışma Kitapları 2. Harper Biyokimya 3. Lehninger - Biyokimyanın İlkeleri 4. Klinik Biyokimya El Kitabı (Hematoloji ve Seroloji Laboratuvarları İlaveli) |
11) | Vitaminler I | 1. Lippincott Biyokimya: Görsel Anlatımlı Çalışma Kitapları 2. Harper Biyokimya 3. Lehninger - Biyokimyanın İlkeleri 4. Klinik Biyokimya El Kitabı (Hematoloji ve Seroloji Laboratuvarları İlaveli) |
12) | Vitaminler II | 1. Lippincott Biyokimya: Görsel Anlatımlı Çalışma Kitapları 2. Harper Biyokimya 3. Lehninger - Biyokimyanın İlkeleri 4. Klinik Biyokimya El Kitabı (Hematoloji ve Seroloji Laboratuvarları İlaveli) |
13) | Mineraller I | 1. Lippincott Biyokimya: Görsel Anlatımlı Çalışma Kitapları 2. Harper Biyokimya 3. Lehninger - Biyokimyanın İlkeleri 4. Klinik Biyokimya El Kitabı (Hematoloji ve Seroloji Laboratuvarları İlaveli) |
14) | Mineraller II | 1. Lippincott Biyokimya: Görsel Anlatımlı Çalışma Kitapları 2. Harper Biyokimya 3. Lehninger - Biyokimyanın İlkeleri 4. Klinik Biyokimya El Kitabı (Hematoloji ve Seroloji Laboratuvarları İlaveli) |
15) | Lipoproteinler | 1. Lippincott Biyokimya: Görsel Anlatımlı Çalışma Kitapları 2. Harper Biyokimya 3. Lehninger - Biyokimyanın İlkeleri 4. Klinik Biyokimya El Kitabı (Hematoloji ve Seroloji Laboratuvarları İlaveli) |
16) | Final Sınav | 1. Lippincott Biyokimya: Görsel Anlatımlı Çalışma Kitapları 2. Harper Biyokimya 3. Lehninger - Biyokimyanın İlkeleri 4. Klinik Biyokimya El Kitabı (Hematoloji ve Seroloji Laboratuvarları İlaveli) |
Ders Notları / Kitaplar: | 1. Lippincott Biyokimya: Görsel Anlatımlı Çalışma Kitapları Yazarlar: Ferrier Yayınevi: Nobel Tıp Kitabevleri ISBN: 9786053354383 2. Lippincott Illustrated Reviews Biochemistry Yazarlar: Denise Ferrier - 2017 Yayınevi: Lippincott Williams & Wilkins ISBN: 9781496363541 3. Harper Biyokimya Yazarlar: Murray, Bender, Weil, Botham, Kennely, Rodwell Yayınevi: Nobel Tıp Kitabevi - 2015 ISBN: 9786053351542 4. Harper's Illustrated Biochemistry Yazarlar: Robert K. Murray, David A Bender, Kathleen M. Botham, Peter J. Kennelly, Victor W. Rodwell and P. Anthony Weil Yayınevi: McGraw –Hill; 29th Edition (2015) ISBN: 978 - 0- 07-176576-3 5. Lehninger - Biyokimyanın İlkeleri Yazarlar:Y. Murat Elçin, David Nelson , Michael M. Cox Yayınevi: Palme Yayınevi - Akademik Kitaplar - 2018 ISBN: 9786053551393 6. Lehninger Principles of Biochemistry Yazarlar: David L. Nelson and Michael M. Cox Yayınevi: W. H. Freeman; 6th Edition (2012) ISBN: 10: 071677108X |
Diğer Kaynaklar: | 1. Klinik Biyokimya El Kitabı (Hematoloji ve Seroloji Laboratuvarları İlaveli) Yazarlar: Prof. Dr. İdris Mehmetoğlu Yayınevi: Nobel Tıp Kitabevleri ISBN: 9789756266373 2. Henry's Clinical Diagnosis and Management by Laboratory Methods, 23th Yazarlar: Richard A. McPherson, Matthew R. Pincus – 2016 Yayınevi: Elsevier ISBN: 9780323295680 3. Tietz Fundamentals of Clinical Chemistry and Molecular Diagnostics 8th Edition Yazarlar: Nader Rifai - 2018 Yayınevi: Elsevier ISBN: 9780323530446 4.Tietz Textbook of Clinical Chemistry and Molecular Diagnostics Yazarlar: Nader Rifai, Andrea Rita Horvath, Carl T. Winttwer – 2018 Yayınevi: Elsevier ISBN: 9780323359214 5. Marks Tıbbi Biyokimyanın Esasları Yazarlar: Ramazan Amanvermez – 2016 Yayınevi: İstanbul Tıp Kitabevleri ISBN: 9786054949823 6.İnsan Biyokimyası Yazarlar: Taner Onat Yayınevi: Palme Yayınevi - Akademik Kitaplar ISBN: 9799758624200 |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||||||||||||
1) Sağlık alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve multimedya eğitim araç gereçleri ile diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğini değerlendirme bilgisine sahiptir. Sağlık alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | ||||||||||||||||||||||
2) Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak bilimsel olarak kanıtlanmış verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri geliştirir, bilgiyi paylaşır, ekip çalışması yapar. Sağlık ve araştırma alanı ile ilgili bilgi teknolojilerini kullanır. Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak birey, aile ve topluma yönelik sağlık eğitimi yapar. Alanına özgü sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. | ||||||||||||||||||||||
3) Sağlık alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır; ilgili kişi ve kurumların düşüncelerini, istek ve beklentilerini dinler. Sağlık alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek ekip çalışması içinde ve sürecin etkin bir elemanı olarak uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır. Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için diğer meslek grupları ile işbirliği içinde proje ve etkinlikler düzenler ve bunları uygular. Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. Sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki olayları/gelişmeleri izler ve değerlendirir. Sözlü ve yazılı olarak etkili iletişim kurar. Kültürlerarası iletişim kurma bilgi ve becerisine sahiptir. Mesleki aktivite ve uygulamalarını etkin ve güvenli şekilde belgeler/doğru ve etkili kayıt tutar. | ||||||||||||||||||||||
4) Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. Öğrenme hedeflerini belirler ve öğrenmeyi öğrendiğini gösterir. Öğrenme kaynaklarını belirler, kaynaklara etkin/hızlı erişir. Yaşam boyu öğrenmeyi benimsediğin gösterir, gelişime açıktır ve bu davranışı devam ettirir. Bilgiye ulaşma yollarına karar verir ve uygular. | ||||||||||||||||||||||
5) Sağlık alanı ile ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve bu süreçlere katılır. Bebek ve çocukları da kapsayacak şekilde, birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. Profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur. Sağlıklı ve/veya hasta bireyin yapısı, fizyolojik fonksiyonları ve davranışları; bireyin sağlığı ile fiziksel ve sosyal çevresi arasındaki ilişkisini anlamaya yetkindir. Mezuniyet sonrası kurum içi, yerel, ulusal ve uluslararası eğitimlere katılır; bunları kredilendirir ve belgeler. Etik ilkelerin ve etik kurulların eğitim- uygulama ve araştırma alanlarında birey ve toplum için önemini bilir. | ||||||||||||||||||||||
6) Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. Sağlık alanı ile ilgili sahip olduğu ileri düzeydeki bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. Sağlık alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. Alanına özgü bilimsel bilgi üretme sorumluluğunu yerine getirir/tanımlayıcı düzeyde araştırma yapar. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Sağlık alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve multimedya eğitim araç gereçleri ile diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğini değerlendirme bilgisine sahiptir. Sağlık alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | 3 |
2) | Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak bilimsel olarak kanıtlanmış verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri geliştirir, bilgiyi paylaşır, ekip çalışması yapar. Sağlık ve araştırma alanı ile ilgili bilgi teknolojilerini kullanır. Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak birey, aile ve topluma yönelik sağlık eğitimi yapar. Alanına özgü sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. | 3 |
3) | Sağlık alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır; ilgili kişi ve kurumların düşüncelerini, istek ve beklentilerini dinler. Sağlık alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek ekip çalışması içinde ve sürecin etkin bir elemanı olarak uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır. Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için diğer meslek grupları ile işbirliği içinde proje ve etkinlikler düzenler ve bunları uygular. Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. Sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki olayları/gelişmeleri izler ve değerlendirir. Sözlü ve yazılı olarak etkili iletişim kurar. Kültürlerarası iletişim kurma bilgi ve becerisine sahiptir. Mesleki aktivite ve uygulamalarını etkin ve güvenli şekilde belgeler/doğru ve etkili kayıt tutar. | 2 |
4) | Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. Öğrenme hedeflerini belirler ve öğrenmeyi öğrendiğini gösterir. Öğrenme kaynaklarını belirler, kaynaklara etkin/hızlı erişir. Yaşam boyu öğrenmeyi benimsediğin gösterir, gelişime açıktır ve bu davranışı devam ettirir. Bilgiye ulaşma yollarına karar verir ve uygular. | 4 |
5) | Sağlık alanı ile ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve bu süreçlere katılır. Bebek ve çocukları da kapsayacak şekilde, birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. Profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur. Sağlıklı ve/veya hasta bireyin yapısı, fizyolojik fonksiyonları ve davranışları; bireyin sağlığı ile fiziksel ve sosyal çevresi arasındaki ilişkisini anlamaya yetkindir. Mezuniyet sonrası kurum içi, yerel, ulusal ve uluslararası eğitimlere katılır; bunları kredilendirir ve belgeler. Etik ilkelerin ve etik kurulların eğitim- uygulama ve araştırma alanlarında birey ve toplum için önemini bilir. | 3 |
6) | Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. Sağlık alanı ile ilgili sahip olduğu ileri düzeydeki bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. Sağlık alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. Alanına özgü bilimsel bilgi üretme sorumluluğunu yerine getirir/tanımlayıcı düzeyde araştırma yapar. | 3 |
Anlatım | |
Beyin fırtınası /Altı şapka | |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Ders | |
Laboratuvar | |
Okuma | |
Ödev |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Sözlü sınav | |
Ödev | |
Uygulama |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Laboratuar | 12 | % 20 |
Ödev | 12 | % 10 |
Ara Sınavlar | 12 | % 30 |
Final | 12 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 16 | 2 | 32 |
Laboratuvar | 16 | 2 | 32 |
Uygulama | 16 | 2 | 32 |
Ödevler | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 114 |