Dersin Amacı: |
Bu derste, toplumsal değişim ve kültür kavramları merkezde olmak üzere, çok sayıda konu ve tartışma, bu kavramların paralel seyri ile incelenir. Toplumsal değişimin gerek toplum gerekse birey bağlamında sosyal, kültürel, ekonomik, siyasi yansımaları tartışılarak geçmiş ile günümüz dinamikleri arasındaki farklılıklar irdelenir.
Dersin amacı Türkiye’deki toplumsal yapıyı, dönüşümleri, toplumsal ve bireysel kırılma noktalarını farklı evreleri ile öğrencilere aktarmaktır. Öğrencilerin toplumsal değişimi dil, kültür, kimlik, iletişim, medya ve benzeri güncel bağlamlar çerçevesinde kavramaları ve günümüz toplumunu anlamlandırmaları hedeflenir.
|
Dersin İçeriği: |
Toplum, toplumsallaşma, toplumsal değişimin dinamikleri, toplumsal değişim ve siyaset, medya ve toplum, Kültür kavramı, kültür ve kimlik, toplumsal cinsiyet, küreselleşme, Türkiye’de toplumsal dönüşüm, Türkiye’de tek partili – çok partili dönem. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları |
|
1 - Bilgi |
Kuramsal - Olgusal |
1) Toplumsal değişim ve kültür kuramlarına hakim olma, başta Türkiye olmak üzere dünyadaki sosyal değişim ve dönüşümleri kültür, toplumsallaşma, kimlik, küreselleşme ekseninde açıklayabilme.
|
2 - Beceriler |
Bilişsel - Uygulamalı |
1) Toplumsal dönüşümlerin ekonomik, siyasal, hukuki yönleriyle ile ilgili edinilen kuramsal ve olgusal bilgileri kişisel üretiminde kullanabilme, mevcut teori ve kuramları analiz edebilme ve eleştirel yaklaşabilme.
|
3 - Yetkinlikler |
İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
1) Alanında edindiği bilgileri karşılaşılan toplumsal problemleri çözmek için kullanabilme. Kültür alanında edindiği bilgi ve deneyimlerini toplumsal sorumluluk bilinci ile birleştirip yaşadığı sosyal çevre için yapıcı projeler önerip uygulayabilme.
|
Öğrenme Yetkinliği |
1) Kültür, toplum, teknoloji alanlarında eleştirel düşünebilme alışkanlığını geliştirme ve bu anlamda öğrenmenin önemini kavrama ve bu yaklaşımı uygulamaya eğilim geliştirme. Bu alanlardaki bilgilerini iletişim disiplininin diğer alanlarında kullanabilme.
|
Alana Özgü Yetkinlik |
1) Toplumsal değişim ve kültür alanında yürütülen araştırma ve çalışmalarda verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme.
|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
1) Toplumsal dönüşümler ve kültür alanında edinilen bilgilerin günlük hayatı anlamlandırmadaki önemimin farkına varma.
Kültür, kimlik, küreselleşme, toplumsal cinsiyet gibi çalışma alanlarında yürütülen bir araştırmada, edindiği bilgi ve donanımla sorumluluk alabilme, varsayımlar geliştirebilme, bulguları yorumlayabilme.
|
|
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Derse Giriş: Toplumsal Yapı ve Değişim |
Emre Kongar Türkiye’nin Toplumsal Yapısı, Remzi Ktp., İst. 2002. |
2) |
Kültür Kavramları: Türkiye Örneği |
Kurtuluş Kayalı Türk Kültür Dünyasından Portreler İletişim Yay., İst. 2002. |
3) |
Toplumsal Değişimin Dinamikleri: Türkiye’de Yenileşme Hareketleri ve Topluma Yansıması. Reform süreçleri, Tanzimat- Meşrutiyet ve Sonrası. |
None |
4) |
Türkiye’de Toplumsal Değişim-I: Cumhuriyet Öncesi Dönem ve Kültür. |
Orhan Koloğlu, 1908 Basın Patlaması, Baş-Has, İstanbul 2005. |
5) |
Türkiye’de Toplumsal Değişim-II Cumhuriyet’e Doğru Ara Dönem – Kurtuluş Savaşında Basın yayın Faaliyetleri. |
İzzet Öztoprak, Kurtuluş Savaşında Türk Basını 1919-1921, İş Bankası Yay., Ankara 1981. |
6) |
Türkiye’de Toplumsal Değişim-III: Erken Cumhuriyet Dönem Kültür Değişimi. |
Türk Basın Tarihi Uluslararası Sempozyumu – Makaleler Atamer Yay., 2016. |
7) |
Vize Sınavı. |
.. |
8) |
Tek Partili Dönem: Kültür ve Sanat Politikaları, Semboller Uygulamalar, Eğitim Faaliyetleri. |
Mithat Atabay, Cumhuriyet Kültürü, Atatürk Yolu Dergisi, S.43, Bahar 2009, s.455-465. |
9) |
Çok Partili Dönem ve Toplumsal Değişim: İktidar Değişimi ve Kültüre Etkileri, Demokrat Parti döneminde Kültür. |
None |
10) |
Türkiye’nin Siyasal ve Ekonomik Yapısı: Güncele bakışlar, değişen sanat anlayışı örnekleri. |
None |
11) |
Toplumsal Cinsiyet- Cinsiyet Politikalarının Topluma ve Kültüre Yansıması, Örnekler. |
none |
12) |
Küreselleşme ve Türkiye: İletişim Devrimi ve Kültüre Etkileri. |
none |
13) |
Teknoloji Devrimi ve İnsan: Dünyada ve Türkiye’de Hızlı İletişimin İnsana Etkileri. |
none |
14) |
Gelecekte Toplum ve Kültür: Genel Değerlendirme ve Yorumlar. |
.. |
15) |
Final Sınavı |
.. |
Ders Notları / Kitaplar: |
-Emre Kongar Türkiye’nin Toplumsal Yapısı, Remzi Ktp., İst. 2002.
Kurtuluş Kayalı Türk Kültür Dünyasından Portreler İletişim Yay., İst. 2002
Orhan Koloğlu, 1908 Basın Patlaması, Baş-Has, İstanbul 2005.
|
Diğer Kaynaklar: |
-Emre Kongar Türkiye’nin Toplumsal Yapısı, Remzi Ktp., İst. 2002.
Kurtuluş Kayalı Türk Kültür Dünyasından Portreler İletişim Yay., İst. 2002
Orhan Koloğlu, 1908 Basın Patlaması, Baş-Has, İstanbul 2005.
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Mesleki ve etik sorumluluk bilinci. |
|
2) |
Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. |
|
3) |
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi. |
|
4) |
Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık. |
|
5) |
Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) |
|
6) |
Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. |
|
7) |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. |
|
8) |
Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
|
|
9) |
Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
|
10) |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. |
|
11) |
Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. |
|