Sosyoloji | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | SOS440 | ||||||||
Ders İsmi: | Civil Society in Turkey | ||||||||
Ders Yarıyılı: |
Bahar |
||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | EN | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Bölüm Seçmeli | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi İLKER ÇAYLA | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
|
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu derste sivil toplum örgütlerini tanıtmak, sivil toplum kavramının önemi hakkında bilgi sahibi olmak; sivil toplum örgütleri ve tarihsel süreç içerisinde gelişim ve değişimi ve Türkiye’deki sivil toplumun özellikleri konularında bilgiler verilmesi amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği: | Öğrenciler bu derste sivil toplum kuruluşları ile ilgili temel kavramları analiz edecek ve tartışacak, bu konudaki bilgilerini kavramlaştırabilecek ve sivil toplum hakkında düşünce üretebileceklerdir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Tarihte Sivil Toplum Kavramının Gelişimi ve İlişkide Olduğu Kavramlar Ekseninde Sivil Toplum | Pelenk, A. (2010) “Güven kavramı: sivil toplum örgütleri, medya, hükümet ve ticari kuruluşlara yönelik ampirik bir araştırma”, Doktora Tezi, Sivil Toplum Örgütleri Üzerine Kavramsal Bir Yaklaşım |
2) | Sivil toplum kuruluşları, sınıflandırılması ve işlevleri Sivil toplum ve baskı grupları(s.13-78) | Aksoy, Necdet (2008) “Sivil Toplum ve Baskı Grupları”, Kaknüs Yayınları:İstanbul |
3) | Türkiye’de Sivil Toplum ve Baskı Grupları | Aksoy, Necdet (2008) “Sivil Toplum ve Baskı Grupları”, Kaknüs Yayınları:İstanbul |
4) | Baskı Gruplarının Etkileme Yolları ve Baskı Gruplarının Gücü Sivil Toplumun kökenleri, örgütlenme ve çalışma yaklaşımları Sivil toplum ve baskı grupları Demokrasi ve Sivil Toplum | Aksoy, Necdet (2008) “Sivil Toplum ve Baskı Grupları”, Kaknüs Yayınları:İstanbul |
5) | Küreselleşme, Yeni Toplumsal Hareketler: Çevre hareketi ve Stk’lar | Önder, T. (2003) Ekoloji, Toplum ve Siyaset, Odak: Ankara. |
6) | Sivil Toplum ve Türkiye | Caniklioğlu, M.D. (2007) “Sivil Toplum ve Türkiye, Seçkin Yay., Ankara. |
7) | Ara Sınav | Tüm Kaynaklar |
8) | Kadın Hareketi ve STK’lar | Gök, M. Kadın Hareketini Kurumsallaşması ve Bu Kurumsallaşmanın Kadının Siyasi Yaşama Katılımına Etkileri. |
9) | Göç ve Sivil Toplum | Emini, Filiz Tufan (2018) Göç Sonrası Sorunların Çözümünde Sivil Toplum Stratejisi, Ekin Basım Yayın - Akademik Kültür Kitaplar. |
10) | Araştırma Sunuları Araştırma Sonuçlarının Tartışılması Yeni toplumsal hareketler | Tüm kaynaklar |
11) | Araştırma Sunuları Araştırma Sonuçlarının Tartışılması Ağ Toplumu/Ağ kuramı/ Ağ kuramı-küreselleşme ve sivil toplum | Tüm Kaynaklar |
12) | Ders Anlatımı: Türkiye’de Çevre Politikalarının Oluşum Sürecinde Çevreci Baskı Grupları WWF Raporu ve Çevre Kuruluşları “Yeni medya, ağ toplumu ve stk” | Alandan çeşitli makaleler |
13) | Sivil Toplum Üzerine Güncel Tartışmalar | Tüm Kaynaklar |
14) | Sivil Toplum Üzerine Güncel Tartışmalar | Tüm kaynaklar |
15) | Final Sınavı | Tüm Kaynkaklar |
Ders Notları / Kitaplar: | Aksoy, Necdet (2008) “Sivil Toplum ve Baskı Grupları”, Kaknüs Yayınları: İstanbul. Caniklioğlu, M.D. (2007) “Sivil Toplum ve Türkiye, Seçkin Yay., Ankara. Coşkun, Mustafa Kemal (2007) “Demokrasi Teorileri ve Toplumsal Hareketler”. (Liberal Demokrasinin Krizi ve Refah Devletinin Meşruiyet Krizi -Coşkun, Mustafa Kemal (2007) “Demokrasi Teorileri ve Toplumsal Hareketler”. |
Diğer Kaynaklar: | Ayten AKATAY-Serhat HARMAN, Sivil Toplum Kuruluşları Yönetim Yönetişim ve Gönüllülük, Ekin Yayınevi, Bursa,2014. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||
1) Edindiği kuramsal bilgilerle toplumsal olayları yorumlayabilme yetisi ve eleştirel bakış kazanır. | |||||||||
2) Disiplinler arası çalışma yapabilmek için diğer disiplinlere ilişkin bilgi sahibi olur ve yaşam boyu öğrenmeye açık olur. | |||||||||
3) Alanda araştırma yürütülürken verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olur. | |||||||||
4) En az bir yabancı dili iyi düzeyde, bir yabancı dili ise giriş düzeyinde bilerek mezun olur. | |||||||||
5) İyi bir gözlem kabiliyeti olan ve empati kurabilen bir mesleki duruş kazanır. | |||||||||
6) Sosyal bilim alanında yerel, ulusal ve uluslararası verileri toplama ve araştırma yapma becerisi kazanır. | |||||||||
7) Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına alanları ile ilgili ya da toplumsal konularda açıklamalar yapabilir, onları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini, problemleri ve çözümlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilir. | |||||||||
8) Çeşitli staj programlarını ve uygulamalı çalışmaları benimser. | |||||||||
9) Kamuda ya da özel sektörde araştırmacı, danışman veya uzman olarak çalışabilecek bilgi birikimi edinir. | |||||||||
10) TÜBİTAK, YÖK ve TÜBA’nın ve evrensel bilimin kabul ve teşvik ettiği etik kurallara; araştırmaları, eğitimi ve yayınları kapsamında uyar. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Edindiği kuramsal bilgilerle toplumsal olayları yorumlayabilme yetisi ve eleştirel bakış kazanır. | 5 |
2) | Disiplinler arası çalışma yapabilmek için diğer disiplinlere ilişkin bilgi sahibi olur ve yaşam boyu öğrenmeye açık olur. | |
3) | Alanda araştırma yürütülürken verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olur. | 5 |
4) | En az bir yabancı dili iyi düzeyde, bir yabancı dili ise giriş düzeyinde bilerek mezun olur. | |
5) | İyi bir gözlem kabiliyeti olan ve empati kurabilen bir mesleki duruş kazanır. | |
6) | Sosyal bilim alanında yerel, ulusal ve uluslararası verileri toplama ve araştırma yapma becerisi kazanır. | |
7) | Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına alanları ile ilgili ya da toplumsal konularda açıklamalar yapabilir, onları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini, problemleri ve çözümlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilir. | |
8) | Çeşitli staj programlarını ve uygulamalı çalışmaları benimser. | |
9) | Kamuda ya da özel sektörde araştırmacı, danışman veya uzman olarak çalışabilecek bilgi birikimi edinir. | |
10) | TÜBİTAK, YÖK ve TÜBA’nın ve evrensel bilimin kabul ve teşvik ettiği etik kurallara; araştırmaları, eğitimi ve yayınları kapsamında uyar. | 5 |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 42 |
Ara Sınavlar | 1 | 40 |
Rapor Teslimi | 1 | 2 |
Final | 1 | 60 |
Toplam İş Yükü | 144 |