Elektrik-Elektronik Mühendisliği (İngilizce) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | EEE210 | ||||||||
Ders İsmi: | Circuits and Systems | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | EN | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu Ders | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. ÖMER CİHAN KIVANÇ | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
|
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Alternatif akım ile çalışan tek fazlı ve üç fazlı devreleri analiz edebilmek ve tasarlayabilmek için gerekli olan temel kavramların tanınması. |
Dersin İçeriği: | Sinüzoidal kaynak. Evreoku. Pasif devre elemanlarının frekans zemininde analizi. Empedans ve reaktans. Frekans zemininde Kirchhoff’un kanunları. Seri ve paralel empedanslar. Üçgen-yıldız (Delta-Wye) dönüşümleri. Kaynak dönüşümleri. Thevenin ve Norton denklikleri. Düğüm gerilimi ve göz akımı yöntemleriyle devre analizi. Sinüzoidal dalganın gücü. Dirençli, endüktif ve kapasitif devrelerde ortalama güç ve reaktif güç. Güç faktörü. Ortalama karekök (rms) değeri. Karmaşık güç. Güç hesapları. En fazla güç transferi. Dengeli üç fazlı sistemler. Çift yıldız devresinin analizi. Üç fazlı sistemlerde güç hesapları. Dengeli yıldız yük ile ortalama güç ve reaktif güç hesaplanması. Laplace dönüşümü.Kısmi kesirlerle açılım. Devre analizinde Laplace transformunun kullanımı. S zemininde devre elemanları. RC ve RLC devrelerinin çeşitli özellikleri. Thevenin denkliğinin kullanımı. Sinüzoidal kaynağın bulunduğu devrenin yatışkın durum analizinde transfer fonksiyonunun kullanımı. Frekans seçici devreler. Alçak geçiren, yüksek geçiren ve bant geçiren süzgeçlerin sayısal ve betimsel incelenmesi. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Sinüzoidal kaynak. Evreoku. Karmaşık sayılar. Çizgesel gösterim. | |
2) | Karmaşık sayılarla işlemler. Pasif devre elemanlarının frekans zemininde analizi. Empedans ve reaktans. | |
3) | Frekans zemininde Kirchhoff’un kanunları. Seri ve paralel empedanslar. Üçgen-yıldız (Delta-Wye) dönüşümleri | |
4) | Kaynak dönüşümleri. Thevenin ve Norton denklikleri. | |
5) | Düğüm gerilimi ve göz akımı yöntemleriyle devre analizi. | |
6) | Sinüzoidal dalganın gücü. Dirençli, endüktif ve kapasitif devrelerde ortalama güç ve reaktif güç. | |
7) | Güç faktörü. Ortalama karekök (rms) değeri. Karmaşık güç. Güç hesapları. En fazla güç transferi. | |
8) | Dengeli üç fazlı sistemler. Çift yıldız devresinin analizi. | |
9) | Üç fazlı sistemlerde güç hesapları. Dengeli yıldız yük ile ortalama güç ve reaktif güç hesaplanması. | |
10) | Laplace dönüşümü.Kısmi kesirlerle açılım. | |
11) | Devre analizinde Laplace transformunun kullanımı. S zemininde devre elemanları. RC ve RLC devrelerinin çeşitli özellikleri. | |
12) | Thevenin denkliğinin kullanımı. Sinüzoidal kaynağın bulunduğu devrenin yatışkın durum analizinde transfer fonksiyonunun kullanımı. | |
13) | Frekans seçici devreler. Alçak geçiren, yüksek geçiren ve bant geçiren süzgeçlerin sayısal ve betimsel incelenmesi. | |
14) | Tekrar |
Ders Notları / Kitaplar: | ELECTRIC CIRCUITS, James W. Nilsson and Susan A. Riedel, Prentice Hall, 2012. |
Diğer Kaynaklar: | ELECTRIC CIRCUITS, James W. Nilsson and Susan A. Riedel, Prentice Hall, 2012. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||
1) Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. | ||||||||||
2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||||||
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) | ||||||||||
4) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||||||
5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||||||
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | ||||||||||
7) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||||||
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||||||
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||||||
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||||||
11) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. | 1 |
2) | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | 1 |
3) | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) | 1 |
4) | Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | |
5) | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | 1 |
6) | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | |
7) | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | |
8) | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | |
9) | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | |
10) | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | |
11) | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
Anlatım | |
Beyin fırtınası /Altı şapka | |
Ders | |
Laboratuvar | |
Ödev |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Uygulama |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Laboratuar | 10 | % 25 |
Ara Sınavlar | 1 | % 25 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 16 | 2 | 32 |
Laboratuvar | 10 | 4 | 40 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 5 | 80 |
Ara Sınavlar | 1 | 7 | 7 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 169 |