Dersin Amacı: |
Bu dersin amacı; bilimin tanımı, bilimsel yöntemin ilkeleri, bilimsel araştırma tasarlama, örneklem oluşturma ve uygun veri toplama teknikleri ile birlikte araştırmayı yürütme ve sonuçlandırma hakkında teorik ve uygulama alt yapısını oluşturmaktır. |
Dersin İçeriği: |
· Temel kavram ilke ve yaklaşımlar: Bilginin kaynağı, bilim, bilimsel yöntem, araştırma, araştırma eğitimi
· Araştırma süreç ve teknikleri: Problem, problem cümlesi, alt problemler, önem, sayıltılar, sınırlılıklar, tanımlar
· Araştırma modeli
· Evren ve örneklem
· Veri ve veri toplama teknikleri
· Verilerin işlenmesi ve çözümlenmesi
· Bulgular ve yorumlanması
· Özet, yargı ve öneriler |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Dersin tanıtımı ve giriş |
Ders kitabı ve makaleler |
2) |
Temel kavram ilke ve yaklaşımlar: Bilginin kaynağı, bilim, bilimsel yöntem |
Ders kitabı ve makaleler |
3) |
Araştırma ve araştırma eğitimi nedir üzerine kuramsal çalışma |
Ders kitabı ve makaleler |
4) |
Araştırma süreç ve teknikleri: Problem, problem cümlesi, alt problemler |
Ders kitabı ve makaleler |
5) |
Araştırma süreç ve teknikleri: Önem, sayıltılar, sınırlılıklar, tanımlar |
Ders kitabı ve makaleler |
6) |
Araştırma modelleri |
Ders kitabı ve makaleler |
7) |
Araştırma modeli tasarlama |
Ders kitabı ve makaleler |
8) |
Ara Sınav |
Ders kitabı ve makaleler |
9) |
Evren ve örneklem |
Ders kitabı ve makaleler |
10) |
Veri ve veri toplama teknikleri |
Ders kitabı ve makaleler |
11) |
Verilerin işlenmesi |
Ders kitabı ve makaleler |
12) |
Verilerin çözümlenmesi |
Ders kitabı ve makaleler |
13) |
Bulgular ve yorumlanması |
Ders kitabı ve makaleler |
14) |
Özet, yargı ve öneriler |
Ders kitabı ve makaleler |
15) |
Final |
Ders kitabı ve makaleler |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Eğitim bilimine ilişkin genel bilgi birikimini, EYD alanına ilişkin temel teori ve uygulamalar çerçevesinde derinleştirmek, eğitim yönetimi ve denetimine ilişkin teori ve uygulamalar arasındaki ilişkileri değerlendirebilmek. |
|
2) |
EYD ile psikoloji, sosyoloji, felsefe, genel yönetim, ekonomi, siyaset ve diğer ilişkili disiplinler arasında ilişkileri kavrayıp, alanında özümsendiği bilgi ve becerilerden yararlanarak disiplinler arası çalışmalar yürütebilmek. |
|
3) |
EYD'ye ilişkin edinilen bilgileri farklı düzeylerdeki eğitim örgütlerinin geliştirilmesi ve etkili yönetilmelerinde uygulayabilmek. |
|
4) |
EYD alanına ilişkin sahip olduğu bilgileri kullanarak, eğitim sisteminin yönetimi ve denetimine ilişkin sorunları tanımlayabilmek, ilişkili disiplinlerden elde ettiği bilgilerle yeni bakış açıları geliştirmek |
|
5) |
EYTEPE'ye ilişkin sorunları bilimsel bir yaklaşımla değerlendirerek farklı ve uygun araştırma yöntemlerini (nitel, nicel, karma) kullanarak araştırma yürütebilmek ve bu çerçevede eğitim sisteminin sorunlarına çözüm önerileri getirebilmek. |
|
6) |
EYD alanında bilimsel bir araştırma yürütebilmek için gerekli olan istatistik yazılımları kullanabilme becerilerini kazanmak, bilgi ve veri paylaşım sürecinin gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanabilmek |
|
7) |
EYD alanına ilişkin sorunlara yönelik kuram ve yaklaşımlardan yola çıkarak çözüm modelleri geliştirerek, çözüm modellerinin sonuçları doğrultusunda modeli sistemin bütününe uygulayabilmek. |
|
8) |
Eğitim yönetimi ve denetimi alanında güncel gelişmeleri ve kendi bilimsel nitelikli çalışmalarını alan ve alan dışındaki kişi, kurum ve kuruluşlara yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilmek. |
|
9) |
İnsanları harekete geçirebilme konusunda sosyal ilişkilerin dinamiklerini yönetebilme ve bulundukları sosyal ve eğitimsel ortamların gerektirdiği liderlik becerilerini uygulayabilmek. |
|
10) |
Eğitim sistemine ilişkin geliştirilen strateji, politika ve planları eğitim yönetimi ve denetimine ilişkin teori ve ilkeleri açısından yorumlayarak; elde edilen sonuçları ulusal ve uluslar arası kalite göstergeleri çerçevesinde değerlendirebilmek. |
|
11) |
Eğitim örgütlerinde insan kaynaklarının örgütsel amaçlar doğrultusunda harekete geçirilmesini ve onlara eğitim kurumlarının vizyonuna ulaştırabilecek liderlik becerilerini kazanmak |
|
12) |
Uluslararası düzeyde ortaya çıkan eğitim politikalarının ulusal eğitim politikalarına yansımalarını analiz ederek, ulusal düzeyde yeni bakış açıları geliştirebilmek. |
|
13) |
Okul-çevre ilişkileri çerçevesinde, okullarda değişimi yaratan içsel ve dışsal güçlerin doğasını analiz ederek, okullarda değişim yönetimine ilişkin tasarlanan strateji ve süreçleri uygulayabilmek |
|