Dersin Amacı: |
Güncel ve tarihsel formlarıyla BARINMA ve Mimarlık kültürü ile tanışmayı amaçlar. Mimarlık Kuramı ve tarihi okumaları, Toplum bilimleri (felsefe, sosyoloji, kültürel antropoloji, davranış psikolojisi) ve edebiyat okuma ve incelemeleri yolu ile insanın yaşama biçimleri ve barınma türlerini üretirken geliştirdiği değerleri konu edinir. |
Dersin İçeriği: |
Barınma sorunsalları, çevre ve yerleşmelerin, kentin kavramsallaştırılması, yapıların bağlamlarıyla, birebir kendi çevreleri ile ilişkisi, kuşatıcı çevre, kent, politika ve sanatın yaratıcı/kurucu potansiyeli. Sınıf içi tartışma yanı sıra, yakın şehir, kırsal bölge ve yerleşimlere kısa geziler dönem içi çalışmaların bir bölümünü oluşturur. Derste öğrencilerin, fotoğraf, çizim, tasarım, belgesel video benzeri ortamlarla etkin ve yaratıcı katılımı beklenir.
|
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Kültür kavramının kökeni, Maslow'un ihtiyaçlar hiyerarşisi |
GÜVENÇ, Bozkurt (2016), “İnsan ve Kültür”, Boyut Yayıncılık, ISBN 978-975-23-0710-0, İstanbul |
2) |
Barınma işlevi, ortaya çıkışı ve gelişimi, Barınma sorunsalları, |
GÜVENÇ, Bozkurt (1970), “Kültür Kuramında Bütüncülük Sorunu Üzerine Bir Deneme”, Hacettepe Basımevi, Ankara |
3) |
Tanımlar, kavramlar |
- |
4) |
Barınma kültürünün tarihsel gelişimi, |
- |
5) |
Tarih Öncesinden başlayarak Değişik coğrafyalarda, çevre verilerine göre ortaya çıkan barınma kültürleri ve yarattıkları mekan ve yerleşmeler |
ANON., "Tarihten Günümüze Anadolu'da Konut ve Yerleşme, Housing and Settlement in Anatolia a Historical Perspektive", Türkiye Ekonomik ve Toplumsal Tarih Vakfı, ISBN 975-7306-12-6, |
6) |
Tarih Öncesinden başlayarak Değişik coğrafyalarda, çevre verilerine göre ortaya çıkan barınma kültürleri ve yarattıkları mekan ve yerleşmeler |
- |
7) |
Tarih Öncesinden başlayarak Değişik coğrafyalarda, çevre verilerine göre ortaya çıkan barınma kültürleri ve yarattıkları mekan ve yerleşmeler |
- |
8) |
Sunum |
- |
9) |
Tarih Öncesinden başlayarak Değişik coğrafyalarda, çevre verilerine göre ortaya çıkan barınma kültürleri ve yarattıkları mekan ve yerleşmeler |
- |
10) |
Anadolu uygarlıkları ve barınma kültürleri |
ANON., "Tarihten Günümüze Anadolu'da Konut ve Yerleşme, Housing and Settlement in Anatolia a Historical Perspektive", Türkiye Ekonomik ve Toplumsal Tarih Vakfı, ISBN 975-7306-12-6, |
11) |
Günümüz uygarlıklarının geliştirdikleri barınma kültürleri, değişim. |
- |
12) |
Günümüz uygarlıklarının geliştirdikleri barınma kültürleri, değişim |
- |
13) |
Genel değerlendirme ve geleceğe ilişkin öngörüler |
- |
14) |
Sunum ve Ödev teslim |
- |
Ders Notları / Kitaplar: |
GÜVENÇ, Bozkurt (2016), “İnsan ve Kültür”, Boyut Yayıncılık, ISBN 978-975-23-0710-0, İstanbul
GÜVENÇ, Bozkurt (1970), “Kültür Kuramında Bütüncülük Sorunu Üzerine Bir Deneme”, Hacettepe Basımevi, Ankara
ANON., "Tarihten Günümüze Anadolu'da Konut ve Yerleşme, Housing and Settlement in Anatolia a Historical Perspektive", Türkiye Ekonomik ve Toplumsal Tarih Vakfı, ISBN 975-7306-12-6,
|
Diğer Kaynaklar: |
GÜVENÇ, Bozkurt (2016), “İnsan ve Kültür”, Boyut Yayıncılık, ISBN 978-975-23-0710-0, İstanbul
GÜVENÇ, Bozkurt (1970), “Kültür Kuramında Bütüncülük Sorunu Üzerine Bir Deneme”, Hacettepe Basımevi, Ankara
ANON., "Tarihten Günümüze Anadolu'da Konut ve Yerleşme, Housing and Settlement in Anatolia a Historical Perspektive", Türkiye Ekonomik ve Toplumsal Tarih Vakfı, ISBN 975-7306-12-6,
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
- İlgili temel alanda, mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için yerel, bölgesel, ulusal ve küresel bağlamda, söylemsel, kuramsal, olgusal bilgi ile profesyonel hizmet duyarlılıklarını kapsayan çok boyutlu bilgileri, çok çeşitli ortamlardan kazanarak, akademik paylaşım ortamlarına yansıtabilmek için gerekli bilgi ve kavrayışa sahiptir. |
5 |
2) |
- Bu çerçevede, alanda gerekli, düşünsel, söylemsel, bilimsel, teknolojik, estetik, sanatsal tarihsel ve kültürel alt yapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir. |
5 |
3) |
- İlgili alanda insan ve toplum odaklı, çevreye (doğal ve yapılı) duyarlı mimari tasarım / planlama / tasarım / araştırma yöntemleri konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. |
5 |
4) |
- İlgili alanda ekonomik, çevresel ve toplumsal sürdürebilirlik ilkeleri ve standartları ile afetlerle ilgili konularda çok boyutlu bilgi ve kavrayışa sahiptir. |
4 |
5) |
- Alanıyla ilgili ilkeler, yasa, yönetmelik ve standartlar hakkında bilgiye sahiptir. |
3 |
6) |
- Alanıyla ilgili kurumsal ve etik değerler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. |
3 |
7) |
- İlgili alanın tarihsel, coğrafi, toplumsal ve kültürel bağlam içindeki yerine / önemine ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir. |
3 |
8) |
- Mimari tasarım / planlama / tasarım alanlarında kavram geliştirme becerisine sahiptir. |
3 |
9) |
- Mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için söylem, kuram ve kılgı (pratik) bütünlüğünü sağlama becerisine sahiptir. |
3 |
10) |
- Mimari tasarım / planlama / tasarım konularında, olgular, potansiyel ve sorunlar ile bunlar için gerekli araştırmaları tanımlayabilme becerilerine sahiptir. |
3 |