Mimarlık (DR)
Doktora TYYÇ: 8. Düzey QF-EHEA: 3. Düzey EQF-LLL: 8. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: MİM606
Ders İsmi: Tipoloji Araştırmaları
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Doktora TYYÇ:8. Düzey QF-EHEA:3. Düzey EQF-LLL:8. Düzey
Dersin Veriliş Şekli:
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi ÖZLEM ÇİÇEK ÜNAL
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Dersin amacı mimarlıkta tip ve tipoloji kavramları üzerinde yapılan ilk çalışmaları, bu çalışmaların gelişimini, günümüzde tipoloji çalışmalarını ve mimarlıkta bu çalışmaların kullanım alanlarını aktarmaktır. Ders konuları teorik anlatım, tartışma, çözümleyici ve türetmeci tipoloji çalışmalarının incelenmesi ve analiz edilmesi üzerinden işlenmektedir.
Dersin İçeriği: Bu ders, mimarlıkta tip ve tipoloji kavramlarının tarihsel arka planını, bu kavramların modern mimarlık söylemindeki yerini ve günümüzdeki kullanımlarını ele alır. Tipolojiye ilişkin temel yaklaşımlar, teorik metinler ve örnekler üzerinden tartışılır. Çözümleyici ve türetmeci tipoloji yöntemleri incelenir ve mimari tasarım sürecindeki yeri değerlendirilir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Mimarlıkta tip ve tipoloji kavramlarının tarihsel gelişimini açıklayabilir.
2) Çözümleyici ve türetmeci tipoloji yaklaşımlarını tanımlayabilir ve mimari tasarım sürecindeki yerini değerlendirebilir.
3) Mimarlık alanındaki güncel tipoloji çalışmalarını tartışabilir ve eleştirel bir bakış açısı geliştirebilir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Tipoloji ile ilgili teorik metinleri ve örnekleri analiz edebilir.
2) Belirlenen bir konu üzerine tipoloji araştırması yapabilir ve araştırma sonuçlarını grafiksel, yazılı ve görsel araçlarla sunabilir.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Tipoloji araştırmalarını mimari tasarım pratiği ile ilişkilendirebilir.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Tip ve tipoloji terminoloji ve kavramlarına giriş
2) Çözümlemeci ve Türetmeci Tipoloji Çalışmaları
3) Tipoloji çalışmalarının gelişimi: Birinci, İkinci ve Üçüncü Tipoloji Çalışmaları
4) Tipoloji çalışmalarının gelişimi: Birinci, İkinci ve Üçüncü Tipoloji Çalışmaları
5) Tip ve üslup kavramı
6) Türetmeci tipoloji çalışmaları: Geç Osmanlı ve Erken Cumhuriyet Dönemi Tip Projeleri
7) Konut üzerine tipoloji çalışmaları
8) Kentsel tipoloji çalışmaları
9) Örnek çözümlemeci tipoloji çalışmaları üzerine tartışmalar
10) Örnek çözümlemeci tipoloji çalışmaları üzerine tartışmalar
11) Ödev konusu üzerine tartışma ve ön sunum
12) Ödev konusu üzerine tartışma
13) Ödev konusu üzerine tartışma
14) Ödev konusu üzerine tartışma

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Bingöl, Ö. (2007). Mimarlıkta Tip Kavramı ve Tipoloji, (Doktora tezi), İstanbul: Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.
Cataldai, G., Maffei, G. L., & Vaccaro, P. (2002). Saverio Muratori and the Italian school of planning typology. Urban Morphology, 6(1), 3–14. https://doi.org/10.51347/jum.v6i1.3899
Madrazo, L. (1999). Types and Instances: a paradigm for teaching design with computers. Design Studies, 20(2), 177–193. https://doi.org/10.1016/S0142-694X(98)00033-7
Özbil, A.N. (2002). Sedad Hakkı Eldem’s Typological Analysis of the “Turkish House” as a Tool for an Operative Design Methodology, (Yüksek lisans tezi), Ankara: ODTÜ, Fen Bilimleri Enstitüsü.
Temizel, N. P., & Bilsel, F. C. (2022). İtalyan Tipo-morfoloji Ekolünde Tip ve Tipoloji Kavramları. Türkiye Kentsel Morfoloji Ağı, 127–141. Vidler, A. (1977). the third typology. Oppositions, 7, 288–294.
Tuztaşı, U. (2009). Koruma ve Tarihsel Açıdan İdealleş(-tiril-)miş “Türk Evi”nin Arkeolojisi: Osmanlı Evinin Fragmanları ve Tipolojik Elemanları, (Doktora tezi), İstanbul: Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.

Diğer Kaynaklar: Bingöl, Ö. (2007). Mimarlıkta Tip Kavramı ve Tipoloji, (Doktora tezi), İstanbul: Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.
Cataldai, G., Maffei, G. L., & Vaccaro, P. (2002). Saverio Muratori and the Italian school of planning typology. Urban Morphology, 6(1), 3–14. https://doi.org/10.51347/jum.v6i1.3899
Madrazo, L. (1999). Types and Instances: a paradigm for teaching design with computers. Design Studies, 20(2), 177–193. https://doi.org/10.1016/S0142-694X(98)00033-7
Özbil, A.N. (2002). Sedad Hakkı Eldem’s Typological Analysis of the “Turkish House” as a Tool for an Operative Design Methodology, (Yüksek lisans tezi), Ankara: ODTÜ, Fen Bilimleri Enstitüsü.
Temizel, N. P., & Bilsel, F. C. (2022). İtalyan Tipo-morfoloji Ekolünde Tip ve Tipoloji Kavramları. Türkiye Kentsel Morfoloji Ağı, 127–141. Vidler, A. (1977). the third typology. Oppositions, 7, 288–294.
Tuztaşı, U. (2009). Koruma ve Tarihsel Açıdan İdealleş(-tiril-)miş “Türk Evi”nin Arkeolojisi: Osmanlı Evinin Fragmanları ve Tipolojik Elemanları, (Doktora tezi), İstanbul: Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Okuma
Ödev
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 1 % 10
Final 1 % 90
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 10
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 90
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 4 56
Ödevler 7 4 28
Rapor Teslimi 1 30 30
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 166