Mimarlık (DR) | |||||
Doktora | TYYÇ: 8. Düzey | QF-EHEA: 3. Düzey | EQF-LLL: 8. Düzey |
Ders Kodu: | MİM606 | ||||||||
Ders İsmi: | Tipoloji Araştırmaları | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Bölüm Seçmeli | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | |||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi ÖZLEM ÇİÇEK ÜNAL | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
|
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Dersin amacı mimarlıkta tip ve tipoloji kavramları üzerinde yapılan ilk çalışmaları, bu çalışmaların gelişimini, günümüzde tipoloji çalışmalarını ve mimarlıkta bu çalışmaların kullanım alanlarını aktarmaktır. Ders konuları teorik anlatım, tartışma, çözümleyici ve türetmeci tipoloji çalışmalarının incelenmesi ve analiz edilmesi üzerinden işlenmektedir. |
Dersin İçeriği: | Bu ders, mimarlıkta tip ve tipoloji kavramlarının tarihsel arka planını, bu kavramların modern mimarlık söylemindeki yerini ve günümüzdeki kullanımlarını ele alır. Tipolojiye ilişkin temel yaklaşımlar, teorik metinler ve örnekler üzerinden tartışılır. Çözümleyici ve türetmeci tipoloji yöntemleri incelenir ve mimari tasarım sürecindeki yeri değerlendirilir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Tip ve tipoloji terminoloji ve kavramlarına giriş | |
2) | Çözümlemeci ve Türetmeci Tipoloji Çalışmaları | |
3) | Tipoloji çalışmalarının gelişimi: Birinci, İkinci ve Üçüncü Tipoloji Çalışmaları | |
4) | Tipoloji çalışmalarının gelişimi: Birinci, İkinci ve Üçüncü Tipoloji Çalışmaları | |
5) | Tip ve üslup kavramı | |
6) | Türetmeci tipoloji çalışmaları: Geç Osmanlı ve Erken Cumhuriyet Dönemi Tip Projeleri | |
7) | Konut üzerine tipoloji çalışmaları | |
8) | Kentsel tipoloji çalışmaları | |
9) | Örnek çözümlemeci tipoloji çalışmaları üzerine tartışmalar | |
10) | Örnek çözümlemeci tipoloji çalışmaları üzerine tartışmalar | |
11) | Ödev konusu üzerine tartışma ve ön sunum | |
12) | Ödev konusu üzerine tartışma | |
13) | Ödev konusu üzerine tartışma | |
14) | Ödev konusu üzerine tartışma |
Ders Notları / Kitaplar: | Bingöl, Ö. (2007). Mimarlıkta Tip Kavramı ve Tipoloji, (Doktora tezi), İstanbul: Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü. Cataldai, G., Maffei, G. L., & Vaccaro, P. (2002). Saverio Muratori and the Italian school of planning typology. Urban Morphology, 6(1), 3–14. https://doi.org/10.51347/jum.v6i1.3899 Madrazo, L. (1999). Types and Instances: a paradigm for teaching design with computers. Design Studies, 20(2), 177–193. https://doi.org/10.1016/S0142-694X(98)00033-7 Özbil, A.N. (2002). Sedad Hakkı Eldem’s Typological Analysis of the “Turkish House” as a Tool for an Operative Design Methodology, (Yüksek lisans tezi), Ankara: ODTÜ, Fen Bilimleri Enstitüsü. Temizel, N. P., & Bilsel, F. C. (2022). İtalyan Tipo-morfoloji Ekolünde Tip ve Tipoloji Kavramları. Türkiye Kentsel Morfoloji Ağı, 127–141. Vidler, A. (1977). the third typology. Oppositions, 7, 288–294. Tuztaşı, U. (2009). Koruma ve Tarihsel Açıdan İdealleş(-tiril-)miş “Türk Evi”nin Arkeolojisi: Osmanlı Evinin Fragmanları ve Tipolojik Elemanları, (Doktora tezi), İstanbul: Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü. |
Diğer Kaynaklar: | Bingöl, Ö. (2007). Mimarlıkta Tip Kavramı ve Tipoloji, (Doktora tezi), İstanbul: Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü. Cataldai, G., Maffei, G. L., & Vaccaro, P. (2002). Saverio Muratori and the Italian school of planning typology. Urban Morphology, 6(1), 3–14. https://doi.org/10.51347/jum.v6i1.3899 Madrazo, L. (1999). Types and Instances: a paradigm for teaching design with computers. Design Studies, 20(2), 177–193. https://doi.org/10.1016/S0142-694X(98)00033-7 Özbil, A.N. (2002). Sedad Hakkı Eldem’s Typological Analysis of the “Turkish House” as a Tool for an Operative Design Methodology, (Yüksek lisans tezi), Ankara: ODTÜ, Fen Bilimleri Enstitüsü. Temizel, N. P., & Bilsel, F. C. (2022). İtalyan Tipo-morfoloji Ekolünde Tip ve Tipoloji Kavramları. Türkiye Kentsel Morfoloji Ağı, 127–141. Vidler, A. (1977). the third typology. Oppositions, 7, 288–294. Tuztaşı, U. (2009). Koruma ve Tarihsel Açıdan İdealleş(-tiril-)miş “Türk Evi”nin Arkeolojisi: Osmanlı Evinin Fragmanları ve Tipolojik Elemanları, (Doktora tezi), İstanbul: Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı |
Anlatım | |
Beyin fırtınası /Altı şapka | |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Ders | |
Okuma | |
Ödev | |
Soru cevap/ Tartışma |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 1 | % 10 |
Final | 1 | % 90 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 10 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 90 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 4 | 56 |
Ödevler | 7 | 4 | 28 |
Rapor Teslimi | 1 | 30 | 30 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 166 |