Dersin Amacı: |
Bu dersin amacı, çocukların okula hazırbulunuşluğu açıklayabilmelerini ve değerlendirmelerini, çocukların kendi içlerindeki ve birbirleri iler aralarındaki farklılıkları göz önünde bulundurarak, çocukları ilkokula hazırlayıcı ve okul öncesi programlarından ilkokula geçişlerini kolaylaştırıcı etkinlikler planlamalarını ve uygulamalarını sağlamaktır.
|
Dersin İçeriği: |
Okuryazarlık ve çocuk edebiyatının temel kavramlarının tanımlanması, okuma ve yazmayı yordayıcı beceriler, dil ve erken okuryazarlık ilişkisi, yaşa uygun kitap seçme ölçütleri, etkileşimli kitap okumanın önemi, doğumdan yedi yaşa kadarki süreçte çocuklarda okuryazarlık gelişimi, okuryazarlık kazanımında ev ortamının etkileri, erken okuryazarlık becerilerinin değerlendirilmesinde kullanılan yaklaşımlar, erken okuryazarlık becerilerini ev ve okul ortamında destekleyici stratejiler. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Okuryazarlık ve çocuk edebiyatına ilişkin temel kavramlar
|
|
2) |
Dil, düşünce ve öğrenme
|
|
3) |
Konuşma diline ilişkin sistemler
|
|
4) |
Konuşma diline ilişkin sistemler
|
|
5) |
Yazı diline ilişkin sistemler
|
|
6) |
Yazı diline ilişkin sistemler
|
|
6) |
Yazı diline ilişkin sistemler
|
|
6) |
Yazı diline ilişkin sistemler
|
|
6) |
Yazı diline ilişkin sistemler
|
|
7) |
Ara Sınav |
|
8) |
Okuryazarlığın başlangıcı
|
|
9) |
Üç yaştan beş yaşa kadarki ki süreçte okuryazarlık becerileri
|
|
10) |
Beş yaştan yedi yaşa kadarki ki süreçte okuryazarlık becerileri
|
|
11) |
Okuryazarlık kazanımında ev ortamının etkileri
|
|
11) |
Okuryazarlık kazanımında ev ortamının etkileri
|
|
11) |
Okuryazarlık kazanımında ev ortamının etkileri
|
|
11) |
Okuryazarlık kazanımında ev ortamının etkileri
|
|
12) |
Erken okuryazarlık ve filizlenen okuryazarlığın bileşenleri
|
|
13) |
Erken okuryazarlık ve filizlenen okuryazarlık öğretimi stratejileri
|
|
14) |
Okulöncesi eğitim kurumlarında dil ve okuryazarlığı destekleme
|
|
15) |
Sunumlar |
|
16) |
Final |
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
0-18 yaşlar arasındaki tüm çocukların bilişsel, dil, motor, özbakım, sosyal, duygusal gelişim alanları hakkında ileri düzeyde bilgiye sahiptir. |
5 |
2) |
0-18 yaş grubundaki çocuklara yönelik gelişim ve eğitimle ilgili tüm kavramları bilir ve bu konuda yapılan çalışmaları takip eder, özgün çalışmalar planlar. |
5 |
3) |
0-18 yaş grubundaki çocuklara yönelik bilişsel, dil, motor, özbakım, sosyal-duygusal gelişim alanlarında kazandığı bilgileri, meslek alanıyla ilgili birimlerde, çocuk, aile ve topluma yönelik olarak, gelişimsel ve eğitimsel tanılama yapmak üzere kullanır. |
5 |
4) |
0-18 yaş grubundaki çocukların ve ailelerinin sağlık, gelişim, eğitim ve sosyal hizmet konularında ülkedeki sorunlarını saptar ve bu sorunlara ilişkin temel bilgilerini kullanarak uygun çözümler ve özgün fikirler üretir. |
4 |
5) |
Çocuk Gelişimi ve Eğitimi konularında sahip olduğu ileri düzeydeki bilgileri kullanarak özgün çözümler üretir, bu çozümleri uygulamada kullanır, bilgiyi yorumlayarak uygulamalardan çıkan sonuçları yorumlar, bir bilgi kümesini eleştirel bir şekilde analiz eder. |
4 |
6) |
Mesleki alana yönelik kazandığı bilgileri, başta çocuk ve aile olmak üzere, sağlık, eğitim ve sosyal hizmet kuruluşlarına yönelik olarak kullanabilir, hazırlanacak gelişimsel ve eğitimsel programlarda ve ilgili projelerde etkin şekilde çalışır, araştırmalara katılır. |
5 |
7) |
Bilim etiğine uygun hareket eder ve çocuklar üzerinde yapılacak deneysel araştırmalar konusunda çocuğun ve ailenin psikolojik durumlarını gözetir. |
5 |
8) |
Dış görünüş tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olarak, demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere, ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun davranır. |
3 |
9) |
0-18 yaş grubundaki çocuklar ve ailelerini de kapsayacak şekilde birey, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir, kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılım gösterir. |
3 |