Dersin Amacı: |
Hastanede yatarak veya ayakta tedavi gören 0-18 yaş gurubu çocuklar ile diğer sağlık kuruluşlarına gelen çocukların hastane yaşantısına hazırlanmaları, çocuk-aile-personel etkileşimi ile çocukların gelişim alanlarını destekleyici uygulamalar hakkında bilgi vermek. |
Dersin İçeriği: |
Bu ders; hastanede tedavi gören ve diğer sağlık sistemleri uygulamalarında çocuklar, sağlık kuruluşlarındaki “Çocuk İzlem Birim”lerinde gelişimin değerlendirilmesi, destekleyici ev eğitim programı ile çocuk ve ailenin desteklenmesi, hasta çocukların gelişimi ve psikolojisi, hasta çocukla iletişim, çocuk-aile-personel etkileşimi, hastalık ve hastaneye yatışın çocuğun gelişimi üzerine etkisi, çocukların hastane yaşantısına hazırlanmaları, hastaneye hazırlayıcı eğitim programları, çocuk ve aileleri teşhis, tedavi ve ameliyata hazırlama, hastane ve diğer sağlık kuruluşlarında oyun, oyun odaları, hastane okulları, Çocuk İzlem Birimi, ölümcül hastalığı olan çocuklar, aileleri ve personel, hastanede yatan çocukların hakları, hasta çocuklar ve sivil toplum inisiyatifleri, hasta çocukların sosyal yaşama katılması, hasta çocukların eğitim hakkı, tüm bu uygulamalarda çocuk gelişimcinin rolü, ekipteki yeri ve önemi konularını içermektedir. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Gelişimde temel kuramlar, çocuk gelişimine ilişkin temel kavramlar |
Baykoç, N. (2006) Hastanede Çocuk ve Genç. Gazi Kitabevi, Ankara.
Ekşi, A. (Edt.) (2011). Ben Hasta Değilim. Nobel Tıp Kitabevleri, Ankara. |
2) |
Doğum öncesi dönemde ve Yeni doğan döneminde gelişim |
Baykoç, N. (2006) Hastanede Çocuk ve Genç. Gazi Kitabevi, Ankara.
Ekşi, A. (Edt.) (2011). Ben Hasta Değilim. Nobel Tıp Kitabevleri, Ankara. |
3) |
Bebeklik ve erken çocukluk Döneminde Gelişim |
Baykoç, N. (2006) Hastanede Çocuk ve Genç. Gazi Kitabevi, Ankara.
Ekşi, A. (Edt.) (2011). Ben Hasta Değilim. Nobel Tıp Kitabevleri, Ankara. |
4) |
Okul ve Ergenlik Döneminde Gelişim |
Baykoç, N. (2006) Hastanede Çocuk ve Genç. Gazi Kitabevi, Ankara.
Ekşi, A. (Edt.) (2011). Ben Hasta Değilim. Nobel Tıp Kitabevleri, Ankara. |
5) |
Hastalık ve hastaneye yatışın çocuk üzerine etkisi |
Baykoç, N. (2006) Hastanede Çocuk ve Genç. Gazi Kitabevi, Ankara.
Ekşi, A. (Edt.) (2011). Ben Hasta Değilim. Nobel Tıp Kitabevleri, Ankara. |
6) |
Çocuk ve aileye uygun yaklaşım geliştirmek, Çocuk-aile-personel etkileşimi, Çocukların hastane yaşantısına hazırlanmaları |
Baykoç, N. (2006) Hastanede Çocuk ve Genç. Gazi Kitabevi, Ankara.
Ekşi, A. (Edt.) (2011). Ben Hasta Değilim. Nobel Tıp Kitabevleri, Ankara. |
7) |
ARA SINAV |
Baykoç, N. (2006) Hastanede Çocuk ve Genç. Gazi Kitabevi, Ankara.
Ekşi, A. (Edt.) (2011). Ben Hasta Değilim. Nobel Tıp Kitabevleri, Ankara. |
8) |
Hastaneye hazırlayıcı eğitim programları |
Baykoç, N. (2006) Hastanede Çocuk ve Genç. Gazi Kitabevi, Ankara.
Ekşi, A. (Edt.) (2011). Ben Hasta Değilim. Nobel Tıp Kitabevleri, Ankara. |
9) |
Çocuklarda gelişim problemleri ve çocuk gelişimcinin rolü, Çocuk ve aileleri teşhis, tedavi ve ameliyata hazırlama |
Baykoç, N. (2006) Hastanede Çocuk ve Genç. Gazi Kitabevi, Ankara.
Ekşi, A. (Edt.) (2011). Ben Hasta Değilim. Nobel Tıp Kitabevleri, Ankara. |
10) |
Hastane ve diğer sağlık kuruluşlarında oyun |
Baykoç, N. (2006) Hastanede Çocuk ve Genç. Gazi Kitabevi, Ankara.
Ekşi, A. (Edt.) (2011). Ben Hasta Değilim. Nobel Tıp Kitabevleri, Ankara. |
11) |
Hastane okulları |
Baykoç, N. (2006) Hastanede Çocuk ve Genç. Gazi Kitabevi, Ankara.
Ekşi, A. (Edt.) (2011). Ben Hasta Değilim. Nobel Tıp Kitabevleri, Ankara. |
12) |
Ölümcül hastalığı olan çocuklar, aileleri ve personel |
Baykoç, N. (2006) Hastanede Çocuk ve Genç. Gazi Kitabevi, Ankara.
Ekşi, A. (Edt.) (2011). Ben Hasta Değilim. Nobel Tıp Kitabevleri, Ankara. |
13) |
Hastanede yatan çocukların hakları |
Baykoç, N. (2006) Hastanede Çocuk ve Genç. Gazi Kitabevi, Ankara.
Ekşi, A. (Edt.) (2011). Ben Hasta Değilim. Nobel Tıp Kitabevleri, Ankara. |
14) |
FİNAL |
Baykoç, N. (2006) Hastanede Çocuk ve Genç. Gazi Kitabevi, Ankara.
Ekşi, A. (Edt.) (2011). Ben Hasta Değilim. Nobel Tıp Kitabevleri, Ankara. |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Çocukların gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlüklerinin bilgisine sahip olur. |
5 |
2) |
Çocuk gelişimi alanındaki temel ve güncellenmiş kuramsal ve uygulama için gerekli bilgilere, gerekli eğitim ve öğretim araçları ve kaynakları kullanarak sahip olur. |
5 |
3) |
Çocuk gelişimi ile ilgili kazandığı bilgilerin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini karşılaştırmalı olarak değerlendirme ve yorumlama bilgisine sahiptir. |
5 |
4) |
Çocuk gelişimi alanında, fiziksel-motor, bilişsel, dil, sosyal-duygusal, duyusal gelişim alanlarını kapsayan, ileri düzeyde bilgi ve becerileri kullanarak kanıt temelli verileri yorumlar, değerlendirir, gelişimsel sorunları analiz eder, etik değerleri gözeterek normal ve normal dışı gelişim gösteren çocuklara yönelik çözüm önerileri geliştirip ekip çalışması yapar. |
5 |
5) |
Çocuk gelişimi alanında, normal ve normal dışı gelişim gösteren çocuklara yönelik problem durumlarına kanıt temelli yaklaşımla farklı çözüm yolları üretebilme becerilerine sahiptir. |
5 |
6) |
Çocuk gelişimi alanında trans-disipliner çalışmalarda sorumluluk alır ve görevini etkin bir şekilde yerine getirir. |
3 |
7) |
Çocuk gelişimi alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı ileri düzeydeki bilgileri içselleştirir, geneller ve öğrendiğini sergiler. |
2 |
8) |
Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje, araştırma ve etkinlikler planlar, uygular ve süreci izleyip değerlendirir. |
2 |
9) |
Çocuk gelişimi alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirerek, düşüncelerini ve sorunlara yönelik çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle sürecin etkin bir elemanı olarak paylaşır. |
5 |
10) |
Sahip olduğu bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirip kendi öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir |
2 |
11) |
Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanarak, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir. |
2 |
12) |
Kalite yönetimi ve süreçleri, bebek, çocuk ve aileleri de kapsayacak şekilde, birey, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir, bu süreçlere uygun davranır ve katılır. |
3 |