Hemşirelik (İngilizce) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | NUR304 | ||||||||
Ders İsmi: | Psychiatric and Mental Health Nursing | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | EN | ||||||||
Ders Koşulu: |
NUR102 - Fundamentals of Nursing |
||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu Ders | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi CEREN AYCANOĞLU | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
|
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı, bir öğrencinin rolünden lisansüstü hemşirenin rolüne geçmek için gerekli bilgiyi sağlamaktır. Odak noktası psikiyatri ve zihinsel sağlık hemşiresinin zihinsel sağlık bakım ve liderlik rolleri mesleki sorumluluklarına yöneliktir. (Bu ders Türkçe verilmektedir.) |
Dersin İçeriği: | 1. -Ruh sağlığı ve psikiyatri hemşireliğinin tanımı, amacı, felsefesi, tarihsel gelişimi, uygulama standartları 2. -Ruhsal sorunlu bireyle iletişim süreci (psikiyatrik görüşme) -Ruhsal durum muayenesi 3. -Psikiyatrik gözlem -Terapotik ortam oluşturma 4. -Anksiyete bozuklukları ve hemşirelik yaklaşımları 5. -Şizofreni, diğer psikotik bozukluklar ve hemşirelik yaklaşımları 6. -Duygu-durum bozuklukları ve hemşirelik yaklaşımları 7. -Ruhsal açıdan gelişim dönemi özellikleri, riskler ve ruhsal sorunlarla ilişkileri -Kişilik bozukluğu olan birey ve hemşirelik yaklaşımları 8. -Madde kullanım bozukluğu olan birey ve hemşirelik yaklaşımları 9. -Konsültasyon liyazon psikiyatri hemşireliği 10. Psikiyatride kullanılan tedavi yöntemleri *Ilaç Tedavisi *Elektrokonvulsif Terapi –EKT *Psikososyal terapiler -Bireysel Terapiler -Grup Terapileri -Stress Yönetimi -Uğraşı Terapisi 11. Stres, psikofizyolojik hastalıklar (yeme ve uyku bozuklukları) ve hemşirelik yaklaşımları 12. -Organik mental (kognitif) bozukluklar ve hemşirelik yaklaşımları -Cinsel işlev bozuklukları ve hemşirelik yaklaşımları 13. -Psikiyatrik aciller -Kriz, krize müdahale -Toplum ruh sağlığı hizmetleri 14. -Psikiyatride yasal ve etik konular -Ruhsal sorunu olan bireylere yönelik hemşirelik süreci |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Ruh sağlığı ve psikiyatri hemşireliğinin tanımı, amacı, felsefesi, tarihsel gelişimi, uygulama standartları | yok |
2) | -Ruhsal sorunlu bireyle iletişim süreci (psikiyatrik görüşme) -Ruhsal durum muayenesi | Olcay ÇAM, Esra ENGİN. (2014). Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği: Bakım Sanatı. İstanbul Tıp Kitabevi Ders kitabından konunun okunması |
3) | -Psikiyatrik gözlem -Terapotik ortam oluşturma | "Olcay ÇAM, Esra ENGİN. (2014). Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği: Bakım Sanatı. İstanbul Tıp Kitabevi Ders kitabından konunun okunması" |
4) | -Anksiyete bozuklukları ve hemşirelik yaklaşımları | Olcay ÇAM, Esra ENGİN. (2014). Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği: Bakım Sanatı. İstanbul Tıp Kitabevi Ders kitabından konunun okunması ve vaka analizi |
5) | -Şizofreni, diğer psikotik bozukluklar ve hemşirelik yaklaşımları | Konuya ilişkin örnek vaka analizi makalelerin bulunması ve okunması |
6) | Duygu-durum bozuklukları ve hemşirelik yaklaşımları | Konuya ilişkin örnek vaka analizi makalelerin bulunması ve okunması |
7) | Personality Disorders | Review DSM-5 criteria for personality disorders Read academic articles on etiology and treatment approaches Explore case studies related to different personality disorder types Prepare to discuss the impact of personality disorders on nursing care Review therapeutic communication techniques for patients with personality disorders |
8) | Organic Mental Disorders and Nursing Practices | Review DSM-5 classification of organic mental disorders (e.g., delirium, dementia, amnestic disorders) Read about the neurobiological basis and common etiologies (e.g., traumatic brain injury, infections, substance use) Explore nursing assessments and interventions for patients with organic mental disorders Examine case studies on delirium and dementia management in psychiatric nursing Review pharmacological and non-pharmacological treatment approaches Study ethical and legal considerations in the care of patients with cognitive impairments |
9) | Midterm | |
10) | Psychiatric Treatments Psychotherapies | Review major psychiatric treatment modalities (pharmacological and non-pharmacological) Read about the principles of psychopharmacology (e.g., antipsychotics, antidepressants, mood stabilizers) Study different psychotherapy approaches (e.g., cognitive-behavioral therapy, psychodynamic therapy, dialectical behavior therapy) Explore the role of psychiatric nurses in treatment planning and implementation Analyze case studies on the effectiveness of combined therapy approaches |
11) | Substance Addiction and Nursing Practices | Review the neurobiological and psychological aspects of substance use disorders (SUDs) Study DSM-5 criteria for substance-related and addictive disorders Explore risk factors, comorbidities, and social determinants of addiction Read about evidence-based nursing interventions in substance addiction treatment (e.g., motivational interviewing, harm reduction strategies) Examine pharmacological and non-pharmacological treatment approaches (e.g., methadone, buprenorphine, behavioral therapies) |
12) | Sexuality and Sexual Dysfunction | Review the concepts of human sexuality, sexual health, and sexual rights Study DSM-5 classification of sexual dysfunctions (e.g., erectile dysfunction, female sexual interest/arousal disorder) Explore physiological, psychological, and social factors influencing sexual dysfunction Read about evidence-based nursing interventions for patients experiencing sexual dysfunction Examine the impact of mental health disorders on sexual functioning |
13) | Mental Disorders in Children and Adolescents | Review DSM-5 criteria for common childhood and adolescent mental disorders (e.g., ADHD, autism spectrum disorder, anxiety disorders, depression, conduct disorder) Study developmental psychology and its role in understanding mental health in young populations Explore risk factors, early warning signs, and screening tools for psychiatric disorders in children and adolescents Read about evidence-based interventions, including pharmacological and non-pharmacological approaches (e.g., cognitive-behavioral therapy, family therapy) Examine the role of psychiatric nurses in school settings, community mental health, and inpatient care |
14) | Consultation-Liaison Psychiatric Nursing | Review the role and scope of consultation-liaison (C-L) psychiatric nursing in general healthcare settings Study common psychiatric disorders encountered in medical and surgical patients (e.g., delirium, depression, anxiety, substance withdrawal) Explore interdisciplinary collaboration and the role of psychiatric nurses in multidisciplinary teams Read about assessment tools and techniques used in C-L psychiatric nursing |
Ders Notları / Kitaplar: | • Cengiz GÜLEÇ, Ertuğrul KÖROĞLU(1997), Psikiyatri Temel Kitabı I. Ve II. Hekimler Yayın Birliği, Medikomat. • Fatma Öz (2004) , Sağlık Alanında Temel Kavramlar, İmaj Basım. • Holly Skodol Wilson, Carol Ren Kneisl (1988), Psychiatric Nursing, Addison-Wesley Publishing. • Işık Sayıl (1996), Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Ders Kitabı, Antıp Yayınları. • Orhan ÖZTÜRK (1997), Ruh Sağlığı ve Bozuklukları, Hekimler Yayın Birliği, Medikomat. • Perihan VELİOĞLU (1999), Hemşirelikte Kavram ve Kuramlar, Alaş Ofset matbaası. • Nebahat KUM (1996) (Ed.), Psikiyatri Hemşireliği El Kitabı, Koç Vakfı Yayınları. • Mary Ann Boyd (2002) (Ed.), Psychiatric Nursing:Copntemporary Practice, Lippincott. |
Diğer Kaynaklar: | • Nursing Diagnosis Handbook: An Evidence-Based Guide to Planning by Betty J. Ackley, Gail B. Ladwig (Paperback-May 4, 2010). • Mary C. Townsend Psychiatric Mental Health Nursing: Concepts of Care in Evidence-Based Practice. • Mary C. Townsend Psychiatric Nursing: Assessment, Care Plans, and Medications • Öztürk O., Uluşahin A.,: Ruh Sağlığı ve Bozuklukları, Nobel Tıp Kitabevleri Ltd.Şti., Yenilenmiş 11. Baskı, Ankara, 2008. • Hemşirelik Bakım Planları (Ed: Nalan Akbayrak, Ayla Albayrak, Gülsüm Ançel ve Sibel Erkal-İlhan), 1. Basım, Alter yayıncılık Ticaret Limited Şirketi, Birlik matbaası, Ankara, Nisan 2007. • Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği- Bakım Sanatı (Ed: O.Çam, E.Engin), 1. Baskı, İstanbul Tıp Kitabevi, İstanbul 2014. • Hemşirelik Tanıları El Kitabı. Erdemir F .Nobel Tıp Kitapevi, İstanbul. 1999. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
4 |
3 |
6 |
5 |
7 |
|||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||
1) Birey, aile ve toplumun sağlık bakımı gereksinimlerinin karşılanmasında hemşirelik rol ve işlevlerini yerine getirebilecek bilgiye sahip olur. | ||||||||||
2) Birey, aile ve toplumun sağlık bakımı gereksinimlerinin karşılanmasında hemşirelik rol ve işlevlerini yerine getirebilecek bilgiye sahip olur. | ||||||||||
3) Edindiği kuramsal bilgileri hemşirelik uygulamalarına aktarabilir. | ||||||||||
4) Çağdaş birey ve meslek üyesi olmanın gerektirdiği genel kültür bilgisine sahip olur. | ||||||||||
5) Temel iletişim becerilerine sahip olur. | ||||||||||
5) Hemşireliğin temel psikomotor becerilerine sahip olur. | ||||||||||
6) Sağlık politikalarının oluşturulmasına katkı sağlayabilir. | ||||||||||
7) Hemşirelik uygulamalarında bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilir. | ||||||||||
8) Bakımın yürütülmesinde sağlık bilişim sistemlerini kullanabilir. | ||||||||||
9) Toplumsal duyarlılık bilinci içinde sektörler arası işbirliği yaparak proje ve etkinlikler yürütebilir. | ||||||||||
10) Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilmek ve yabancı meslektaşları ile iletişim kurabilir. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Birey, aile ve toplumun sağlık bakımı gereksinimlerinin karşılanmasında hemşirelik rol ve işlevlerini yerine getirebilecek bilgiye sahip olur. | 4 |
2) | Birey, aile ve toplumun sağlık bakımı gereksinimlerinin karşılanmasında hemşirelik rol ve işlevlerini yerine getirebilecek bilgiye sahip olur. | 4 |
3) | Edindiği kuramsal bilgileri hemşirelik uygulamalarına aktarabilir. | 5 |
4) | Çağdaş birey ve meslek üyesi olmanın gerektirdiği genel kültür bilgisine sahip olur. | 5 |
5) | Temel iletişim becerilerine sahip olur. | 4 |
5) | Hemşireliğin temel psikomotor becerilerine sahip olur. | 4 |
6) | Sağlık politikalarının oluşturulmasına katkı sağlayabilir. | 4 |
7) | Hemşirelik uygulamalarında bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilir. | 5 |
8) | Bakımın yürütülmesinde sağlık bilişim sistemlerini kullanabilir. | 5 |
9) | Toplumsal duyarlılık bilinci içinde sektörler arası işbirliği yaparak proje ve etkinlikler yürütebilir. | 5 |
10) | Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilmek ve yabancı meslektaşları ile iletişim kurabilir. | 4 |
Anlatım | |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Ders | |
Grup çalışması ve ödevi | |
Ödev | |
Rol oynama | |
Örnek olay çalışması | |
Staj/Yerinde Uygulama |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Uygulama | 1 | % 20 |
Ara Sınavlar | 2 | % 30 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 4 | 56 |
Derse Özgü Staj | 14 | 8 | 112 |
Sunum / Seminer | 14 | 4 | 56 |
Ödevler | 5 | 10 | 50 |
Ara Sınavlar | 2 | 20 | 40 |
Final | 1 | 40 | 40 |
Toplam İş Yükü | 354 |