Dijital Oyun Tasarımı | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | YMI253 | ||||||||
Ders İsmi: | Oyunla İletişim | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Üniversite/Yabancı Dil | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi SEMRA GEÇKİN ONAT | ||||||||
Dersi Veren(ler): | |||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu ders, oyunların iletişim sürecindeki rolünü inceleyerek öğrencilerin oyun temelli etkileşim ve anlatım biçimlerini anlamalarını sağlar. Oyunlar aracılığıyla sosyal, duygusal ve kültürel iletişim dinamiklerini keşfetmelerine yardımcı olur. |
Dersin İçeriği: | Oyun ve İletişim Kavramlarına Giriş Oyun nedir? Oyun teorileri Oyun ve iletişim arasındaki ilişki Dijital ve geleneksel oyunlar Oyunların Tarihsel Gelişimi ve Kültürel Bağlamları Antik çağlardan günümüze oyun kültürü Oyunların sosyokültürel işlevleri Oyun Temelli İletişimin Temelleri Sözel ve sözel olmayan iletişim Oyun içi dil ve semboller Dijital ve Geleneksel Oyunlar Arasındaki İletişimsel Farklar Kart oyunları, masa oyunları ve dijital oyunlar Multiplayer oyunlarda etkileşim Oyun ve Hikâye Anlatımı Ludoloji ve narratoloji kavramları Hikâye anlatımında interaktif unsurlar Oyun Tasarımında İletişim Kuramları Kullanıcı deneyimi (UX) ve etkileşim tasarımı Oyunlardaki anlatı teknikleri Etkileşim ve Oyun Mekaniği Oyun mekaniği ve oyuncu davranışları Oyuncu-oyun arasındaki iletişim biçimleri Oyunlarda Kimlik ve Topluluk Oluşumu MMORPG’lerde sanal kimlikler Oyun topluluklarının sosyolojisi Kültürel ve Toplumsal Mesajlar Oyunlarda ideoloji ve temsil Politik ve eğitim amaçlı oyunlar Oyunlaştırma (Gamification) ve Eğitimde Kullanımı Eğitimde oyun tabanlı öğrenme modelleri Motivasyon ve oyunlaştırma teknikleri Oyunlarda Duygusal ve Sosyal Etkileşimler Empati, işbirliği ve çatışma dinamikleri Sosyal oyunlar ve duygusal bağ kurma Sanal Gerçeklik (VR) ve Artırılmış Gerçeklik (AR) ile İletişim Yeni nesil oyun teknolojileri VR ve AR ile etkileşim tasarımı Oyun Eleştirisi ve Analizi Oyunları eleştirel açıdan inceleme yöntemleri Örnek oyun analizleri Final Proje Sunumları Öğrencilerin oyun temelli iletişim projelerini sunması |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Derse Giriş ve Tanışma | |
2) | Dersin amacı, kapsamı, beklentiler. Oyunla iletişim nedir? | |
3) | Oyun ve İletişim Kavramlarının Temelleri | |
4) | Oyunların Hikâye Anlatımı ve Anlam Üretimi Oyunlardaki hikâyenin oyuncuya etkisi, etkileşimli anlatım biçimleri. | |
5) | Oyunda Görsel ve İşitsel İletişim Renk, ses, müzik, tasarım unsurlarıyla mesaj iletimi | |
6) | Oyunlarda Sözsüz İletişim ve Beden Dili Avatar hareketleri, mimikler, ortam diliyle iletişim. | |
7) | Oyuncu ile Oyun Arasındaki Etkileşim Oyuncunun seçimleriyle oyun dünyasında iletişim kurması. | |
8) | vize sınavı | |
9) | Sosyal Oyunlar ve Çok Oyunculu İletişim | |
10) | Oyunlarda Etik, İfade Özgürlüğü ve Toplumsal Mesajlar Oyunların sosyal, politik mesajlar iletme biçimi | |
11) | Oyunlarda Anlatı ve Oyun Mekanikleri Arasındaki İlişki | |
12) | Oyun Yoluyla Eğitim ve Farkındalık Kampanyaları | |
13) | Alternatif İletişim Biçimleri: ARG ve VR Deneyimleri Artırılmış gerçeklik ve sanal dünyalarla yeni iletişim formları. | |
14) | Oyunlarda Topluluk Oluşumu ve Oyuncu Kültürü Forumlar, modlar, fandom kültürü, iletişim toplulukları. | |
15) | genel değerlendirme |
Ders Notları / Kitaplar: | Oyun ve İletişim Kavramları Oyun Tanımı: Oyun, belirli kurallara bağlı, eğlence, rekabet veya öğrenme amacı taşıyan etkileşimli bir aktivitedir. Oyun ve İletişim İlişkisi: Oyunlar, oyuncular arasındaki etkileşimi yönlendiren bir iletişim biçimi olarak görülebilir. Sözlü (diyaloglar, talimatlar) ve sözsüz (jestler, hareketler, oyun mekanikleri) iletişim araçları içerir. Ludoloji vs. Narratoloji: Ludoloji: Oyunları mekanik ve kurallar üzerinden analiz eden yaklaşım. Narratoloji: Oyunları hikâye anlatımı açısından değerlendiren yaklaşım. 2. Oyunların Tarihsel Gelişimi ve Kültürel Bağlamları Antik çağlardan günümüze oyun kültürü gelişmiştir (ör. Satranç, Go, antik spor oyunları). Dijital oyunlar 1970’lerden itibaren popülerleşmiştir. Oyunlar, toplumun kültürel yapısını ve değerlerini yansıtır. 3. Oyun Temelli İletişim Sözlü ve Sözsüz İletişim: Oyunlarda metin, sesli komutlar, avatar mimikleri gibi unsurlar iletişimi sağlar. Bağlamsal İletişim: Oyun içindeki ortam ve dinamikler, oyuncuların birbirini anlamasını sağlar (ör. renk kodları, simgeler, ses efektleri). 4. Dijital ve Geleneksel Oyunlarda İletişim Geleneksel oyunlarda yüz yüze iletişim ön plandadır. Dijital oyunlarda ise sesli sohbet, yazılı mesajlar ve emojiler kullanılır. Çok oyunculu çevrimiçi oyunlarda (MMORPG, FPS) takım içi iletişim önemlidir. 5. Oyunlarda Hikâye Anlatımı ve İletişim Doğrusal Hikâye (Linear Narrative): Oyun, belirli bir sırayla ilerleyen bir anlatı sunar (ör. The Last of Us). Açık Dünya ve Etkileşimli Hikâye: Oyuncunun seçimleri, anlatıyı etkiler (Red Dead Redemption 2, Skyrim gibi). Oyunların Anlatım Teknikleri: Metin ve diyaloglar Çevresel hikâye anlatımı (ör. objeler, mekan tasarımı) Flashback ve çoklu perspektif kullanımı |
Diğer Kaynaklar: | Huizinga, J. (1955). Homo Ludens: A Study of the Play-Element in Culture. Beacon Press. Salen, K., & Zimmerman, E. (2004). Rules of Play: Game Design Fundamentals. MIT Press. Juul, J. (2005). Half-Real: Video Games between Real Rules and Fictional Worlds. MIT Press. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||
1) Dijital oyun tasarımı süreçlerini etkileyen temel kavramları, teorileri ve metodolojileri kavrar. Oyun tasarımı tarihini ve kültürel bağlamlarını analiz edebilir. Oyun tasarımı ile ilişkili disiplinlerarası yaklaşımları ve teorik çerçeveleri kullanabilir. | |||||
2) Oyun motorları ve yazılım araçlarını kullanarak interaktif oyun projeleri geliştirebilir. Görsel tasarım, kullanıcı deneyimi ve oyun mekaniği gibi uygulamalı alanlarda beceri kazanır. Hikaye anlatımı, karakter tasarımı ve dünyaların oluşturulması gibi yaratıcı süreçleri oyun tasarımıyla birleştirir. | |||||
3) Dijital oyun tasarımı projelerinde liderlik, iş birliği ve proje yönetimi becerileri sergiler. Endüstri standartlarına uygun oyun tasarım dökümantasyonu ve prototipler oluşturabilir. Farklı platformlar ve kullanıcı grupları için yenilikçi, etik ve sürdürülebilir tasarım çözümleri geliştirebilir. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Dijital oyun tasarımı süreçlerini etkileyen temel kavramları, teorileri ve metodolojileri kavrar. Oyun tasarımı tarihini ve kültürel bağlamlarını analiz edebilir. Oyun tasarımı ile ilişkili disiplinlerarası yaklaşımları ve teorik çerçeveleri kullanabilir. | |
2) | Oyun motorları ve yazılım araçlarını kullanarak interaktif oyun projeleri geliştirebilir. Görsel tasarım, kullanıcı deneyimi ve oyun mekaniği gibi uygulamalı alanlarda beceri kazanır. Hikaye anlatımı, karakter tasarımı ve dünyaların oluşturulması gibi yaratıcı süreçleri oyun tasarımıyla birleştirir. | |
3) | Dijital oyun tasarımı projelerinde liderlik, iş birliği ve proje yönetimi becerileri sergiler. Endüstri standartlarına uygun oyun tasarım dökümantasyonu ve prototipler oluşturabilir. Farklı platformlar ve kullanıcı grupları için yenilikçi, etik ve sürdürülebilir tasarım çözümleri geliştirebilir. |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Ödev | |
Uygulama | |
Grup Projesi |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 3 | 39 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 15 | 4 | 60 |
Sunum / Seminer | 3 | 3 | 9 |
Ödevler | 5 | 1 | 5 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 117 |