Tiyatro
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: TİY226
Ders İsmi: Türk Tiyatrosu Tarihi II
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. BURÇ İDEM DİNÇEL
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Dersin amacı; Öğrencilerin erken cumhuriyet dönemi tiyatro metinleri, oyunculuk stilleri, yönetmenlik uygulamaları ve seyirci profili ile ideoloji, kültür ve tarih arasındaki ilişkiyi çözümlemeleridir.
Dersin İçeriği: 1923'ten 1946’ya Türk tiyatrosunun gelişiminin sosyal ve entelektüel değişimlere dayalı olarak incelenmesi dersin temel izleğini oluşturmaktadır. Batılılaşmanın/modernleşmenin kuramsal çerçevesini oluşturduğu ders, tek parti dönemi tiyatro hareketine odaklanmaktadır. Ders kapsamında 1923'te 1946'ya kadar olan sosyal ve politik olaylar bağlamında birincil metinler ve oyun metinleri üzerinden cumhuriyet dönemi Türk tiyatrosunun yönelimleri analiz edilecektir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Yenilikçi, aydın, toplum, çevre ve sosyal adalet bilincine sahip, özgüvenli ve etik değerlere saygılı olmak
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dönüşüm döneminde Türk Tiyatrosu: 19. Yüzyıl Sonu -20. Yüzyılın ilk yarısı: Bir Kavuk Devrildi, Aynoroz Kadısı Musahipzade Celal “Siyasal Hikâyeci Olarak Musahipzade Celal Bey”, İlber Ortaylı, Gelenekten Geleceğe
2) Erken Cumhuriyet Dönemi Tiyatro ve İdeoloji İlişkisi: İnkılap Temsilleri Akın, Kahraman Faruk Nafiz Çamlıbel Mavi Yıldırım Aka Gündüz
3) Cumhuriyet Modernleşmesi ve toplumda uyum sorunları Deli: Refik Halit Karay Kadın Erkekleşince: Hüseyin Rahmi Gürpınar Sağanak : Yakup Kadri Karaosmanoğlu
4) Muhsin Ertuğrul ve İsmayıl Hakkı Baltacıoğlu Muhsin Ertuğrul’un yazılarından oluşan dosya Tiyatro İsmayıl Hakkı Baltacıoğlu, Mitos-Boyut Yay
5) Modernleşen Türkiye’de birey, aile, toplum ve kimlik 1 Hülleci, Reşat Nuri Güntekin Bir Adam Yaratmak Necip Fazıl Kısakürek
6) 1950’li yıllar: Çok partili demokrasi ve ötesi Nazım Hikmet Tartüf 59; Turgut Özakman Güneşte On kişi
7) Ara vizeler
8) Köy/Kasaba Yazını ve Tiyatrosu Cahit Atay Pusuda, Karaların Memetleri; Necati Cumalı Mine
9) 1960’lı Yıllar: Brechtyen Epik Tiyatro ve Tiyatro Yazınımıza Yansımaları Brecht: Kafkas Tebeşir Dairesi Haldun Taner Keşanlı Ali Destanı Gözlerimi Kaparım Vazifemi Yaparım
10) Toplumcu Tiyatro Denemeleri Vasıf Öngören Zengin Mutfağı, Asiye Nasıl Kurtulur Sermet Çağan Ayak Bacak Fabrikası Oktay Arayıcı Nafile Dünya, Rumuz Goncagül
11) Tiyatromuzda “uyumsuz” denemeler I Melih Cevdet Anday İçerdekiler,
12) Tiyatromuzda “uyumsuz” denemeler II Aziz Nesin Tut Elimden
13) “Gerçek” ile “Oyun” arasında Oğuz Atay Oyunlarla Yaşayanlar
14) 12 Eylül sonrasında oyun yazarlığı, Sevim Burak, Sahibinin Sesi,
15) Final sınavları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: .
Diğer Kaynaklar: Refik Ahmet Sevengil, Türk Tiyatrosu Tarihi, cilt: 3-4, MEB Yayınevi Sevda Şener, Çağdaş Türk Tiyatrosunda İnsan, A.Ü. DTCF Yay. Sevda Şener, Çağdaş Türk Tiyatrosunda Ahlak Ekonomi Kültür Sorunları, A.Ü.DTCF Sevda Şener, Cumhuriyet’in 75. Yılında Türk Tiyatrosu, İş Bankası Kültür Yayınları Niyazi Akı, Çağdaş Türk Tiyatrosuna Toplu Bakış, Atatürk Üniv. Yay. Metin And, Cumhuriyet Dönemi Türk Tiyatrosu, İş Bankası Yay. Ayşegül Yüksel, Çağdaş Türk Tiyatrosundan On Yazar, Mitos Boyut Yay. Ayşegül Yüksel, Yapısalcılık ve Bir Uygulama Melih Cevdet Anday Tiyatrosu, Gündoğan Yayınları Ayşegül Yüksel, Elveda Dünya Merhaba Kainat Memet Baydur'un Ardından, Mitos Boyut Yay. Ayşegül Yüksel, Haldun Taner Tiyatrosu, Bilgi Yay. Beliz Güçbilmez, Zaman, Zemin, Zuhur, Deniz Kitabevi, Ankara Yavuz Pekman, Çağdaş Tiyatromuzda Geleneksellik, Mios Boyut yay. Eftal Sevinçli, Görüşleriyle Uygulamalarıyla Bir Tiyatro Adamı Olarak Muhsin Ertuğrul, İstanbul, Arba Yayınları, 1990. Özdemir Nutku, Darülbedayi’nin Elli Yılı, Ankara, Ankara Üniversitesi Basımevi, 1969. Nurhan Karadağ, Halkevleri Tiyatro Çalışmaları 1932-1951, Ankara, T.C. Kültür Bakanlığı, 1988.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

Program Kazanımları
1) Sanat akımları kavranır.
2) Oyunculuk biçemleri ve etkin biçimde rol yaratabilmek
3) Tiyatro uygulamaları konusunda pratik deneyim kazanma
4) Gerçekçilik, Doğalcılık akımlarının tiyatroya olan etkileri aktarılır.
5) Oyunculuk biçemleri ile ilgili temel bilgi ve becerilerine sahip olmak
6) Profesyonel süreçte oyun sahneleme deneyiminin edinilmesi
7) Avant-Garde: Gerçeküstücülük, Dışavurumculuk, Dadaizm, Fütürizm, Kübizm akımlarının tiyatroyla ilişkileri yorumlanır.
8) Siyasal Amaçlı Tiyatro içinde Politik Tiyatro, Belgesel Tiyatro ve Eğik-Diyalektik Tiyatro öğretilir.
9) Varoluşçu ve Absürd Tiyatro incelenir.
10) Çağdaş Oyunculuk Biçemlerini Yaratan Tiyatro İnsanlarını Tanımak
11) Yeni yaratım olanaklarını keşfetmek
12) Öğrencileri farklı oyunculuk biçemleriyle tanıştırmak
13) Rejisörlük bilgisi edinilir
14) Disiplinler arası etkileşim içinde tiyatro sanatı icra edilir

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Sanat akımları kavranır. 4
2) Oyunculuk biçemleri ve etkin biçimde rol yaratabilmek 3
3) Tiyatro uygulamaları konusunda pratik deneyim kazanma 4
4) Gerçekçilik, Doğalcılık akımlarının tiyatroya olan etkileri aktarılır. 4
5) Oyunculuk biçemleri ile ilgili temel bilgi ve becerilerine sahip olmak 3
6) Profesyonel süreçte oyun sahneleme deneyiminin edinilmesi 4
7) Avant-Garde: Gerçeküstücülük, Dışavurumculuk, Dadaizm, Fütürizm, Kübizm akımlarının tiyatroyla ilişkileri yorumlanır. 4
8) Siyasal Amaçlı Tiyatro içinde Politik Tiyatro, Belgesel Tiyatro ve Eğik-Diyalektik Tiyatro öğretilir. 4
9) Varoluşçu ve Absürd Tiyatro incelenir. 3
10) Çağdaş Oyunculuk Biçemlerini Yaratan Tiyatro İnsanlarını Tanımak 3
11) Yeni yaratım olanaklarını keşfetmek 3
12) Öğrencileri farklı oyunculuk biçemleriyle tanıştırmak 4
13) Rejisörlük bilgisi edinilir 3
14) Disiplinler arası etkileşim içinde tiyatro sanatı icra edilir 5

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Grup çalışması ve ödevi

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Sözlü sınav
Ödev
Uygulama
Gözlem

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100