Elektrik-Elektronik Mühendisliği (İngilizce)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ITRD314
Ders İsmi: Information Systems for Trade
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Üniversite Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi ESRA OVALI
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersi tamamlayan öğrenciler şunları kazanacaklardır:
• Uluslararası ticarette bilgi teknolojisi çözümlerini listeler (blok zincirleri, nesnelerin interneti, elektronik ödemeler, akıllı tedarik zincirleri, elektronik tabanlı lojistik, bulut çözümleri).
• Uluslararası ticarette kullanılan programlama dillerini listeler ve dijital ticaretin tasarımı hakkında fikir edinir.
• Dış ticaret işlemlerinde kullanılan veri yönetimi ve stratejilerini açıklar.
• Bilgisayar terminolojisine hakim olur.
• Dış ticaretin geleceğini şekillendirecek bilgi teknolojisi trendlerini listeler.
• Uluslararası ticarette bilgi teknolojisi destekli işlerin kararlaştırılmasına katkıda bulunacak bir bilgi havuzu sağlar.
Dersin İçeriği:
•Ders müfredatının açıklanması
•İçeriğin açıklanması
•Ders çıktılarının tanımlanması
•Derslerde izlenecek yolun aktarılması
•Uluslararası Ticarette Bilgi Teknolojilerinin Öneminin Aktarılması
•Ticareti Dönüştüren Teknoloji Çözümlerinin Açıklanması. •Veri Bilimi Genel Bakışını Açıklama (1)
•Veri Bilimi Genel Bakışını Açıklama (II)
•Bilgisayar Terminolojisine Girişi Listeleme
•Yaygın programlama dillerini listeleme
•E-ticaret çözümlerini listeleme
•Finans uygulamalarını listeleme
•Ticareti Dönüştüren Teknoloji Çözümlerini Açıklama
•Veri Bilimi Genel Bakışını Açıklama (1)
•Veri Bilimi Genel Bakışını Açıklama (II)
•Bilgisayar Terminolojisine Girişi Listeleme
•Yaygın programlama dillerini listeleme
•E-ticaret çözümlerini listeleme
•Finans uygulamalarını listeleme
•Akıllı sözleşmeler ve dijital tedarik
•Chat GPT ve Yapay Zeka
•E-ticaret için teknoloji trendleri
•Akıllı sözleşmeler ve dijital tedarik
•Chat GPT ve Yapay Zeka
•E-ticaret için teknoloji trendleri

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) 1.Temel Bilişim Teknolojileri araçlarını, temel kavramlarını tanır ve tanımlar.; 2.Temel seviyede bilgisayar donanımlarını ve yazılımlarını tanır.; 3.En az bir işletim sistemini kullanır.; 4.Metin düzenlemesi yapabilir. Word kelime işlemci programını kullanır.; 5.Sunum materyalleri hazırlamak. PowerPoint sunum programını kullanır.; 6.Kişisel web sitesi tasarlar, hazırlar ve yayınlar.; 7.Web üzerinden öğrenme uygulamalarını kullanabilir.; 8.İnternet ortamında iletişim kurabilir. İnternet araçlarını kllanır.; 9.Bilgisayardaki günlük bakım işlerini bilir. Bilgisayar ve veri güvenliği hakkında temel bilgilere sahip olur.
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) •Ders müfredatının açıklanması •İçeriğin açıklanması •Ders çıktılarının tanımlanması •Derslerde izlenecek yolun aktarılması •Uluslararası Ticarette Bilgi Teknolojilerinin Öneminin Aktarılması
2) Ticarette finance uygulamaları
3) ERP
4) Ticarette dijital teknolojiler
5) Bilgisayar terminolojisine giriş
6) Programlamada veri tipleri Veri bilimi
7) Akıllı kontratlar-blockchain
8) E-ihracat ve e-ithalat
9) Ticarette yapay zeka
10) Programlama dilleri (I)
11) Programlama dilleri (II)
12) Veri bilimi(I)
13) Veri bilimi (II)
14) Dijital tedarik yöntemi

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar:
1. https://www.wto.org/english/res_e/publications_e/digital_trade_2023_e.htm
2. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0377221703005186
3. https://link.springer.com/article/10.1007/s00450-017-0360-9
4. https://www.wto-ilibrary.org/content/books/9789287047618?crawler=true
5. https://ieeexplore.ieee.org/abstract/document/8574184
6. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0040162518306334
7. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/07421222.2018.1451951
8. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0040162521000731

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

Program Kazanımları
1) Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi.
2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.)
4) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi.
2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.)
4) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Grup çalışması ve ödevi
Okuma
Ödev
Proje Hazırlama
Soru cevap/ Tartışma
Örnek olay çalışması

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Bireysel Proje
Grup Projesi
Sunum
Bilgisayar Destekli Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 5
Küçük Sınavlar 1 % 20
Projeler 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 15
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 7 7 49
Proje 7 7 49
Ödevler 7 7 49
Küçük Sınavlar 1 1 1
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 192