Mimarlık (İngilizce)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ARCDE261
Ders İsmi: Istanbul
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 4
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi ÖZLEM ÇİÇEK ÜNAL
Dersi Veren(ler):

Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders, İstanbul şehrinin mimari gelişimini önemli farklı tarihsel dönemlerde kronolojik olarak incelemektedir: Tarih Öncesi, koloni Dönemi Bizans'ı, Konstantin ile Roma İmparatorluğu'nun başkenti, Iustinianos döneminde Doğu Roma İmparatorluğu'nun başkenti, Orta Çağ Konstantinopolis'i, Haçlı Seferleri ile Latin İstilası, Erken, Klasik ve Geç Osmanlı Dönemi, Batılılaşma ve Cumhuriyet Dönemi.

Dersin İçeriği: İstanbul'un tarihsel süreçte geçirdiği değişimleri ve gelişimleri ortaya koyan yapılar üzerinden kentin tarihsel katmanları tanıtılmaktadır. Bunun yanında İstanbul'un tarihini ve kentsel gelişimini etkileyen önemli olaylar aktarılmaktadır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) 1- İstanbul’un kentsel tarihini, farklı dönemlerini tanıma
2) İstanbul’un farklı tarihsel dönemlerinin simge yapılarını tanıma
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) 19. Yüzyıldan başlayarak kentteki fiziksel ve sosyal değişimleri tartışabilme
2) İstanbul’un tarihi ve mimarisi ile kentte yaşayanların ilişkisini tartışabilme
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin konularının tanıtımı Kuban, D. (2010). Istanbul An Urban History - Byzantion Constantinopolis Istanbul.
2) İstanbul’da ilk yerleşimler Bizantion Cezar, M. (2002). Osmanlı Başkenti İstanbul Kuban, D. (2010). Istanbul An Urban History - Byzantion Constantinopolis Istanbul.
3) Konstantinopolis ve Erken Bizans dönemi Cezar, M. (2002). Osmanlı Başkenti İstanbul Kuban, D. (2010). Istanbul An Urban History - Byzantion Constantinopolis Istanbul.
3) Konstantinopolis ve Erken Bizans dönemi Cezar, M. (2002). Osmanlı Başkenti İstanbul Kuban, D. (2010). İstanbul Bir Kent Tarihi-Bizantion Konstantinopolis İstanbul
4) Orta ve Geç Bizans dönemi Latin istilası Cezar, M. (2002). Osmanlı Başkenti İstanbul Kuban, D. (2010). Istanbul An Urban History - Byzantion Constantinopolis Istanbul.
5) İstanbul’un surları İstanbul’un fethi Fetih sonrası İstanbul Cezar, M. (2002). Osmanlı Başkenti İstanbul Kuban, D. (2010). Istanbul An Urban History - Byzantion Constantinopolis Istanbul.
6) Mimar Sinan dönemi İstanbul’u Cezar, M. (2002). Osmanlı Başkenti İstanbul Kuban, D. (2010). Istanbul An Urban History - Byzantion Constantinopolis Istanbul.
7) Lale Devri ve Batılılaşma hareketleri 19. yüzyıl İstanbul’u Cezar, M. (2002). Osmanlı Başkenti İstanbul Çelik, Z. (1993). The Remaking of Istanbul: Portrait of an Ottoman City in the Nineteenth Century. Dethier, P. A. (1993). Boğaziçi ve İstanbul: 19. Yüzyıl sonu Kuban, D. (2010). Istanbul An Urban History - Byzantion Constantinopolis Istanbul.
8) İstanbul’da afetler ve şehir üzerindeki etkileri Yabancı seyyahların gözünden İstanbul Goytisolo, J. (2002). Osmanlı’nın İstanbulu Kolektif. (2021). 19. - 20. Yüzyıl Yabancı Seyyahların Gözünden İstanbul Le Corbusier. (2009). Şark Seyahati-İstanbul 1911 Küçükalioğlu Özkılıç, S. (2015). 1894 Depremi ve İstanbul Mazlum, D. (2011). 1766 İstanbul Depremi Belgeler Işığında Yapı Onarımları
9) Sunum haftası
10) Sunum haftası
11) Geç Osmanlı ve Erken Cumhuriyet Dönemi İstanbul’u Kuban, D. (2010). Istanbul An Urban History - Byzantion Constantinopolis Istanbul. Le Corbusier. (2007). Journey to the East. The MIT Press.
12) İstanbul ile ilişkili sanatsal üretimler Yılmaz, A. (Director). (1966). Ahh Güzel İstanbul [Video recording].
13) Saha gezisi İstanbul’un günümüzdeki sınırları, gelişim alanları ve güncel sorunları Çeçener, B. (1995). İstanbul’un Kültür ve İmar Sorunları
14) Saha gezisi UNECSO Dünya Mirası Listesi ve İstanbul İstanbul’un korunması Ahunbay, Z. (Ed.). (2020). Dünya Mirası İstanbul

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Lecture notes
Diğer Kaynaklar: Ahunbay, Z. (2011). İstanbul’da Kentsel Mimari. İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
Ahunbay, Z. (Ed.). (2020). Dünya Mirası İstanbul. Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları.
Cezar, M. (2002). Osmanlı Başkenti İstanbul. Eğitim Kültür ve Araştırma Vakfı.
Çeçener, B. (1995). İstanbul’un Kültür ve İmar Sorunları. TMMOB Mimarlar Odası İztanbul Büyükkent Şubesi.
Çelik, Z. (2015). 19. Yüzyılda Osmanlı Başkenti Değişen İstanbul. Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
Çelik, Z. (1993). The Remaking of Istanbul: Portrait of an Ottoman City in the Nineteenth Century. University of California Press.
Dethier, P. A. (1993). Boğaziçi ve İstanbul: 19. Yüzyıl sonu. Eren Yayıncılık.
Genç, M., & Mazak, M. (Ed.). (2000). İstanbul Depremleri Fotoğraf ve Belgelerde 1894 Depremi. İGDAŞ.
Goytisolo, J. (2002). Osmanlı’nın İstanbulu. Yapı Kredi Yayınları.
Kolektif. (2021). 19. - 20. Yüzyıl Yabancı Seyyahların Gözünden İstanbul. Kültür A.Ş.
Kuban, D. (2010). İstanbul Bir Kent Tarihi-Bizantion Konstantinopolis İstanbul. Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
Kuban, D. (2010). Istanbul An Urban History - Byzantion Constantinopolis Istanbul. Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
Küçükalioğlu Özkılıç, S. (2015). 1894 Depremi ve İstanbul. Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
Le Corbusier. (2009). Şark Seyahati-İstanbul 1911. Türkiye İş Bankası kültür Yayınları.
Le Corbusier. (2007). Journey to the East. The MIT Press.
Mantran, R. (2023). İstanbul Tarihi (6. bs). İletişim Yayınları.
Mantran, R. (1996). Histoire d’Istanbul. FAYARD.
Mazlum, D. (2011). 1766 İstanbul Depremi Belgeler Işığında Yapı Onarımları. İstanbul Araştırmaları Enstitüsü.
Müller-Wiener, W. (2001). İstanbul’un Tarihsel Topoğrafyası. Yapı Kredi Yayınları.
Yılmaz, A. (Direktör). (1966). Ahh Güzel İstanbul [Video recording].

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) - İlgili temel alanda, mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için yerel, bölgesel, ulusal ve küresel bağlamda, söylemsel, kuramsal, olgusal bilgi ile profesyonel hizmet duyarlılıklarını kapsayan çok boyutlu bilgileri, çok çeşitli ortamlardan kazanarak, akademik paylaşım ortamlarına yansıtabilmek için gerekli bilgi ve kavrayışa sahiptir.
2) - Bu çerçevede, alanda gerekli, düşünsel, söylemsel, bilimsel, teknolojik, estetik, sanatsal tarihsel ve kültürel alt yapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir.
3) - İlgili alanda insan ve toplum odaklı, çevreye (doğal ve yapılı) duyarlı mimari tasarım / planlama / tasarım / araştırma yöntemleri konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir.
4) - İlgili alanda ekonomik, çevresel ve toplumsal sürdürebilirlik ilkeleri ve standartları ile afetlerle ilgili konularda çok boyutlu bilgi ve kavrayışa sahiptir.
5) - Alanıyla ilgili ilkeler, yasa, yönetmelik ve standartlar hakkında bilgiye sahiptir.
6) - Alanıyla ilgili kurumsal ve etik değerler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir.
7) - İlgili alanın tarihsel, coğrafi, toplumsal ve kültürel bağlam içindeki yerine / önemine ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir.
8) - Mimari tasarım / planlama / tasarım alanlarında kavram geliştirme becerisine sahiptir.
9) - Mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için söylem, kuram ve kılgı (pratik) bütünlüğünü sağlama becerisine sahiptir.
10) - Mimari tasarım / planlama / tasarım konularında, olgular, potansiyel ve sorunlar ile bunlar için gerekli araştırmaları tanımlayabilme becerilerine sahiptir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) - İlgili temel alanda, mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için yerel, bölgesel, ulusal ve küresel bağlamda, söylemsel, kuramsal, olgusal bilgi ile profesyonel hizmet duyarlılıklarını kapsayan çok boyutlu bilgileri, çok çeşitli ortamlardan kazanarak, akademik paylaşım ortamlarına yansıtabilmek için gerekli bilgi ve kavrayışa sahiptir.
2) - Bu çerçevede, alanda gerekli, düşünsel, söylemsel, bilimsel, teknolojik, estetik, sanatsal tarihsel ve kültürel alt yapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir.
3) - İlgili alanda insan ve toplum odaklı, çevreye (doğal ve yapılı) duyarlı mimari tasarım / planlama / tasarım / araştırma yöntemleri konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir.
4) - İlgili alanda ekonomik, çevresel ve toplumsal sürdürebilirlik ilkeleri ve standartları ile afetlerle ilgili konularda çok boyutlu bilgi ve kavrayışa sahiptir.
5) - Alanıyla ilgili ilkeler, yasa, yönetmelik ve standartlar hakkında bilgiye sahiptir.
6) - Alanıyla ilgili kurumsal ve etik değerler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir.
7) - İlgili alanın tarihsel, coğrafi, toplumsal ve kültürel bağlam içindeki yerine / önemine ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir.
8) - Mimari tasarım / planlama / tasarım alanlarında kavram geliştirme becerisine sahiptir.
9) - Mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için söylem, kuram ve kılgı (pratik) bütünlüğünü sağlama becerisine sahiptir.
10) - Mimari tasarım / planlama / tasarım konularında, olgular, potansiyel ve sorunlar ile bunlar için gerekli araştırmaları tanımlayabilme becerilerine sahiptir.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Alan Çalışması
Anlatım
Ders
Proje Hazırlama

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Bireysel Proje
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 1 % 10
Sunum 1 % 35
Projeler 1 % 15
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 13 4 52
Sunum / Seminer 1 8 8
Proje 1 6 6
Final 1 12 12
Toplam İş Yükü 120