IAED363 The Architectural Palimpsets of İstanbulİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı (İngilizce)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı (İngilizce)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: IAED363
Ders İsmi: The Architectural Palimpsets of İstanbul
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 4
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Fakülte Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi ÖZLEM ÇİÇEK ÜNAL
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders, İstanbul şehrinin mimari gelişimini kronolojik olarak farklı önemli tarihsel dönemlerde ele almaktadır: Tarih Öncesi, Koloni Bizans, Constantinus ile Roma İmparatorluğu'nun başkenti, Iustinianos döneminde Doğu Roma İmparatorluğu'nun başkenti, Ortaçağ Konstantinopolis'i, Haçlı Seferleri ile Latin istilası, Erken, Klasik ve Geç Osmanlı Dönemi, Batılılaşma ve Cumhuriyet Dönemi.
Dersin İçeriği: Bu ders, İstanbul’un mimari mirasını tarihsel bir perspektifle incelemeyi amaçlamaktadır. Ders kapsamında, kentin tarih öncesi dönemlerden başlayarak sırasıyla Koloni dönemi, Bizans, Roma ve Doğu Roma (Bizans) İmparatorluğu dönemleri, Ortaçağ Konstantinopolis’i, Latin istilası, Osmanlı'nın erken, klasik ve geç dönemleri ile Batılılaşma ve Cumhuriyet dönemlerine kadar olan mimari dönüşümleri ele alınır. Her bir dönem, o döneme özgü mimari yaklaşımlar, yapı tipolojileri, kentsel gelişim ve kültürel etkiler üzerinden analiz edilerek öğrencilerin İstanbul'un çok katmanlı tarihini mimari bağlamda kavramaları hedeflenir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) İstanbul'un kentsel tarihini ve farklı dönemlerini tanımak
2) İstanbul'un farklı tarihsel dönemlerinin simge yapılarını tanımak
3) 19. yüzyıldan itibaren şehirdeki fiziksel ve sosyal değişimleri tartışabilmek
4) İstanbul'un tarihi ve mimarisi ile sakinleri arasındaki ilişkiyi tartışabilmek
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Ders konularının tanıtımı Yok
2) İstanbul'daki ilk yerleşimler Byzantion Yok
3) Konstantinopolis ve Erken Bizans Dönemi Yok
4) Middle and Late Byzantine period Latin occupation Yok
5) İstanbul Surları İstanbul'un Fethi Fetihten sonra İstanbul Yok
6) Mimar Sinan döneminde İstanbul Yok
7) Vize sınavı Yok
8) Lale Devri ve Batılılaşma Hareketleri 19. yüzyıl İstanbul Yok
9) İstanbul'daki felaketler ve şehre etkileri Yabancı gezginlerin gözünden İstanbul Yok
10) Sunumlar Yok
11) Geç Osmanlı ve Erken Cumhuriyet İstanbul İstanbul ile ilgili sanatsal üretimler Yok
12) Saha ziyareti İstanbul'un mevcut sınırları, geliştirme alanları ve güncel sorunları Yok
13) Site ziyareti UNESCO Dünya Mirası Listesi ve İstanbul İstanbul'un Korunması Yok
14) Final sınavı Yok

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Yok
Diğer Kaynaklar: Ahunbay, Z. (2011). İstanbul’da Kentsel Mimari. İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
Ahunbay, Z. (Ed.). (2020). Dünya Mirası İstanbul. Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları.
Cezar, M. (2002). Osmanlı Başkenti İstanbul. Eğitim Kültür ve Araştırma Vakfı.
Çeçener, B. (1995). İstanbul’un Kültür ve İmar Sorunları. TMMOB Mimarlar Odası İztanbul Büyükkent Şubesi.
Çelik, Z. (2015). 19. Yüzyılda Osmanlı Başkenti Değişen İstanbul. Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
Çelik, Z. (1993). The Remaking of Istanbul: Portrait of an Ottoman City in the Nineteenth Century. University of California Press.
Dethier, P. A. (1993). Boğaziçi ve İstanbul: 19. Yüzyıl sonu. Eren Yayıncılık.
Genç, M., & Mazak, M. (Ed.). (2000). İstanbul Depremleri Fotoğraf ve Belgelerde 1894 Depremi. İGDAŞ.
Goytisolo, J. (2002). Osmanlı’nın İstanbulu. Yapı Kredi Yayınları.
Kolektif. (2021). 19. - 20. Yüzyıl Yabancı Seyyahların Gözünden İstanbul. Kültür A.Ş.
Kuban, D. (2010). İstanbul Bir Kent Tarihi-Bizantion Konstantinopolis İstanbul. Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
Kuban, D. (2010). Istanbul An Urban History - Byzantion Constantinopolis Istanbul. Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
Küçükalioğlu Özkılıç, S. (2015). 1894 Depremi ve İstanbul. Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
Le Corbusier. (2009). Şark Seyahati-İstanbul 1911. Türkiye İş Bankası kültür Yayınları.
Le Corbusier. (2007). Journey to the East. The MIT Press.
Mantran, R. (2023). İstanbul Tarihi (6. bs). İletişim Yayınları.
Mantran, R. (1996). Histoire d’Istanbul. FAYARD.
Mazlum, D. (2011). 1766 İstanbul Depremi Belgeler Işığında Yapı Onarımları. İstanbul Araştırmaları Enstitüsü.
Müller-Wiener, W. (2001). İstanbul’un Tarihsel Topoğrafyası. Yapı Kredi Yayınları.
Yılmaz, A. (Direktör). (1966). Ahh Güzel İstanbul [Video recording].


Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) İç mimarlık alanında tasarım ve üretim yöntemlerinde kavramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir
2) Sanatsal ve kültürel değerleri tasarım sürecinde kullanır
3) İç mimarlık alanında malzeme ve üretim teknolojilerine ilişkin çağdaş bilgileri kullanır
4) Tasarım sorunlarını, eleştirel bir bakış açısı ve analitik düşünerek, özgün çözümlere ulaştırma becerisine sahiptir
5) Takım çalışmaları konusunda uyum ve etkinlik bilincine sahiptir
6) Proje uygulamaları aşamasında üretime katılım ve mesleki deneyim gösterir
7) Öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim, teknoloji ve çağdaş konular hakkında sürekli kendini geliştirir
8) Meslek etiği ve ilgili kanun, yönetmelikler hakkında bilgi ve bilinç sahibidir

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) İç mimarlık alanında tasarım ve üretim yöntemlerinde kavramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir
2) Sanatsal ve kültürel değerleri tasarım sürecinde kullanır
3) İç mimarlık alanında malzeme ve üretim teknolojilerine ilişkin çağdaş bilgileri kullanır
4) Tasarım sorunlarını, eleştirel bir bakış açısı ve analitik düşünerek, özgün çözümlere ulaştırma becerisine sahiptir
5) Takım çalışmaları konusunda uyum ve etkinlik bilincine sahiptir
6) Proje uygulamaları aşamasında üretime katılım ve mesleki deneyim gösterir
7) Öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim, teknoloji ve çağdaş konular hakkında sürekli kendini geliştirir
8) Meslek etiği ve ilgili kanun, yönetmelikler hakkında bilgi ve bilinç sahibidir

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Ders
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Gözlem

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 12 2 24
Ödevler 12 2 24
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 52