İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı (İngilizce) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | IAED363 | ||||||||
Ders İsmi: | The Architectural Palimpsets of İstanbul | ||||||||
Ders Yarıyılı: |
Güz |
||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | EN | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Bölüm Seçmeli | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi ÖZLEM ÇİÇEK ÜNAL | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
|
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu ders, İstanbul şehrinin mimari gelişimini kronolojik olarak farklı önemli tarihsel dönemlerde ele almaktadır: Tarih Öncesi, Koloni Bizans, Constantinus ile Roma İmparatorluğu'nun başkenti, Iustinianos döneminde Doğu Roma İmparatorluğu'nun başkenti, Ortaçağ Konstantinopolis'i, Haçlı Seferleri ile Latin istilası, Erken, Klasik ve Geç Osmanlı Dönemi, Batılılaşma ve Cumhuriyet Dönemi. |
Dersin İçeriği: | Bu ders, İstanbul’un mimari mirasını tarihsel bir perspektifle incelemeyi amaçlamaktadır. Ders kapsamında, kentin tarih öncesi dönemlerden başlayarak sırasıyla Koloni dönemi, Bizans, Roma ve Doğu Roma (Bizans) İmparatorluğu dönemleri, Ortaçağ Konstantinopolis’i, Latin istilası, Osmanlı'nın erken, klasik ve geç dönemleri ile Batılılaşma ve Cumhuriyet dönemlerine kadar olan mimari dönüşümleri ele alınır. Her bir dönem, o döneme özgü mimari yaklaşımlar, yapı tipolojileri, kentsel gelişim ve kültürel etkiler üzerinden analiz edilerek öğrencilerin İstanbul'un çok katmanlı tarihini mimari bağlamda kavramaları hedeflenir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Ders konularının tanıtımı | Yok |
2) | İstanbul'daki ilk yerleşimler Byzantion | Yok |
3) | Konstantinopolis ve Erken Bizans Dönemi | Yok |
4) | Middle and Late Byzantine period Latin occupation | Yok |
5) | İstanbul Surları İstanbul'un Fethi Fetihten sonra İstanbul | Yok |
6) | Mimar Sinan döneminde İstanbul | Yok |
7) | Vize sınavı | Yok |
8) | Lale Devri ve Batılılaşma Hareketleri 19. yüzyıl İstanbul | Yok |
9) | İstanbul'daki felaketler ve şehre etkileri Yabancı gezginlerin gözünden İstanbul | Yok |
10) | Sunumlar | Yok |
11) | Geç Osmanlı ve Erken Cumhuriyet İstanbul İstanbul ile ilgili sanatsal üretimler | Yok |
12) | Saha ziyareti İstanbul'un mevcut sınırları, geliştirme alanları ve güncel sorunları | Yok |
13) | Site ziyareti UNESCO Dünya Mirası Listesi ve İstanbul İstanbul'un Korunması | Yok |
14) | Final sınavı | Yok |
Ders Notları / Kitaplar: | Yok |
Diğer Kaynaklar: | Ahunbay, Z. (2011). İstanbul’da Kentsel Mimari. İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları. Ahunbay, Z. (Ed.). (2020). Dünya Mirası İstanbul. Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları. Cezar, M. (2002). Osmanlı Başkenti İstanbul. Eğitim Kültür ve Araştırma Vakfı. Çeçener, B. (1995). İstanbul’un Kültür ve İmar Sorunları. TMMOB Mimarlar Odası İztanbul Büyükkent Şubesi. Çelik, Z. (2015). 19. Yüzyılda Osmanlı Başkenti Değişen İstanbul. Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları. Çelik, Z. (1993). The Remaking of Istanbul: Portrait of an Ottoman City in the Nineteenth Century. University of California Press. Dethier, P. A. (1993). Boğaziçi ve İstanbul: 19. Yüzyıl sonu. Eren Yayıncılık. Genç, M., & Mazak, M. (Ed.). (2000). İstanbul Depremleri Fotoğraf ve Belgelerde 1894 Depremi. İGDAŞ. Goytisolo, J. (2002). Osmanlı’nın İstanbulu. Yapı Kredi Yayınları. Kolektif. (2021). 19. - 20. Yüzyıl Yabancı Seyyahların Gözünden İstanbul. Kültür A.Ş. Kuban, D. (2010). İstanbul Bir Kent Tarihi-Bizantion Konstantinopolis İstanbul. Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları. Kuban, D. (2010). Istanbul An Urban History - Byzantion Constantinopolis Istanbul. Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları. Küçükalioğlu Özkılıç, S. (2015). 1894 Depremi ve İstanbul. Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları. Le Corbusier. (2009). Şark Seyahati-İstanbul 1911. Türkiye İş Bankası kültür Yayınları. Le Corbusier. (2007). Journey to the East. The MIT Press. Mantran, R. (2023). İstanbul Tarihi (6. bs). İletişim Yayınları. Mantran, R. (1996). Histoire d’Istanbul. FAYARD. Mazlum, D. (2011). 1766 İstanbul Depremi Belgeler Işığında Yapı Onarımları. İstanbul Araştırmaları Enstitüsü. Müller-Wiener, W. (2001). İstanbul’un Tarihsel Topoğrafyası. Yapı Kredi Yayınları. Yılmaz, A. (Direktör). (1966). Ahh Güzel İstanbul [Video recording]. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
|||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||
1) İç mimarlık alanında tasarım ve üretim yöntemlerinde kavramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir | |||||||
2) Sanatsal ve kültürel değerleri tasarım sürecinde kullanır | |||||||
3) İç mimarlık alanında malzeme ve üretim teknolojilerine ilişkin çağdaş bilgileri kullanır | |||||||
4) Tasarım sorunlarını, eleştirel bir bakış açısı ve analitik düşünerek, özgün çözümlere ulaştırma becerisine sahiptir | |||||||
5) Takım çalışmaları konusunda uyum ve etkinlik bilincine sahiptir | |||||||
6) Proje uygulamaları aşamasında üretime katılım ve mesleki deneyim gösterir | |||||||
7) Öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim, teknoloji ve çağdaş konular hakkında sürekli kendini geliştirir | |||||||
8) Meslek etiği ve ilgili kanun, yönetmelikler hakkında bilgi ve bilinç sahibidir |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | İç mimarlık alanında tasarım ve üretim yöntemlerinde kavramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir | 5 |
2) | Sanatsal ve kültürel değerleri tasarım sürecinde kullanır | 5 |
3) | İç mimarlık alanında malzeme ve üretim teknolojilerine ilişkin çağdaş bilgileri kullanır | 1 |
4) | Tasarım sorunlarını, eleştirel bir bakış açısı ve analitik düşünerek, özgün çözümlere ulaştırma becerisine sahiptir | 1 |
5) | Takım çalışmaları konusunda uyum ve etkinlik bilincine sahiptir | 1 |
6) | Proje uygulamaları aşamasında üretime katılım ve mesleki deneyim gösterir | 1 |
7) | Öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim, teknoloji ve çağdaş konular hakkında sürekli kendini geliştirir | 5 |
8) | Meslek etiği ve ilgili kanun, yönetmelikler hakkında bilgi ve bilinç sahibidir | 1 |
Anlatım | |
Beyin fırtınası /Altı şapka | |
Ders | |
Ödev |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Ödev | |
Gözlem |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 12 | 2 | 24 |
Ödevler | 12 | 2 | 24 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 52 |