Hemşirelik | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | HEM209 | ||||||||
Ders İsmi: | Kültürler Arası Hemşirelik | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Genel Havuz | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. GÜLZADE UYSAL | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Öğr.Gör. RUKİYE ŞENGÜN |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı, öğrencinin kültürlerarası hemşirelik modellerini öğrenerek kültürel yeterliliğin hemşirelik eğitimi ve uygulamasına entegrasyonunu tartışabilir duruma gelmesini sağlamaktır. |
Dersin İçeriği: | • Tanışma • Ders içeriğinin açıklanması • Kültür kavramının incelenmesi • Kültürlerarası hemşirelik modelleri • Üçüncü dünya ülkelerinde hemşirelik • Kültürel yeterlilik • Kültürel yeterliliğin hemşirelik eğitimi ve uygulamasına entegrasyonu • Kültür ve stres • Kültürlerarası bakış açısıyla çocuk yetiştirme • Sağlık inanç sistemleri ve kültürün etkisi • Kültür Aile ve Toplum • Etik karar verme ve kültür • Değişen kültür içinde global sağlık bakımını geliştirme • Kadın yaşam dönemlerine göre kültürel davranışlar • İnsan ve kültürel bağlanma • Kültürel bakış açısıyla ağrı, kültür ve ölüm |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Ders içeriğinin açıklanması | Team working |
1) | ||
2) | Kültürlerarası hemşirelik modelleri | anlatım |
3) | Üçüncü dünya ülkelerinde hemşirelik | Beyin fırtınası |
4) | Kültürel yeterlilik | Tatışma |
5) | Kültürel yeterliliğin hemşirelik eğitimi ve uygulamasına entegrasyonu | Grup çalışması |
6) | Kültür ve stres | Beyin fırtınası |
7) | Kültürlerarası bakış açısıyla çocuk yetiştirme | Soru-cevap |
8) | Sağlık inanç sistemleri ve kültürün etkisi ARA SINAV | - |
9) | Kültür Aile ve Toplum | Beyin fırtınası |
10) | Etik karar verme ve kültür | Soru-cevap |
11) | Değişen kültür içinde global sağlık bakımını geliştirme | Grup çalışması |
12) | Kadın yaşam dönemlerine göre kültürel davranışlar | Grup çalışması |
13) | İnsan ve kültürel bağlanma | Beyin fırtınası |
14) | Kültürel bakış açısıyla ağrı, kültür ve ölüm | Grup çalışması |
15) | Final sınavı | - |
Ders Notları / Kitaplar: | • Seviğ Ü., Tanrıverdi G.(2012). Kültürlerarası Hemşirelik, İstanbul. • Andrews MM, Boyle JS. (2007). Transcultural Concepts in Nursing Care. Lippincott Williams & Wilkins, Philadelphia. |
Diğer Kaynaklar: | • Andrews MM, Boyle JS. (2007). Transcultural Concepts in Nursing Care. Lippincott Williams & Wilkins, Philadelphia. • Journal of Transcultural Nursing, http://intl-tcn.sagepub.com • Leininger M, McFarland MR. (2002). Transcultural Nursing. 3rd ed, McGraw-Hill Professional, New York. • Bayık Temel A. Kültürlerarası hemşirelik eğitimi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 2008; 11 (2): 92-101. • Kongar, E., Kültür Üzerine, Remzi Kitapevi, 7.baskı, 2003, İstanbul. • Bayık A. Araştırma Kültürü. Hemşirelik ve Kuramsal Araştırma Kültürü. II. Ulusal Hemşirelik Araştırma Sempozyumu, Semp. Programı ve Kitabı, 2004. • Bekar M. Kültürlerarası (Transkültürel) hemşirelik, Toplum ve Hekim Dergisi 2001; 16(2): 136-141. • Bolsoy N, Sevil Ü. Sağlık, Hastalık ve kültür etkileşimi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 2006; 9 (3): 72-87. • Eğri G, Gölbaşı Z. 15-49 Yaş Grubu Evli Kadınların Doğum Sonu Dönemde Bebek Bakımına Yönelik Geleneksel Uygulamaları. TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni, 2007; 6 (5). |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||
1) Hemşirelik bakımını etik ilkelere ve yasalara uygun yönetebilir. | ||||||||||
2) Edindiği kuramsal bilgileri hemşirelik uygulamalarına aktarabilir. | ||||||||||
3) Hemşireliğin temel psikomotor becerilerine sahip olur. | ||||||||||
4) Temel iletişim becerilerine sahip olur. | ||||||||||
5) Birey, aile ve toplumun sağlık bakımı gereksinimlerinin karşılanmasında hemşirelik rol ve işlevlerini yerine getirebilecek bilgiye sahip olur. | ||||||||||
6) Sağlık politikalarının oluşturulmasına katkı sağlayabilir. | ||||||||||
7) Hemşirelik uygulamalarında bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilir. | ||||||||||
8) Bakımın yürütülmesinde sağlık bilişim sistemlerini kullanabilir. | ||||||||||
9) Çağdaş birey ve meslek üyesi olmanın gerektirdiği genel kültür bilgisine sahip olur. | ||||||||||
10) Toplumsal duyarlılık bilinci içinde sektörler arası işbirliği yaparak proje ve etkinlikler yürütebilir. | ||||||||||
11) Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilmek ve yabancı meslektaşları ile iletişim kurabilir. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Hemşirelik bakımını etik ilkelere ve yasalara uygun yönetebilir. | 2 |
2) | Edindiği kuramsal bilgileri hemşirelik uygulamalarına aktarabilir. | 2 |
3) | Hemşireliğin temel psikomotor becerilerine sahip olur. | 2 |
4) | Temel iletişim becerilerine sahip olur. | 2 |
5) | Birey, aile ve toplumun sağlık bakımı gereksinimlerinin karşılanmasında hemşirelik rol ve işlevlerini yerine getirebilecek bilgiye sahip olur. | 2 |
6) | Sağlık politikalarının oluşturulmasına katkı sağlayabilir. | 2 |
7) | Hemşirelik uygulamalarında bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilir. | 3 |
8) | Bakımın yürütülmesinde sağlık bilişim sistemlerini kullanabilir. | 2 |
9) | Çağdaş birey ve meslek üyesi olmanın gerektirdiği genel kültür bilgisine sahip olur. | 3 |
10) | Toplumsal duyarlılık bilinci içinde sektörler arası işbirliği yaparak proje ve etkinlikler yürütebilir. | 4 |
11) | Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilmek ve yabancı meslektaşları ile iletişim kurabilir. | 3 |
Anlatım | |
Beyin fırtınası /Altı şapka | |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Ders | |
Grup çalışması ve ödevi | |
Okuma | |
Ödev | |
Problem Çözme | |
Seminer | |
Soru cevap/ Tartışma | |
Örnek olay çalışması |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Ödev |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 16 | 32 |
Uygulama | 16 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 64 |
Ödevler | 3 | 3 |
Final | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 132 |